Gå til innhold

Bygge på til master eller rett i jobb etter fullført bachelor?


Anbefalte innlegg

Hei, har ikke klart å bestemme meg 100% så tar gjerne i mot litt input fra forumet for å se om det vipper pinnen. Alternativene er som sådan. Merk: Er i slutten av 20-årene og ikke like ung som de fleste som går utdanningen.

 

1. Kun fullføre dataingeniør-bachelor fra OsloMet/HiOA og gå rett ut i jobb

2. Legge til 2-årig master fra NTNU (Datateknologi)

 

Fordeler med valg 1: Starter å jobbe tidligere, tjene penger og skape erfaring, slipper å flytte til Trondheim, mindre studielån. 

 

Bakdeler ved valg 1: Kan gå glipp av jobbmuligheter, potensielt lavere lønn

Fordeler ved valg 2: NTNU er en bedre skole, bedre kompetanse, gøy å studere, potensielt høyere lønn, stiller sterkere i arbeidsmarkedet. 

 

Bakdeler ved valg 2: Bytte by i to år (har samboer som foretrekker å bo her), potensielt 2 år skole uten at det  ha noe å si i lengden, tapt inntekt etc, 2 år eldre når man søker jobb.

Vanskelig avgjørelse synes jeg. Master er jo så klart bedre men samtidig så har jeg gode resultater for øyeblikket og jobbene er jo her i Oslo. Dette er jo et yrke der hva du kan vise til har like mye eller mer å si enn hvilken utdanning du har gått og at en master ikke automatisk gjør at du lykkes mer i arbeidslivet. Jeg blir nok å søke både jobb og skole, og så bestemme meg når jobbtilbudene kommer inn. 

Hva tenker dere som er i arbeidslivet allerede eller har noe innsikt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er veldig forskjell på hvordan det fungerer på HiOA og NTNU basert på min erfaring, og forskjellen blir nok ekstra markant når du hopper rett inn i master-løpet på NTNU. Basert på mitt inntrykk at man på HiOA (den gangen) hadde mer klasseromsbasert og praktisk opplegg, på NTNU (spesielt 4 og 5 året) mer akademisk og egenstudie. Du må jo også skrive en masteroppgave. Bare slik at du vet hva du eventuelt går til.

 

Kan du ikke begynne å søke jobber i Oslo, og se hva du får napp på? Om du ser du ikke finner noe særlig pga bachelor kan du jo bruke det som et datapunkt i forhold til hva du bestemmer deg for.

Min erfaring er at en med bachelor uansett etter 2-3 år er på ca samme nivå lønnsmessig som en nyutdannet med master, så ikke så mye potensielt høyere lønn å hente med master i dagens marked, i hvert fall (gitt at man lander første jobben)

 

Jeg har selv mastergrad fra NTNU, og stortrivdes der oppe, så kan jo absolutt anbefales. Må bare ha motivasjonen til det, og se an om det er riktig valg for deg :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...