Gå til innhold

Nå er tolv norske ferdig utdannet på det nye overvåkingsflyet P-8 Poseidon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Utrolig nok er planen å fase inn flyene på Evenes. En sivil flyplass med svært begrenset plass der den ligger på en smal rygg mellom to vann. En flyplass med utfordrende topografi både inne på flyplassområdet og rundt, og som ofte har problemer med turbulens og glatte rullebaner. Den er omgitt av våtmarksområder med svært høy verneverdi, fredet under RAMSAR-konvensjonen, og kan derfor ikke bruke det mest effektive avisingsmidet – urea. I stedet må man bruke Aviform og sand, med negativ effekt på vedlikeholdskostnader og levetid på flyene.

 

Spaden er ennå ikke kommet i jorden for noen av de store utbyggingene som må til før P-8 kan fases inn om litt over to år, og problemene hoper seg allerede opp. Man har på grunn av trangboddheten bare funnet én "mulig" plassering av hangaren, men den er lite akseptabel for både Avinor og de sivile flyselskapene. Hvor flyene skal armeres – om så bare ett – uten å stenge ned hele flyplassen er fortsatt en vel bevart hemmelighet, eller rettere sagt et komplett mysterium.

 

Samtidig ligger Andøya flystasjon ti mil unna. En flystasjon som brukes rutinemessig av amerikanske P-8 i dag, og som allerede har P-3 hangarer som kan romme P-8 med modifisering av portene. En flystasjon bygget opp fra grunnen av som en militær flybase, plassert geografisk på den plassen man fant ideell for MPA. En base hvor den sivile aktiviteten er minimal, og sivil infrastruktur ligger fjernt fra sensitive deler av basen. En base med enorme operative flater, alt i paddeflatt terreng. Innflyging fra tre retninger skjer over åpent hav uten terrengendringer. En base med fullverdige nødrullebaner. Det skulle man tro var en selvfølge på en kampflybase, men Evenes kan i beste fall få en dårlig en ved å dose vekk den sivile terminalen. En base som allerede har en egen armeringssløyfe med nødvendige sikkerhetsavstander for flere fly samtidig, selvsagt uten å påvirke operasjoner på rullebanene. En base som kan bruke urea til å holde svarte flater, og i praksis ikke har begrensninger på mengden som kan brukes.

 

Hvordan det kunne gå politisk prestisje i å bygge opp en ny MPA-base på en fullstendig uegnet lokasjon som Evenes, og å legge ned en velfungerende og ideelt plassert base på Andøya, er vanskelig å forstå. Det er til gjengjeld ikke vanskelig å forstå at oppbyggingen på Evenes er en milliardinvestering i svekket forsvarsevne.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Allerede på 11-12 m/s vind fra vest-sørvest så kan jo ikke 737-800 lande på Evenes. Så de kan jo bare vente å se hva som vil skje,det blir nok P-8 og F-35 stående rundt om på alle flyplasser etterhvert. Været skifter som kjent raskt i nord-Norge. Problemet er at det ikke er så mange flyplasser som kan ta seg av luftforsvarets fly med våpen ombord. P-8 skal jaggu få slite og jobbe med turbulensen over Ofotfjorden,den er der alltid. Kun 1 gang på alle år har jeg landet på Evenes og flyet har gått rolig ned,turbulensen ned mot Evenes er virkelig ille. I tillegg er vingene på P-8 mye stivere enn på sivil-utgaven pga større fuel-volum,noen som gjør at turbulensen vil påvirke flyet mye meire i de problematiske lavere luftlag i nedstigningen mot Evenes. Ristingen i flyet vil ikke være bra for levetiden på fly og vinger og oppleves slitsomt for crewet ombord. Dette er jo selvfølgelig ting som toppolitikerne ikke har noen som heilt peiling på dær de teller kroner og ører,derfor gjør de feile valg. Det beste og billigste er å lande våre nye P-8 på Andøya som har bevist sin fortreffelighet i 70 år,og la overvåkingsflyene forbli dær hvor de kan betjenes på en skikkelig måte og hvor de blir tatt godt vare på av superdyktige ansatte på Andøya flystasjon.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Utrolig nok er planen å fase inn flyene på Evenes. En sivil flyplass med svært begrenset plass der den ligger på en smal rygg mellom to vann. En flyplass med utfordrende topografi både inne på flyplassområdet og rundt, og som ofte har problemer med turbulens og glatte rullebaner. Den er omgitt av våtmarksområder med svært høy verneverdi, fredet under RAMSAR-konvensjonen, og kan derfor ikke bruke det mest effektive avisingsmidet – urea. I stedet må man bruke Aviform og sand, med negativ effekt på vedlikeholdskostnader og levetid på flyene.

 

Spaden er ennå ikke kommet i jorden for noen av de store utbyggingene som må til før P-8 kan fases inn om litt over to år, og problemene hoper seg allerede opp. Man har på grunn av trangboddheten bare funnet én "mulig" plassering av hangaren, men den er lite akseptabel for både Avinor og de sivile flyselskapene. Hvor flyene skal armeres – om så bare ett – uten å stenge ned hele flyplassen er fortsatt en vel bevart hemmelighet, eller rettere sagt et komplett mysterium.

 

Samtidig ligger Andøya flystasjon ti mil unna. En flystasjon som brukes rutinemessig av amerikanske P-8 i dag, og som allerede har P-3 hangarer som kan romme P-8 med modifisering av portene. En flystasjon bygget opp fra grunnen av som en militær flybase, plassert geografisk på den plassen man fant ideell for MPA. En base hvor den sivile aktiviteten er minimal, og sivil infrastruktur ligger fjernt fra sensitive deler av basen. En base med enorme operative flater, alt i paddeflatt terreng. Innflyging fra tre retninger skjer over åpent hav uten terrengendringer. En base med fullverdige nødrullebaner. Det skulle man tro var en selvfølge på en kampflybase, men Evenes kan i beste fall få en dårlig en ved å dose vekk den sivile terminalen. En base som allerede har en egen armeringssløyfe med nødvendige sikkerhetsavstander for flere fly samtidig, selvsagt uten å påvirke operasjoner på rullebanene. En base som kan bruke urea til å holde svarte flater, og i praksis ikke har begrensninger på mengden som kan brukes.

 

Hvordan det kunne gå politisk prestisje i å bygge opp en ny MPA-base på en fullstendig uegnet lokasjon som Evenes, og å legge ned en velfungerende og ideelt plassert base på Andøya, er vanskelig å forstå. Det er til gjengjeld ikke vanskelig å forstå at oppbyggingen på Evenes er en milliardinvestering i svekket forsvarsevne.

 

Er dere fortsatt ikke ferdig med fake news.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Allerede på 11-12 m/s vind fra vest-sørvest så kan jo ikke 737-800 lande på Evenes. Så de kan jo bare vente å se hva som vil skje,det blir nok P-8 og F-35 stående rundt om på alle flyplasser etterhvert. Været skifter som kjent raskt i nord-Norge. Problemet er at det ikke er så mange flyplasser som kan ta seg av luftforsvarets fly med våpen ombord. P-8 skal jaggu få slite og jobbe med turbulensen over Ofotfjorden,den er der alltid. Kun 1 gang på alle år har jeg landet på Evenes og flyet har gått rolig ned,turbulensen ned mot Evenes er virkelig ille. I tillegg er vingene på P-8 mye stivere enn på sivil-utgaven pga større fuel-volum,noen som gjør at turbulensen vil påvirke flyet mye meire i de problematiske lavere luftlag i nedstigningen mot Evenes. Ristingen i flyet vil ikke være bra for levetiden på fly og vinger og oppleves slitsomt for crewet ombord. Dette er jo selvfølgelig ting som toppolitikerne ikke har noen som heilt peiling på dær de teller kroner og ører,derfor gjør de feile valg. Det beste og billigste er å lande våre nye P-8 på Andøya som har bevist sin fortreffelighet i 70 år,og la overvåkingsflyene forbli dær hvor de kan betjenes på en skikkelig måte og hvor de blir tatt godt vare på av superdyktige ansatte på Andøya flystasjon.

 

Man skulle tro det aldri gikk et eneste fly fra Evenes slik du beskriver det. Og det er da skiftende vær i hele Norge. Men for all del, du tror vel selv på alt det du lirer av deg. Selv har jeg flydd med 737 hundrevis av ganger til og fra Evenes i all slags drit vær og storm. Turbulens er det absolutt men det har liten til ingen påvirkning på den sivile trafikken og tilnærmet null påvirkning på militær trafikk. Det du prøver å presentere er synsing, ikke fakta. Det finnes statistikk på dette som du må legge frem dersom du forventer å bli tatt seriøst.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er dere fortsatt ikke ferdig med fake news.

Kom med motargument istedenfor slikt billige «fake news» påstander. Faktum er at alt han sier er rett og du kan ikke motsi noe av det han skriver. Hele Andøya-saken er en av de største politiske skandalene og sløsing med offentlige midler på mange år. Det utrolige er at ingen utenom noen få spesielt interesserte ser ut til å bry seg!

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Kom med motargument istedenfor slikt billige «fake news» påstander. Faktum er at alt han sier er rett og du kan ikke motsi noe av det han skriver. Hele Andøya-saken er en av de største politiske skandalene og sløsing med offentlige midler på mange år. Det utrolige er at ingen utenom noen få spesielt interesserte ser ut til å bry seg!

Syntes F-35 er langt over på skandale nivået. Evenes/Andøya saken er lommerusk i forhold.

 

Vedlikeholdet på F-35 alene kommer til og koste noe så vanvittig kontra gripen. Og denne regninga kommer vi til og sitte med i 30år+

Endret av DirekteDemokrati
Lenke til kommentar

 

Kom med motargument istedenfor slikt billige «fake news» påstander. Faktum er at alt han sier er rett og du kan ikke motsi noe av det han skriver. Hele Andøya-saken er en av de største politiske skandalene og sløsing med offentlige midler på mange år. Det utrolige er at ingen utenom noen få spesielt interesserte ser ut til å bry seg!

Syntes F-35 er langt over på skandale nivået. Evenes/Andøya saken er lommerusk i forhold.

 

Vedlikeholdet på F-35 alene kommer til og koste noe så vanvittig kontra gripen. Og denne regninga kommer vi til og sitte med i 30år+

Da kunne jo de ekstra milliardene som planlegges dumpet i Evenes kommet godt med til å betale den regninga i stedet, og med erfaringene fra utbyggingen på Ørland i minnet kommer det nok til å bli mange flere før det er ferdig...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Allerede på 11-12 m/s vind fra vest-sørvest så kan jo ikke 737-800 lande på Evenes. Så de kan jo bare vente å se hva som vil skje,det blir nok P-8 og F-35 stående rundt om på alle flyplasser etterhvert. Været skifter som kjent raskt i nord-Norge. Problemet er at det ikke er så mange flyplasser som kan ta seg av luftforsvarets fly med våpen ombord. P-8 skal jaggu få slite og jobbe med turbulensen over Ofotfjorden,den er der alltid. Kun 1 gang på alle år har jeg landet på Evenes og flyet har gått rolig ned,turbulensen ned mot Evenes er virkelig ille. I tillegg er vingene på P-8 mye stivere enn på sivil-utgaven pga større fuel-volum,noen som gjør at turbulensen vil påvirke flyet mye meire i de problematiske lavere luftlag i nedstigningen mot Evenes. Ristingen i flyet vil ikke være bra for levetiden på fly og vinger og oppleves slitsomt for crewet ombord. Dette er jo selvfølgelig ting som toppolitikerne ikke har noen som heilt peiling på dær de teller kroner og ører,derfor gjør de feile valg. Det beste og billigste er å lande våre nye P-8 på Andøya som har bevist sin fortreffelighet i 70 år,og la overvåkingsflyene forbli dær hvor de kan betjenes på en skikkelig måte og hvor de blir tatt godt vare på av superdyktige ansatte på Andøya flystasjon.

 

Man skulle tro det aldri gikk et eneste fly fra Evenes slik du beskriver det. Og det er da skiftende vær i hele Norge. Men for all del, du tror vel selv på alt det du lirer av deg. Selv har jeg flydd med 737 hundrevis av ganger til og fra Evenes i all slags drit vær og storm. Turbulens er det absolutt men det har liten til ingen påvirkning på den sivile trafikken og tilnærmet null påvirkning på militær trafikk. Det du prøver å presentere er synsing, ikke fakta. Det finnes statistikk på dette som du må legge frem dersom du forventer å bli tatt seriøst.

Dårlig operative forhold på Evenes hvor flyplassen ligger i en gryte mellom høye fjell er det skrevet en hel bibel om,så hvis du ikke har fått med deg det,ja så må du ha vært på en øde stillehavsøy uten tlf og nett de 3 siste årene. Konklusjonen på den siste store jagerflyøvelse hvor også Evenes var operativ base for luftforsvaret,var etter hva jeg har hørt,at Evenes flystasjon var totalt ubrukelig som base for Forsvarets fly. Det sier vel det meste. Rapporten er gradert og hemmelig så jeg kan ikke vise til noe skriv,men opplysninger har lekket ut virker det som.

Lenke til kommentar

Syntes F-35 er langt over på skandale nivået. Evenes/Andøya saken er lommerusk i forhold.

 

Vedlikeholdet på F-35 alene kommer til og koste noe så vanvittig kontra gripen. Og denne regninga kommer vi til og sitte med i 30år+

 

Det er ikke F-35 flyet i seg selv som er skandalen, for skal man tro uttalelser fra de som faktisk har flydd F-35 blir det et meget bra fly. Det er prosjektet og måten det har blitt gjennomført på som er skandalen.

 

Vedlikeholdskostnadene vil (og må) gå ned etterhvert som F-35 for alvor tar over i stort antall i USA. Gripen er nok billigere i innkjøp og drift, men USA's økonomiske ressurser og enorme satsing på kommende oppgraderinger på F-35 kommer til å gjøre at F-35 trolig også er et relevant fly om 30 år, på en helt annen måte enn det Gripen kommer til å være. Norge kommer til å få mye "gratis" her. Så på lang sikt tror jeg F-35 er en bedre investering enn Gripen.

 

Under anskaffelsesprosessen til F-16 sent på 70-tallet ble svenske Viggen også vurdert. Tror vi skal være SVÆRT glad for at Viggen ikke ble valgt den gangen når man ser hvor raskt det flyet ble utdatert og utfaset sammenlignet med F-16. I tillegg er hele Luftforsvarets kultur, taktikk, utdanning, prosedyrer og logistikk innrettet etter USAF. Å gjøre et bytte her vil også ha en kostnad som er større enn man kanskje tror.

 

Selv om utviklingen av F-35 har vært en økonomisk hengemyr av enorme dimensjoner opp til nå er dette en økonomisk byrde som USA i hovedsak tar. Når det er sagt har Norge med F-35 nådd (og passert) smerteterskelen på hva vi kan tåle av økonomiske kostnader for et jagerfly. Jeg tipper F-35 er siste jagerflyet i tradisjonell forstand Norge kjøper.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den største skandalen ville vært å velge Gripen. Det er ett meget bra fly nå, men om 10-20-30-40 år vil det neppe være mange andre land som vil dele på utvikling og delekostnadene for å holde det RELEVANT. F35 er ett prestisjeprosjekt som ingen land har råd til å IKKE holde oppdatert i svært lang tid. Antallet som blir bestilt og fordelingen av kostnader vil også være noe helt annet enn Gripen. Skulle man kun kjøpt ett fly som er effektivt NÅ så kunne man like gjerne bare bestilt flere nye F-16 fly

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Syntes F-35 er langt over på skandale nivået. Evenes/Andøya saken er lommerusk i forhold.

 

Vedlikeholdet på F-35 alene kommer til og koste noe så vanvittig kontra gripen. Og denne regninga kommer vi til og sitte med i 30år+

 

Det er ikke F-35 flyet i seg selv som er skandalen, for skal man tro uttalelser fra de som faktisk har flydd F-35 blir det et meget bra fly. Det er prosjektet og måten det har blitt gjennomført på som er skandalen.

 

Vedlikeholdskostnadene vil (og må) gå ned etterhvert som F-35 for alvor tar over i stort antall i USA. Gripen er nok billigere i innkjøp og drift, men USA's økonomiske ressurser og enorme satsing på kommende oppgraderinger på F-35 kommer til å gjøre at F-35 trolig også er et relevant fly om 30 år, på en helt annen måte enn det Gripen kommer til å være. Norge kommer til å få mye "gratis" her. Så på lang sikt tror jeg F-35 er en bedre investering enn Gripen.

 

Under anskaffelsesprosessen til F-16 sent på 70-tallet ble svenske Viggen også vurdert. Tror vi skal være SVÆRT glad for at Viggen ikke ble valgt den gangen når man ser hvor raskt det flyet ble utdatert og utfaset sammenlignet med F-16. I tillegg er hele Luftforsvarets kultur, taktikk, utdanning, prosedyrer og logistikk innrettet etter USAF. Å gjøre et bytte her vil også ha en kostnad som er større enn man kanskje tror.

 

Selv om utviklingen av F-35 har vært en økonomisk hengemyr av enorme dimensjoner opp til nå er dette en økonomisk byrde som USA i hovedsak tar. Når det er sagt har Norge med F-35 nådd (og passert) smerteterskelen på hva vi kan tåle av økonomiske kostnader for et jagerfly. Jeg tipper F-35 er siste jagerflyet i tradisjonell forstand Norge kjøper.

Vi kommer nok til å kjøpe kampfly flere ganger fra USA. Lockheed Martin er den eneste produsenten som har kunnskap og ryggrad til å utvikle og produsere kampfly som er bra nok. Kansje russerne er i nærheten på teknologi,men ikke helt.

Lenke til kommentar

 

Du må kontakte Luftforsvaret straks og fortelle dem alt dette her de sikkert ikke har tenkt på..

 

Luftforsvaret er nok sørgelig klar over alt dette, men det begynner å bli veldig lenge siden noen karriereoffiser i noen av forsvarsgrenene har våget kritisere politisk ledelse før etter at de har gått av med pensjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den største skandalen ville vært å velge Gripen. Det er ett meget bra fly nå, men om 10-20-30-40 år vil det neppe være mange andre land som vil dele på utvikling og delekostnadene for å holde det RELEVANT. F35 er ett prestisjeprosjekt som ingen land har råd til å IKKE holde oppdatert i svært lang tid. Antallet som blir bestilt og fordelingen av kostnader vil også være noe helt annet enn Gripen. Skulle man kun kjøpt ett fly som er effektivt NÅ så kunne man like gjerne bare bestilt flere nye F-16 fly

Ser ut til at de fleste land hopper over gen 5 jagerfly og går rett for 6 da men.

 

Er vel bare 4 typer "Gen 5" fly. 

 

Så er nok redd F-35 blir utdatert ganske fort, spesielt siden den er så treg og legger alle sine kort i stealth. Så når noen evt finner ut av en måte og se dem på så er de bare noen dyre bombefly for lasten de kan bære. Evt fly med bedre stealth, og med så si null IR signal som Gen 6 prototypen til Britene. 

 

 

 

Gripen har hvertfall kvaliteter et jagerfly bør ha. Og kan gi selv verdens beste fly for øyeblikket F-22, en god kamp. Og det er det få fly som kan si. 

Endret av DirekteDemokrati
Lenke til kommentar

Vi kommer nok til å kjøpe kampfly flere ganger fra USA. Lockheed Martin er den eneste produsenten som har kunnskap og ryggrad til å utvikle og produsere kampfly som er bra nok. Kansje russerne er i nærheten på teknologi,men ikke helt.

Kina er kom ut med sitt gen 5 fly før Russland, de har vel sin andre type snart klar og.

 

Vi vet jo såklart ingenting om hvor bra/dårlige dem kinesiske er. Eneste det eksperter kan se er at den første har nok noe høy IR signatur bakfra.

Men det er jo ikke ulikt gen 5 flyene til vesten eller. Først gen 6 som tar for seg dette for og gjøre den virkelig usynlig. 

 

Russiske fly er nok veldig gode, men ligger nok litt bak vesten på teknologi feltet. Men så igjen, så virker det som de får mye mer "bang for their buck" da amerikansk har blitt veldig dyrt. 5 gen flyet til Russland blir jo typ halvparten av prisen, kanskje billigere etterhvert og.

 

Russerne og amerikanerne har ganske forskjellige måter og ta problemer på, amerikanerne kan kaste penger på problemet. Mens Russland gjerne må ta et steg tilbake og finne en bedre og billigere løsning. Feks da måne kappløpet var igang, kastet USA penger på og utvikle materialer som kunne takle en så kraftig motor som de måtte ha. Russland, tok og laget en rakett med mange små motorer. 

Som ikke krevet slik R&D som og utvikle materiale for dette.

 

Samme ser man skje på F-35.

 

Historien gjentar seg gang på gang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...