Gå til innhold

Samferdselsdepartementet: Ikke aktuelt å endre reglene for elsparkesykler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har lest flere artikler her på Tek om sparkesykler og reglene rundt disse. Umiddelbart så virker det som dere gjør ekstra grep for å gjøre det vanskelig å være en el-sparkesyklist. 

 

Jeg har lest en del av testene deres, og må si jeg klør meg litt hodet av dem da de fokuserer alt for mye på fartsgrensen. 

Realiteten er nemlig at ingen(som jeg vet om) av de som kjøper dyre el-scootere velger sperre på 20kmt. Da går nemlig litt av poenget bort med en dyr scooter. Jeg vil også påstå at testen heller ikke greier å faktisk vise styrkene og svakhetene med denne begrensningen.

Jeg mener at en slik test er langt mer relevant uten hastighetsperre.

 

Jeg er helt sikker på at dere i Tek er glade i el-scootere, så naturlig nok klør jeg meg litt i hodet når dere gir uttrykk for noe annet.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Jeg har lest flere artikler her på Tek om sparkesykler og reglene rundt disse. Umiddelbart så virker det som dere gjør ekstra grep for å gjøre det vanskelig å være en el-sparkesyklist. 

 

Jeg har lest en del av testene deres, og må si jeg klør meg litt hodet av dem da de fokuserer alt for mye på fartsgrensen. 

Realiteten er nemlig at ingen(som jeg vet om) av de som kjøper dyre el-scootere velger sperre på 20kmt. Da går nemlig litt av poenget bort med en dyr scooter. Jeg vil også påstå at testen heller ikke greier å faktisk vise styrkene og svakhetene med denne begrensningen.

Jeg mener at en slik test er langt mer relevant uten hastighetsperre.

 

Jeg er helt sikker på at dere i Tek er glade i el-scootere, så naturlig nok klør jeg meg litt i hodet når dere gir uttrykk for noe annet.

 

Det er et veldig relevant poeng. Det er faktisk ulovlig å kjøre på. Driter folk i dette? Man kan potensielt få massive erstatningssøksmål mot seg. Likevel velger folk å kjøre ulovlig? Kjører de bil i fylla også?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Kjører de bil i fylla også?

Ja, det gjør jeg! Og når jeg ikke er dritings, så raner jeg forsvarløse gamle damer og brenner barnehager. Hva har det med poenget å gjøre?

Jeg skjønner ikke hva poenget ditt med at det er tek.no som har avslørt og kommet frem til at det selges et ulovlig produkt.

De er en avis, underlagt vg, og som du kanskje har lagt merke til, er jobben til aviser å nettopp finne ut hvor enten butikker(kjeder), politikere, helseforetak, politiet, departement osv osv bryter loven. Og om ikke annet, gjøre leserne av nevnte aviser oppmerksom på det.

 

Om du kjører dritings er jo en ting, men om du trodde du kjørte edru fordi alkometeret du og 100.000 andre har kjøpt, ikke funker som det skal, vil du sikkert at tek.no skal avsløre det...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Men Segway og vannskuter er greit. Lol, for en merkelig regjering vi har. Heldigvis kan jeg nå sutte på lakrispipa.

 

Segway? Du mener selvbalanserende kjøretøy. De har lovlig grense på 20kmt de også. Her har man samme utfordring som sparkis med selvbalanserende enhjulinger som kan oppnå 70kmt eksempelvis.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hva poenget ditt med at det er tek.no som har avslørt og kommet frem til at det selges et ulovlig produkt.

De er en avis, underlagt vg, og som du kanskje har lagt merke til, er jobben til aviser å nettopp finne ut hvor enten butikker(kjeder), politikere, helseforetak, politiet, departement osv osv bryter loven. Og om ikke annet, gjøre leserne av nevnte aviser oppmerksom på det.

 

Om du kjører dritings er jo en ting, men om du trodde du kjørte edru fordi alkometeret du og 100.000 andre har kjøpt, ikke funker som det skal, vil du sikkert at tek.no skal avsløre det...

Jeg ser poenget ditt her, men har vanskeligheter med å være enig. Hadde det vært helt texas ute på veien med scootere som går i 40-50 og ulykker, så skjønner jeg at noe må gjøres. Men her snakker vi om noen scootere som går i 25kmt(30 hvis vi tar en titt på ES4). Blir folk stoppet av politiet på gata med en slik en, og det viser seg at butikken oppga feil info, så tviler jeg på at man ikke kan stille butikken til ansvar i ettertid.

 

Jeg bare stusser på at de lager så mye styr ut av noe som egentlig ikke er noe problem. For husk, det er ikke slik at de som kjøper disse scooterne hadde tenkt å kjøre på privat området i utgangspunktet heller. Ihvertfall så kan jeg ikke forestille meg det.

 

Jeg hadde derimot satt pris på om Tek f.eks hadde satt fokus på hjelmbruk på leie-scootere. Det tror jeg vil være en langt bedre ting for samfunnet enn å stoppe de som ønsker seg en M365 uten hastighetbegrensning.

Lenke til kommentar

Er vi heldige ser vi fartskontroll i 30 soner snart. For min del aldri sett en i mine snart 20 år som sjåfør. Skummelt for folk i bil for her kjører de fleste i 50 i 30 soner....

 

Jeg ser poenget ditt her, men har vanskeligheter med å være enig. Hadde det vært helt texas ute på veien med scootere som går i 40-50 og ulykker, så skjønner jeg at noe må gjøres. Men her snakker vi om noen scootere som går i 25kmt(30 hvis vi tar en titt på ES4). Blir folk stoppet av politiet på gata med en slik en, og det viser seg at butikken oppga feil info, så tviler jeg på at man ikke kan stille butikken til ansvar i ettertid.

 

Jeg bare stusser på at de lager så mye styr ut av noe som egentlig ikke er noe problem. For husk, det er ikke slik at de som kjøper disse scooterne hadde tenkt å kjøre på privat området i utgangspunktet heller. Ihvertfall så kan jeg ikke forestille meg det.

 

Jeg hadde derimot satt pris på om Tek f.eks hadde satt fokus på hjelmbruk på leie-scootere. Det tror jeg vil være en langt bedre ting for samfunnet enn å stoppe de som ønsker seg en M365 uten hastighetbegrensning.

Lenke til kommentar

20 kmt holder når man ikke har hjelm og annet utstyr. Har testa trynings på asfalt på en sånn, det holdt. 30+ kmt uten beskyttelse er galskap, og man går jo ikke rundt med hjelm når man skal leie en slik.

 

Du kjører ikke toppfart med bil i byen, du kjører i en passende fart. På samme måte kjører du ikke toppfart med sparkesykkel på travelt fortau i byen. Eller vent, man gjør det med el-sparkesykkel nå for farten blir så begrenset av lovverket at man presser gassen i bånn hele tiden. Hadde el-sparkesykkelen gått i 30kmt så hadde jeg ikke turt det i byen, hadde sunket farten til 10-15kmt, men nå kjører jeg på full gass hele tiden og akselerasjonen er nesten bare "på/av" når det blir så liten differanse. Man hadde også fått mye mer kontroll med sete, fått "lagt seg" litt i svingen enn å stå sidelengs som mange gjør på smal ramme, men sete på el-sparkesykkel er ulovlig. Prinsipper over logikk.

Lenke til kommentar

 

 

Kjører de bil i fylla også?

Ja, det gjør jeg! Og når jeg ikke er dritings, så raner jeg forsvarløse gamle damer og brenner barnehager. Hva har det med poenget å gjøre?

Jeg skjønner ikke hva poenget ditt med at det er tek.no som har avslørt og kommet frem til at det selges et ulovlig produkt.

De er en avis, underlagt vg, og som du kanskje har lagt merke til, er jobben til aviser å nettopp finne ut hvor enten butikker(kjeder), politikere, helseforetak, politiet, departement osv osv bryter loven. Og om ikke annet, gjøre leserne av nevnte aviser oppmerksom på det.

 

Om du kjører dritings er jo en ting, men om du trodde du kjørte edru fordi alkometeret du og 100.000 andre har kjøpt, ikke funker som det skal, vil du sikkert at tek.no skal avsløre det...

Tek har ikke avslørt noe som helst, lovverket er åpent og enkelt og forstå. Flere butikker opplyste lenge før TEK var på banen om at syklene som går fortere enn 20 var ulovlig.

Lenke til kommentar

Det er et veldig relevant poeng. Det er faktisk ulovlig å kjøre på. Driter folk i dette? Man kan potensielt få massive erstatningssøksmål mot seg. Likevel velger folk å kjøre ulovlig?

 

Ja, den grensa driter jeg i. Den er helt meningsløs og ikke i tråd med hvordan folk ønsker å bruke produktet. Når man bruker flere tusen på en sprek sparkesykkel forventer jeg å kunne tråkke klampen i bånn der det passer seg. Det betyr ikke at jeg gjør det i en tett befolket gate. Biler har ikke fartssperre, hvorfor skal elsparkesykler o.l. ha det? I stedet burde det vært innført fartsgrenser. F.eks 10 km/t i tette bygater, 20 km/t på fortau og samme fartsgrense som biler på vanlig vei.

Lenke til kommentar

Ja, den grensa driter jeg i. Den er helt meningsløs og ikke i tråd med hvordan folk ønsker å bruke produktet. Når man bruker flere tusen på en sprek sparkesykkel forventer jeg å kunne tråkke klampen i bånn der det passer seg. Det betyr ikke at jeg gjør det i en tett befolket gate. Biler har ikke fartssperre, hvorfor skal elsparkesykler o.l. ha det? I stedet burde det vært innført fartsgrenser. F.eks 10 km/t i tette bygater, 20 km/t på fortau og samme fartsgrense som biler på vanlig vei.

Kjempefint at du driter i dette. Den dagen du har uflaks og kjører på noen får du regninga som kan være flere millioner, lykke til med holdningene dine og hold deg unna meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har sett at det er en del el sparkesykler som går opptil 100km/t, men personlig ville jeg aldri turt å kjøre en el sparesykkel så fort.

 

Skal ikke mer til enn at det ligger noe grus eller småstein der du kjører og du flyr over styret i over 50km/t, samtidig som det også må bli utrolig vinglete å kjøre så fort.

 

Har sitti bakpå en trimma scooter før(maksfart 45km før trimming) og det var nesten samme vingling som du ser på bøyer ute i vannet når det er bølger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...