Gå til innhold

KOMMENTAR: Jeg HATER skrivere!


Anbefalte innlegg

Jeg er enig i at printere er store og klumpete, og sjelden er et pent syn i kontorlandskap. Og siden jeg jobber innen IT, så har jeg definitivt hatt "min share" (og vel så det) med "helvetesprintere", både ift driverproblematikk, men også generelt ift alt av problemer printere har å by på.

 

Dette føler jeg dog forandret seg ganske mye etter at vi introduserte Printix (cloud print) for kunder. Konfigurasjon, publisering, management og bruk av printere er rett og slett lekende lett i forhold til før, og kundene klager MYE mindre. Autentisering og SSO med O365/Azure, og det faktum at Printix selv ordner med drivere til både Windows og macOS, gjør jobben for oss IT-folk veldig mye enklere :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Helt enig. Trådløs printer fra HP er noe av det verste. Printe ut et ark, tar bare 10-15 min om ikke lenger, fordi hver bidige gang skal man oppdatere noe... Og printe ut via E post, glem det, det funker en gang også må du ta hele prosessen på nytt...

Har nå en canon MF633 etter at jeg ble møkk lei HP. Men det er så sykt tunggrodd. Installere anbefalt driver, tenker alt er i orden, skal scanne, men da må man jaggu installere enda en driver. Og gud forby om man bytter router, da må man ned i 7ende sub meny, men ikke under nettverk nei, noe som ikke engang står beskrevet i bruksanvisningen...... Så jo printere er noe herk ja. (fungerer fint nå etter tlf samtale til canon support, jeg spurte pent hvorfor det er laget så utrolig tunggrodd, og da svarte han med hyggelig tone at, hadde det ikke vært tungvindt ville han ikke ha jobb ; )hehe godt poeng sa jeg :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Amen! Er det noe jeg HATER i denne verden, så er det printere. Har selv en kablet printer som først ikke fungerte. Ga så opp noe tid etter. Neste gang jeg slår den på så bare virker den uten at jeg har gjort noe siden forrige gang. Logisk? Absolutt ikke.

 

Enda verre er det med WiFi-printere som nekter å virke med mindre man først setter den opp med kabel - som ikke var inkludert i esken, så nå begynner eventyret hvor man må finne en USB-A kabel.

 

Har man Wi-Fi-printer og gud forby får en ny router, så kan man like gjerne bare pakke sammen sakene, selge huset og forlate sivilisasjonen, for nå er denne printeren konfigurert for et nettverk som ikke lenger eksisterer. Vær klar til å sette av en del tid for å løse denne floken.

 

Nei, printere kan brenne i helvete.

 

Hahaha så enig så enig, godt beskrevet : D

Lenke til kommentar

FrHa:

Ja, jeg tror det er poenget hans.

 

Jeg har blandede erfaringer med printere.

De fleste er greie å sette opp med en gang, men Windows "glemmer" printeren etter en stund, så jeg må reinstallere den hver gang jeg vil bruke den.

Mac og Linux er mye greiere fordi de har sånn innebygget app store.

Min Mac oppdaget at det var en ny printer på hjemmenettverket, så neste gang jeg kjørte oppdateringer la den like godt inn relevant programvare rett fra Apple for bruk med HP-skrivere.

Windows, derimot lot meg ikke bruke den gamle printeren med Windows 10.

Den funket i XP og Vista, den funket såvidt i Win7, men det var mye styr å få den til i Win10.

Og da bare en basic driver jeg måtte reinstallere hele tiden, jeg kunne ikke avlese blekknivå og slikt.

 

Folk sier Linux sliter med drivere?

 

Maskinvaren kan være stabil, om du kjøper kvalitet som HP. Min varte i 11 år, da et tannhjul i plast røyk, og den heller ville lage gryntelyder enn å kjøre papiret gjennom.

Kjøpte ny HP.

 

Den har bare WiFi. Den står rett ved routeren, så jeg foretrekker kabel, men den har bare WiFi.

Noen ganger glemmer den nettverkskonfigurasjonen, så jeg må koble den til nettet igjen.

 

Mye kunne vært gjort annerledes, men bortsett fra Windows fungererer den utmerket med Linux og Mac.

 

 

Helt enig. Trådløs printer fra HP er noe av det verste. Printe ut et ark, tar bare 10-15 min om ikke lenger, fordi hver bidige gang skal man oppdatere noe... Og printe ut via E post, glem det, det funker en gang også må du ta hele prosessen på nytt...

Har nå en canon MF633 etter at jeg ble møkk lei HP. Men det er så sykt tunggrodd. Installere anbefalt driver, tenker alt er i orden, skal scanne, men da må man jaggu installere enda en driver. Og gud forby om man bytter router, da må man ned i 7ende sub meny, men ikke under nettverk nei, noe som ikke engang står beskrevet i bruksanvisningen...... Så jo printere er noe herk ja. (fungerer fint nå etter tlf samtale til canon support, jeg spurte pent hvorfor det er laget så utrolig tunggrodd, og da svarte han med hyggelig tone at, hadde det ikke vært tungvindt ville han ikke ha jobb ; )hehe godt poeng sa jeg :)

Et problem jeg hadde med min første nettverksprinter, var at PCen mistet kontakt med skriveren, fordi skriveren fikk tildelt ny ip-adresse fra ruteren, som skilte seg fra den ip-adressen som printerdriveren husket fra opprinnelig oppsett.

 

Valgte da å gå inn å gi printeren fast IP-adresse et stykke opp i nummerserien, og gjerne et rundt tall som jeg husket. F.eks. siste tre tall var 200.Ettersom printere har blitt byttet ut, så har ny printer blitt satt opp med akkurat smme faste IP-adresse. Og nye rutere har alltid blitt endret til den ip-rangen som min første hadde, slik at jeg slapp å sette opp nye adresser på skriveren og annet utstyr som jeg hadde i nettverket.

 

Dermed var det mindre styr også når man satte opp driverne på andre maskiner i nettverket.

 

Når det gjelder blekkprintere som tørket ut (måtte kaste en ny canonprinter pga dette), så lærte jeg meg til å aldri skru av printeren. Dermed styrte printeren selv med små dyserenser, slik at disse alltid var fuktige. Ikke bare unngikk jeg skrivere som blekket tørket ut på, men jammen kastet jeg bort langt mindre blekk enn før, pga alle dyprensene som ble gjort når skriver ble slått på igjen, siden den ikke hadde kontroll på siste den ble slått på.

 

Disse to triksene har spart meg for MYE problemer som andre har opplevd. Må riktignok sies at de siste årene har jeg bare brukt laserskrivere, siden jeg skriver ut veldig sjeldent, men "må" ha skriver innimellom, så da ble det kompromisset.

Endret av Snowleopard
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Bra artikkel. En ting som ikke er nevnt, er hvor vanskelig det er å kjøpe en printer.

 

Det virker som om hver produsent i snitt har 737 forskjellige printere å velge mellom, alle med klare og unødvendige svakheter.

 

De fleste er billige, med svært dyrt blekk, så ofte går vel printerne på dynga etter at det første halvtomme blekksettet er brukt opp.

 

Det virker også som om en svært stor andel av både brukertester og antatt profesjonelle tester er mer eller mindre fake. Dette faktum kombinert med det store antallet skrivere på markedet, gjør at det blir klin umulig å finne en "konsensus" blant testerne om hva man bør kjøpe.

 

Jeg kjøpte en multifunksjonsskriver nylig, og for meg var innskanningskvaliteten viktig. Det var klin umulig å finne informasjon om dette på nettet, alle som tester multifunksjonsskrivere ser ut til å ignorere dette.

 

Jeg endte opp med en dyr skriver med billig blekk. Jeg har innsett at jeg må printe ut nærmest daglig for at ikke dysene skal tette seg. Utskriften på bildene ser imidlertid ikke ut til å være bedre enn på en rimeligere skriver jeg hadde for mer enn 15 år siden.

 

Alt i alt synes jeg utviklingen mht. printere har vært mindre imponerende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjenner meg igjen på alt som skrives og er til veldig irritasjon særlig HP skriver bytter du til en blekkpatron som ikke er produsert av HP får du feilmeldiger konstant hele tiden til patronen er tom!
Og blekk patronene er dyrere en selve skriveren så det er billigere bare å kaste skriveren og kjøpe ny!
Nå har jeg en Samsung laser skriver den er også håpløs den kan ikke slås av ser det ut som selv om det er en "power" knapp som ikke virker så jeg må dra ut ledningen fra kontakten for at den skal være av! Også på denne er farge patronene svin dyre!

Endret av Tåka
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjenner meg igjen på alt som skrives og er til veldig irritasjon særlig HP skriver bytter du til en blekkpatron som ikke er produsert av HP får du feilmeldiger konstant hele tiden til patronen er tom!

Og blekk patronene er dyrere en selve skriveren så det er billigere bare å kaste skriveren og kjøpe ny!

Nå har jeg en Samsung laser skriver den er også håpløs den kan ikke slås av ser det ut som selv om det er en "power" knapp som ikke virker så jeg må dra ut ledningen fra kontakten for at den skal være av! Også på denne er farge patronene svin dyre!

Det er en grunn til at knappen er fjernet, som du kan forstå av mitt innlegg lengre opp.

 

For å oppsummere, ikke slå av skriveren. Blekket du kaster bort på at skriveren gjør en dyprens ved hver oppstart, er dyrere enn strømmen du sparer. Dessuten, når du slår av skriveren eller trekker ut strømkabelen, så legger du grunnlaget for uttørking av dyser og printhoder.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det er en grunn til at knappen er fjernet, som du kan forstå av mitt innlegg lengre opp.

 

For å oppsummere, ikke slå av skriveren. Blekket du kaster bort på at skriveren gjør en dyprens ved hver oppstart, er dyrere enn strømmen du sparer. Dessuten, når du slår av skriveren eller trekker ut strømkabelen, så legger du grunnlaget for uttørking av dyser og printhoder.

Din erfaring er ikke facit her.

Tråden er vel heller ikke en "problemløsningstråd".

Å slå av en blekkskriver har jeg aldri gjort (har hatt mange) og de tørker ut okkesom (må brukes hver time, hver dag for å unngå det).

Samsung all-in-one har ikke av/på-knapp i den forstand.. den går i dvale selv om eco er disablet i "firmware".

Og da detter den ut av nett.. og manuell "intervensjon" er nødvendig for å få ut noe utskrift.

Så ja.. "burn in hell" er det printere er bra til.  :grumpy:

Lenke til kommentar

Din erfaring er ikke facit her.

Tråden er vel heller ikke en "problemløsningstråd".

Å slå av en blekkskriver har jeg aldri gjort (har hatt mange) og de tørker ut okkesom (må brukes hver time, hver dag for å unngå det).

Samsung all-in-one har ikke av/på-knapp i den forstand.. den går i dvale selv om eco er disablet i "firmware".

Og da detter den ut av nett.. og manuell "intervensjon" er nødvendig for å få ut noe utskrift.

Så ja.. "burn in hell" er det printere er bra til.  :grumpy:

Har ikke sagt at dette er fasit for alle printerproblemer, men jeg har valgt å gitt noen tips jeg deler når temaet er printerproblemer.

 

At du har hatt en printer fra en produsent som ikke klarer å holde skriveren live nok til å gjøre dyserens når den går i dvale/standby, er forsåvidt en grei tilbakemelding, men jeg synes ikke den "butthurt"-holdningen din akkurat er så veldig vennlig eller hjelpsom.

 

Og nettopp fordi det er snakk om printerproblemer, så får du tåle at ikke alle forteller om problemer, men og kommer med tips og triks. Jeg finner det ihvertfall temmelig on-topic og naturlig, så lenge man ikke går på produsent eller modellspesifikke tips og triks.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

I share your  pain anger.

 

I fjor ga jeg opp å få kontakt og kjøpte en billigste modell i håp om at modene drivere hadde blitt bedre. Den skriver ut akkurat like fint på små fotoer, men har i firmware en blokkering som nekter å velge høy kvalitet dersom fotopapiret er større enn et lite foto.

 

Til dags dato har jeg ikke opplevd å få ut et brev eller dokument på mindre enn én time med å fjerne og gjeninstallere drivere. Og på jobb må jeg velge mellom å ikke bruke fit to paper, og få 40% kuttet av langs alle sidene, eller å bruke fit to paper, som skriver ut hele siden på 1 x 1 tomme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, det er mye drittmaskiner ute på markedet, men kjøper man billig så biter det deg i ræva. Så er jo ikke printeren bedre enn miljøet/løsningene den er tilknyttet og implementert mot eller brukeren, som ofte har fått mangelfull opplæring. Blant proffe maskiner som på bildet er det veldig få dårlige produkter, men i en skvist bransje blir det (særlig på anbud) spart på både timer og service. Toner og blekk er ufattelig dyrt, det er ingen logikk bak det heller. Store patroner som inneholder kilovis med toner koster mye det samme som de små med noen titalls gram netto innhold. Jeg jobber i bransjen med proffmaskiner, der de minste vi selger er av størrelsen på illustrasjonsbildet i artikkelen. Leverandørene blir kjapt klar over de forskjellige svakhetene med modellene de leverer, så spørs det jo på hvert enkelt firma hvor mye de gidder å legge i å gjøre printerholdet så bekymringsfritt som mulig for kunden.

Endret av steinhun
Lenke til kommentar

En billig laserskriver som har fått noenlunde grei omtale på nett pleier nå å fungere greit. Blekk har jeg vel ikke brukt på 15 år.

 

Det eneste jeg har vært nødt til å gjøre er å knote inn I webinterfacet og si at den ikke skal alarmere på lavt toner nivå. Så har jeg bare byttet til en stor sort cartridge. Videre er det sikkerhetsmessig en fordel å kable den. De alle fleste har et webinterface for å sette ip etc. Anbefaler folk å google oppsett av printere framfor å banne og sverte å prøve å feile. Ja det er litt knotete, men har man først satt det opp så fungerer det.

 

Så lenge man legger inn IP adressen til printeren I mindre nettverk eller kjører uniprint eller noe lignende så pleier det ikke å være noe problem med tilgang. Har bade MAc og Windows og har alltid fått printere til å fungere der, men som sagt gjør hjemmeleksa og les litt omtaler før man kjøper!

 

Ja de kunne godt ha forbedret scan to email funksjonen på disse dokumentprinterne da menyene her noen ganger kan medføre til prøv og feil når man kommer til en ny modell. I disse tider så trenger man vel knapt å bruke scantomail da man mye lettere kan bruke mobile på samme måte og ta scan to pdf, om man husker på å ta mobilbilde et sted der det er nok lys.

 

Jeg må si jeg ikke er helt enig I svartmalingen av printere her. Om man skal drodle og skissere opp nye løsninger er det mye enklere å printe ut en teknisk skisse I A3 format og tegne med penn rett på denne framfor å kladde rett I Visio. Det er vel dette jeg primært bruker printeren til, samt printe ut kopi av flybilletter og reisepapirer når man skal til andre siden av jordkloden der det blir krise om mobile streiker/de kun godtar papir.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg jobber i IT. Jeg opplever flere ganger at jeg er nødt til å fikse printere, og flere ganger er jeg nødt til å ringe leverandøren får å få dem til å fikse programvarefeiler. Vis det ikke er programvarefeil så er det papirstopp og da må jeg sitte å grave ut et papir langt inni printerne 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...