Gå til innhold

[Løst] Heving av kjøp hos komplett


Anbefalte innlegg

Har en sak pågående hos komplett. Kort fortalt ble en skjerm jeg kjøpte for 3 år siden defekt. Opprettet service hos komplett/infocare og sendte inn skjermen. 6 uker senere var skjermen fortsatt ikke fikset, og jeg klaget inn til komplett og ble tilbudt heving av kjøp pga lang servicetid, som jeg selvfølgelig godtok.

 

En uke senere har jeg fortsatt ikke hørt noe mer fra komplett angående heving, og de jeg tar kontakt med på kundeservice sier de ikke har hørt noe om heving av kjøpet. Jeg ble bedt om å sende bevis på at denne chaten fant sted, noe jeg har gjort uten at jeg har hørt noe mer. De eneste mailene jeg har fått fra komplett i det siste er "Infocare har reparert skjermen din og den blir sendt snart".  Infocare har plutselig fått ræva i gir og reparert skjermen og sendt den tilbake i dag. Jeg har allerede varslet infocare om at jeg har fått godkjent heving, uten at de bryr seg nevneverdig. 

 

Har sendt inn klage til forbrukerrådet, med bevis på at jeg ble tilbudt heving gjennom komplett's chat.

 

Det jeg egentlig lurer på er om dette kommer til å dra ut månedvis? Selv mener jeg at saken er ganske klar, komplett har tilbudt meg heving pga lang servicetid, men som de nå tydligvis bare ignorer. 

 

Hva mener dere? Har jeg retten på min side?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når Komplett har tilbudt deg heving så vil jeg påstå at de har frafalt sin defensive beføyelsesrett. Dette vil si selgers rett til å rette varen istedenfor å foreta prisavslag eller heving jf fkjl §29 tredje avsnitt. Når Komplett har tilbudt deg å heve kjøpet og du har godtatt dette så mener jeg at det er dette som må gjelde.

 

For sikkerhets skyld man forutsette at dere ikke har avtalt at du kan heve kjøpet ( tldr: du vil fortsatt kunne heve):

 

Retting skal skje innen "rimelig tid" jf fkjl §30. Hva som er "rimelig tid" må avgjøres konkret hvor relevante momenter er varens art, mangelens art og forbrukeren sitt formål med å skaffe varen.

 

Forbrukertvistutvalget sin praksis tilsier som regel at mer enn 6 uker ikke er innen "rimelig tid".

 

Se feks:

FKU-2018-280 og FTU-2013-636 refererer til FTU-2008-1177 hvor det står:

 

"Seks ukers reparasjonstid for en PC vil normalt være mer enn rimelig tid i lovens forstand. Tilbud om lånegjenstand i reparasjonstiden kan gjøre at forbrukeren må godta noe lengre reparasjonstid enn ellers. En låne-PC vil likevel ikke ha samme nytte for forbrukeren som hans eller hennes egen PC. Tilbudet om låne-PC kan i denne saken ikke føre til at forbrukeren måtte godta en reparasjonstid på seks uker"

 

Jeg kan legge til at saken din kan stille seg annerledes hvis skadens art krevde lang reparasjonstid.

 

Hvis det har seg slik at Komplett ikke har rettet varen etter fkjl §30 så kan du kreve heving. Forbrukeren får medhold i å heve kjøpet jf. overnevnte praksis.

Endret av heheszki
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser jeg har gjort en liten bommert mtp tiden. Det er faktisk 6 uker i dag, og det er denne dagen i dag de har reparert det. Det er uansett dårlig praksis å utsette det til faktisk dagen fristen går ut, og at komplett går med på dette syns jeg er ganske tåpelig. 

Men de har jo uansett lovet meg heving, så jeg skal sende det som svar på mail til de. 

 

Her er kopi av mailen jeg fikk: 

"Hei. 


Jeg ser hva du har skrevet , men søknaden om heving av kjøp har dessverre blitt avvist av produsent. I følge dom i forbrukertvistutvalget , som er den dømmende makt i forbrukersaker, har et verksted opp til 6 uker fra en vare er mottatt til den må være reparert . Har de ikke klart dette innen 6 uker kan kunden heve kjøpet. I din sak mener produsent at verkstedet kan reparere varen innenfor denne tiden og vil derfor reparere og returnere varen . 

Ha en fortsatt fin dag.

 

Med vennlig hilsen,
Roger
Salg & Kundeservice"

Lenke til kommentar

Komplett tolker avgjørelsen feil.

 

FTU sier ikke at en reparasjon innen 6 uker er innen rimelig tid. Det de sier er at en reparasjon som tar 6 uker normalt vil være mer enn rimelig tid. Uttalelsen er veiledende, ikke absolutt. I den saken fikk forbrukeren også en lånegjenstand. Fikk du en lånegjenstand fra Komplett? 

 

Vurderingen er konkret. Det er en grunn til at det ikke står oppført faste frister. Man skal komme til en rimelig avgjørelse i hvert enkelt tilfelle. 

 

I den gamle husleieloven måtte utleier påberope mangler innen 14 dager. Dette er nå endret til "rimelig tid". Klager utleier feks etter 15 dager, så er dette rettidig. 

 

Et vesentlig moment i denne saken blir nok mangelens art. Tilsa skaden på skjermen at utbedringstiden ville bli lang? 

 

Det er altså ikke gitt at forskjellen på 1 dag avskjærer hevingsretten. 

 

Forøvrig: hvis det har gått 6 uker idag, så har de jo uansett brukt 6 uker.

 

Jeg har ikke funnet saker hvor utbedringen har tatt feks 5 uker.

Endret av heheszki
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for at dere tar dere tid til å hjelpe meg! Setter utrolig pris på det. 

 

Venter på telefon/mail fra de nå, de skulle ta det opp internt etter at jeg chattet med de for en times tid siden. Vi får se om de tar kontakt før helga kommer, men tviler på det.

 

Jeg fikk ingen lånegjenstand, men så spurte jeg heller ikke om det. Var faktisk ikke klar over at man kunne kreve det på slike ting som skjermer.

Lenke til kommentar

Fant en sak her:

https://innsyn.onacos.no/forbrukerklageutvalget/wfdocument.ashx?journalpostid=2010002582&dokid=44372&versjon=1&variant=P&

 

Utbedring på bærbar pc skjedde fra 1.02.2008 til 11.03.2008. Dette utgjør 40 dager. 6 uker utgjør 42 dager.

 

"I denne saken tok den første reparasjonen ca. 6 uker, selv om klager var forespeilet at utbedringen ville ta ca. 14 dager. Utvalget er enig med klager i at 6 ukers reparasjonstid ligger utenfor kravet til ”rimelig tid” i lovens forstand." I den saken hadde klager bedt om en erstatningsgjenstand, men ikke fått det. Dette momentet var forøvrig ikke avgjørende.

 

I forarbeidene (s185/186) står det at det vil kunne ha betydning for om en utbedring har skjedd innen "rimelig tid" om "kjøperen får en erstatningsgjenstand. Dette gjelder både i tilfeller hvor selgeren er forpliktet til å stille en erstatningsgjenstand til disposisjon, og i tilfeller hvor han eller hun ikke er det, jf tredje ledd. Det er imidlertid ikke meningen at den generelle plikten til å sørge for en erstatningsgjenstand kan brukes som unnskyldning for å trekke ut avhjelpsperioden"

 

Din sak skiller seg fra FTU-2008 saken ved at du ikke fikk en erstatningsgjenstand. Dette mener jeg skjerper kravet til hva som skal anses som "rimelig tid". 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det lønner seg uansett å kanskje ta et par dialoger til med Komplett. De er sikkert interessert i minst mulig arbeid de også innen rimelighetens grenser.

 

Jeg ser jo din side, hvor du kunne fått bli kvitt av med en 3 år gammel skjerm, som på en måte for deg kunne ha en viss verdi. Men du har ikke krav på det vil jeg si. Du må være heldig å vinne fram på å være en sta kunde.

 

Komplett har alltid muligheten til å kunne selge varen som en B-vare, og at de satser på at det å gi nye kunde samme rettigheter som et nykjøp.. Men, de vil nok helst slippe.

 

Kan hende Komplett har ordninger for å møte kunder midt på. De gir jo rett som det er gavekort basert på Prismatch. Så hvorfor ikke noen hundrelapper som plaster på såret tenker jeg. Men, det er du som vet best hvor du føler du står.

 

De kan også velge den harde veien, og prøve å teste din usikkerhet og at du må jobbe litt ift. Forbrukerrådet. Jeg vet ikke nok om det til å bedømme hvor sterk/svak sak du evt. har i dette tilfellet. Skjermen er fikset og den er vel på vei.

Endret av G
Lenke til kommentar

De skulle kontakte meg før klokken 1800 i dag, noe de selvfølgelig ikke har gjort. Ikke overasket mtp hvor dårlig responsen har vært på både mail og chat. Helt elending kundeservice.

Komplett ønsket å møte meg "midt" på ved å tilby meg heving av kjøpt eller "teknisk" retur (hva betyr det?), og jeg valgte heving. At de nå går tilbake på det synes jeg er urimelig. Jeg krevde aldri heving, dette var noe de tilbød meg. 

 

Infocare har selvfølgelig sendt pakken i dag, og ignorerer mine henvendelser til de. Hva skal jeg gjøre med pakken, skal jeg hente den ut eller la den ligge der?

Lenke til kommentar

Vet ikke hva teknisk retur betyr.

 

Er hevingen gyldig, så skjer ingenting. Vet ikke hvor de har sendt pakken. Hvis den ligger på et postkontor, så blir den vel sendt tilbake. Virkning av heving er at plikten til å oppfylle kjøpet faller bort jf §49. Blir den sendt til ditt hjem har du fortsatt omsorgsplikt for tingen jf §60. Denne plikten består selv om kjøpet er hevet. 

 

Er hevingen ugyldig så må du dekke de økonomiske kostnadene Komplett pådrar seg ved at du ikke henter tingen.

 

Du har vel uansett 2 uker på å hente pakken. Innen den tid bør det foreligge en avklaring her.

 

Jeg er litt nysgjerrig, på hvilken måte avtalte dere å heve kjøpet? Ser at kundebehandleren fra Komplett omtaler det som "søknad om å heve"

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så lenge du bekreftet dette med å ønske heving så er saken klar. Kjøpet er hevet. 

 

Komplett har solgt deg varen, tatt den inn til reparasjon, tilbydd heving (de trengte ikke å gjøre det, men de har nå valgt å gjøre det), noe som du har godtatt. Kjøpet er dermed hevet i kraft av at dere har avtalt det.

 

At "produsenten" ikke godtar hevingen er uten betydning. Et slikt forbehold ble ikke tatt av Komplett når de tilbød heving. Jeg antar at de ikke har tatt noen andre forbehold. 

Du har foretatt et kjøp fra Komplett. Den servicepersonen som tilbød deg hevingen identifiseres med Komplett.

Tilbudet om heving kommer dermed fra Komplett og du har akseptert dette.

 

Helt utrolig at de skal gnåle om dette...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nei, det er også uforståelig for meg. Jeg måtte sende inn disse bildene for å dokumentere at det har funnet sted. Når jeg spurte om de ikke kunne se i Chat loggen fikk jeg ikke noe svar.

 

I min siste Chat i dag fikk jeg beskjed om at noen i komplett satt i møte med kundebehandleren som lovet meg heving i over 1 time. Og jeg skulle bli kontaktet etterpå, noe som ikke skjedde.

Endret av SirreStrikk
Lenke til kommentar

Hevingen trenger ikke å aksepteres av produsenten. Det er Komplett som trenger å akseptere hevingen. Dette har de allerede gjort siden det var de som tilbød heving.

 

Vil tro at kundebehandleren har gjort noe han/hun ikke skulle. Leit for kundebehandleren. Det er Komplett sitt ansvar å ha god nok trening for sine ansatte slik at de unngår at deres kundebehandlere inngår avtaler som de selv ikke ønsker at de skal inngå. Når "skaden" først har skjedd så må de selv bære konsekvensene av det. 

 

Håper at alt ordner seg til slutt!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

De burde ihvertfall ha noen slike følere ute, det kan lønne seg for dem. Er veldig fornøyd med komplett så langt. Eneste produktet jeg har hatt trøbbel med er et IcyBox harddisk kabinett for selvbygging av ekstern harddisk.

 

Kontrolleren på den boksen var helt ræva. Skrev feil til disken hele veien til helvete. Jeg klagde aldri til Komplett for dette for jeg er usikker på om de hadde gratis returordning den gang. Så jeg tok tapet. Den var jo ikke så fryktelig dyr.

 

https://www.komplett.no/product/857237

 

598ccd4c-e24f-d1d8-8e3f-1094d03c806d.jpg

 

 

Har siden kommet over et snusfornuftig kabinettmerke på Ebay. Så nå kjøper jeg kun det dersom jeg behøver noen flere slike. Orico er merket, knallbra og fornuftig priset.

 

https://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2380057.m570.l1313.TR12.TRC2.A0.H0.Xorico.TRS0&_nkw=orico&_sacat=0

 

Likevel så finnes det enkelte Ebayere som lever på å svindle. Så jeg har vært ute for at produktsiden har hatt foto av Orico, men at det har vært et noname produkt som ser veldig likt ut. Den kontrolleren har også fungert bra, så enn så lenge vil jeg holde en knapp på Orico tross at noen Ebayere driver med smålureri for å spare en krone her og en krone der.

 

 

Vet at Komplett er veldig glad i å selge Icy Box-produkter. Men etter den erfaringen så kommer jeg til å skygge det merket som pesten fra den gang jeg fikk skrivefeil på harddisken når den var tilkoblet Icy Box -USB-overgangen.

 

De har pr. i dag 105 forskjellige treff på søkestrengen icy box :p :

https://www.komplett.no/search?q=icy%20box&hits=120

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...