Gå til innhold

Alternativ termostat til fryseboks som går og går


Anbefalte innlegg

Fryseboks, modell eldre, med termostatproblemer. Den slår seg aldri av, blir unødvendig kald etc. Jeg vet at man kan kjøpe ny termostat, men jeg føler meg ikke kompetent til å koble den inn. Så har jeg sett at det finnes eksternt termostatsystem som kan settes inn i strømtilførsel-kabelen, og som har en sonde som  stikkes ned i frysen og styrer til- og fraslag.

 

Jeg har prøvd å finne tilbake til nettsiden hvor jeg leste om dette, men finner den ikke.

 

Noen som vet/kan noe om dette?

 

Triolus

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror jeg hadde sjekket finn i stedet for å kjøpe noe som kanskje ikke funker godt nok for å forlenge levetida på en gammel fryser.

 

Personlig er jeg veldig fornøyd med å gå over fra fryseboks til fryseskap. Det gir mye bedre plassutnyttelse på boden min siden den tar mindre gulvareal men likevel har mer volum (i høyden) og enklere tilgang til frysevarene som ligger nederst. Akkurat mitt fryseskap har også en kjekk funksjon som avrimer fryseren automatisk. Det kan være verd å se etter om du skal gå for noe nytt.

Lenke til kommentar

Du skal ikke ha en PID-regulator. Du skal bare skru av og på fryseren, en pid vil regulere trinnløst/"analogt", altså fra 0-100%, ikke bare av og på.

 

Du kan søke opp STC-1000 på ebay, det er det du skal ha. Den kan også slå av/på varme, men du trenger ikke koble til noe på utgangen for varme.

Endret av mongojarle
Lenke til kommentar

Hei dere som svarte,

Jeg fant omsider en termostat jeg tror vil dekke mitt behov. Den er tysk, Thermostat UT-300, og det hevdes i omtalen at den passer til f eks å erstatte defekt termostat i en fryseboks. Den plugges i veggkontakt, fryseboksens støpsel tilkobles og temperaturføleren stikkes ned i frysen.Den kan innstilles på å slå inn/ut i temperaturområdet -40 til +99 grader. For meg er det aktuelt med noe mellom 18 og 23 minus, så det burde passe bra.

Lenke til kommentar

Har brukt både forgjengeren UT-100 samt STC-1000 til tilsvarende. UT-100 manglet en forsinkelses-mulighet for innslag (av kompressor), noe som gjorde at den kunne stoppe-starte kompressoren umiddelbart i noen tilfeller. Dette er skadelig for kompressorer. Har derfor valgt å benytte STC-1000 til slikt da denne har en justerbar forsinkelse for innslag.

 

Ville ha undersøkt om UT-300 har noen slik mulighet før jeg kjøpte. Er jo alltids mulig å bruke ei større hyserese for å kompensere noe, men man vil da få unødvendige variasjoner i temperaturen. Mye bedre å definere feks 2 minutter forsinkelse på innslag etter siste nådde satt temperatur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Nå har jeg brukt den eksterne termostaten UT-300 noen uker, og er kjempefornøyd. Slik jeg har programmert den, slår den på strømmen ved minus atten og slår av igjen ved minus 20. Kompressoren går nå i underkant av en tredjepart av tiden, i stedet for konstant med den defekte originaltermostaten. UT-300, norsk moms og DHL-levering på døra etter to dager kostet alt i alt ca 500 kroner. Ny originaltermostat plus elektriker ville kostet henimot halvparten av en ny fryser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...