Gå til innhold

Brum/støy på mikrofon vis hovedkort - kjøpe internt eller eksternt lydkort?


Anbefalte innlegg

Jeg har en ModMic 5, veldig fornøyd, men det eksterne lydkortet den er koblet til er på god vei å takke for seg.

 

Jeg har prøvd å koble mikrofon til hovedkort både direkte bak og via frontpanelet, men det støyer voldsomt, eller får en dyp brumming.

 

Jeg er derfor på jakt etter å finne en ny løsning; eksternt eller internt? Vil jeg få samme problem med brum/støy ved bruk av et internt lydkort på pci? Eller bør jeg se på eksternt lydkort med usb?

 

En kabel til eller fra spiller ingen rolle - jeg vil bare ha ren lyd.

 

Kan dere anbefale noe ? Eneste krav er stereo ut og mic inn. Surround, optisk etc er ikke avgjørende.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da er det enkleste å bare bruke en USB-dings for mic. C-Media chipset er billig og decent til dette. Slår det meste av integrert Realtek til tross for prisen.

 

https://www.ebay.com/itm/USB-5-1-to-3-5mm-Jack-mic-Headphone-3D-Sound-Card-Audio-Adapter-Converter/254160740124

 

Ikke noe problem å kombinere to ulike lydenheter og bruke nåværende utgang og ny mikrofon inngang, selv om lyden faktisk er ganske bra på Klasse D forsterkeren i denne.

 

Har du problemer med jordingen kan en USB-isolator hjelpe, men det går mest sannsynlig helt fint.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Hopper inn her igjen for å rapportere om at den billigsaken var, kanksje litt som forventet, makkverk.

Det brummer like godt som før. Og lyden er langt spinklere enn med et "kraftigere" lydkort. Å kjøre lyd til headset fra denne usb-donglen er en vits. Mister masse "mmf". Havner nok som gis-bort på finn etterhvert.

Lenke til kommentar

Da har du nok noe issues med jordingen/indusert støy. Kan være verdt å sjekke dette. Enkleste måten å sjekke for jordingsfeil er å bare dra ut strømadaptret om det er en laptop, ellers må en gå systematisk gjennom sikringsskapet og koble ut kurser for å prøve og finne støykilden. C-Media fungerte greit på 32 Ohm med 70 i volum hos meg før den vrenger når jeg testet og ikke noe problem med bass/fylde i lydbildet, men du har kanskje fått noe annet enn en C-Media chip selv om utseendet på dongelen er lik ellers så har du muligens en strømsvak USB-port. Har vært borti dem som bare gir ut ca 0,25A via HUB når det skal være minst 0,5A og helst 1A etter spec. Kan du prøve å sjekke dette og åpne den eller avlsese USB ID ? Ekte C-Media brukes bl.a. i business-modellene til Dell laptop.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...