Gå til innhold

Elektrisk motorkraft


Henrik Jjjjj

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har et spørsmål. Jeg kjøpte meg nylig en elektrisk sparkesykkel.

 

Her står det (Motor: 500W nominell (1000W max)

Hva vil dette si?

Yter den kun 500w eller varierer det på fart og kjøring som utgjør?

Jeg kjøpe en ulovlig versjon som går i 40km/t.

 

Lenger link under, setter pris på hvis noen kan forklare slik at jeg forstår:)

 

https://e-wheels.no/produkt/el-sparkesykkel/kingsong-ks-n1-b-lovlig

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke, men gjetter:

 

Max 1000W kan brukes sporadisk, men ikke lenge av gangen pga. overoppheting.

Forhåpentligvis vil en temperatursensor redusere trekkraften betraktelig ved fare for overoppheting.

 

Den takler 500W kontinuerlig, men altså opptil 1000W i korte sprint.

 

 

Jeg er uenig i regjeringens bompengepolitikk, og forstår folks behov for elekriske sparkesykler, siden det koster flesk å ha en trøsykkel i full størrelse med seg på bussen.

Jeg mener også at begrensningene på slike elektriske fortaus-kjøretøy er for strenge. Folk må jo ha et alternativ til bilen, som de pga. bompolitikken ikke har råd til å bruke til jobb hver dag.

 

Men 40 KM/T på sparkesykkel??? Galskap!

Du burde ikke kjøre fortere enn du er villig til å kollidere.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Slike el-sparkesykler har som elsykler en kontroller som skal styre hvor mange ampere (A) som motoren skal fores med.

Så da er det bare å gange dette med volt så har du effekten (watt).

Det oppgis derfor en kontinuerlig effekt vs max effekt.
Dette styres altså av kontroller. 
Den kan trekke f.eks. 20A fra ett 48V batteri (dvs 54.6 fulladet) i en oppoverbakke/start (1000w) for så å legge seg på 10A (500watt) for "kontinuerlig" drift. (Dette er jo også for å skåne motor/batteri).
Alle "lovlige" elsykler skal kun yte 250w (EU-regler  :realmad: ), men de yter laangt mer enn dette ved behov (men motor kutter da ved 25km/t). 

Av en eller annen grunn så har det inntil nå vært litt "vill vest" med el-sparkesykler.
Det er vel bare ett tidsspørsmål før disse verstingene med dual-motor og 100km/t++ blir ulovlig både å produsere og selge.
Dessverre vil jeg si :)
 

Edit:
Dette var litt forenklet da kontrolleren gir mer ampere ut (til elmotor) enn det den får inn fra batteriet.
Det er ampere som gir "kraften" (momentet) du føler/gir akselerasjon.
Volt er det som gir "fart" (avhengig av viklingene i stator/motor).

Samme motor kan gi f.eks. 36km/t toppfart (uten last) med 36V batteri mot 50km/t med 48V batteri.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...