Gå til innhold

Svært mange var skeptiske da Vy plasserte ut 250 biler i Oslos gater – har ført til 500 færre biler så langt


Anbefalte innlegg

Hadde dere som bor i byen benyttet dere av det ekstremt gode kollektivtilbudet deres, så hadde det ikke vært behov for bompenger og fjerning av parkeringsplasser for å få bort køer. Da kunne vi som bor utenfor byene og kollektivtilbudene fått raskere reisevei til jobb.

 

Er det noen jeg har null sympati for, så er det folk i Stor-Oslo som klager over at det er dyrt og vanskelig å eie bil.

 

Mitt inntrykk er at det er få i Oslo som klager mye. Det kan vi jo se på meningsmålingene, MDG bare stiger og stiger. Snart er de største parti i Oslo om dette fortsetter. 

 

De som klager mest er de som bor f.eks i Bærum og sliter med å få parkert Porsche Cayennen utenfor kontoret i sentrum. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I utgangspunktet et bra initiativ, men prisene er helt hinsides!

 

5 kr minuttet gjør det omtrent like greit å bare eie sin egen bil.

 

Er det egentlig det? Det koster ca 50 000 i året å eie en bil med avgifter, forsikring, verditap og reparasjoner.

 

Det betyr at du kan bruke disse i ca 160 timer før du tjener på å ha egen bil.

Lenke til kommentar

Dette tiltaket er flott for oss som bor utenfor sentrum men innenfor bybilsonen. Bare å hoppe inn i nærmeste bybil, typisk 2-3 min gange unna (9 min til nærmeste kollektivholdeplass), og kjøre ned til sentrum når man f.eks skal ta en øl. Mitt behov for upålitelig lokal kollektivtransport er nå bortimot eliminert  :w00t: Mine egne biler bruker jeg som før.

Lenke til kommentar

Er det egentlig det? Det koster ca 50 000 i året å eie en bil med avgifter, forsikring, verditap og reparasjoner.

Det betyr at du kan bruke disse i ca 160 timer før du tjener på å ha egen bil.

Kommer an på hvilken bil du har. Kjøper du en bruktbil til 40 000 koster det ikke i nærheten av så mye. I tillegg gir jo din egen bil deg mye større frihet :)
Lenke til kommentar

Småting kan man få med seg mye av på sykkel, men prøv å få med 2m lange endegavler til en hylle + en pakke med 6 80cm brede hylleplater og to glassdører? ;)

 

Lastesykler må man ha parkeringsplass til, de kan man ikke ta med seg ned i boden eller opp i leiligheten. Henger går nok enklere, men er allikevel mye jobb. Og 35kg er ikke mye, 4 stk. 6-pack med Pepsi Max så er man over grensa allerede. 

 

Det blir også en god del mer jobb og tidsbruk på å pakke ned alle posene i sidevesker, ryggsekk osv. i forhold til å slenge alle posene inn i bagasjerommet på en eller annen delebil. Det er neppe tilfeldig at delebilsløsninger er i sterk vekst nå. 

Har sett mange morsomme skildringer av alt det en ikke får med på en sykkel, trikk og andre kjøretøy som ikke er biler. 2 m lange endegavler, hylleplater og glassdører hører neppe til dagligvarene for folk flest.
Pål Jensen
Lenke til kommentar

 

Småting kan man få med seg mye av på sykkel, men prøv å få med 2m lange endegavler til en hylle + en pakke med 6 80cm brede hylleplater og to glassdører? ;)

 

Lastesykler må man ha parkeringsplass til, de kan man ikke ta med seg ned i boden eller opp i leiligheten. Henger går nok enklere, men er allikevel mye jobb. Og 35kg er ikke mye, 4 stk. 6-pack med Pepsi Max så er man over grensa allerede. 

 

Det blir også en god del mer jobb og tidsbruk på å pakke ned alle posene i sidevesker, ryggsekk osv. i forhold til å slenge alle posene inn i bagasjerommet på en eller annen delebil. Det er neppe tilfeldig at delebilsløsninger er i sterk vekst nå. 

Har sett mange morsomme skildringer av alt det en ikke får med på en sykkel, trikk og andre kjøretøy som ikke er biler. 2 m lange endegavler, hylleplater og glassdører hører neppe til dagligvarene for folk flest.

Pål Jensen

Nå startet det vel med å snakke om å handle hyller på IKEA. Ikke hva man trengte til dagligvarer. Dagligvarer kan man fint ha med på bussen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå startet det vel med å snakke om å handle hyller på IKEA. Ikke hva man trengte til dagligvarer. Dagligvarer kan man fint ha med på bussen.

Det startet vel egentlig med en disputt om Vys utplassering av 250 delebiler, men uansett: Ingen har påstått at alt kan fraktes på sykkel, så hva er poenget med at sykler ikke er egnet til å frakte en samling gjenstander folk flest kjøper én gang hvert jubelår? Derimot er syklenes (og fotgjengernes) begrensede lasteevne et poeng ved terrorsikring: Sperrer du en gate for biltrafikk, er det tilnærmet umulig å frakte med seg en bombe på 960 kg, som visstnok var vekten på den Breivik sprengte 22. juli..

Pål Jensen

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
uname -i skrev (På 30.8.2019 den 15.01):

Mulig det er en suksess, men er det en økonomisk suksess? Det sa ikke Vy noe om(*) og man kan lure på hvorfor de begir seg inn på slike eventyr mens togtilbudet ligger brakk.

 

(*) Man kan gjette.

Endrer strategi etter store tap

Sitat

 

"Vy Bybil har slitt med lav omsetning og store underskudd ved å leie ut 250 Renault Zoe til minuttpris i snart tre år. Nå kjøper det statseide selskapet inn Tesla og satser på ny forretningsmodell.

Vy Bybil, som eies av Samferdselsdepartementet, gikk på et blodrødt underskudd i 2019. Selskapet hadde en omsetning på 14,2 millioner kroner, og et underskudd på 23,8 millioner kroner."

 

Ingen premie til de som gjettet riktig på at VYs "suksess" var noe helt annet enn noe som var i nærheten av lønnsom forretning. Men trøsten er er at VY  har klart å dytte enda flere diirektører inn på lønningslista. De kan det ikke bli for mange av. I likhet med forsinkelser. En annen fordel er at man kan skvise ut brysomme konkurrenter som må drive på kommersielle vilkår uten henda dypt nedi statskassa.

En profittmargin på imponerende  minus 167%.  Og hva er den store strategiendringen de snakker om i artikkelen? Jo, å gjøre mer av det samme. Og skifte navn på selskapet da selvfølgelig.

 

Endret av uname -i
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...