Gå til innhold

Tusenvis kjører ulovlig elsparkesykkel. – Ingen planer om organiserte kontroller, sier politiet


Anbefalte innlegg

Jeg ser på Classywalk nå at de har endret beskrivelsen nå, hvis du bestiller med sperre, så kan den ikke endres.

 

Jeg ser også at prisene har hoppet noe sinnssykt siden jeg kjøpte min S420 i Juni, da kostet den ca 10 000 inkludert frakt, nå er det oppi 15 000!! Jøssenavn. Så det er tydeligvis mange som fatter interesse nå da.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Herregud, skjønner virkelig ikke problemet folk har med disse sparkesyklene. DET ER SPARKESYKLER. De har eksistert i flere tiår. Ser på Facebook at mange klager om alt fra fare for påkjørsel til forurensning. Greit nok at det er uforsvarlig å gi barn sparkesykler som går i 50+ km/t, men det er snakk om 25 km/t, folkens. Hadde en elektrisk sparkesykkel for 16 år siden. Fikk aldri noen klager eller bekymringsmeldinger. Kjørte heller aldri på noen eller skadet meg selv på den. Har derimot skadet meg flere ganger på vanlig sykkel i mye høyere hastigheter enn usle 25 km/t. Rart at folk i dagens klagesamfunn ikke har lagt forbud mot sykler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er vel litt å ta i når man kaller denne farten for ulovlig.

 

For det første. Lykke til å måle forskjellen på 20 og 25 kmh. Spesielt når feilmarginen er til prosent, og alt av bakkehelling, personvekt og annet påvirker farten.

 

For det andre. Dersom det er ulovlig for sykler å kjøre i 25kmt, så kan du bare inndra sykkelen til 70 prosent av alle syklister. De kjører som regel fortere enn det jeg gjør i maks fart på min Xiaomi pro hver morgen.

Nei, det er ikke å ta i å kalle det ulovlig når loven sier at 20 km/t er maksfart på norske veier. Feilmarginen er 10%, altså i praksis 22 km/t. Kjører du i 25 km/t er du over grensen for feilmargin.

 

Kjører du nedoverbakke og når over grensen så nlir det noe annet, dette kan du klare med standard sparkesykkel eller til og med ved sprint om du er godt nok trent. Loven er ikke at du ikke kan bevege deg raskere enn 20 km/t (+/- 10%), det er at du skal ikke ha en elektrisk motor som gir deg hastighet på mer enn 20 (+/- 10%) km/t. Det er derfor drivhjelpen på lovlige el-sykler også slutter å hjelpe deg med en gang du sykler fortere enn dette. Du har tydeligvis ikke forstått denne loven godt nok til at du bør kommentere.

 

Videre har du heller ikke forstått at det er ikke hastigheten i seg selv som er problemet, der er sparkesykkelen i seg selv. Dersom den KAN gå fortere enn lovlig grense er den ulovlig. Hvordan kan de vite at den går fortere enn lovlig grense? Det står i spesifikasjonene og nettsidene som selger dem har som regel dette ganske tydelig. Det har neppe konsekvenser for deg siden de ikke kommer til å ha kontroller, så fortsett å kjør. Kos deg med sykkelen din og vær fornøyd at du fikk kjøpt den før butikkene besluttet å trekke dem fra markedet.

 

Herregud, skjønner virkelig ikke problemet folk har med disse sparkesyklene. DET ER SPARKESYKLER. De har eksistert i flere tiår. Ser på Facebook at mange klager om alt fra fare for påkjørsel til forurensning. Greit nok at det er uforsvarlig å gi barn sparkesykler som går i 50+ km/t, men det er snakk om 25 km/t, folkens. Hadde en elektrisk sparkesykkel for 16 år siden. Fikk aldri noen klager eller bekymringsmeldinger. Kjørte heller aldri på noen eller skadet meg selv på den. Har derimot skadet meg flere ganger på vanlig sykkel i mye høyere hastigheter enn usle 25 km/t. Rart at folk i dagens klagesamfunn ikke har lagt forbud mot sykler.

Nå var jo alle slike elektriske kjøretøy ulovlig for 10 år siden og det å få disse kjøretøyene på veiene var jo en sak som FRP fikk gjennom når de kom i regjering.

https://www.dinside.no/motor/na-er-det-lov/61218086

Lovlig fra 2014, det at du hadde en for 10 år siden er av liten betydning fordi alle slike kjøretøy var ulovlig på offentlige veier fram til for 5 år siden.

 

Jeg blir imponert over hvor mange som tror at de kan diskutere jus uten å en gang se på lovverket og ikke prøve å sette seg inn i regelverket. "Ja, men hva med sykler da?" Er ikke et forsvar fordi loven spesifiserer drift med elektrisk motor. Det er ikke vanskelig. Er det ikke en elektrisk motor er det ikke underlagt loven for elektriske kjøretøy. Er det en en elektrisk motor som ikke har drivkraft på mer enn 20 (+/- 10%) km/t er den lovlig. Det at du nekter å forstå til tross for at forklaringene finnes endrer ikke regelverket. Trøst deg med at det ikke kommer til å bli kontroller uansett.

 

Også litt idiotisk at du kaller det klagesamfunn. Enkelte vil at vi skal følge det regelverket som har eksistert så lenge disse kjøretøyene har vært lovlig. Jeg vil også at folk ikke skal kjøre feil retning der det er enveiskjørt. Snakk om å klage.

Endret av Yopaz
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå var jo alle slike elektriske kjøretøy ulovlig for 10 år siden og det å få disse kjøretøyene på veiene var jo en sak som FRP fikk gjennom når de kom i regjering.

https://www.dinside.no/motor/na-er-det-lov/61218086

Lovlig fra 2014, det at du hadde en for 10 år siden er av liten betydning fordi alle slike kjøretøy var ulovlig på offentlige veier fram til for 5 år siden.

 

Jeg blir imponert over hvor mange som tror at de kan diskutere jus uten å en gang se på lovverket og ikke prøve å sette seg inn i regelverket. "Ja, men hva med sykler da?" Er ikke et forsvar fordi loven spesifiserer drift med elektrisk motor. Det er ikke vanskelig. Er det ikke en elektrisk motor er det ikke underlagt loven for elektriske kjøretøy. Er det en en elektrisk motor som ikke har drivkraft på mer enn 20 (+/- 10%) km/t er den lovlig. Det at du nekter å forstå til tross for at forklaringene finnes endrer ikke regelverket. Trøst deg med at det ikke kommer til å bli kontroller uansett.

 

Også litt idiotisk at du kaller det klagesamfunn. Enkelte vil at vi skal følge det regelverket som har eksistert så lenge disse kjøretøyene har vært lovlig. Jeg vil også at folk ikke skal kjøre feil retning der det er enveiskjørt. Snakk om å klage.

Okei, dersom det stemmer at det ikke var lovlig før 2014, så ble den i så fall solgt til meg ulovlig. Poenget mitt var at det var ingen som klaget når jeg kjørte rundt på min elektriske sparkesykkel i 2003, i motsetning til all sutringen jeg leser i dag.

 

Jeg har ikke diskutert jus i det hele tatt, det er det jo du som gjør. Jeg kommenterer på holdningen mange har til disse "nye" sparkesyklene som er i omløp. Du siterer jo bare loven som allerede står i artikkelen, som er urelevant til kommentaren min og som jeg allerede vet fra før. Jeg sier bare at med all den klagingen som foregår rundt disse små puslete sparkesyklene, er det rart at folk ikke går rundt og sutrer om vanlige sykler og elsykler, som er potensielt og som oftest mer skadelig enn en sparkesykkel på +-10 kg og går i 25 km/t.

 

Det faktum at politet ikke engang gidder å bruke ressurser på målinger, viser jo bare at disse 5 km/t er en bagatell som media utnytter for clickbait. Som også forsåvidt er med på å skape et enda mer negativt syn på disse sparkesyklene, ufortjent.

Lenke til kommentar

Herregud, skjønner virkelig ikke problemet folk har med disse sparkesyklene. DET ER SPARKESYKLER. De har eksistert i flere tiår. Ser på Facebook at mange klager om alt fra fare for påkjørsel til forurensning. Greit nok at det er uforsvarlig å gi barn sparkesykler som går i 50+ km/t, men det er snakk om 25 km/t, folkens. Hadde en elektrisk sparkesykkel for 16 år siden. Fikk aldri noen klager eller bekymringsmeldinger. Kjørte heller aldri på noen eller skadet meg selv på den. Har derimot skadet meg flere ganger på vanlig sykkel i mye høyere hastigheter enn usle 25 km/t. Rart at folk i dagens klagesamfunn ikke har lagt forbud mot sykler.

Egentlig så er det ikke SPARKEsykler, og egentlig så er det ikke SYKLER heller

 

Mange av de norske ordene vi bruker på produkter blir bare helt feil

Lenke til kommentar

Syns max 20km/t er feil måte å regulerer det på. Det burde heller bli forbudt å kjøre meir enn 20km/t. Akkurat slik det er med biler.

Eg skulle gjerne kjøpt ein lovlig el-spskl. Men så ønskjer eg god demping og gode bremser. Det finst så å si ingen gode som er begrenset til 20km/t. Skal vi nevne at den bør klatre bra oppover bakke, så er det berre å gløyme å kjøre noe bra og trygt. 

Istedenfor må ein kjøre dritt el-spk med elendig bremse og null demping = mye større fare for kollisjon. 

Lenke til kommentar

Problemet er vel at Norge har lagt seg på et fartsnivået som er lavere enn de fleste land som regulerer sparkesykler.. de med best score er jo også M365, M365 Pro, Ninebot ES2 og nye Ninebot Max som ikke har ankommet landet enda. Synd om vi må sitte igjen med elendige sykler som Classywalk...

 

Bare kjøp fra en annen. Jeg kjøpte Ninebot ES4 (ES2 med ekstra batteri) Den gjør i utgangspuktet 30 km/t.

Den er sperret på 20 km/t. Kjøpt av norsk importør.

Lenke til kommentar

 

Nå var jo alle slike elektriske kjøretøy ulovlig for 10 år siden og det å få disse kjøretøyene på veiene var jo en sak som FRP fikk gjennom når de kom i regjering.

https://www.dinside.no/motor/na-er-det-lov/61218086

Lovlig fra 2014, det at du hadde en for 10 år siden er av liten betydning fordi alle slike kjøretøy var ulovlig på offentlige veier fram til for 5 år siden.

 

Jeg blir imponert over hvor mange som tror at de kan diskutere jus uten å en gang se på lovverket og ikke prøve å sette seg inn i regelverket. "Ja, men hva med sykler da?" Er ikke et forsvar fordi loven spesifiserer drift med elektrisk motor. Det er ikke vanskelig. Er det ikke en elektrisk motor er det ikke underlagt loven for elektriske kjøretøy. Er det en en elektrisk motor som ikke har drivkraft på mer enn 20 (+/- 10%) km/t er den lovlig. Det at du nekter å forstå til tross for at forklaringene finnes endrer ikke regelverket. Trøst deg med at det ikke kommer til å bli kontroller uansett.

 

Også litt idiotisk at du kaller det klagesamfunn. Enkelte vil at vi skal følge det regelverket som har eksistert så lenge disse kjøretøyene har vært lovlig. Jeg vil også at folk ikke skal kjøre feil retning der det er enveiskjørt. Snakk om å klage.

Okei, dersom det stemmer at det ikke var lovlig før 2014, så ble den i så fall solgt til meg ulovlig. Poenget mitt var at det var ingen som klaget når jeg kjørte rundt på min elektriske sparkesykkel i 2003, i motsetning til all sutringen jeg leser i dag.

 

Jeg har ikke diskutert jus i det hele tatt, det er det jo du som gjør. Jeg kommenterer på holdningen mange har til disse "nye" sparkesyklene som er i omløp. Du siterer jo bare loven som allerede står i artikkelen, som er urelevant til kommentaren min og som jeg allerede vet fra før. Jeg sier bare at med all den klagingen som foregår rundt disse små puslete sparkesyklene, er det rart at folk ikke går rundt og sutrer om vanlige sykler og elsykler, som er potensielt og som oftest mer skadelig enn en sparkesykkel på +-10 kg og går i 25 km/t.

 

Det faktum at politet ikke engang gidder å bruke ressurser på målinger, viser jo bare at disse 5 km/t er en bagatell som media utnytter for clickbait. Som også forsåvidt er med på å skape et enda mer negativt syn på disse sparkesyklene, ufortjent.

Nå la jeg ved en lenke slik at du kan lese nyhetsartikkel fra da det ble lovlig så det er ikke om det var lovlig, det handler kun om du er villig til å akseptere fakta. Ja, det var ulovlig da du kjøpte din og det ble først legalisert i 2014 med øver fartsgrense på 20 km/t.

 

Det er ikke clickbait, det er loven. Du sier du ikke diskuterer jus, men vi diskuterer faktisk norsk lovverk her, så vi diskuterer per definisjon jus. Som sagt det at du avfeier fakta betyr ikke at du har rett. Det at politiet ikke bruker resurser på det betyr ikke at det er lovlig og jeg sier ikke at du skal slutte å bruke sykkelen din. Jeg sier det at juridisk sett er det ulovlig, dette er fakta, dette er ufravikelig og du kan velge å akseptere det eller du kan si det kun er bullshit eller clickbait alt du vil og det vil ikke hjelpe. Enten forstår du genuint ikke og det er synd, men du har muligheten til å lære om du bare prøver hardt nok. Om du faktisk ikke vil forstå så er det enda mer synd på deg fordi du kommer aldri til å akseptere realiteten.

 

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1990-02-19-119/KAPITTEL_1#KAPITTEL_1

Les dette før du svarer på spørsmålet om det er lovlig med sparkesykler som går i 25 km/t eller ikke.

 

Edit: Det at ingen klagde da du kjøpte din har vel med at det ikke var like utbredt (fordi det ikke var lovlig) og er vel heller ikke et argument for eller mot om det er lovlig. Det er også ulovlig å klippe gresset på en søndag uten at folk nødvendigvis klager på deg om du gjør det. Til informasjon så klager jo også folk på standard syklister, men akkurat nå har sparkesykkelen overgått syklistene.

Endret av Yopaz
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå la jeg ved en lenke slik at du kan lese nyhetsartikkel fra da det ble lovlig så det er ikke om det var lovlig, det handler kun om du er villig til å akseptere fakta. Ja, det var ulovlig da du kjøpte din og det ble først legalisert i 2014 med øver fartsgrense på 20 km/t.

 

Det er ikke clickbait, det er loven. Du sier du ikke diskuterer jus, men vi diskuterer faktisk norsk lovverk her, så vi diskuterer per definisjon jus. Som sagt det at du avfeier fakta betyr ikke at du har rett. Det at politiet ikke bruker resurser på det betyr ikke at det er lovlig og jeg sier ikke at du skal slutte å bruke sykkelen din. Jeg sier det at juridisk sett er det ulovlig, dette er fakta, dette er ufravikelig og du kan velge å akseptere det eller du kan si det kun er bullshit eller clickbait alt du vil og det vil ikke hjelpe. Enten forstår du genuint ikke og det er synd, men du har muligheten til å lære om du bare prøver hardt nok. Om du faktisk ikke vil forstå så er det enda mer synd på deg fordi du kommer aldri til å akseptere realiteten.

 

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1990-02-19-119/KAPITTEL_1#KAPITTEL_1

Les dette før du svarer på spørsmålet om det er lovlig med sparkesykler som går i 25 km/t eller ikke.

 

Edit: Det at ingen klagde da du kjøpte din har vel med at det ikke var like utbredt (fordi det ikke var lovlig) og er vel heller ikke et argument for eller mot om det er lovlig. Det er også ulovlig å klippe gresset på en søndag uten at folk nødvendigvis klager på deg om du gjør det. Til informasjon så klager jo også folk på standard syklister, men akkurat nå har sparkesykkelen overgått syklistene.

Den der "jeg er bedre enn deg, du forstår ingenting og må lære deg realiteten"-oppførselen din kan du bare legge fra deg hjemme. Det er ikke riktig, uhøflig og har ingenting i en diskusjon å gjøre.

 

Jeg har ikke diskutert i det hele tatt hvorvidt loven er lovlig og ulovlig, det er du som siterer lover og prøver å trekke inn jus i en kommentar som ikke hadde noe som helst med jus å gjøre. Jeg har diskutert folks holdninger til en filleting, og medias forsøk på å forsterke disse negative holdningene folk har for å få mer klikk på siden sin. Jeg har verken avfeid loven eller snakket om jus, og jeg trenger ikke lese linken din fra lovdata, for jeg har ikke en gang prøvd å motsi om loven er lovlig eller ulovlig. Jeg VET at det er ulovlig å kjøre sparkesykler over 20 km/t.

 

Ja, det var nok ikke like utbredt når jeg kjørte rundt på de. Det kan nok stemme, men synes fremdeles ikke de fortjener å få så mye hets som de får i dag. Folk skal klage på nesten alt i dag, og det synes jeg er teit. Spesielt denne saken rundt disse sparkesyklene. DET ER SPARKESYKLER!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den der "jeg er bedre enn deg, du forstår ingenting og må lære deg realiteten"-oppførselen din kan du bare legge fra deg hjemme. Det er ikke riktig, uhøflig og har ingenting i en diskusjon å gjøre.

OK, så mulig jeg gikk litt langt, men se nå på dette avsnittet som du skrev,

Okei, dersom det stemmer at det ikke var lovlig før 2014, så ble den i så fall solgt til meg ulovlig. Poenget mitt var at det var ingen som klaget når jeg kjørte rundt på min elektriske sparkesykkel i 2003, i motsetning til all sutringen jeg leser i dag.

 

Dersom dette stemmer? Jeg har vist til en kilde som sier helt konkret at elektriske kjøretøy ble lovlig i 2014. Du kan akspetere det og innrømme at du ikke var klar over at det var det, men i stedet ignorerer du det at jeg faktisk viser til lenke som støtter påstanden. Når jeg sier at du ignorerer fakta er dette en av avsnittene jeg sikter til. Du kan si jeg er uhøflig når jeg ber deg akspetere fakta, men jeg vil si det er like uhøflig å avfeie kommentarer som viser til kilder som om det bare var en mening.

 

Jeg har ikke diskutert i det hele tatt hvorvidt loven er lovlig og ulovlig, det er du som siterer lover og prøver å trekke inn jus i en kommentar som ikke hadde noe som helst med jus å gjøre. Jeg har diskutert folks holdninger til en filleting, og medias forsøk på å forsterke disse negative holdningene folk har for å få mer klikk på siden sin. Jeg har verken avfeid loven eller snakket om jus, og jeg trenger ikke lese linken din fra lovdata, for jeg har ikke en gang prøvd å motsi om loven er lovlig eller ulovlig. Jeg VET at det er ulovlig å kjøre sparkesykler over 20 km/t.

OK, da har jeg tydeligvis missforstått deg, i den forrige posten sa du at forskjellen mellom 20 og 25 km/t var kun clickbait, men i realiteten er det jo forskjellen på lovlig og ikke lovlig, men det får gå.

 

Ja, det var nok ikke like utbredt når jeg kjørte rundt på de. Det kan nok stemme, men synes fremdeles ikke de fortjener å få så mye hets som de får i dag. Folk skal klage på nesten alt i dag, og det synes jeg er teit. Spesielt denne saken rundt disse sparkesyklene. DET ER SPARKESYKLER!

 

Jeg er delvis enig med deg her. Sparkesykkelene får mye kritikk som er mer på grunn av utleiesystemet enn sparkesykkelen i seg selv. Jeg har ikke noe mot sparkesykkel, men jeg har noe mot idioter som bruker dem på lik linje som jeg har noe mot idioter på sykkel, bil, buss, båt eller til fots. Samtidig aksepterer jeg også at det er en grense som står i loven for når du har lov til å bruke små elektriske kjøretøy og at denne sier maks 20 km/t. Min mening angående dette har ikke noe å si fordi fakta veier tyngre.

Lenke til kommentar

Jaja, det er jo fint for oss brukere. Jeg kjører knapt mer enn 3-8 km over 22 km/t, men fortere i nedoverbakker. Det er jo forsvinnende få som blir bøtelagt.

 

Uansett tyder jo dette på at de ikke ser på det annerledes enn syklister.

 

 

 

Jeg ble nettopp rast forbi av en syklist i en nedoverbakke der jeg hadde cruisecontrol på 45 km/t i 40-sonen.

Om syklister kan gi faen i fartsgrenser så ser jeg ikke hvorfor sparkesykler skal være så annerledes. Ser for meg man gjør mer skade på seg selv eller andre om man kjører på noen eller velter på sykkel enn en sparkesykkel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ble nettopp rast forbi av en syklist i en nedoverbakke der jeg hadde cruisecontrol på 45 km/t i 40-sonen.

Om syklister kan gi faen i fartsgrenser så ser jeg ikke hvorfor sparkesykler skal være så annerledes. Ser for meg man gjør mer skade på seg selv eller andre om man kjører på noen eller velter på sykkel enn en sparkesykkel.

 

Som bilist brøt du fartsgrensen med vilje, og klager på at en syklist gjorde det samme?

Det er ikke sikkert syklisten hadde speedometer på sykkelen, det er ikke påbudt for sykler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

30 km/t = Sannsynlighet for død? Jebus.

 

Krasjer du i 30 km/t på sykkel klassifiseres det faktisk for en høyenergi-ulykke og risikoen for å komme alvorlig til skade er stor og har du ikke på deg hjelm dør du sandsynligvis om hodet er det første som treffer asfalt/fliser/stein i den farten. 

 

Men for al del la ikke det stoppe deg. 

Lenke til kommentar

Ser for meg man gjør mer skade på seg selv eller andre om man kjører på noen eller velter på sykkel enn en sparkesykkel.

 

Da tar du nok feil.  Avhengig av situasjonen kan sykkelrammen ta mye av støyten i en velt til en av siderne, hvorimot enhver velt på sparkesykkel vil være mere lik en velt over styret på sykkel. 

Lenke til kommentar

Grunnen til fartsgrensen er at forskning viser at dersom du treffer bakken i 20km i timen får du som regel ingen varige skader, mens om du treffer bakken i 30km i timen er det faktisk relativt sannsynlig at du dør. 

 

Hm... Falt nylig på min Xiaomi M365 som er trimmet til 32 km/t. Da falt jeg på asfalt, uten hjelm, og med null beskyttelse, i t-skjorte og fotballskjorts. Vondt gjorde det ja, men død? Fikk ingen varige skader, unntatt en del skrubsår da

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Elscooter EV-Ultra 2000W

Toppfart: 50 + km / t

 

Holy fuck den må jeg kjøpe meg! Bare for å plage staten! hahahahahahahahah

Tror neppe staten blir så plaget, om noe skjer så er det deg det går utover og om du stryker med eller blir hardt skadd så er det vi andre i samfunnet som må betale.

 

Hva skjedde med å bare kjøpe seg en sykkel?

Er folk blitt så late at de ikke engang kan trå?

Endret av meg0709
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...