Gå til innhold

Blizzard saksøker utvikler for å ha kopiert Warcraft


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Litt morsom trivia. Warcraft 1 skulle opprinnelig være basert på Warhammer, men de fikk ikke lov til å bruke lisensen. Dermed endret de akkurat nok til å kalle det Warcraft, og slippe unna med det. Morsomt nok gjorde de nøyaktig det samme igjen med Warhammer 40k... øh, jeg mener StarCraft. :p Ren kopi på de fleste måter, men endret akkurat nok til å slippe unna med det.

 

For ikke å nevne at zerg er kanskje litt inspirert av Alien... :p

Endret av Schreiber
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Dette var jo imponerende. Virker jo nesten som om absolutt alt i spillet er direkte tatt fra warcraft, så ser virkelig ikke hvordan Blizzard kan få noe annet enn medhold i den saken her

Problemet her er at Blizzard ikke vil ha Blizzard. Warcraft er ønskelig av folket. Blizzard insisterer på å endre Warcraft, da forsvinner folket. De gjør endelig rett i å relansere classic servere.

Lenke til kommentar

Kan ikke være forbudt å lage noe som er i samme stil.

 

 

Dette syns jeg blir for dumt. Vi har hentet ideer fra andre spill i mange år allerede. Så klart det kommer også ann på hvor mye kopiering det er snakk om da.  :wee:

 

Her er det ikke bare snakk om samme stil eller inspirasjon. Dette er plagiat.

 

Malfurion og Gul'dan deler ikke bare samme navn, men er rått kopiert. Mer detaljer her: https://www.scribd.com/document/423527951/Blizzard-Entertainment-vs-Joyfun-Inc-Sina-Games

 

dMNKdJG.png

Endret av XmasB
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt morsom trivia. Warcraft 1 skulle opprinnelig være basert på Warhammer, men de fikk ikke lov til å bruke lisensen. Dermed endret de akkurat nok til å kalle det Warcraft, og slippe unna med det. Morsomt nok gjorde de nøyaktig det samme igjen med Warhammer 40k... øh, jeg mener StarCraft. :p Ren kopi på de fleste måter, men endret akkurat nok til å slippe unna med det.

 

For ikke å nevne at zerg er kanskje litt inspirert av Alien... :p

 

Endte litt ugreit for GW det der. Kunne hatt Warcraft, men satset på Shadow of the Horned Rat og Dark Omen isteden.

 

Også litt interessant at Age of Sigmar, og da spesielt Stormcast, har satset mye på en World of Warcraft-look med klumpete dudes med svære pauldrons.

Lenke til kommentar

Litt morsom trivia. Warcraft 1 skulle opprinnelig være basert på Warhammer, men de fikk ikke lov til å bruke lisensen. Dermed endret de akkurat nok til å kalle det Warcraft, og slippe unna med det. Morsomt nok gjorde de nøyaktig det samme igjen med Warhammer 40k... øh, jeg mener StarCraft. :p Ren kopi på de fleste måter, men endret akkurat nok til å slippe unna med det.

 

For ikke å nevne at zerg er kanskje litt inspirert av Alien... :p

 

Shhh! Vi snakker ikke om dette! :p

Lenke til kommentar

Endte litt ugreit for GW det der. Kunne hatt Warcraft, men satset på Shadow of the Horned Rat og Dark Omen isteden.

 

Også litt interessant at Age of Sigmar, og da spesielt Stormcast, har satset mye på en World of Warcraft-look med klumpete dudes med svære pauldrons.

 

Haha, tror de angrer litt i ettertid, ja. :p Men de var tross alt store på den tiden, og her kommer lille Blizzard og ville lage et spill for dem uten å spørre først. Er kanskje ikke så rart de sa nei. Nintendo saksøkte jo (og vant) Giana Sisters fordi det var for likt Super Mario Bros, til tross for at det faktisk er ganske annerledes på mange måter. I dag hadde Giana Sisters nok lett sluppet unna med det. Jazz Jackrabbit er for eksempel en ren kopi av Sonic på mange måter, men fikk hele tre spill. Var faktisk ikke klar over hvor likt det var før jeg så BrutalMoose på youtube snakke om det. Her er jo alt fra Sonic, inkludert de bonusbrettene med krystallene man skal finne. :)

 

Men er jo også mange andre som har fått avslag folk kanskje angrer litt på i ettertid. Beatles fikk ikke lage plate, fordi rock var død. George Lucas var bare en liten tulling som prøvde å lage en teit sci-fi film med dukker, så nei takk, vi trenger ikke noe Star Wars. Stephen King skrev ferdig manuset til Carrie, men synes det var så elendig at han kastet det i søpla. Han kunne fort ha endt karrieren der og da. Selv Walt Disney slet lenge i starten, og fikk sparket fordi han ikke var kreativ nok og manglet idéer. Hm... :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her er det ikke bare snakk om samme stil eller inspirasjon. Dette er plagiat.

 

Malfurion og Gul'dan deler ikke bare samme navn, men er rått kopiert. Mer detaljer her: https://www.scribd.com/document/423527951/Blizzard-Entertainment-vs-Joyfun-Inc-Sina-Games

 

dMNKdJG.png

Ja da er det en ganske klar sak. Imponerende av de å ikke engang prøve å lage et derivat og bare kopierte direkte.

Lenke til kommentar

Du burde stoppet der. Alle som kjenner Warcraft i det heletatt ser at det er rent tyveri.

Stoppe der? Nei. Er jo nettopp derfor jeg sa det, for at de som kjenner wow kan si om det er direkte plagiat.

 

Poenget er at for oss andre ser det ekstremt generisk ut og at avgjørelsene blir tatt på det som faktisk er plagiat og ikke bare den generelle looken på spillet.

 

Andre har kommet med bildeeksempler som viser hvordan de har stjeler figurer. Mye verre enn din unødvendige kommentar. Man kan ikke gå utifra at alle har spilt wow.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Stoppe der? Nei. Er jo nettopp derfor jeg sa det, for at de som kjenner wow kan si om det er direkte plagiat.

 

Poenget er at for oss andre ser det ekstremt generisk ut og at avgjørelsene blir tatt på det som faktisk er plagiat og ikke bare den generelle looken på spillet.

 

Andre har kommet med bildeeksempler som viser hvordan de har stjeler figurer. Mye verre enn din unødvendige kommentar. Man kan ikke gå utifra at alle har spilt wow.

 

Nei, men man kan gå utifra at alle kommer med sine meninger og utsagn til og med når de selv vet at de ikke har greie på det de snakker om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, men man kan gå utifra at alle kommer med sine meninger og utsagn til og med når de selv vet at de ikke har greie på det de snakker om.

 

Dette er ikke et tema som gjelder kun wow, så bare fordi jeg ikke har spilt wow betyr det ikke at jeg ikke har noe å si her. Opphavsrett er et stort tema og gjelder mange områder. Jeg har mer peiling og holdninger til opphavsrett enn WoW spesifikt. 

 

Hvorfor tror du at du har greie på hva du snakker om kun fordi du har spilt WoW?

Endret av Comma Chameleon
Lenke til kommentar

Dette er ikke et tema som gjelder kun wow, så bare fordi jeg ikke har spilt wow betyr det ikke at jeg ikke har noe å si her. Opphavsrett er et stort tema og gjelder mange områder. Jeg har mer peiling og holdninger til opphavsrett enn WoW spesifikt. 

 

Hvorfor tror du at du har greie på hva du snakker om kun fordi du har spilt WoW?

 

Jeg vet hva jeg har greie på. Jeg vet at det er rent tyveri fra Warcraft universet. Det er selvfølgelig helt OK å ha noe å si om opphavsrett, du kan selvfølgelig si hva du vil om alt mulig rart. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...