Jump to content
Paal Kvamme

Budsjettutgaven av elektrisk folkevogn kan bli billig – men du må vente på den

Recommended Posts

Denne MEB platformen under I.D. xxx skal altså være vesentlig billigere å produsere som MQB tilhørende e-Golf. Der Golf allerede er i 7. generasjon og følgelig så kostoptimalisert som en fossilbil kan bli. 

 

Jeg har uheldigvis hatt enkelte for billige biler i mitt eie. Biler der ma. understellet detter av bilen. Mens Golf etter sigende kan leveres med tre forskjellige prisklasser bakhjulsoppheng, hvorav e-Golf har fått det dyreste. Dog ikke verifisert. Foran er det aldri noe annet som MacPherson oppheng i alle tilfelle. Men også den saken kan dimensjoneres feil.

 

Må si jeg stiller meg lett skeptisk til denne MEB saken. Skal bare ikke skifte flere hjuloppheng eller ha karosseri som flekser på diagonalen…

Edited by 1P4XZQB7
  • Like 2

Share this post


Link to post

Jeg regner med batteriet vil stive av bilen ganske bra mot diagonal fleksing og at vekta av batteriet vil utelukke de dårligste opphengene.

 

Ut fra markedsføringen/lekkasjene så virker det som de satser seriøst. Det lover god for flere biler. Forbrukstallene i artikkelen lover i hvert fall godt. Det er ca halvparten av forbruket til den amerikanske kolossen Rivian R1S. Lavt forbruk er positivt for både rekkevidde og tiden det tar å lade opp x km.

Edited by Simen1
  • Like 4

Share this post


Link to post
Annonse

Denne MEB platformen under I.D. xxx skal altså være vesentlig billigere å produsere som MQB tilhørende e-Golf. Der Golf allerede er i 7. generasjon og følgelig så kostoptimalisert som en fossilbil kan bli. 

 

Jeg har uheldigvis hatt enkelte for billige biler i mitt eie. Biler der ma. understellet detter av bilen. Mens Golf etter sigende kan leveres med tre forskjellige prisklasser bakhjulsoppheng, hvorav e-Golf har fått det dyreste. Dog ikke verifisert. Foran er det aldri noe annet som MacPherson oppheng i alle tilfelle. Men også den saken kan dimensjoneres feil.

 

Må si jeg stiller meg lett skeptisk til denne MEB saken. Skal bare ikke skifte flere hjuloppheng eller ha karosseri som flekser på diagonalen…

MEB-plattformen er for alle elektriske modeller fra VW. Mens Golf, det er bare Golf det. Potensiell optimalisering bare der. Motorproduksjonen kan jeg og se for meg er vesentlig billigere for en elektrisk bil.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Forvirret oppsett av det interiøret. Distanse i miles og temperatur i celsius.

 

Flere land som bruker kombinasjonen Miles og Celsius, men såvidt jeg vet kjører man på venstre side i alle (?) disse landene og bildet er fra bil med ratt på venstre side.

Share this post


Link to post

Denne MEB platformen under I.D. xxx skal altså være vesentlig billigere å produsere som MQB tilhørende e-Golf. Der Golf allerede er i 7. generasjon og følgelig så kostoptimalisert som en fossilbil kan bli. 

 

Jeg har uheldigvis hatt enkelte for billige biler i mitt eie. Biler der ma. understellet detter av bilen. Mens Golf etter sigende kan leveres med tre forskjellige prisklasser bakhjulsoppheng, hvorav e-Golf har fått det dyreste. Dog ikke verifisert. Foran er det aldri noe annet som MacPherson oppheng i alle tilfelle. Men også den saken kan dimensjoneres feil.

 

Må si jeg stiller meg lett skeptisk til denne MEB saken. Skal bare ikke skifte flere hjuloppheng eller ha karosseri som flekser på diagonalen…

 

Kan du spesifisere hvilken bil du hadde som var "for billig", og under hvilke omstendigheter understellet datt av bilen, og hvorfor dette gjør deg skeptisk til en plattform?

  • Like 1

Share this post


Link to post

Kan du spesifisere hvilken bil du hadde som var "for billig", og under hvilke omstendigheter understellet datt av bilen, og hvorfor dette gjør deg skeptisk til en plattform?

Nå var det ikke meg du spurte men det høres kjent ut at en produsent har gjort noen 'rare' designvalg som medfører hyppige verkstedbesøk. Min gamle Passat måtte litt for ofte bytte deler i hjulopphenget foran. Så kom jeg over et forum hvor det ble påstått at VW endret designet på slutten av 90-tallet så hjulopphenget på de bilene måtte byttes hver 50Mm, mot å stort sett overleve bilen før. Om dette faktisk var VW-policy vet jeg ikke men det stemte forbausende godt med min bil..
  • Like 1

Share this post


Link to post

VW har jo motorene "rettstilt" men med fremhjulstrekk, og istede for å ta en saab å putte girkassa under motoren har de den bak.

Det byr på mange utfordringer i forstillinga og den er vel delvis montert "opp/ned" noe som gjor at mange ble plaget..

Share this post


Link to post

 

Kan du spesifisere hvilken bil du hadde som var "for billig", og under hvilke omstendigheter understellet datt av bilen, og hvorfor dette gjør deg skeptisk til en plattform?

Nå var det ikke meg du spurte men det høres kjent ut at en produsent har gjort noen 'rare' designvalg som medfører hyppige verkstedbesøk. Min gamle Passat måtte litt for ofte bytte deler i hjulopphenget foran. Så kom jeg over et forum hvor det ble påstått at VW endret designet på slutten av 90-tallet så hjulopphenget på de bilene måtte byttes hver 50Mm, mot å stort sett overleve bilen før. Om dette faktisk var VW-policy vet jeg ikke men det stemte forbausende godt med min bil..

Citroen berlingo / xsara / peugeot partner / 206.

Bakakslingen faller av, etter å først ha vær så fastrustet i 10 år, som gjør at vedlikehold er umulig.

 

Og din gamle audi passat, jeg antar plattform skoda B5, ut ifra beskrivelse om vedlikeholdsintensivt understell, er også nettopp en plattformbil. Samme som volkswagen a4, volkswagen oktavia og volkswagen leon.

 

Nå skal det sies, i skodaens forsvar, at den har DET BESTE, mest avanserte hjuloppheng som noensinne er levert på en serieprodusert bil, uansett prisklasse.

Har man det faktum i bakhodet, så skal man egentlig ikke klage. Vedlikeholdet er tross alt billigere enn på Lamborghini Gallardo, en annen bil fra samme konsern, med enklere hjuloppheng enda den dag i dag.

 

Det blir som å stille suzukien min opp mot en bugatti veyron det..... at jeg må bytte olje hver 5000 km er en veldig lav pris å betale, mot hva det koster å ha bugatti. Og likevel har jeg dobbelt så mye power mellom beina.

Edited by BippeStankelbein

Share this post


Link to post

I følge VW selv for 1 år siden skulke denne koste halvparten av model 3.

 

Model 3 koster $ 35.000,- = ca kr 315.000,- ($= kr 9)

 

330.000 er ikke halvparten av 315.000

  • Like 1

Share this post


Link to post

 

Denne MEB platformen under I.D. xxx skal altså være vesentlig billigere å produsere som MQB tilhørende e-Golf. Der Golf allerede er i 7. generasjon og følgelig så kostoptimalisert som en fossilbil kan bli. 

 

Jeg har uheldigvis hatt enkelte for billige biler i mitt eie. Biler der ma. understellet detter av bilen. Mens Golf etter sigende kan leveres med tre forskjellige prisklasser bakhjulsoppheng, hvorav e-Golf har fått det dyreste. Dog ikke verifisert. Foran er det aldri noe annet som MacPherson oppheng i alle tilfelle. Men også den saken kan dimensjoneres feil.

 

Må si jeg stiller meg lett skeptisk til denne MEB saken. Skal bare ikke skifte flere hjuloppheng eller ha karosseri som flekser på diagonalen…

MEB-plattformen er for alle elektriske modeller fra VW. Mens Golf, det er bare Golf det. Potensiell optimalisering bare der. Motorproduksjonen kan jeg og se for meg er vesentlig billigere for en elektrisk bil.

Golf, det er Golf, Octavia, noe Seat-greoer, A3 og Passat (pluss Touran) - ganske mange modeller å fordele plattformkost på...

Share this post


Link to post

MEB-plattformen er for alle elektriske modeller fra VW. Mens Golf, det er bare Golf det. Potensiell optimalisering bare der. Motorproduksjonen kan jeg og se for meg er vesentlig billigere for en elektrisk bil.

Golf alene produseres i nærmere én million enheter per år. MQB deles dertil av andre modeller i samme konsern. Stordriftsfordelene går følgelig soleklart i retning av…?

 

Motor er ikke en del av plattformen. Selv om plattformen tilpasses et utvalg motorer.

 

Kan du spesifisere hvilken bil du hadde som var "for billig", og under hvilke omstendigheter understellet datt av bilen, og hvorfor dette gjør deg skeptisk til en plattform?

Nei.

 

Kan strekke meg så langt som til å minne om hva som skjedde sist bilindustrien proklamerte 40% kostnadskutt i produksjon av ny plattform. Nærmere bestemt introduksjonen av Mercedes w210 chassiset. Det chassiset innledet som kjent rust-epedemien blant tyske (premium)merker som herjet fra midten av nittitallet til i hvert fall godt utpå 2000 tallet.

 

Med litt godvilje kan vi si dette var samme periode som Franske Følelser sluttet å ruste. Ikke at akkurat det hjalp merkbart på driftsutgiftene for nevnte følelser. At denne perioden også blender inn med introduksjonen av Common Fail Diesel og medfølgende juks med utslippsdata er neppe tilfeldig.

 

Uansett, ingen skal beskylde meg for ikke ha prøvd det meste, og den gang med åpent sinn.

 

Dessverre predaterer disse hendelsene World Wide Web, så jeg sliter med å finne direkte referanser. Men noen nedtegnelser skrevet i ettertid finnes da:

 

Analysis: Chronology Of A (Three-Pointed) Star Tearing Itself Apart

Curbside Classic: Mercedes W210 – Mercedes’ Deadly Sin #2: Hubris

 

Den som ikke husker historien er dømt til å gjenta den…

Edited by 1P4XZQB7

Share this post


Link to post

Citroen berlingo / xsara / peugeot partner / 206.

Bakakslingen faller av, etter å først ha vær så fastrustet i 10 år, som gjør at vedlikehold er umulig.

 

Og din gamle audi passat, jeg antar plattform skoda B5, ut ifra beskrivelse om vedlikeholdsintensivt understell, er også nettopp en plattformbil. Samme som volkswagen a4, volkswagen oktavia og volkswagen leon.

 

Nå skal det sies, i skodaens forsvar, at den har DET BESTE, mest avanserte hjuloppheng som noensinne er levert på en serieprodusert bil, uansett prisklasse.

Har man det faktum i bakhodet, så skal man egentlig ikke klage. Vedlikeholdet er tross alt billigere enn på Lamborghini Gallardo, en annen bil fra samme konsern, med enklere hjuloppheng enda den dag i dag.

 

Det blir som å stille suzukien min opp mot en bugatti veyron det..... at jeg må bytte olje hver 5000 km er en veldig lav pris å betale, mot hva det koster å ha bugatti. Og likevel har jeg dobbelt så mye power mellom beina.

Var en B5-variant ja(3BG?). 'Mest avanserte' høres for så vidt kult ut men kanskje ikke noe jeg hadde voldsomt glede av i en undermotorisert barnevognfrakter. Når det i tillegg medfører hyppig vedlikehold hadde jeg kanskje vært mer fornøyd med det tredje mest avanserte hjulopphenget?

Share this post


Link to post

 

Denne MEB platformen under I.D. xxx skal altså være vesentlig billigere å produsere som MQB tilhørende e-Golf. Der Golf allerede er i 7. generasjon og følgelig så kostoptimalisert som en fossilbil kan bli. 

 

Jeg har uheldigvis hatt enkelte for billige biler i mitt eie. Biler der ma. understellet detter av bilen. Mens Golf etter sigende kan leveres med tre forskjellige prisklasser bakhjulsoppheng, hvorav e-Golf har fått det dyreste. Dog ikke verifisert. Foran er det aldri noe annet som MacPherson oppheng i alle tilfelle. Men også den saken kan dimensjoneres feil.

 

Må si jeg stiller meg lett skeptisk til denne MEB saken. Skal bare ikke skifte flere hjuloppheng eller ha karosseri som flekser på diagonalen…

 

Kan du spesifisere hvilken bil du hadde som var "for billig", og under hvilke omstendigheter understellet datt av bilen, og hvorfor dette gjør deg skeptisk til en plattform?

Nei, det kan han ikke, for det er en røverhistorie. Er ganske lenge siden Europeiske personbiler for landevei bestod at et understell med stålramme og et karosseri på toppen som var adskilt fra hverandre. Hvis "understellet" på en bil nyere enn 30 år faller av bilen, så har i praksis hele bilen kollapset 😂

  • Like 1

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...