Gå til innhold

Lav lyd på Telenor dekoder


Anbefalte innlegg

Hei

 

Modern fikk lagt inn fiber tidligere i sommer, og fikk i den sammenheng en sånn ny fancy tuner. Husker ikke navnet på den, men tror det var noe "One".

 

Uansett, problemet er svært forskjellig lydstyrke mellom kanalene. Enkelte kanaler har så lav lyd at TVen må helt opp maks for å få tilnærmet normalt lydvolum.

 

Er det noen fiks på dette, eller ligger problemet i andre enden av kabelen?

Har forsøkt å ha tuner både i stereo og DD+-modus. Ingen forskjell.

 

Det brukes kun TV-lyd.

 

Noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Telenor eller Canal Digital? Siden du sier "One" tenker jeg Canal Digital Satellitt sin OnePlace-dekoder.

 

Slik du beskriver problemet, høres det jo egentlig ut som DD vs PCM. Løsningen da vil som regel være at man setter lyden på 100% på dekoderen, og videre justerer lyden kun på enheten som dekoder, altså tv, lydplanke, anlegg etc. Dekoderen gjør her ingen normalisering mellom DD og PCM. Sjekk settings per kanal for hvilken lydtype som benyttes (kan man i hvert fall på Telenor T-We-boksene så vidt jeg husker).

Lenke til kommentar

Hei

Modern fikk lagt inn fiber tidligere i sommer, og fikk i den sammenheng en sånn ny fancy tuner. Husker ikke navnet på den, men tror det var noe "One".

Uansett, problemet er svært forskjellig lydstyrke mellom kanalene. Enkelte kanaler har så lav lyd at TVen må helt opp maks for å få tilnærmet normalt lydvolum.

Er det noen fiks på dette, eller ligger problemet i andre enden av kabelen?

Har forsøkt å ha tuner både i stereo og DD+-modus. Ingen forskjell.

Det brukes kun TV-lyd.

Noen tips?

Som på de fleste dekodere så er det nok en volum knapp. Den bør stilles på fullt. Da vil man oppleve at det er liten forskjell på volum mellom de forskjellige kanalene.
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
NULL skrev (På 25.8.2019 den 20.08):

Hvis fjernkontrollen er satt opp til å styre lyden på TV-en, kan man holde inne "Shift-tasten" og bruke Vol +/- for å styre på dekoder. Shift-tasten er en "pil oppover"-knapp nederst på fjernkontrollen.

Vet at det er en gammel tråd, men må bare si takk. Vet ikke hvor mange timer jeg har brukt på Telenor kunde service pga at lyden plutselig var lavere en dag. Det hadde jo virket i over to år så jeg trodde det var dekoderen det var feil med, får en ny og etter en uke med snakk med de så greier de å aktivere den kun for å oppdage at det enda er lav lyd. Enda mer prat med de før de foreslår at en tekniker skal komme hjem for å se på det. Et Google søk og denne tråden er øverst som fikser problemet. Skulle vist ha startet med Google søk før man ringer den ikke helt hjelpsomme kundeservicen, de foreslo at lyden på dekoderen skulle settes til maks. Da sa jeg at fjernkontrollen styrte lyden på TV-en, men de foreslo ikke det med shift knappen....

Lenke til kommentar

Tja, når jeg først tok kontakt med dem så hadde jeg ikke bruksanvisningen og skulle tro at det hadde vært mulig å funnet ut av det i ei innstilling inne på dekoderen, men jeg fant ikke det. Eller at kundeserviceen hadde foreslått det når jeg pratet med dem. Dessuten er ikke bruksanvisningen det første man tenker på etter å ha brukt et produkt i 2 år. Står på mitt at dette burde kundeservice ha foreslått, spesielt når det står i bruksanvisningen så burde de ha foreslått å prøvd det. 

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Takker så mye :)

Fortsatt, tre år etter, har ikke Telenor gjort noe med dette. Heldigvis funker dette trikset fortsatt.

Fikk nylig ny TV-boks fra Telenor (T-We Boks II), og opplevde problemet med at NRK hadde bra lydnivå, mens på de andre kanalene måtte jeg skru lyden opp på anlegget nesten på maks for å få bra nok lydvolum. Merket også at fjernkontrollen kun styrte lyden på TV'en, men SHIFT-tasten hjalp. Nå er nivået så godt som likt på alle kanelene.

Egentlig litt rart at nivået på boksen ikke påvirker volumet på NRK, når det påvirket alle de andre kanalene jeg prøvde.

Lenke til kommentar

Bra det er en løsning på dette. En god del TV-apparater har en AGC-kontroll en kan skru på for å utjevne volum. Står for automatic gain control (automatisk forsterker-kontroll). Har litt variabel erfaring med dette dog, så SHIFT-tasten er garantert smart å bruke for grunnjusteringen.

Lenke til kommentar
Kjell Olaf Winther skrev (45 minutter siden):

Alle bokser jeg har hatt siden 1998, og alle bokser jeg har hjulpet til med å installere gjennom årene, har hatt en fjernkontroll hvor man kan justere lyden på dekoderen, som alltid skal stå på fullt. 
Men hverken jeg eller de har hjulpet er allergisk mot fjernkontroller. Da får man ingen problem med lyd. 

Problemet med fjernkontrollen på noen av disse Telenor-boksene, er at fjernkontrollen som default styrer lyden på TV'en, og ikke på boksen. At man skal holde nede SHIFT-knappen for å styre lyden på dekoderen, sto det ingenting om i den veldig sparsommelige bruksanvisningen som fulgte med.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Nukleosid said:

Problemet med fjernkontrollen på noen av disse Telenor-boksene, er at fjernkontrollen som default styrer lyden på TV'en, og ikke på boksen. At man skal holde nede SHIFT-knappen for å styre lyden på dekoderen, sto det ingenting om i den veldig sparsommelige bruksanvisningen som fulgte med.

Dette er vel knyttet til HDMI CEC i utgangspunktet. At HDMI CEC styrer lyden gjelder jo det meste ellers av streamingbokser o.l. i dag.

Et element som også vil kunne spille inn ganske mye, er om man har Dolby Digital aktivert - da er det passthrough på den lyden, og lydnivået vil da styres av den enheten som dekoder Dolby Digital-lyden. Da vil det også fort bli stor forskjell mellom kanaler/innhold med og uten Dolby Digital.

Enkleste på en måte hadde vel også vært om lydnivået på boksen stod på 100% i utgangspunktet.... 

Lenke til kommentar

Da er det vel greit at man sjekker lydnivået på den nye boksen før man aktiverer CEC HDMI.

Hjalp til å installere ny Altibox for noen uker siden, og selv om den kontrollerte lyden fra TV med en gang, så var det ikke noe vanskelig å få fullt volum fra dekoder. Han gikk fra Telenor T-We som jeg også hjalp til med, og var ikke noe problem der heller.

Det er nå to år siden da….

Lenke til kommentar
Kjell Olaf Winther skrev (20 minutter siden):

Det er nå to år siden da….

Ja, den forrige T-we-boksen hadde jeg null problemer med. Husker ikke om den sto på 100% i utgangspunktet, men der hadde man egne knapper for å styre lydvolumet på selve boksen. Det var mitt eneste problem, å faktisk få styrt volumet på den nye boksen, og derfor jeg søkte og fant denne tråden her inne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...