Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kunde ønsker å betale 120 000 i kontanter


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Heisann!
Har et lite dilemma vi prøver å få orden på her. Såfremt har vi en løsning, men hadde vært greit å vite helt regelrett hva vi skal gjøre.
En kunde ringte oss i dag tidlig, 16 mil unna oss. Kunde ønsket å kjøpe div varer fra vår butikk, vi har leveringstjeneste og kan levere varer til kunden ferdigmontert. Kunde ønsker å betale i kontanter.

Spørsmålet er, har vi som bedrift lov til å ta imot 120 000kr i betaling kontant?
Må vi ha en form for dokumentasjon før vi går videre?
Hvordan kan vi garantere at kunden har denne summen så det ikke blir en bomtur?

Måtte endre og fikse planlegging av timeliste og er masse jobb bak denne ordren her.
Hadde vært greit om noen som hadde peiling på lovverket rundt dette med kontanter og kjøp på så store summer kunne gitt oss riktige lover og regler rundt dette.

Har googlet litt rundt, men ikke funnet noen skikkelige data rundt dette.



Anonymous poster hash: 02a08...be5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørsmålet er, har vi som bedrift lov til å ta imot 120 000kr i betaling kontant?

 

Så vidt jeg kan se, nei. 

 

Hvitvaskingsloven § 5:

§ 5.Beløpsgrense for kontantvederlag. Kontroll

(1) Forhandlere av gjenstander kan ikke motta vederlag i kontanter på 40 000 kroner eller mer eller et tilsvarende beløp i utenlandsk valuta. Dette gjelder også der oppgjøret gjennomføres i flere operasjoner.

(2) Skattekontoret fører kontroll med at første ledd blir overholdt. Ved kontrollen gjelder skatteforvaltningsloven §§ 10-1, 10-2, 10-4, 10-10, 10-11, 10-12, 10-13 og 10-14 tilsvarende så langt de passer.

 

https://lovdata.no/lov/2018-06-01-23/§5

 

 

Grensen er på 40 000.

 

 

Det står litt mer i denne artikkelen: https://www.sticos.no/fagstoff/kategori/merverdiavgift/kontanter-hva-er-regelverket-2

Lenke til kommentar

Såvidt jeg vet er har dere ikke bare lov, men er tvunget til å motta betaling i cash om kunden ønsker det.

 

 

§ 14.Tvungent betalingsmiddel

Bankens sedler og mynter er tvungent betalingsmiddel i Norge. Ingen er pliktig til i én betaling å ta imot mer enn femogtyve mynter av hver enhet.

Sterkt skadde sedler og mynter er ikke tvungent betalingsmiddel. Banken gir nærmere forskrifter om erstatning for bortkomne, brente eller skadde sedler og mynter.

Selv om en avtale inneholder klausul om betaling av en pengeforpliktelse i gullverdi, kan skyldneren frigjøre seg med tvungne betalingsmidler uten hensyn til denne klausul.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1985-05-24-28

 

 

Om man legger til loven til Ståle over så vil dere bli kriminelle om dere tar imot kontantene, og dere vil bli kriminelle om dere ikke tar imot kontantene.

 

:)

Endret av Skatteflyktning
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Såvidt jeg vet er har dere ikke bare lov, men er tvunget til å motta betaling i cash om kunden ønsker det.

 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1985-05-24-28

 

 

Om man legger til loven til Ståle over så vil dere bli kriminelle om dere tar imot kontantene, og dere vil bli kriminelle om dere ikke tar imot kontantene.

 

:)

 

Men hvis kunde setter penger inn via bank må de da ha alt på det tørre vel? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er du sikker på at kunden mener fysiske kontanter? Man bruker også uttrykket "kontant" når man betaler alt direkte uten noen form for finansiering osv.

 

 

Ja har pratet med kunde på telefon, å det er penger hun visstnok har fått av sin bror. Vi spurte om hun kunne få en formell bekreftelse fra bank på hvor pengene kom ifra, men ser også at 40k grensen stopper oss fra å gjøre et salg. 

Kom også med forslaget om at hun kunne overføre via bank, men da skulle hu sjekke det ut i morgen.

 

Vi kommer til å gjøre en skikkelig bomtur om vi ikke får handelen i mål både økonomisk og tidsmessig da 2 mann skal ta turen for å levere varene. 

 

 

Anonymous poster hash: 02a08...be5

Lenke til kommentar

Et par røde flagg her, så da er det best om kunden setter inn kontantene på sin bankkonto og deretter evt forskuddsbetaler via bankoverføring til dere ifølge spesifisert faktura som du sender for varene og transport.

 

Da blir det riskofritt for dere - og evt bankens ansvar å sjekke kilden til kontantene ift hvitvaskingsregler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Såvidt jeg vet er har dere ikke bare lov, men er tvunget til å motta betaling i cash om kunden ønsker det.

 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1985-05-24-28

 

 

Om man legger til loven til Ståle over så vil dere bli kriminelle om dere tar imot kontantene, og dere vil bli kriminelle om dere ikke tar imot kontantene.

 

:)

 

Relevante poster fra tidligere:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1829879&p=24669174

 

Uttalelsene her bygger på en del forutsetninger som ikke alltid stemmer.

 

Utgangspunktet avtalerettslig er at man har rett til å velge å inngå avtale med hvem man vil (på fagspråket "kontraheringsfrihet"). Med få unntak kan jeg si at jeg nekter å inngå avtale med noen som vil bruke kontanter. Det er ikke slik at man alltid har rett til å gjøre opp med kontanter. Har du og jeg avtalt en byttehandel (f.eks. en bil mot en bil) kan ikke jeg komme med cash, sjekk, eller kontooverføring og kreve at handelen gjennomføres.

 

Et utgangspunkt for å ha rett til å bruke kontanter er at man allerede har inngått en avtale eller at motparten plikter å inngå avtale med deg (kontraheringsplikt), og at din forpliktelse etter avtalen kan måles i kroner og øre.

 

Retten til kontantbruk er også begrenset - du har bare rett til å betale med kontanter på motpartens hovedforretningssted (så for en ISS-kantine som ikke drives av arbeidsgiver må betaling skje ved ISS' hovedkontor), og motparten har i utgangspunktet ikke plikt til å veksle.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1823260&p=24584709

Samme prinsipp som Herr Brun beskriver - de ikke inngå avtale med deg, og de kan si at de ikke vil inngå avtale med noen som betaler kontant. Men dersom avtalen allerede er inngått, og du skylder dem penger, har du rett til å gjøre opp kontant.

 

For noen typer varer og tjenester vil det i tillegg kunne gjelde regler om kontraheringsplikt, altså at tilbyder har plikt til å inngå avtale med alle som krever det (eller at man må ha saklig grunn til å nekte). Forsikringsselskaper har for eksempel kontraheringsplikt, og kan dermed i utgangspunktet ikke nekte en kunde å betale kontant for forsikringen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om pengene går inn på hennes konto, for så å bli sent videre til deres konto, så risikerer vel hun å bli sjekket av skatteetaten ang hvor pengene kom fra, og må evt betale skatt på disse? Det kan vel være arv eller pengegave, som skal skattes på?

Hverken arv eller gave er skattepliktig. Dette er nok mer «eksotisk» inntekt tenker jeg...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hverken arv eller gave er skattepliktig. Dette er nok mer «eksotisk» inntekt tenker jeg...

...eller rett og slett noen som ikke vet at arv er skattefritt nå.

Eller så er pengene stukket unna ett dødsbo.

 

Jeg ville ikke involvert meg i dette hvis jeg var næringsdrivende.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...