Gå til innhold

DAB-salget faller og stadig flere kjøper gigant-TV-er på 75 tommer og oppover


Anbefalte innlegg

Det verste med DAB er at det fungerer. Hver dag. Over hele Norge.

Langt ifra! Mange plasser i Nord-Norge hvor dab er ubrukelig. Hjelper heller ikke at dashcams notorisk støyer på samme frekvens som dab og jammer hele driten.

 

Men har god mobildekning over alt så bruker liksågreit nettradio med høyere bitrate.

 

Norge skulle heller satset på en løsning som bruker mobilnettet. Eventuelt sendt digitalradio gjennom FM nettet.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Lyttertallene hadde stupt på FM også.

Ingen grunn til å holde på utdaterte FM.

Så da bytter vi det ut med fullstendig utdatert digitalteknologi i stede?

 

Kunne ikke vært dårligere timing! Er en grunn til at vi er det eneste landet som gjør dette. Og det er IKKE fordi vi er pionerer...

Like greit å oppdatere til noe som fungere bedre.

Lenke til kommentar

Lyttertallene hadde stupt på FM også.

Ingen grunn til å holde på utdaterte FM.

Nei, jeg har bestandig brukt radio som bakgrunnsstøy på jobben og bruker fortsatt samme FM-radio men nå med nærradio'en justert inn.

 

Nå nærradio'en forsvinner blir jeg og bruke Internett til denne jobben.

 

Hadde FM fortsatt fungert ville antall lyttere ikke falt så drastisk og holdt naturlige lytter-svingninger, men så fort man kan lytte gratis på radio via telefonen/ 4G vil nok lyttere på DAB forsvinne fort.

Lenke til kommentar

 

Lyttertallene hadde stupt på FM også.

Ingen grunn til å holde på utdaterte FM.

Nei, jeg har bestandig brukt radio som bakgrunnsstøy på jobben og bruker fortsatt samme FM-radio men nå med nærradio'en justert inn.

 

Nå nærradio'en forsvinner blir jeg og bruke Internett til denne jobben.

 

Hadde FM fortsatt fungert ville antall lyttere ikke falt så drastisk og holdt naturlige lytter-svingninger, men så fort man kan lytte gratis på radio via telefonen/ 4G vil nok lyttere på DAB forsvinne fort.

Man kan allerede lytte gratis og lett på alt mulig gjennom telefonen.

Dette er grunnen til at lyttertallene ville falt selv om man ikke byttet til DAB.

 

Dette ser man også i studier utført i land som ikke har byttet til DAB.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det verste med DAB er at det fungerer. Hver dag. Over hele Norge.

Langt ifra! Mange plasser i Nord-Norge hvor dab er ubrukelig. Hjelper heller ikke at dashcams notorisk støyer på samme frekvens som dab og jammer hele driten.

 

Men har god mobildekning over alt så bruker liksågreit nettradio med høyere bitrate.

 

Norge skulle heller satset på en løsning som bruker mobilnettet. Eventuelt sendt digitalradio gjennom FM nettet.

Jeg har aldri hatt så god radiodekningen i bilen som etter DAB kom. Riksnettet er tilstede stort sett langs hovedårene, og NRK-nettet har jeg enda ikke opplevd brudd i. Med FM var det jo bare skurrete P1 og flekkvis P4 å få så snart man bevegde seg ut av bebygde strøk.

 

Jeg bor nordpå og kjører en del "der ingen trudde nokon kunne bu" i Troms og Nordland.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Man kan allerede lytte gratis og lett på alt mulig gjennom telefonen.

På hvilken måte ?

 

Skal jeg foreksempel ha på radio "4G" hele dagen via telefonen er det ikke gratis.

Bare å laste ned før du drar ut.

1 GB vil gi deg rundt 8 timer i høyere kvalitet enn radiosignaler.

Lenke til kommentar

Nei? Bare å laste ned radioen.

8 timer med bla. gamle nyheter :)

 

Hvis du mener internettradio med bruk av datakvoter er ikke det gratis selv om du har abonnement med fri data.

 

Bruker internettradio på telefonen "bluetooth" de gangene jeg har tilgang til wifi siden kvaliteten er vesentlig bedre en DAB og jeg ønsker å høre på andre kanaler en nærradio, spesielt på søndagene da jeg ikke er spesielt glad i gospelmusikk.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

 

Jeg bor nordpå og kjører en del "der ingen trudde nokon kunne bu" i Troms og Nordland.

Bor også i troms. Da DAB kom så tok de bort alle de kommersielle kanalene som P1 og P4 og ga meg NRK Jazz og NRK Klassisk.

Helt forferdelig for meg men sikker fantastisk for NRK.

P1 er nå fortsatt NRK.

Kan jeg spørre hvor du ikke får inn det kommersielle nettet, men fikk P4 på FM?

Lenke til kommentar

Bor også i troms. Da DAB kom så tok de bort alle de kommersielle kanalene som P1 og P4 og ga meg NRK Jazz og NRK Klassisk.

Helt forferdelig for meg men sikker fantastisk for NRK.

DAB sendes i muxer, x-antall kanaler pr. Mux. NRK har vel to, som hver sender på hver sin frekvens. Så får du inn NRK klassisk, så får du inn alle kanalene. NRK har delt inn NordNorge i to, pga av avstandene. Så en liten oppdatering av kanallista kan være smart. P4 sender på samme frekvens over hele landet, men har dårligere dekning enn NRK, som det var på FM.
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...