Gå til innhold

Planlegging og hjelp til å forsta hvordan livet fungerer


Anbefalte innlegg

Hei.

Er gutt på 20 år lærling. Går it service, Bor hjemme

Hvis jeg blir fast ansatt har jeg lyst til å kjøpe meg en dyr bil. Snakker da om 400-600k ish. Er dette realt og gjennomførbart?

Ser flere ganger folk på YouTube som kjøper seg en splotter ny bil til 1 mil, men hvordan?

 

Drømmem er å kjøpe en M2-M5, men er dette i det heeletatt mulig? Og hva vil konsekvensene være?

Regnet ut at lånet blir sikkert rundt 7k i måneden ikke for å nevne drivstoff og forsikring.

 

 

Hvis man tjener si 30k (som jeg regner med er vanlig for ny ansatt innen IT) før skatt, så sitte jo ikke man med mye penger igjen etter å ha betalt bilen. Service, vedlikehold osv kommer i tillegg så lurer på hvordan folk med vanlig jobber klarer å kjøpe seg dyre biler og ha råd til å leve?

Kan noen gi tips eller forklaring på hvordan det fungerer å bruke masse penger på bil i ung alder evt. tips/forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Du kan søke om billån på nett, eller gå å snakke med selger i banken. Hadde jeg vært deg hadde jeg dratt en tur i banken for å snakke med en rådgiver (selger).

 

Bare så det er nevnt, så vil den bilen bli jævla dyr, om du skal låne majoriteten av pengene. Bil er et tapsprosjekt (spesielt ny bil), og jeg ville heller rådet deg til å spare til egen bolig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvis man tjener si 30k (som jeg regner med er vanlig for ny ansatt innen IT) før skatt, så sitte jo ikke man med mye penger igjen etter å ha betalt bilen. Service, vedlikehold osv kommer i tillegg så lurer på hvordan folk med vanlig jobber klarer å kjøpe seg dyre biler og ha råd til å leve?

Enten så tjener de mer enn deg, eller så er de uansvarlige tullinger som fort kan havne på Luksusfellen. Å ta opp et stort lån i ung alder for å kjøpe nybil er en dårlige idé på alle mulige måter.

 

Det du i praksis gjør er å eliminerer alt du har av sparepotensiale i leveårene hvor det er enklest å spare mye, utsetter et potensielt boligkjøp med mange år, og du gjør det for å kunne betale ned et lån på et objekt som stuper i pris. 

 

Husk at ingen blir imponert av hvor fin bil du har, i alle fall ikke når du lever over evne, og hvis du vil ha det gøy med bil er det både billigere og bedre med noe rimelig som du har råd til å bruke og ikke minst kan selge igjen uten at det svir i bankkontoen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ok takker

 

Vil spare også til bolig, men vet ikke helt hvordan jeg skal få gjort alt dette. Må vel satse på å tjene greit med penger, evt. få inntekt til ved siden av. Har heler ikke lyst til å gli slipp på drømmen min med bil.

Spar til bolig først, så bil. Det er ingen 20 åringer som har råd til så dyr bil med mindre de er rike, og det er du ikke. Så da må du prioritere. De færreste ville prioritert å bo hjemme hos mamma og pappa langt oppi 20 årene for å kjøpe seg dyr bil, og de fleste foreldre ville vel pælma deg på huet og ræva ut dersom du prioriterte bil til en halv mill over bolig. Selv om du ikke følger drømmen din om dyr bil akkurat NÅ så betyr det ikke at du må gi den opp for alltid. Er ikke noe i veien for å følge den om 3-4 år, og gå for en annen bil i mellomtiden. Endret av Anonymous821
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjøp bolig først, du må ha minst 15% egenkapital og dette blir vanskelig å spare opp om du skal ha store utgifter på transport.

 

I tillegg bør en ikke kjøpe en M serie bmw(brukt om jeg forstår deg rett) om en ikke har god buffer for når ting skal byttes. Bremser og andre slitedeler koster en formue på slike biler og en bør ta hyppige servicer for å holde motor i god stand pga ytelsene. Folk skifter gjerne olje på slike doninger etter bare ett par tusen kjørte kilometer osv.

Lenke til kommentar

Går det an å ta opp boliglån evt. også billån i samme slengen, så slipper det å gå i veien for det ene eller andre?

Tenker ikke å ha bilen i flere år. Hvis jeg behllder den i f.eks. 1 år så tror jeg nok jeg ville solgt den, og gått over til en sprek men rimeligere bil :)

Såklart kan en det, men det er to separate lån med sine respektive betingelser.

Lenke til kommentar

Helvetes avgifter og idiotiske regler som hindrer folk å kunne kjøpe sin drømmebil uten å ødelegge for alt annet i livet.

Jeg skal ikke la staten ødelegge for mine håp og drøm.

Mens staten forventer at jeg skal sponse dem med flere tusen i året og jeg skal bukke og nikke og være takknemlig for at jeg har råd til det de mener er gøy og bra skal de møte på en lang finger i en blodchippet akrapovic modifisert M5 med maksimalt mengde utslipp.

Lenke til kommentar

Helvetes avgifter og idiotiske regler som hindrer folk å kunne kjøpe sin drømmebil uten å ødelegge for alt annet i livet.

Jeg skal ikke la staten ødelegge for mine håp og drøm.

Mens staten forventer at jeg skal sponse dem med flere tusen i året og jeg skal bukke og nikke og være takknemlig for at jeg har råd til det de mener er gøy og bra skal de møte på en lang finger i en blodchippet akrapovic modifisert M5 med maksimalt mengde utslipp.

Nå må du tenke deg om, du har vært en stor utgift for landet frem til nå. Så å betale noen tusenlapper i måneden i skatt bør ikke være store problemet...

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Helvetes avgifter og idiotiske regler som hindrer folk å kunne kjøpe sin drømmebil uten å ødelegge for alt annet i livet.

Jeg skal ikke la staten ødelegge for mine håp og drøm.

Mens staten forventer at jeg skal sponse dem med flere tusen i året og jeg skal bukke og nikke og være takknemlig for at jeg har råd til det de mener er gøy og bra skal de møte på en lang finger i en blodchippet akrapovic modifisert M5 med maksimalt mengde utslipp.

 

Ja, fæle staten som har betalt for utdannelsen din, sørger for at du har tilgang på gode helsetjenester, osv osv. Man kan godt være uenig i fordelingen av avgifter osv, men en dyr og rask bil er heldigvis LANGT nede på listen over ting staten prioriterer at unge mennesker kan skaffe seg. Det finnes jo ikke noe som helst behov for noen å ha en sånn bil...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nå må du tenke deg om, du har vært en stor utgift for landet frem til nå. Så å betale noen tusenlapper i måneden i skatt bør ikke være store problemet...

Skatt er jo greit nok.. alt det andre kan man fint spare seg for.

Bompenger, bil avgift, NRK lisens osv.

 

Men det er uttolig deprimerende å gi slipp på en etter en på sine drømmer fordi staten føler at de vet best

Lenke til kommentar

TS: Du er 20 år... Du har så vanvittig mye tid til å realisere drømmene dine. Dersom du ønsker deg en skikkelig kul bil, lag en egen sparekonto til det ved siden av sparing til bolig. Spar mest til bolig, men litt hver måned til bil også. Vent til du har nok til å kjøpe uten å ta stort lån. Antakelig har du da samtidig blitt voksen, og funnet ut at det er helt andre ting du vil bruke pengene på. Om ikke, kos deg med bilen og nyt at du kan ha den uten å ødelegge for andre ting :-)

Lenke til kommentar

Skatt er jo greit nok.. alt det andre kan man fint spare seg for.

Bompenger, bil avgift, NRK lisens osv.

 

Men det er uttolig deprimerende å gi slipp på en etter en på sine drømmer fordi staten føler at de vet best

 

Altså, verden er ikke slik at middelklassen skal kjøre M versjonene til BMW. Slik er det ikke i Norge og ellers i verden. Vill du leve livet i sus og dus må du opp i den øvre klassen. Altså du må få inn mer penger. Evt kan du droppe andre nødvendigheter og kjøre M serien. Men, spørs om det blir ett godt valg. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Beklager for ranten kikket på priser i Tyskland oh Sverige på bil og det er mye billigere der enn i Norge

 

Jeg har 2 mål i hele livet og det er å ha en jobb som betaler bra og en veldig fin og unik bil.

 

Problemet er sommsagt boligen som kommer i veien føler jeg, men jeg kunne fint tenktet meg å bo i et hus som er veldig billig i grunn, med kun et soverom, stue og bad. Må ikke ha ene bolig eller lignende. Kanskje drømmen er mulig hvis man har litt lavere forventinger til bolig?

Lenke til kommentar

Beklager for ranten kikket på priser i Tyskland oh Sverige på bil og det er mye billigere der enn i Norge

 

Jeg har 2 mål i hele livet og det er å ha en jobb som betaler bra og en veldig fin og unik bil.

 

Problemet er sommsagt boligen som kommer i veien føler jeg, men jeg kunne fint tenktet meg å bo i et hus som er veldig billig i grunn, med kun et soverom, stue og bad. Må ikke ha ene bolig eller lignende. Kanskje drømmen er mulig hvis man har litt lavere forventinger til bolig?

 

Lønnen i Tyskland/Sverige er også betraketlig lavere enn i Norge. Så det må en ta høyde for. Men det er ingen tvil om at en har høye avgifter på bil her til lands. 

 

Man kan jo ofre bolig for bil, men plutselig skal en ha kone og barn. Da er ikke ettroms leiligheten i indre troms så fett lengre. 

 

Alternativt kan du jo kjøpe noe gammelt og lære deg å skru på dette selv? Kan få mye "rå" biler til en rimelig krone, men det trengs jo innsats for å holde det gående. 

Lenke til kommentar

Støtter forslaget til Salvesen med noe gammelt å lære å skru. Da vil du jo få billigere vedlikehold med drømmebilen. Ellers kan du jo flytte til Tyskland eller Nord-Norge. Du reagerer på avgifter. Det er jo penger til staten det og, og staten styrer de for å styre hvordan valg man tar/hvordan man lever. På samme måte skatter ikke alle det samme, hverken i sum eller prosent. Denne tråden burde være til stor motivasjon. Hvis du søker han litt opp finner du ut av at han har jobbet sykt hardt for drømmen, og det han lever for. Som nå er virkelighet. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1154612&st=0

 

(Fant denne nå https://mortenhake.com/hvordan-ulrik-skaffet-seg-ferrari-f%C3%B8r-han-fylte-20/)

Endret av L/-R~
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...