Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Feil i elektronisk helsejournal


LBe

Anbefalte innlegg

Når et helseforetak skriver åpenbare feil i journalen til en pasient har man da krav på å få det slettet? I dette tilfellet er det snakk om en lege som har journalført opplysninger på feil pasient. Foretaket nekter å slette / endre opplysningene fordi legen som har gjort feilen ikke lenger jobber der.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bestemmelsene som regulerer dette finner du i helsepersonelloven §§ 42-44, og i journalforskriften § 15.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-07-02-64

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2019-03-01-168

 

Be om en skriftlig underrettelse om avslag på din begjæring. Du kan etter dette henvende deg til fylkesmannen og be om dem om å vurdere saken.

 

Jeg råder deg likevel å kontakte pasient- og  brukerombudet i ditt fylke. Der får du gratis juridisk bistand fra folk som er eksperter på området. De kan også bistå deg med å formulere klagebrev og i noen tilfeller opptre som din fullmektig hvis du ønsker dette.

Lenke til kommentar

Det stemmer ikke. Jeg har snakket med pasient og brukerombudet og der sier de at det må sendes inn en skriftlig  klage til  direktøren. Fikk ikke noe tilbud om hjelp og hvis klagen ikke førte fram måtte det skrives et nytt brev til fylkesmannen. Ganske tung prosess for å få fjernet en opplagt feil i en journal som det ikke hersker noen som helst tvil om at er feil. 

Lenke til kommentar

Det stemmer ikke. Jeg har snakket med pasient og brukerombudet og der sier de at det må sendes inn en skriftlig  klage til  direktøren. Fikk ikke noe tilbud om hjelp og hvis klagen ikke førte fram måtte det skrives et nytt brev til fylkesmannen. Ganske tung prosess for å få fjernet en opplagt feil i en journal som det ikke hersker noen som helst tvil om at er feil. 

 

Spurte du ombudet om konkret hjelp i å formulere brev? Hvis ja, overrasker det meg at de ikke ville gi deg bistand. Hvilket fylke dreier seg dette om?

 

Klagen skal i utgangspunktet rettes til det tjenestested/klinikk der det feilaktige journalnotatet er ført. Alternativt har du krav på veiledning til hvor kravet skal sendes. De fleste helseforetak har et eget klageorgan med en jurist ansatt, i ditt tilfelle kan det jo være at "direktøren" er riktig adresse fordi han kan være leder for klageorganet, eller at hans stab ellers håndterer klagene.

 

Fra din førstepost har jeg fått inntrykk av at du allerede har begjært notatet rettet/slettet, gjorde du det skriftlig? Hvis ikke har ombudet rett i at det må gjøres. Hvis du fremsatte begjæringen muntlig, burde du der og da ha fått veiledning om at den må leveres skriftlig, og samtidig hvor den skal leveres.

 

Når du får skriftlig svar på din begjæring, og dette er et svar du ikke er fornøyd med, da først kan du henvende deg til fylkesmannen (som jeg skrev i min forrige post).

Klagen til fylkesmannen skal også være skriftlig og inneholde begrunnelse og signatur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja jeg er klar over alt det der. En forferdelig tungvint prosess i og med at alle er enige om at det er begått en feil. Det er forøvrig ikke jeg som er pasienten men en i familien og det er oslo universitetssykehus som har begått feilen. Måtte regne med flere ukers behandlingstid på en skriftlig klage. Regner med at vi ikke gidder å holde på med dette. De tar en risiko i og med at det står at pasienten bruker en medisin som pasienten ikke bruker. Kan risikere å bli feilmedisinert ved en eventuell ulykke i framtiden. 

Lenke til kommentar

Ja, det er en tungvint prosess. Årsakene er mange. Ivaretakelse av rettsikerhet i den ene enden og kostnader ved rask saksbehandling i den andre.

Det er ikke så forferdelig mye arbeid som skal til ved en klage. To brev med i prinsipp samme innhold til to ulike mottakere med noen ukers mellomrom.

Når du skriver at alle er enige i feilen, blir det jo ikke så mye "kamp" heller, bare en formalisering.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja jeg er klar over alt det der. En forferdelig tungvint prosess i og med at alle er enige om at det er begått en feil. Det er forøvrig ikke jeg som er pasienten men en i familien og det er oslo universitetssykehus som har begått feilen. Måtte regne med flere ukers behandlingstid på en skriftlig klage. Regner med at vi ikke gidder å holde på med dette. De tar en risiko i og med at det står at pasienten bruker en medisin som pasienten ikke bruker. Kan risikere å bli feilmedisinert ved en eventuell ulykke i framtiden.

Ja, det der er skummelt og jeg har selv reaksjoner mot noe som ikke sto oppført som cave i min opprinnelige journal hos fastlegen i hjembygda, men derimot satte de opp den medisinen som fastlegen min byttet meg til som cave. Måtte krangle hver gang jeg skulle få tak i medisinen jeg tålte og må ta hver dag og så ville de heller gi meg medisinen jeg fikk reaksjoner av. Byttet fastlege da jeg flyttet til Oslo og lot være overføre journalen hjemmefra. Problem solved for min del (jeg tok heller og noterte det viktigste og som har relevans for meg nå og i framtiden og fortalte legen første legetime). Jeg får av og til noen utdrag fra journalen her i Oslo, så det virker som de har kontroll på mitt nåværende legesenter.

 

For nødssituasjoner; Det jeg har gjort er å notere ned at jeg f.eks på mobil under medisinsk nødinfo så står i alle fall der hva jeg har cave mot, hvilke medisiner jeg bruker fast og akutt osv. Denne informasjonen kan de nå uten å kunne koden min. Det kunne muligens vært en idé for ditt familiemedlem? Kjernejournalen kan vel også endres av pasienten selv, mener jeg har oppdatert den med jevne mellom. Så legg i det der det som er rett og spesifiser at det står feil i journalnotat fra ous datert xxx.

Lenke til kommentar

Kjernejournalen kan vel også endres av pasienten selv, mener jeg har oppdatert den med jevne mellom. Så legg i det der det som er rett og spesifiser at det står feil i journalnotat fra ous datert xxx.

 

DELER av kjernejournalen kan endres av pasienten selv, men langt fra alt.

 

Mer info her, blant annet: https://helsenorge.no/kjernejournal/hva-er-kjernejournal#Hva-inneholder-kjernejournalen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke noe som skal endres og dessuten kan man ikke endre dette selv.

 

Det er noe som skal fjernes.

 

Medisinnotat fra Oslo Universitetssykehus som er lagt inn på feil pasient og som de også har innrømmet muntlig at er lagt inn på feil pasient. Pasienten har heller ikke hatt noe med den legen som har lagt inn notatet å gjøre. Fulstendig ukjent.

 

Hvor vanskelig kan det da være å fjerne det? Jeg hadde forventet at pasientombudet skulle tatt tak i dette

Endret av LBe
Lenke til kommentar

For nødssituasjoner; Det jeg har gjort er å notere ned at jeg f.eks på mobil under medisinsk nødinfo så står i alle fall der hva jeg har cave mot, hvilke medisiner jeg bruker fast og akutt osv. Denne informasjonen kan de nå uten å kunne koden min. Det kunne muligens vært en idé for ditt familiemedlem? 

 

Vedkommende bruker ingen medisiner

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...