Gå til innhold

Tusenvis kjører ulovlig elsparkesykkel. – Ingen planer om organiserte kontroller, sier politiet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jaja, det er jo fint for oss brukere. Jeg kjører knapt mer enn 3-8 km over 22 km/t, men fortere i nedoverbakker. Det er jo forsvinnende få som blir bøtelagt.

 

Uansett tyder jo dette på at de ikke ser på det annerledes enn syklister.

 

Nå har det jo begynt å komme en viss skepsis i markedet på andre måter. Men jeg tror de er kommet for å bli.

Lenke til kommentar

Problemet er ikke om sparkesyklene går i 20 km/t eller 25 km/t. Slik jeg ser det er det i utgangspunktet ingen større fare forbundet med elsparkesykler enn vanlige sykler, som gjerne både kjører raskere og veier mer.

 

Når omtalen av sparkesyklene i media når "Tesla nivå", og man i norske aviser skriver om at noen krasjet en sparkesykkel i England mv, får man imidlertid inntrykk av at dette er mye farligere enn det er.

 

Det som etter mitt inntrykk har skapt ekstra risiko er utleiesyklene som står tilgjengelige for alle og enhver som går forbi i fylla. Det løser man ikke med kontroller på om sparkesykkelen kjører i 20 eller 25 km/t.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Virker nesten som om Tek kjører fanesak mot elektriske sparkesykler.

Skulle ønsket at Tek.no hadde latt vær å poste denne artikkelen i en uke, så jeg hadde fått mine to fra komplett.no. Må ha sånn, pga idiotisk bompengeplassering der vi bor. Nå blir alt bare enda mer møkk. :(

Kan du ikke da bare kjøpe deg en vanlig sykkel?

Eller er det latheten som står høyest? :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Grunnen til fartsgrensen er at forskning viser at dersom du treffer bakken i 20km i timen får du som regel ingen varige skader, mens om du treffer bakken i 30km i timen er det faktisk relativt sannsynlig at du dør. 

Og ja, du kan selvsagt sykle raskere enn 20 km i timen. So what? Dette dreier seg om innførsel av ny teknologi, og derfor lages lovene ut fra hva vi vet i dag, ikke hva vi visste når Veltepetter kom og folk trillet av gårde i noen få km i timen og måtte gå av for å svinge.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jaja, det er jo fint for oss brukere. Jeg kjører knapt mer enn 3-8 km over 22 km/t, men fortere i nedoverbakker. Det er jo forsvinnende få som blir bøtelagt.

 

Uansett tyder jo dette på at de ikke ser på det annerledes enn syklister.

 

Nå har det jo begynt å komme en viss skepsis i markedet på andre måter. Men jeg tror de er kommet for å bli.

 

Kjører du over gangfart på fortau eller GsV bryter du veitrafikkloven.

Har selv blitt passert farlig nærme i høy hastighet flere ganger, alt for mange av dere har null peiling på veitrafikkloven, akkurat som bilister merkelig nok.

Lenke til kommentar

Kjører du over gangfart på fortau eller GsV bryter du veitrafikkloven.

Har selv blitt passert farlig nærme i høy hastighet flere ganger, alt for mange av dere har null peiling på veitrafikkloven, akkurat som bilister merkelig nok.

 

Så syklister som sykler over "gangfart" (6 km/t?) på -fortau- bryter loven? Da bryter vel 80% av befolkningen loven på ett eller annet tidspunkt? Eller går ikke sykkel under "motorisert kjøretøy"? Og da er det liksom greit? Så jeg kan kjøre olakjerre i 30 km/t på fortau om jeg vil? ^^ Eller legge meg oppi et piano som i Olsenbanden? ^^

 

Neida, jeg kjører pent jeg. Bremser ned ved forbikjørsler osv. Stoler ikke på en sjel, vet aldri når noen finner på noe sprell. Jeg får turen gratis, så jeg ser ikke poenget med å stresse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er vel litt å ta i når man kaller denne farten for ulovlig.

 

For det første. Lykke til å måle forskjellen på 20 og 25 kmh. Spesielt når feilmarginen er til prosent, og alt av bakkehelling, personvekt og annet påvirker farten.

 

For det andre. Dersom det er ulovlig for sykler å kjøre i 25kmt, så kan du bare inndra sykkelen til 70 prosent av alle syklister. De kjører som regel fortere enn det jeg gjør i maks fart på min Xiaomi pro hver morgen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Problemet er ikke farten men at de som kjører slike ofte lever i sin egen verden i forhold til å følge trafikkreglene. Jeg ser de stadig kjører på rødt lys, ignorerer vikepliktsreglene og folk som skal over gangfelt. Ser samme problem med sykler. Det har nok en praktisk årsak som er at det er tungvindt og starte og stoppe, men dette skaper mange trafikkfarlige situasjoner.

 

Den eneste løsningen er slik jeg ser det å skape flere sykkelfelt øremerket slike farkoster, slik at de skjermes fra resten av trafikken, og at man aktivt bøtlegger de værste overtrampene for å lære opp disse trafikantene til at de ikke står over trafikkreglene og må vise hensyn.

Lenke til kommentar

Er vel litt å ta i når man kaller denne farten for ulovlig.

 

For det første. Lykke til å måle forskjellen på 20 og 25 kmh. Spesielt når feilmarginen er til prosent, og alt av bakkehelling, personvekt og annet påvirker farten.

 

For det andre. Dersom det er ulovlig for sykler å kjøre i 25kmt, så kan du bare inndra sykkelen til 70 prosent av alle syklister. De kjører som regel fortere enn det jeg gjør i maks fart på min Xiaomi pro hver morgen.

 

Det er enkelt å måle - Vegvesenet måler mopeder på samme måte. De har selvsagt en maskin til dette.

 

Sykler følger de vanlige fartsgrenser som gjelder på vei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Virker nesten som om Tek kjører fanesak mot elektriske sparkesykler.

Skulle ønsket at Tek.no hadde latt vær å poste denne artikkelen i en uke, så jeg hadde fått mine to fra komplett.no. Må ha sånn, pga idiotisk bompengeplassering der vi bor. Nå blir alt bare enda mer møkk. :(

For da kkunne du unnskyldt deg med at du ikke viste?

Lenke til kommentar

Grunnen til fartsgrensen er at forskning viser at dersom du treffer bakken i 20km i timen får du som regel ingen varige skader, mens om du treffer bakken i 30km i timen er det faktisk relativt sannsynlig at du dør. 

Og ja, du kan selvsagt sykle raskere enn 20 km i timen. So what? Dette dreier seg om innførsel av ny teknologi, og derfor lages lovene ut fra hva vi vet i dag, ikke hva vi visste når Veltepetter kom og folk trillet av gårde i noen få km i timen og måtte gå av for å svinge.

Hvilken forskning referer du til? Det ble nok satt en 20 km/t (+/- 10%)grense for å skille de fra mopeder, som er neste hakk opp på listen, som da vil stille helt andre krav til framkomstmiddelet.

Er dette et forsøk på flamebait? Er jo parodisk dette her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...