Gå til innhold

Tips til et godt kamera for å ta bilde av folk?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her trengs det mer informasjon før det er mulig å gi fornuftige råd. Du kan jo begynne med å svare på disse spørsmålene:

Hva mener du med bilder av folk? Portrett, street, sport eller noe annet?

Hva er budsjettet ditt?

Er du ute etter et systemkamera?

Jeg mener portrettbilder. Jeg tenker nok å bestille noe som koster under 15 000 kroner. Det kan godt være et systemkamera, poenget er å få best mulig portrettbilde.

Lenke til kommentar

Jeg mener portrettbilder. Jeg tenker nok å bestille noe som koster under 15 000 kroner. Det kan godt være et systemkamera, poenget er å få best mulig portrettbilde.

Triksene til å få bra portrettbilder er:

-Egnet optikk. Fastoptikk er gjerne det som gir de aller beste resultatene, men frem til du virkelig gjør deg kjent med sammenhengen mellom brennvidde og perspektiv og hvordan du skal bruke det til å få uttrykket du vil ha, så er ofte en zoom et bedre valg. På 135-format/"fullformat" så er 70-200-zoomer med fast blenderåpning generelt populære portrettzoomer. F/2,8 gir deg litt mer rom til å utforske og mulighet for å ha litt mer uskarpe bakgrunner, f/4-zoomer er lettere og rimeligere og ofte vel så skarpe. Det finnes noenlunde tilsvarende objektiver til andre sensorstørrelser, f.eks. Sigmas 50-100 f/1,8 til APS-C-format og Panasonics 35-100 f/2,8.

-Lyssetting. Beklager, men her må du bare ta deg tid til å lære. Kjøp en god bok om portrettfotografering.

-Generelt sett vite hva man driver med. Ingen snarveier her, er jeg redd, men igjen kan litteratur gi noen tips om hva som fungerer og ikke fungerer mtp. posering etc.

 

Kamera er egentlig ikke så viktig. Stort sett hvilken som helst nyere kameramodell gjør en helt grei jobb så lenge glasset du henger frempå er bra nok. Kan være en fordel å ha noe som lar deg plassere autofokus presist nok. Funksjoner som øyefokus kan være kjekt å ha.

Lenke til kommentar

Jeg har akkurat begynt å ta litt portretter (amatør, tar kun betalt i kanelsnurrer og sveler).

 

Jeg vil påstå at det viktigste er lys og objektiv. Kamera er ikke like viktig, selv om fullformat (stor sensor) kamera gir bedre portretter og et godt fokus-system gjør ting mye enklere (øyefokus er kjempekjekt).

Jeg ville foreslått et relativt billig kamera av nyere dato (Canon 750/760d+, 70d+, 6d+). 6d mk1 gir fantastiske bilder, men er ikke lett å jobbe med pga fokus. 6d mk2 har bedre fokus. Eos RP har øye-fokus, men er kanskje for dyr? Går kanskje om du starter med det og en Canon 50mm f1.4?

 

Legg til en blitz som kan snus oppover (1000-1500kr), en hvit blits-paraply (50kr ebay), blits/paraply stativ (150kr ebay), og ei god linse, så har du et kjempe-setup.

Linsene vil avhenge av om du kjøper fullformat (6d, R, RP) eller crop (750d / 70d). For fullformat vil du kanskje ha ca 50-100mm fast linse med god lysåpning (f1.8). Til crop blir det ca 35mm-80mm. 

 

Om du vil slå på stortromma: Canon RP(nøyaktig fokus med øyefokus), sigma 50mm f1.4 (stor, tung og nydelig), en blitz med fjernstyring, pluss stativ/paraply.

 

Grunnen til at jeg foreslår Canon er pga jeg har erfaring med det systemet, og det har store sensorer og plenty av brukte kamera/objektiver på bruktmarkedet. Det finnes plenty av alternativer. Sony er mest nærliggende med store sensorer, men dyr pris og mindre bruktmarked.

Endret av Axefjord
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Begge deler. Jeg har forresten hørt at dslr kameraer er bra, så jeg vurderer å kjøpe et dslr kamera. :)

Å, det finnes speilreflekskameraer som ikke er noe å rope hurra for. Men de fleste nyere er ganske bra.

 

Bildekvalitetsmessig så er det knekkende likegyldig om kameraet har optisk eller elektronisk søker. De viktigste kriteriene på kamerasiden er hvor stor sensor det har og hvor nytt det er.

 

Systemkameraer, uavhengig av om de er med speilsøker eller elektronisk søker, er generelt sett bedre enn kompaktkameraer. Når det er sakt, så finnes det flere kompaktkameraer som nok gjør en bedre jobb på portretter enn et systemkamera med middelmådig optikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå syns jeg fremdeles det er vanskelig å få helt greie på hva du er ute etter, men jeg tror kanskje jeg ville sett etter et brukt Nikon D810 eller Sony A7RII, og kombinert dette med en brukt 85mm f/1.8 eller 1.4. 

 

Et godt alternativ med APS-C-sensor er Fujifilm X-T2 + Fujinon XF 56mm f/1.2 R. 

 

Du må gjerne være litt tålmodig og kanskje prute litt for å få dette til under 15 000 kr, men jeg tror det skal gå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Helt topp, men tror du skal slite litt med å få det sammen med et egnet objektiv til under 15 000.

Helt topp, men tror du skal slite litt med å få det sammen med et egnet objektiv til under 15 000.

Da er det ok om det koster mer enn kroner. Hvilket objektiv passer til Fuji XH-1? Prisklasse spiller nesten ingen rolle. Endret av Gronfargen
Lenke til kommentar

Alle Fujufilm/Fujinon med X-mount vil passe.

 

For klassiske portrett ville jeg valgt noe med stor blenderåpning og en brennvidde på mellom 50 - 100 mm. For eksempel objektivet jeg nevnte, Fujinon XF 56mm f/1.2 R.

 

Nå skal det sies at alle objektiv kan brukes til portrett, og i studio er heller ikke stor blenderåpning nødvendigvis så viktig. Det hele kommer rett og slett an på hva du er ute etter. Sånn jeg ser det går gjerne trenden nå i å bruke noe videre brennvidder enn tidligere, men personlig ville jeg holdt meg til litt mer klassiske brennvidder, særlig i starten.

 

Selv bruker jeg 85mm f/1.8 på fullformat, det er nærmest identisk med 56mm f/1.2 på APS-C når det kommer til utsnitt og dybdeskarphet.

Endret av Dr. Brodsky
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Alle Fujufilm/Fujinon med X-mount vil passe.

 

For klassiske portrett ville jeg valgt noe med stor blenderåpning og en brennvidde på mellom 50 - 100 mm. For eksempel objektivet jeg nevnte, Fujinon XF 56mm f/1.2 R.

 

Nå skal det sies at alle objektiv kan brukes til portrett, og i studio er heller ikke stor blenderåpning nødvendigvis så viktig. Det hele kommer rett og slett an på hva du er ute etter. Sånn jeg ser det går gjerne trenden nå i å bruke noe videre brennvidder enn tidligere, men personlig ville jeg holdt meg til litt mer klassiske brennvidder, særlig i starten.

 

Selv bruker jeg 85mm f/1.8 på fullformat, det er nærmest identisk med 56mm f/1.2 på APS-C når det kommer til utsnitt og dybdeskarphet.

Jeg er ute etter å ta portrettbilder (hele kroppen) av en person både ute og inne. Når jeg tar bilder kan det være ting i bakgrunnen som trær etc.
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...