Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Har registrert Domenenavn trenger ip og DNS oppføring


Anbefalte innlegg

Har registert et domenenavn for å kunne lettere nå tjenestene mine med et fornuftig navn. Siden jeg ikke har fast ipadresse trenger jeg nå tips på hvilke DYN DNS tjenester jeg bør bruke.

 

Er det noen som har erfaring med DYN DNS tjenester der dere selv eier domenenavn og ikke har fast ip?

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har registert et domenenavn for å kunne lettere nå tjenestene mine med et fornuftig navn. Siden jeg ikke har fast ipadresse trenger jeg nå tips på hvilke DYN DNS tjenester jeg bør bruke.

 

Er det noen som har erfaring med DYN DNS tjenester der dere selv eier domenenavn og ikke har fast ip?

Duckdns.org har klienter til nesten alt og om du lager en cname fra et subdomene på ditt hoved domene til duck adresse så er det løst ganske fort :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har Telenor Internett fiber (ble overtatt fra Canal Digital). Noen som vet om man kan få fast ip der?

Jeg vet ikke, men jeg har også fiber fra samme leverandør og har hatt samme IP siden 2015, så jeg har bare satt den opp i DNS. Skulle den en eller  annen gang endre seg har jeg også et script som skal oppdatere DNSen automatisk for meg, men det har altså aldri skjedd.. så det er kanskje ikke noe vits i å stresse med, da IPen i praksis er fast. Vet ikke om det gjelder for deg, da, men sånn har det vært her.

Lenke til kommentar

Du får ikke fast IP hos Telenor med mindre du er bedriftkunde. Jeg har prøvd.

 

Når det gjelder DNS, så bruker jeg selv gratisdns.dk. Lag en konto der og pek DNS for domenet ditt til serverne du får listet opp når du har laget en konto. I pfsense er det enkelt å sette opp en dynamisk DNS-tjeneste som holder øye med IP-adressen din og oppdaterer den til gratisdns.dk når den endres. De fleste påkostede konsumerrutere har også denne funksjonen.

 

Edit: Presisering.

Endret av kaldviking
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...