Gå til innhold

Dette blir prisene på Audis nye og billigere e-tron


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror det er mange som kan sette pris på denne. Noe kort rekkevidde, men med tanke på hvor mange som har elbiler med kortere rekkevidde, ser jeg for meg at dette blir bilen for dem som vil ha litt mer premium og størrelse enn bilen dem allerede har.

 

Tenker da at den konkurerer med biler som ikke er i listen.. (Model 3, i3, Egolf, Leaf, Ioniq, kona, soul, osv osv..)

Lenke til kommentar

Altfor kostbar. Neppe mer enn maks 20 mils rekkevidde om vinteren. Da kan ikke bilen koste 500k pluss. Tipper marginalt salg.

Det tror jeg du tar feil. Ferdig på veien for 520-530k inkl. vinterdekk vil nok svært mange være interessert i. Det er ikke alle som må kjøre 20 mil eller mer uten å ta en ladestopp. Spesielt ikke om de sparer hundretusener på å ta den stoppen innimellom. 

 

Jeg kjører selv Tesla Model X 75D, ofte med tung henger. Kjører 30kkm i året. 75-pakka holder mer enn godt nok, kunne fint klart meg med en X60D men den var dessverre utgått når jeg kjøpte min. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Folk med kroner kjører ikke langt, men betaler gjerne for muligheten. Ser ut til å bli en bil som kan gi mening, men det får tiden vise.

 

150.000kr for 20kwh ekstra batteri er styggt. Å velge stor bensinmotor er jo mest for moroa da funker jo billigalternativene fortsagt godt. Men å ha en elbil uten grei rekkevidde er jo å ha en halvt ubrukbar bil.

Lenke til kommentar

Altfor kostbar. Neppe mer enn maks 20 mils rekkevidde om vinteren. Da kan ikke bilen koste 500k pluss. Tipper marginalt salg.

 

Etron55 oppnådde en rekkevidde på 329 km under dinside sin vintertest. Det betyr at etron50 minst skal klare 246 km under samme forhold om man bare ser på reduksjon i batterikapasitet. Om man i tillegg tar høyde for at man har varmepumpe og litt mer effektiv drivlinje burde man fint klare godt over 250 km på vinteren.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Etron55 oppnådde en rekkevidde på 329 km under dinside sin vintertest. Det betyr at etron50 minst skal klare 246 km under samme forhold om man bare ser på reduksjon i batterikapasitet. Om man i tillegg tar høyde for at man har varmepumpe og litt mer effektiv drivlinje burde man fint klare godt over 250 km på vinteren.

Hva man oppnår på en tur sier lite. Tar du en titt på tilbakemeldinger fra diverse eiere av bilen, så er oppnådd rekkevidde ofte betydelig lavere. Kjøremønster, veistrekning, dekk, temperatur, vær, vekt, osv. spiller inn og varierer. Det virker som det er få e-Tron 55 eiere som klarer over 400 km på sommerstid.

 

Men ja, det kan tenkes det går 200+ km for noen. For andre ikke. Hvis man er avhengig av å lade på vei til hytten, så tror jeg mange dropper kjøpet av en slik bil.

 

Sjekk forøvrig denne tilbakemeldingen fra en eier av Tesla Model X75:

 

Tesla X75D har da hatt lavere verdifall foreløpig enn X100D og vi har null problemer med å bruke den på langtur. Kjører 30.000km i året uten å pendle med bil til jobb. Rekkevidden er 30-35 mil sommerstid og 23-28 mil på vinteren. Ned mot 20 mil i skikkelig dårlig vær.

 
Endret av gamlefar
Lenke til kommentar

 

Altfor kostbar. Neppe mer enn maks 20 mils rekkevidde om vinteren. Da kan ikke bilen koste 500k pluss. Tipper marginalt salg.

 

Etron55 oppnådde en rekkevidde på 329 km under dinside sin vintertest. Det betyr at etron50 minst skal klare 246 km under samme forhold om man bare ser på reduksjon i batterikapasitet. Om man i tillegg tar høyde for at man har varmepumpe og litt mer effektiv drivlinje burde man fint klare godt over 250 km på vinteren.

Husk at på langtur om vinteren har man gjerne stappfull bil og skiboks. Da mister man endel rekkevidde.

Lenke til kommentar

 

Altfor kostbar. Neppe mer enn maks 20 mils rekkevidde om vinteren. Da kan ikke bilen koste 500k pluss. Tipper marginalt salg.

 

Etron55 oppnådde en rekkevidde på 329 km under dinside sin vintertest. Det betyr at etron50 minst skal klare 246 km under samme forhold om man bare ser på reduksjon i batterikapasitet. Om man i tillegg tar høyde for at man har varmepumpe og litt mer effektiv drivlinje burde man fint klare godt over 250 km på vinteren.

Vet ikke hvor mye bil du kjører, men dette fordrer veldig mange faktorer slik som; du kan ikke stoppe underveis, la bilen bli gjennomkald og så kjøre videre. Og man kjører ikke en elbil fra 100% til 0% for så å lade.

 

Derfor gir feks 246km for lite buffer til å si noe annet enn at reell rekkevidde er rundt 200km. Selv en Model S 100D/Longrange får VELDIG mye kortere reel rekkevidde hvis man ikke bare kjører direkte fra lader til lader, men i stedet har én eller flere lengre stopp. Vinteren er brutal.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Altfor kostbar. Neppe mer enn maks 20 mils rekkevidde om vinteren. Da kan ikke bilen koste 500k pluss. Tipper marginalt salg.

 

Min leaf på 40kw har ca 140km om vinteren.

Så du er ikke langt unna med å si at den bilen får rundt 200km om vinterent, kanskje 250. Noe som er innafor spør du meg.

 

Problemet med den bilen er jo at du ikke får nyte Tesla sin hurtiglader

Lenke til kommentar

Men såpass redusert rekkevidde til variert kjøremønster, så vil ikke bilen fungere godt som bil nr.1 for folk flest. Og hvor stor er kundegruppen for en kostbar "bybil" som bil nr.2? Ikke veldig mange tror jeg. Det er også svært sannsynlig at verdien på bilen vil stupe da denne batteristørrelsen er liten allerede i dag for elbiler over ca. 330K.

Lenke til kommentar

 

Etron55 oppnådde en rekkevidde på 329 km under dinside sin vintertest. Det betyr at etron50 minst skal klare 246 km under samme forhold om man bare ser på reduksjon i batterikapasitet. Om man i tillegg tar høyde for at man har varmepumpe og litt mer effektiv drivlinje burde man fint klare godt over 250 km på vinteren.

Hva man oppnår på en tur sier lite. Tar du en titt på tilbakemeldinger fra diverse eiere av bilen, så er oppnådd rekkevidde ofte betydelig lavere. Kjøremønster, veistrekning, dekk, temperatur, vær, vekt, osv. spiller inn og varierer. Det virker som det er få e-Tron 55 eiere som klarer over 400 km på sommerstid.

 

Men ja, det kan tenkes det går 200+ km for noen. For andre ikke. Hvis man er avhengig av å lade på vei til hytten, så tror jeg mange dropper kjøpet av en slik bil.

 

Sjekk forøvrig denne tilbakemeldingen fra en eier av Tesla Model X75:

 

Tesla X75D har da hatt lavere verdifall foreløpig enn X100D og vi har null problemer med å bruke den på langtur. Kjører 30.000km i året uten å pendle med bil til jobb. Rekkevidden er 30-35 mil sommerstid og 23-28 mil på vinteren. Ned mot 20 mil i skikkelig dårlig vær.

 

Hva blir rekkevidden hvis du har en henger på rundt 2 tonn i tillegg?

Lenke til kommentar

Vet ikke hvor mye bil du kjører, men dette fordrer veldig mange faktorer slik som; du kan ikke stoppe underveis, la bilen bli gjennomkald og så kjøre videre. Og man kjører ikke en elbil fra 100% til 0% for så å lade.

Dette beskriver godt mine dagsturer om vinteren. Kjører hjemmefra tidlig for å komme til foten av fjellet non stop. Stoppe for lading betyr å starte enda tidligere, og vi starter alt temmelig tidlig. (Bor i oslo så fjell = 200km+ avstand) Der står bilen uten mulighet for lading til jeg er nede igjen. En ladestopp på returen er greit, men man må jo da regne med at den vil være kald siden det neppe er mye rekkevidde igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...