Gå til innhold

30 år, 110 mil og en 27 kilometer lang tunnel. Verdensrekorder må til for å gjøre E39 ferjefri


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

1. Kost/nytte-verdi. Fergefri E6 bør ligge mye lengre oppe på prioritetslista enn flere av disse dyre E39-strekningene.

 

2. Påstanden om at tunell ikke er framtidsrettet pga skadepotensialet til frakt av brennbare gasser under trykk er snudd helt på hodet. Det er frakt av brennbare gasser under trykk som ikke er framtidsrettet fordi det har stort skadepotensiale i tuneller.

 

3. Ved kryssinga av Romsdalsfjorden, hvorfor vurderes ikke den mye kortere sjøkryssinga over Rekdal-Otrøya?

 

4. Noen steder kan flytting av fergeleie gi så mye kortere overfart at samme antall ferger kan få vesentlig hyppigere avganger. Det kombinert med bedre ferger (lavere forbruk pga skrogform, renere drivstoff etc) kan redusere behovet for fast forbindelse.

 

5. Moderne kabelferger kan vurderes på flere korte strekninger med lavt passasjergrunnlag.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

I artikkelen står det:

 

 

 Øysamfunnet vil få fastlandsforbindelse via en 3,7 kilometer lang tunnel ned i dypet hvor den skal møte E39 i en stor rundkjøring 250 meter under havet. 

 

Lengre ned står det:

 

 

Midt nede i dypet under Kvitsøy kommer et toplanskryss med tunnelarmen opp i dagen. 

 

Ser man på bildene så kommer rundkjøringene FØR E39

Så ja, det lønner seg å lese hele artikklen før man kommenterer, men det er også en fordel at dere finleser det som blir skrevet før dere publiserer artikkelen

Lenke til kommentar

De som synes dette er sløsing, se fra der dere bor, kjør så 180km hvor du vil og spør deg selv, burde vi hatt en flyplass i hver ende her?

 

Dette prosjektet vil legge ned alle flyruter mellom Sola og Flesland. Det går over 20 fly hver eneste dag mellom disse byene.

 

I tillegg får en fjernet enorme mengder ventetid for tungtrafikken. Du bruker fort 1/4 av dagens reisetid på venting. Det betyr at med en ferdig fergefri E39 så bruker du bare litt mer tid på hele turen Bergen Stavanger enn hva du ofte venter på samme turen i dag.

 

Veien vil knytte sammen over en million mennesker og tilstøtende næringsliv. Det er en veldig god investering for hele landet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

1. Kost/nytte-verdi. Fergefri E6 bør ligge mye lengre oppe på prioritetslista enn flere av disse dyre E39-strekningene.

 

2. Påstanden om at tunell ikke er framtidsrettet pga skadepotensialet til frakt av brennbare gasser under trykk er snudd helt på hodet. Det er frakt av brennbare gasser under trykk som ikke er framtidsrettet fordi det har stort skadepotensiale i tuneller.

 

3. Ved kryssinga av Romsdalsfjorden, hvorfor vurderes ikke den mye kortere sjøkryssinga over Rekdal-Otrøya?

 

4. Noen steder kan flytting av fergeleie gi så mye kortere overfart at samme antall ferger kan få vesentlig hyppigere avganger. Det kombinert med bedre ferger (lavere forbruk pga skrogform, renere drivstoff etc) kan redusere behovet for fast forbindelse.

 

5. Moderne kabelferger kan vurderes på flere korte strekninger med lavt passasjergrunnlag.

 

Sett deg i bilen og kjør hele kysten ned til Kristiansand og så leser du spørsmålene dine på ny. Husk å ta med plasseringen av og typen næringsliv som befinner seg når du kjører nedover. Sett av en uke til turen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvorfor ikke bare ta 340 milliarder av oljefondet og sette i gang byggingen av fergefri E-39 fra Kristiansand og til Trondheim pronto? Startskuddet fra Kristiansand og til Mandal er satt igang allerede. Jeg har kjørt Kristiansand-Stavanger to ganger den siste tiden og Gud hjelpe meg for en enorm trafikk med vogntog og biler på den veien,det er jo nesten som E-45 i Danmark. De 340 milliardene og kanskje litt til som hadde blitt tatt ut av oljefondet hadde tilbakebetalt seg i form av økt handel og mye bedre vilkår for samarbeid og oppgang i næringslivet på hele aksen (investeringer og jobbpendling) mange ganger på hele sørvest/vest og møreaksen,for den norske stat. Vi har pr nå ca 9500 milliarder på bok og hvis vi tar ut 350 milliarder for å bruke på E-39 så har vi igjen 9150 milliarder. Og for å si det slik så vil de 350 milliardene nesten 99 prosent sikkert være inntjent i løpet av ett halvt år på oljefondet. Altså før påske neste år er det på ny 9500 milliarder på bok i norge,dvs at ny fergefri E-39 er betalt uten bompenger på 6 måneder. Det er faktisk noe som politikerne bare kan bestemme seg for,pga at den norske stat har full råderett over oljepengene. Gevinsten for økt aktivitet for næringslivet vil være på langt meire enn 350 milliarder med ny E-39. Spørsmålet må være: Forstår egentlig politikerne hvor mye en ny E-39 betyr for utviklingen av sysselsetting og næringslivet på hele aksen Kristiansand-Stavanger? Dessuten er denne motstanden mot undersjøiske tuneller bare tøv og helt ubegrunnet. Undersjøiske tuneller er fremtiden for Europa hvor det er mye trafikk og moderne sikre tuneller frakter alt som er både gass og kjemikalier på hjul og togskinner. Som f.eks kan man lese om tunellene her:

 

https://www.dagbladet.no/tema/gigantprosjektet-som-vil-endre-europa/69682531

 

https://nn.wikipedia.org/wiki/Kanaltunnelen

 

https://no.wikipedia.org/wiki/%C3%98resundsforbindelsen

Endret av ACYBN18O
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette prosjektet vil legge ned alle flyruter mellom Sola og Flesland. Det går over 20 fly hver eneste dag mellom disse byene.

Det ligg ikkje noko vilkår i prosjektet for at alle flyruter mellom Sola og Flesland skal nedleggjast, og difor kjem det heilt sikkert ikkje til å skje. Oljeindustrien, som skal fly arbeidarar ut i Nordsjøen frå Sola eller Flesland (eller Florø eller Kristiansund), avhengig av kvar dei skal på jobb, kjem ikkje til å gå over til å frakte arbeidarane i buss mellom Sola og Flesland berre fordi vi får ferjefri E39. Tid er pengar. Forretningsreisande frå Bergen som skal til Edinburgh, kjem ikkje til å køyre til Sola for å fly. Då mellomlandar dei heller på Sola eller ein annan stad.

 

Bergen-Sola kjem dessutan til å verte trafikkert av eletkriske fly lenge før ferjefri E39 er ferdig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det ligg ikkje noko vilkår i prosjektet for at alle flyruter mellom Sola og Flesland skal nedleggjast, og difor kjem det heilt sikkert ikkje til å skje. Oljeindustrien, som skal fly arbeidarar ut i Nordsjøen frå Sola eller Flesland (eller Florø eller Kristiansund), avhengig av kvar dei skal på jobb, kjem ikkje til å gå over til å frakte arbeidarane i buss mellom Sola og Flesland berre fordi vi får ferjefri E39. Tid er pengar. Forretningsreisande frå Bergen som skal til Edinburgh, kjem ikkje til å køyre til Sola for å fly. Då mellomlandar dei heller på Sola eller ein annan stad.

 

Bergen-Sola kjem dessutan til å verte trafikkert av eletkriske fly lenge før ferjefri E39 er ferdig.

Det er ikke nok oljearbeidere som flyr her til å opprettholde flyrutene. Det en potensielt ender opp med er eg e charterturer for kun oljearbeidere. De er en bagatell. Kjenner du mange som flyr på jobb fra 180km fra Oslo og inn til hovedstaden?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Slå en tunnel fra Arna til Voss og lag kryss og sidetuneller slik at både Hardanger og tettstedene langs vosso og sørfjorden får vekk tungtrafikken til Bergen. Går det ras langs E16 blir det kaos i Hardanger. Går det ras begge steder er det full stopp mellom Bergen og Voss. Da er det svært mange som ikke kommer seg på jobb og skole. Det er også kritisk for syketransport og forsyninger til butikker osv. Dette skjer alt for ofte i dag.

 

Kjører ofte Bergen-Stavanger. Det er svært kort mellom ferjene og når Kvitsjøy sambandet er ferdig er det kun halgjem sandvikvåg tilbake. Disse ferjene er raske og går ofte. Dessuten er de hybrid ferjer med gassmotorer.

 

Sambandet er svært sjeldent innstilt pga vær og ras er ikke noe tema. Besparelse i tid er også liten. Ferjene kjører 35 km PR time i 40 min. En økning til 70km PR time vil gi 20min besparelse. 30 min om vi tar med litt venting på kai og ombordkjøring.

 

Vil påstå at ulempen her er mindre enn å stadig møte stengt vei i flere dager i året på strekningen Bergen Voss. Trafikken mellom Bergen og voss er rimelig stor. På søndager i helger med stor utfart er det ofte stillestående kø 20-30km med timevis i krypefart.

Endret av Trestein
  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Hele Rogfast-prosjektet er kalkulert til 16,8 milliarder kroner. Staten dekker 3,6 milliarder, mens bilistene må betale resten gjennom bompenger. Foreløpig er bompengetaksten beregnet til 350 kroner per passering med personbil og tre ganger så mye for lastebil"

 

Lurer på hvor mye det ville kostet da, når hele strekningen er ferjefri, å kjøre fra Kristiansand til Trondheim. Bompenger ass. Helt sinnssykt.

Lenke til kommentar

Slå en tunnel fra Arna til Voss og lag kryss og sidetuneller slik at både Hardanger og tettstedene langs vosso og sørfjorden får vekk tungtrafikken til Bergen. Går det ras langs E16 blir det kaos i Hardanger. Går det ras begge steder er det full stopp mellom Bergen og Voss. Da er det svært mange som ikke kommer seg på jobb og skole. Det er også kritisk for syketransport og forsyninger til butikker osv. Dette skjer alt for ofte i dag.

 

Kjører ofte Bergen-Stavanger. Det er svært kort mellom ferjene og når Kvitsjøy sambandet er ferdig er det kun halgjem sandvikvåg tilbake. Disse ferjene er raske og går ofte. Dessuten er de hybrid ferjer med gassmotorer.

 

Sambandet er svært sjeldent innstilt pga vær og ras er ikke noe tema. Besparelse i tid er også liten. Ferjene kjører 35 km PR time i 40 min. En økning til 70km PR time vil gi 20min besparelse. 30 min om vi tar med litt venting på kai og ombordkjøring.

 

Vil påstå at ulempen her er mindre enn å stadig møte stengt vei i flere dager i året på strekningen Bergen Voss. Trafikken mellom Bergen og voss er rimelig stor. På søndager i helger med stor utfart er det ofte stillestående kø 20-30km med timevis i krypefart.

Farten over bro og tunnel blir 100-110km/t. Betydelig raskere fergene sin 35km/t.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

"Hele Rogfast-prosjektet er kalkulert til 16,8 milliarder kroner. Staten dekker 3,6 milliarder, mens bilistene må betale resten gjennom bompenger. Foreløpig er bompengetaksten beregnet til 350 kroner per passering med personbil og tre ganger så mye for lastebil"

Lurer på hvor mye det ville kostet da, når hele strekningen er ferjefri, å kjøre fra Kristiansand til Trondheim. Bompenger ass. Helt sinnssykt.

Det finnes ingen gode grunner for at staten ikke skal fullfinansiere alle våre stamveier.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...