Gå til innhold

Bruken av selvkjørende biler vil bli så intens at de blir utslitt etter fire år, spår Ford-sjefen


Paal Kvamme

Anbefalte innlegg

Det spørs om ikke store aktører som enten kjøper inn vil kreve noe bedre kvalitet og levetid.

Det er jo ikke akkurat vanskelig å bygge biler som holder noen millioner km, om de er bygget for å vare, og ikke for at fabrikantene skal tjene penger på vedlikehold og ettermarked.

Med elmotor er det så mye mindre bevegelige deler med begrenset levetid, og tungtransporten har for lengst fått understell og drivverk som varer betydelig lenger enn på personbiler.

Om ikke de etablerte vil levere kvalitet som holder, vil de store bygge egne biler.

Begrensingen er fort interiør og slikt. Man kan lage biler som fortsatt har fint interiør etter noen millioner km, men det kan fort være at da må man lage interiøret utav formstøpt plast eller metall, ala seter og interiør man finner på t-baner o.l.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da må du kjøre selv, finne parkering, ta med deg bilen tilbake fra samme plass (og ikke røre alkohol). Dessuten er det langt fra de fleste på 18+ som har egen bil. Ringvirkningene av dette vil være enorme.

Min bilbruk ville bare gått marginalt opp fra dagens situasjon. Ser fortsatt ikke helt for meg så enorm endring i mengden. Men at ringvirkningene blir store er jeg jo enig i. Det jeg lurer mest på er når jeg kan kjøre i fylla.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvordan vil bilselskapene takle at bilindustriens omsetning kanskje vil falle med 50-75%? Vel, det er neppe slik at alle bilselskapene overlever. Det hadde egentlig ikke vært unaturlig om 50-75% av bilmerker forsvinner, men det er kanskje litt pessimistisk. En ting er sikkert, og det er at det vil bli mange tomme fabrikkbygg.

 

Det sier jo egentlig litt om hvor overdimensjonert er dagens produksjonskapasitet for å levere en bestemt tjeneste. Bare bra med effektivisering. Slik var ved hvert stort teknologisprang.

Lenke til kommentar

Det betyr ikke at det vil være monopolvirksomhet der pris settes etter hva markedet er villig til å betale.

Det er ikke slik at prising går til kost bare fordi du ikke har et monopol. Og som jeg skisserte så er det ikke realistisk å tro på noe 100% efficient marked for taxitjenester, sjåførløse eller ei, ikke engang i nærheten fordi veier er en såpass begrenset resurs, og fordi biler er dyre.
Lenke til kommentar

Vi vet at taxier i drift 24/7 ofte gjør det. Tesloop kjører f.eks nærmere 900 km/dag i snitt. https://www.tesloop.com/blog/2019/2/6/tesloops-high-mileage-teslas

Å peke på et selskap som tesloop er ekstrem kirsebærplukking. De leier ut biler spesifikt for å kjøre mellom santa monica og san diego. Det betyr du bare plukker ut langkjøring. De fleste reiser er korte, så du vil ikke komme i nærheten når du kikker på et mer representativt utvalg av reiser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke slik at prising går til kost bare fordi du ikke har et monopol. Og som jeg skisserte så er det ikke realistisk å tro på noe 100% efficient marked for taxitjenester, sjåførløse eller ei, ikke engang i nærheten fordi veier er en såpass begrenset resurs, og fordi biler er dyre.

 

Prisen på biler vil selvfølgelig være bakt inn i prisen. Prisen går neppe helt til kost nei i et så ressurskrevende marked, men at pris settes fra hva markedet er villig til å betale er riv ruskende galt. Dette er econ 101. 

 

Veinettet er en begrenset ressurs, men det vil tåle en mangedobling av 100% effektive maskiner i motsetning til sirup-hoder som skaper kork (alle mennesker). Rushtid vil sikkert fortsatt være et problem inn til store byer, der har vil allerede løsningen i dag, rushtidsavgift

Endret av kim_InnleggNO
Lenke til kommentar

Eksempel: Bilens levetid: 400 000 km, 40 personer har et transportbehov 10 000 km/år per pers, tidsrom: 2020-2040.

 

Alternativ A: 40 stk biler kjøres 10 000 km/år i 20 år før de skrotes. Hver bil brukes kun av 1 person. Etter 20 år er 40 biler forbrukt og eierne har sittet i biler som er i gjennomsnitt 10 år gamle og i verste fall 20 år. Hver bil har bare gått halvparten av sin tekniske levetid ved skroting. Med en snitthastighet på 100 km/t har hver bil bare blitt brukt 100 timer i året og stått og til elding 98,9% av tida.

 

Alternativ B: 4 stk biler kjøres 100 000 km/år i 4 år før den skrotes. 10 personer deler på hver bil. Nye 4 biler varer i 4 nye år osv. Etter 20 år er 20 biler forbrukt og alle har gått hele sin tekniske levetid. Passasjerene har sittet i biler som er i gjennomsnitt 2 år gamle og i verste fall 4 år. Med en snitthastighet på 100 km/t har hver bil blitt brukt 1000 timer i året og stått til elding 88% av tida.

 

Alternativ C: 1 stk bil kjøres 400 000 km/år i 1 år før den skrotes. 40 personer deler på bilen. Ny bil varer i 1 nytt år osv. Etter 20 år er 20 biler forbrukt og alle har gått sin tekniske levetid. Passasjerene har sittet i biler som er i gjennomsnitt 0,5 år gamle og i verste fall 1 år. Med en snitthastighet på 100 km/t har bilen blitt brukt 4000 timer i året og bare stått til elding 55% av tida.

 

Sammenlign tallene. Alternativ A blir åpenbart dyrere fordi det forbrukes dobbelt så mange biler. Alternativ C er åpenbart det tryggeste siden man hele tiden kjører med siste skrik innen sikkerhet og teknologi. Det sagt så er det jo også åpenbart at det blir mer å hente på å øke levetida til bilene. Kanskje selvkjørende biler designes for 1 million km?

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Å peke på et selskap som tesloop er ekstrem kirsebærplukking. De leier ut biler spesifikt for å kjøre mellom santa monica og san diego. Det betyr du bare plukker ut langkjøring. De fleste reiser er korte, så du vil ikke komme i nærheten når du kikker på et mer representativt utvalg av reiser.

Ser man f.eks på taxier i New York, så kjøres de i snitt rundt 70k miles eller 112.000 km per år. Dette er nok ganske nært worst-case for en taxi som er i drift 24/7, ettersom det blir mye køkjøring.

 

Men fordelen med mindre kjøring per år er at bilen varer flere år. Kjører man bare 100.000 km/år så varer kanskje en selvkjørende bil 8 år i stedet for 4 år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Prisen på biler vil selvfølgelig være bakt inn i prisen. Prisen går neppe helt til kost nei i et så ressurskrevende marked, men at pris settes fra hva markedet er villig til å betale er riv ruskende galt. Dette er econ 101.

Grunnleggende økonomi tilsier at man ikke priser seg lavere enn hva man uansett selger for. I ett teoretisk perfekt effisient marked går denne prisen mot kost siden det er uendelig resurser som går inn i å lage konkurranse, men taxitjenester er langt unna dette, autonome eller ei.

 

Å drømme om at det magisk skal bli masse mer kapasitet på veiene p.g.a autonome kjøretøy er nok nettopp bare det, drømmer. Om noe vil nok trenden være å prioritere ned privatbiler og taxier og prioritere opp kollektivtransport. I.e. om biler skulle bli mer arealeffektive, så er den politiske responsen være å tilordne mindre areal til privatbiler.

Lenke til kommentar

Grunnleggende økonomi tilsier at man ikke priser seg lavere enn hva man uansett selger for. I ett teoretisk perfekt effisient marked går denne prisen mot kost siden det er uendelig resurser som går inn i å lage konkurranse, men taxitjenester er langt unna dette, autonome eller ei.

 

Nei det er ikke slik det fungerer. Det er ikke en cola som skal selges på en butikk. Det er en tjeneste med svært liten marginalkostnad.

Endret av kim_InnleggNO
Lenke til kommentar

Ser man f.eks på taxier i New York, så kjøres de i snitt rundt 70k miles eller 112.000 km per år. Dette er nok ganske nært worst-case for en taxi som er i drift 24/7, ettersom det blir mye køkjøring.

 

Men fordelen med mindre kjøring per år er at bilen varer flere år. Kjører man bare 100.000 km/år så varer kanskje en selvkjørende bil 8 år i stedet for 4 år.

NY taxier kjører nok ganske langt. Når du kommer litt ut av manhattan blir avstandene ganske lange.

 

Tilsvarende tall for oslo er ca 60000 km/år: https://elbil.no/taxinaeringen-gjor-seg-klar-for-elbilskifte/

 

Gjennomsnittlig tomkjøring i norge er 47% https://www.ssb.no/transport-og-reiseliv/statistikker/drosje

 

Levevtiden på en bil er bare delvis knyttet til kjørelengde. Noen deler eldes over tid andre (som interør) vil slites mye av å ha mange inn og utstigninger (relevant for taxier)

Lenke til kommentar

Nei det er ikke slik det fungerer. Det er ikke en cola som skal selges på en butikk. Det er en tjeneste med svært liten marginalkostnad.

Jeg aner ikke hva du vil frem til med salg av kolabokser.

 

Marginalkostnaden er ikke 'svært liten' utstyrsbruken alene er vesentlig (Siden taxier ikke er noe man har 'uansett' må du regne full avskriving av bilen på all bruk, du kan ikke regne som om det er en bil som man uansett har og man så bare kjører litt taxi som bonus), og siden det ikke er ønskelig at man oversvømmes av taxier vil konsesjoner også være en begrenset resurs. Først og fremst er likevel prisen (ikke kostnaden) bestemt av hva markedet er villig til å betale ekstra for luksusen og den potensielle tidsbesparelsen det er å bli kjørt dør til dør fremfor å bruke kollektiv eller egen bil. Den delen av markedet som er i et race til bunnen i prising konvergerer mot kollektiv, gange, sykkel eller egen bil (For de som har mye transportbehov)

Lenke til kommentar

NY taxier kjører nok ganske langt. Når du kommer litt ut av manhattan blir avstandene ganske lange.

 

Tilsvarende tall for oslo er ca 60000 km/år: https://elbil.no/taxinaeringen-gjor-seg-klar-for-elbilskifte/

Det er fordi de stort sett ikke er i drift 24/7. Jeg brukte New York som eksempel fordi de har såkalte taxi medallions som er bundet til den spesifikke bilen i stedet for sjåføren. Altså bilene kjøres mer eller mindre 24/7 for å maksimere omsetning per medallion.

 

Gjennomsnittlig tomkjøring i norge er 47% https://www.ssb.no/transport-og-reiseliv/statistikker/drosje

Dette er til en stor grad et resultat av å ha en sjåfør. En selvkjørende taxi trenger ikke returnere til noe sted for matpause eller å komme seg hjem. Den vil kunne parkere hvor som helst mens den venter på neste kunde. Det vil lages algoritmer som minimerer tomkjøring, og bilene vil forflytte seg utifra tidspunkt og ukedag på en måte som er helt ulogisk for en menneskelig sjåfør.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Begrensingen er fort interiør og slikt. Man kan lage biler som fortsatt har fint interiør etter noen millioner km, men det kan fort være at da må man lage interiøret utav formstøpt plast eller metall, ala seter og interiør man finner på t-baner o.l.

Jeg tror det vil være mer aktuelt med rimelig men komfortabelt interiør og heller ha f.eks skifte av seter og matter hver 200 000 km som vedlikeholdspunkt.

Lenke til kommentar

Det er fordi de stort sett ikke er i drift 24/7. Jeg brukte New York som eksempel fordi de har såkalte taxi medallions som er bundet til den spesifikke bilen i stedet for sjåføren. Altså bilene kjøres mer eller mindre 24/7 for å maksimere omsetning per medallion.

Det er fordi det er ikke jevn etterspørsel gjennom dagen. Mennesker er i hovedsak aktive om dagen, så de fleste taxier vil ikke ha full aktivitet døgnet rundt.

 

Dette er til en stor grad et resultat av å ha en sjåfør. En selvkjørende taxi trenger ikke returnere til noe sted for matpause eller å komme seg hjem. Den vil kunne parkere hvor som helst mens den venter på neste kunde. Det vil lages algoritmer som minimerer tomkjøring, og bilene vil forflytte seg utifra tidspunkt og ukedag på en måte som er helt ulogisk for en menneskelig sjåfør.

Norske taxier har også løyver selv om tilordningen har vært noe friere enn i steder som NY. Taxier har ofte flere sjåfører også i norge.

 

Drosjesentralene ruter alt biler til kunder slik at de minimerer tomgkjøring, og sender de der de statistisk vet det er etterspørsel, men realiteten er at det er oftest ikke noen kunde der du slapp av forrige. Transport er også ofte korrelert i tid. I.e. på morgenen går det mye transport fra kollektivknutepunkt til arbeidsplasser, og tilbake på ettermiddag. Tidlig kveld går det mye fra suburbia til sentrum og tilbake igjen på natten. Mange taxikunder melder heller ikke sin tilstedeværelse før de skal ha en taxi. De bare tar den første og beste som dukker opp. Selvkjøring kommer ikke til å endre på noe av dette, ikke regn med noen vesentlig reduksjon i tomkjøring.

Lenke til kommentar

En vesentlig forskjell mellom Taxi og selvkjørende bil som tjeneste, håper jeg, er at man i sistnevnte tilfelle kjøper seteplass, ikke hele kupeen. Dvs. at folk som skal samme vei kan få plass i de andre setene om de er på riktig sted til riktig tid. Det fikses selvsagt med apper med sanntids kjøp og salg av seteplass etter hva som befinner seg på veiene. Den selvkjørende bilen vil altså ha noen likhetstrekk med buss, uten at det drar med seg ulempen med faste holdeplasser og faste ruter. Konseptet blir en krysning mellom buss og taxi, men billigere og mer behagelig enn bussen.

 

Nå ser selvkjørende biler ser ut manuelt kjørte biler. Det er slett ikke sikkert for framtida. Da ser jeg for meg mer kupeer som gir litt mer privatliv enn det å sitte klemt tre voksne i baksetet på en golf. F.eks 2 seter per seterad, 4-6 seterader, plexi-skillevegg mellom seteradene som kan senkes dersom både passasjerene foran og bak skillet vil det. Muligens kun dører på høyresiden av bilen i land med høyrekjøring. Kanskje også fasiliteter som nedfellbart bord for PC, mat, kaffe etc, stikk til PC og USB til lading av telefon. Kaffeautomat i bilen. Egen ID-brikke a la "busskort" og/eller appbasert, e-faktura i ettertid eller oppfylling av kontoen i forkant.

Lenke til kommentar

Min erfaring er at det mekaniske svikter det elektroniske tidligere. Trolig bør det eksistere statistikk på dette, for ditt spørsmål. Som automatiker føler jeg at det mekaniske sliter seg ut tidligere, men det elektroniske kan henge seg opp og dermed være en fare. Dette er det lettere å feilsikre elektronisk fremfor mekanisk.

Endret av Hårek
Rydder i rotete innlegg
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En vesentlig forskjell mellom Taxi og selvkjørende bil som tjeneste, håper jeg, er at man i sistnevnte tilfelle kjøper seteplass, ikke hele kupeen. Dvs. at folk som skal samme vei kan få plass i de andre setene om de er på riktig sted til riktig tid. Det fikses selvsagt med apper med sanntids kjøp og salg av seteplass etter hva som befinner seg på veiene. Den selvkjørende bilen vil altså ha noen likhetstrekk med buss, uten at det drar med seg ulempen med faste holdeplasser og faste ruter. Konseptet blir en krysning mellom buss og taxi, men billigere og mer behagelig enn bussen.

 

Nå ser selvkjørende biler ser ut manuelt kjørte biler. Det er slett ikke sikkert for framtida. Da ser jeg for meg mer kupeer som gir litt mer privatliv enn det å sitte klemt tre voksne i baksetet på en golf. F.eks 2 seter per seterad, 4-6 seterader, plexi-skillevegg mellom seteradene som kan senkes dersom både passasjerene foran og bak skillet vil det. Muligens kun dører på høyresiden av bilen i land med høyrekjøring. Kanskje også fasiliteter som nedfellbart bord for PC, mat, kaffe etc, stikk til PC og USB til lading av telefon. Kaffeautomat i bilen. Egen ID-brikke a la "busskort" og/eller appbasert, e-faktura i ettertid eller oppfylling av kontoen i forkant.

Blir spennende dette.

 

Personlig trur jeg man vil se en majoritet av kjøretøy med plass til 1-2 personer, mens det også vil være noen større, men de må man nok bestille i større grad i forkant. 

 

Folk flest kjører jo til forskjellig tid, og jeg trur det vil være bedre med mindre kjøretøy, enn at man kun har 4-6 persons-kjøretøy som gjør at man må kjøre omveier kun for å være effektive med flest personer over 4 hjul. Da hadde jeg lett bestilt en til 1-2 personer istedenfor hver gang når jeg skulle til og fra jobb. Autonom-persontransport burde ikke frarøve en av de største tingene man som 18 åring får når man får bil-lappen, og det er følelsen av frihet. Den forsvinner litt om man må ta og dele rommet med en håpløs nabo hver dag, selv om det ville vært best for kloden.

 

En annen enkel ting å tjene penger på gjennom en slik service, er jo faktisk mini-bar, og tilleggs-tjenester. At man ved depotet har et mannskap lik buss-depotene som rydder og fyller diesel for å klargjøre bussen til neste skift, at man har folk som rydder og vasker bilene, samt fyller opp bilene på ny med ekstra tjenester. Det kan jo være hva som helst. Frokost, middag, drikke, installasjon av TV, seng, alt ettersom bestillingen som folk sender inn på forhånd. 

 

Skal fraktes til utdrikningslag? Pokerbord med kort i bilen.

Skal på jobb? Frokost.

Skal på jobb-reise? Tilgang til internett og bordplass for PC. 

Skal på hytta og ferie? Dobbelt seng med montert TV. 

 

På den måten kan selve taxi-servicen være billig og rimelig, mens det er ekstra-utstyr som kan bistå mye for fortjenestene. En smart designet autonomt-kjøretøy burde jo lett kunne løses på en slik måte med mange muligheter for kjapp omstilling justert etter kundebehov. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...