Gå til innhold

Nordmenns kjøpelyst på elektronikk avtar, viser ferske tall


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har de aller fleste dingser, og de fungerer bra, så da er det ikke lenger noe nytt som frister. Mobilen er riktignok over 2 år, og har et mindre bra kamera. Men alle nye telefoner med godt kamera er for store og mangler gjerne hodetelefon kontakt. Så da blir det vel til at jeg beholder den jeg har minst et år til.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Desember 2017 kjøpte jeg en iPhone 7. To år senere har jeg ingen gode grunner for å oppgradere det som allerede var en litt utdatert modell når den ble kjøpt. Mer enn rask nok til alt jeg bruker den til. Det er liksom lite wow faktor over nye telefoner. Forbedringer i bildekvalitet, face id, Oledskjerm og lignende er ikke nok til at jeg ser på min eksisterende telefon som utdatert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123849734

 

Kronekurs er også en faktor. 

 

Skulle akkurat til å si at dette nok er eneste faktoren. Rundt 2010 var 1 USD rundt 5 kroner, nå er den litt over 9 kroner.  Euroen har også økt fra rundt 7.5 NOK i 2012 til nå 10 NOK. Det har nok bare tatt en liten stund før dette markerte seg i markedet med høyere priser og endret kjøpemønster. 

Ja, synes egentlig elektronikk er for dyrt. Man må ut med fra 15k før PCene begynner å bli brukbare og det er for mye, spesielt når jeg kan bruke den jeg har til alt jeg trenger uten å oppleve noe problemer/for dårlig ytelse.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Desember 2017 kjøpte jeg en iPhone 7. To år senere har jeg ingen gode grunner for å oppgradere det som allerede var en litt utdatert modell når den ble kjøpt. Mer enn rask nok til alt jeg bruker den til. Det er liksom lite wow faktor over nye telefoner. Forbedringer i bildekvalitet, face id, Oledskjerm og lignende er ikke nok til at jeg ser på min eksisterende telefon som utdatert.

IOS utvikler seg aldri så fort at du trenger noen ny iPhone.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tjah, hva er egentlig "bra nok"?

 

Kjøpte meg en Dell XPS 15 9550 i november 2015 da den ble refreshet med skylake cpu. Med 15,6" InfinityEdge 4k touch skjerm er det kun (under tvil) OLED skjermer idag som gjør det bedre enn den. Tastaturet og touchpad er fremdeles bra 4 år etter, og med Geforce GTX 960M er den ikke noe sinke på grafikk heller til vanlig bruk.

Cpu'en er "bare" en i7-6700HQ så merker at den begynner å eldes. Har byttet batteri ett par ganger, men ellers yter maskinen bra nok.

 

i November 2017, så fikk jeg tak i en iPhone X 256GB. Den dag idag, så liker jeg formatet på den (max blir for stor og tung), kameraet er greit nok. Max batteriet er nede på 88%, så vurderer å bytte batteri på den. Om ikke Apple gjør radikale endringer på iOS, så bør den funke greit ett par år til egentlig. Begynner å bli treig, men primært når spill og andre "ruskeprogrammer" er involvert.

 

Og når det koster 10-15.000,- for en telefon og 20-25.000,- for en laptop så tror jeg selv folk her i Norge begynner å få sansen for begrepet "bra nok" istedet for å bytte hver gang det kommer nye modeller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...