Gå til innhold

Dette blir prisene på Audis nye og billigere e-tron


Anbefalte innlegg

 

Hvilke nye elbiler med mer enn 71 kWh batteri er billigere enn 499k?

Tesla model 3? Litt usikker på om Long Range med kun bakhjulstrekk lar seg bestille enkelt i Norge enda, men den er enda billigere. Men koster 450 tusen for AWD long range iallefall. Den har vel 75 kWh batteri.

Ferdig registrert med metallic lakk snakker vi om rundt 476000. Så ja den kan du få litt billigere enn etron 50 som er en langt større bil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Ferdig registrert med metallic lakk snakker vi om rundt 476000. Så ja den kan du få litt billigere enn etron 50 som er en langt større bil.

Absolutt, og da får du alt av utstyr inkludert autopilot, premium interiør, 9 kamera og 250kW Superladding.

 

Vet ikke hva man får i basispakken med den nye e-tron?

Full autopilot koster 50000 ekstra. Tar du med alt tilgjengelig utstyr for model 3 long range ender du opp med 543k. Etron 50 ligger mellom 499k og 599k avhengig av utstyrsgrad.

 

Basispakken til etron 50 har mellom annet adaptiv luftfjæring, varmepumpe,cruiscontrol, LED lys ,elektrisk bakluke, navigasjon. Så den er på ingen måte helt skrapet. Men legger du på 100k med utstyr får du det aller meste med.

Lenke til kommentar

Full autopilot koster 50000 ekstra. Tar du med alt tilgjengelig utstyr for model 3 long range ender du opp med 543k. Etron 50 ligger mellom 499k og 599k avhengig av utstyrsgrad.

 

Basispakken til etron 50 har mellom annet adaptiv luftfjæring, varmepumpe,cruiscontrol, LED lys ,elektrisk bakluke, navigasjon. Så den er på ingen måte helt skrapet. Men legger du på 100k med utstyr får du det aller meste med.

Er vel selvkjøringspakken som koster 50 tusen ekstra da, og man kan oppgradere til den i ettertid om det noengang blir lovlig å benytte i Norge :p

 

Men bra med utstyr på Audien da ja. Ikke som visse andre elbiler hvor ryggekamera er ekstrautstyr, og ratt ikke engang kan justeres manuelt.

Lenke til kommentar

Enda et sted hvor Tesla straffer batteriene mer enn nødvendig. Det å sette ned effekten ved lav SoC omhandler jo batterihelsen. Det vil være normen dette på biler på tvers av bilfabrikanter, selv om Tesla gjør det stikk motsatte fordi de stort sett bruker sine tall for å selge bilene sine. Det vil nok bite dem i ræva på sikt. 

Altså, det er jo en begrensning også ved høyere SOC, men den er ikke merkbar for min del da det fortsatt er mer effekt tilgjengelig enn jeg normalt bruker. Så lenge jeg har 100kW tilgjengelig er det null problem, man bedriver ikke harde forbikjøringer med 5% igjen. 

 

Forøvrig kan lihtium-batterier normalt levere ganske bra med effekt selv om de er nesten tomme. Dette styres av minimums-spenning, jeg tipper man har satt grensen på 2,7-2,8V som minste spenning under belastning. Teslaene har ganske stort batteri og kan derfor levere bra effekt selv med lite strøm på batteriet. Leafen vår har bare 1/3 av kapasiteten til Teslaen og skulle sånn sett vært mye mer sårbar for høyt effektuttak. Men heller ikke på den merker jeg noe særlig før det er nesten helt tomt, så det virker som om Nissan kjører batteriene sine hardere 

Lenke til kommentar

Et enkelt regnestykke kan forklare hvorfor mange kan tenke seg å spandere en ladepause på 20 minutter i stedet for å betale ekstra for større batteri.

 

Om du tar 20 turer til hytta hvert år og ser dette over en 5 års periode, vil du måtte ta 100 ekstra ladepauser. Det vil koste deg en god 50 lapp i lading, men om du samtidig ser på at du sparer 160000 kroner på å velge den billigste bilen, sitter du igjen med 1550 kroner i gevinst for hver pause.

Og for de 1550,- får man en bedre middag til hele familien. Jeg vet hva jeg velger ihvertfall (vi er bare to så matpausene pleier å koste omkring 400 kroner). 

Endret av Jens Kr. Kirkebø
Lenke til kommentar

Altså, det er jo en begrensning også ved høyere SOC, men den er ikke merkbar for min del da det fortsatt er mer effekt tilgjengelig enn jeg normalt bruker. Så lenge jeg har 100kW tilgjengelig er det null problem, man bedriver ikke harde forbikjøringer med 5% igjen. 

 

Forøvrig kan lihtium-batterier normalt levere ganske bra med effekt selv om de er nesten tomme. Dette styres av minimums-spenning, jeg tipper man har satt grensen på 2,7-2,8V som minste spenning under belastning. Teslaene har ganske stort batteri og kan derfor levere bra effekt selv med lite strøm på batteriet. Leafen vår har bare 1/3 av kapasiteten til Teslaen og skulle sånn sett vært mye mer sårbar for høyt effektuttak. Men heller ikke på den merker jeg noe særlig før det er nesten helt tomt, så det virker som om Nissan kjører batteriene sine hardere 

Tesla og Nissan er de som straffer batteriene hardest ja, du har rett i det. 

 

Det vil ikke forundre meg om vi på sikt vil se at disse merkene har størst forekomster av batteribytter og batteri-problemer som en direkte korrelasjon. 

 

Den totale rekkevidden på en elbil burde uansett måles med en buffer, siden folk flest ikke lader fra 0%SoC. De fleste bilene (forutenom Tesla og Nissan) har også en buffer i topp, på hvor mye volt batteriene kan lades opp til - nettopp for å ivareta batterihelsen, som jo tross alt skal leve i 10-20 år. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar

Tesla og Nissan er de som straffer batteriene hardest ja, du har rett i det. 

 

Det vil ikke forundre meg om vi på sikt vil se at disse merkene har størst forekomster av batteribytter og batteri-problemer som en direkte korrelasjon.

Til hybdribilene bruker Toyota Nikke Metal Hybrid(NiMH) som har lav indre resistans og høy lade- og utladingsrate. Har ikke hørt at de må byttes ofte.

Lenke til kommentar

Til hybdribilene bruker Toyota Nikke Metal Hybrid(NiMH) som har lav indre resistans og høy lade- og utladingsrate. Har ikke hørt at de må byttes ofte.

Men leverer de spesielt mye strøm da?

Har bare testa Toyota CH-R hybrid, og kunne jo knapt røre gassen uten at bensinmotoren måtte startes ?

 

Klarte å rygge ut av innkjørselen på kun elmotoren om ikke annet.

Lenke til kommentar

 

Til hybdribilene bruker Toyota Nikke Metal Hybrid(NiMH) som har lav indre resistans og høy lade- og utladingsrate. Har ikke hørt at de må byttes ofte.

Men leverer de spesielt mye strøm da?

Har bare testa Toyota CH-R hybrid, og kunne jo knapt røre gassen uten at bensinmotoren måtte startes

 

Klarte å rygge ut av innkjørselen på kun elmotoren om ikke annet.

 

RAV4 har et 6,5 kWh batteri og det kan levere 80 kW så det er ganske høyt i forhold til batteristørrelsen.

Lenke til kommentar

Tror flere og flere innser at denne annonseringen ikke er så dum.

 

Det finnes ingen elektriske SUVer til 499.000kr idag, er kanskje det tabellen prøver å vise (selv om noe forvirrende at Tek.no legger ved en sedan Tesla Model S).

 

Trenger du en elektrisk SUV og klarer deg med 300km rekkevidde, kan du spare rundtom 150.000kr ved å velge Audi E-tron 50.

Lenke til kommentar

(selv om noe forvirrende at Tek.no legger ved en sedan Tesla Model S).

 

Model S er vel ikke noe SUV nei, men man får den med 7 seter og den har vanvittig god bagasjeplass så den kan nok erstatte SUV behovet for mange.

 

Skjønner ikke helt greia hvorfor SUV er så populær. Kjører ofte en Subaru Forrester og bagasjerommet er jo så lite at man får jo knapt inn en bag. Det eneste fordelen er jo at den har litt høy bakkeklaring, men mange av dagens SUV har jo knapt dette heller.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Tesla model 3? Litt usikker på om Long Range med kun bakhjulstrekk lar seg bestille enkelt i Norge enda, men den er enda billigere. Men koster 450 tusen for AWD long range iallefall. Den har vel 75 kWh batteri (eller var det 80 kWh? Ble litt usikker)

 

Kan bestille den, men ikke via Web. Man må ringe inn eller besøke et showroom/butikk for å få bestilt den. Er vel TMS med LR og kun bakhjulsdrift som ikke kan bestilles i Norge, etter det jeg har fått med meg. Ja, i tillegg til TM3 "Medium Range"-versjonen med strupet LR-batteri.

Lenke til kommentar

Model S er vel ikke noe SUV nei, men man får den med 7 seter og den har vanvittig god bagasjeplass så den kan nok erstatte SUV behovet for mange.

 

Skjønner ikke helt greia hvorfor SUV er så populær. Kjører ofte en Subaru Forrester og bagasjerommet er jo så lite at man får jo knapt inn en bag. Det eneste fordelen er jo at den har litt høy bakkeklaring, men mange av dagens SUV har jo knapt dette heller.

Jeg er ikke noe SUV person selv, men kan tenke meg at det er den økte fleksibiliteten som gjør SUV ettertraktet.

 

Noe typiske finner på SUV som ikke Model S har er som du nevnte høyere bakkeklaring, høyere sittestilling, store dører, komfort for passasjerer nr.2+ (å sitte bak i Model S er ikke bra på turer som er over 30min).

 

Se hvor mange som har gått for dyrere og mindre effektiv Model X fremfor Model S, noe må det være.

Lenke til kommentar

 

(selv om noe forvirrende at Tek.no legger ved en sedan Tesla Model S).

 

Model S er vel ikke noe SUV nei, men man får den med 7 seter og den har vanvittig god bagasjeplass så den kan nok erstatte SUV behovet for mange.

 

Skjønner ikke helt greia hvorfor SUV er så populær. Kjører ofte en Subaru Forrester og bagasjerommet er jo så lite at man får jo knapt inn en bag. Det eneste fordelen er jo at den har litt høy bakkeklaring, men mange av dagens SUV har jo knapt dette heller.

Den store fordelen med SUV er at du setter deg inn i bilen i stedet for å sette deg ned. Mange biler er vonde å kommer seg inn og ut av hvis du er litt dårlig til beins eller har problemer med ryggen. Derfor kan jeg for eksempel ikke anbefale Model 3 til mine foreldre, selv om den dekker krav til både rekkevidde og firehjulsdrift. Den er rett og slett for lav til å være egnet for eldre folk.
Lenke til kommentar

Den store fordelen med SUV er at du setter deg inn i bilen i stedet for å sette deg ned. Mange biler er vonde å kommer seg inn og ut av hvis du er litt dårlig til beins eller har problemer med ryggen. Derfor kan jeg for eksempel ikke anbefale Model 3 til mine foreldre, selv om den dekker krav til både rekkevidde og firehjulsdrift. Den er rett og slett for lav til å være egnet for eldre folk.

 

Ja det er en gjenganger man hører for begrunnelsen til SUV, og enda en ting man kan tenke på.

Model Y burde kansje passe til foreldrene dine da om Tesla er alternativ. Litt kjekke med Tesla er at man kan aktivere en funksjon som løfter rattet vekk når man skal stige ut og inn av bilen som kan hjelpe folk som har litt problemer med dette.

Lenke til kommentar

Hvilke nye elbiler med mer enn 71 kWh batteri er billigere enn 499k?

Skrev feil. Jeg mente lengre rekkevidde. Det er jo det som betyr noe her.

Både Kona, Niro, nye e-Soul og en rekke andre biler som er rundt hjørnet (f.eks VW ID.3 1, Skoda Vision) er både billigere og har bedre rekkevidde enn e-tron 50. Det er ikke premiumbiler og noen er mindre, men jeg har som sagt ikke troen på at en kostbar elbil med kort rekkevidde vil selge godt.

 

Nærmeste premiumbil blir ved DS3 Crossback E-Tense. Den får rekkevidde på 320 km, men koster bare fra 312K. Audi har bommet fullstendig, tror jeg.

 

Tesla ser jeg ikke grunn til å nevne da jeg regner med de går konkurs innen et par år og byggekvaliteten er dårlig.

Endret av gamlefar
Lenke til kommentar

Skrev feil. Jeg mente lengre rekkevidde. Det er jo det som betyr noe her.

Både Kona, Niro, nye e-Soul og en rekke andre biler som er rundt hjørnet (f.eks VW ID.3 1, Skoda Vision) er både billigere og har bedre rekkevidde enn e-tron 50. Det er ikke premiumbiler og noen er mindre, men jeg har som sagt ikke troen på at en kostbar elbil med kort rekkevidde vil selge godt.

 

Nærmeste premiumbil blir ved DS3 Crossback E-Tense. Den får rekkevidde på 320 km, men koster bare fra 312K. Audi har bommet fullstendig, tror jeg.

 

Tesla ser jeg ikke grunn til å nevne da jeg regner med de går konkurs innen et par år og byggekvaliteten er dårlig.

Niro og e-Soul er umulig å få kjøpt og ventelistene om du var så heldig å stå på det er på flere år. Skoda er tidligst på vegen om litt over et år, trolig senere. Pr nå har du vell kun Leaf 62 med lengre rekkevidde til en lavere pris som man faktisk kan få kjøpt. Den gode hengervekta, kvaliteten og kjørekomforten i Audien vil nok gjøre at mange som ikke MÅ ha mulighet til å kjøre over 20 mil vinterstid uten lademuligheter har gode alternativer.

 

Pr nå har eTron til 500k ingen konkurrenter i nærheten prismessig om man f.eks vil ha bakkeklaring og solid hengervekt (unntaket er brukt Model X, men det hadde jeg ikke kjøpt). Det finnes flere papirkonkurrenter, men de er kun det på papiret enn så lenge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...