Gå til innhold

Skole får GDPR-bot etter eksperimentering med ansiktsgjenkjenning


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

GDPR er en sånn ting man ikke merker noe til før det ikke er der. Litt som gjerdet foran Niagarafossen.

Jeg vet det vanskelig å forstå.

 

Joda, GDPR og Cookie-loven er en sånn ting man merker før det ikke er der. Det spretter opp en popup en til to ganger og minner deg på det, hver gang du besøker en nettside. Og dersom det er en amerikansk nettside kan det til og med hende du får beskjed om at du ikke får lese siden på grunn av GDPR.

 

Jeg er ikke mot lovene. Jeg er for konseptene bak lovene, men ikke for implementasjonene som har kommet. Uansett er det unødvendig å skrive en lov som definerer implementasjonsspesifikke ting som "cookie", når det man forsøker regulere er noe helt annet; overføring av kundeinformasjon mellom tjenesteprodusenter. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er det nå blitt vanskelig for lærere å huske hvem som skal være i klassenrommet ?

Slik som på høgskoler og universitet med flere hundre studenter, vil annsiktsgjenkjenning eller annen biometri kunne frigjøre foreleser for en del ressurser i oppmøtepliktige emner. På høgskoler og universitet har du ikke det foreleser-student forholdet du har i grunnskolen og på videregående, men det er kun noen få videregående skoler som har behov for slik teknologi. Kanskje i storbyene. Høgskoler og universitet har ventet med å innføre noe slikt nettopp pga. GDPR, noe jeg mener er synd.

Endret av GitKenneth
Lenke til kommentar

GDPR er en sånn ting man ikke merker noe til før det ikke er der. Litt som gjerdet foran Niagarafossen.

Jeg vet det vanskelig å forstå.

 

Ble du født i fjor?  Vi andre klarte oss i 25+ år med internett uten GDPR og det var langt at foretrekke, men jeg vet det er vanskelig å forstå hvis man er født i fjor.

Endret av tigerdyr
Lenke til kommentar

Vi andre klarte oss i 25+ år med internett uten GDPR...

 

Vel, klarte og klarte, fru Blom.

 

Når facebook, og en haug med andre "bedrifter", lovlig kunne selge informasjon om hva man gjorde, skrev, kjente, var sammen med, stemte på, osv. så var det kanskje på tide å gjøre noe.

 

Du og jeg klarer sikkert å styre klar de mest åpenbare fellene på nett, men med GDPR skal også de som ikke vet sitt eget beste, slippe å gå i dem.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

GDPR er en sånn ting man ikke merker noe til før det ikke er der. Litt som gjerdet foran Niagarafossen.

Jeg vet det vanskelig å forstå.

 

Joda, GDPR og Cookie-loven er en sånn ting man merker før det ikke er der. Det spretter opp en popup en til to ganger og minner deg på det, hver gang du besøker en nettside. Og dersom det er en amerikansk nettside kan det til og med hende du får beskjed om at du ikke får lese siden på grunn av GDPR.

 

Jeg er ikke mot lovene. Jeg er for konseptene bak lovene, men ikke for implementasjonene som har kommet. Uansett er det unødvendig å skrive en lov som definerer implementasjonsspesifikke ting som "cookie", når det man forsøker regulere er noe helt annet; overføring av kundeinformasjon mellom tjenesteprodusenter. 

Uten GDPR ville du ikke fått en-to popup og beskjed om at du ikke får tilgang. Så hva hadde du merket dersom det ikke var noen GDPR lov?

 

Forsåvidt er det flere av implementasjonsdetaljene som er ganske viktige.

Opt-in istedenfor Opt-out for eksempel, er en implementasjonsdetalj, men det hindrer eks. Diskusjon.no å ha en obskur innstiling gjemt langt nedi noen vage menyer. Siden du ikke meldte deg ut, så gav du samtykke til at Diskusjon.no kunne installere spyware på maskinen din for å verifisere at du er en og samme person.

Lenke til kommentar

GDPR er en sånn ting man ikke merker noe til før det ikke er der. Litt som gjerdet foran Niagarafossen.

Jeg vet det vanskelig å forstå.

 

Fin metafor, sett at Niagarafossen er et "stup" som man ikke dør av. Det er rett og slett stedet med uante muligheter for utvikling, moro, og selve fremtiden.

Nei, vi setter et gjerde der ja.

Lenke til kommentar

Uten GDPR ville du ikke fått en-to popup og beskjed om at du ikke får tilgang.

 

Det var jo det jeg sa, at at det er en sånn ting man merker.

 

Opt-in virker ikke dersom det kun implementeres på enkelte, navngitte teknologier. Da bruker man bare en annen teknologi. Cookie-loven er sånn sett den mest feilslåtte loven jeg vet om. I stedet for å skrive en lov om en spesifikk browser-generert fil som lagres til harddisken for å håndtere påloggingen din, skulle man ha skrevet en lov som regulerer hvordan et firma har lov til å dele persondata med sine samarbeidspartnere. I stedet for den absolutt meningsløse beskjeden "vi bruker cookies for at siden skal virke og for å sikre at du får relevante reklamer", skulle man fått beskjed om hvilke data som deles med tredjepart, og mulighet til å takke ja takk eller nei takk basert på dette, ikke basert på cookies. For nettsider trenger ikke cookies for å dele persondata, det er et verktøy for å håndtere en oppkobling. Loven er sentrert rundt en teknologi - men skulle vært sentrert rundt deling av persondata. Men det tør de ikke, fordi Facebook. 

Lenke til kommentar

Det var jo det jeg sa, at at det er en sånn ting man merker.

 

Opt-in virker ikke dersom det kun implementeres på enkelte, navngitte teknologier. Da bruker man bare en annen teknologi. Cookie-loven er sånn sett den mest feilslåtte loven jeg vet om. I stedet for å skrive en lov om en spesifikk browser-generert fil som lagres til harddisken for å håndtere påloggingen din, skulle man ha skrevet en lov som regulerer hvordan et firma har lov til å dele persondata med sine samarbeidspartnere. I stedet for den absolutt meningsløse beskjeden "vi bruker cookies for at siden skal virke og for å sikre at du får relevante reklamer", skulle man fått beskjed om hvilke data som deles med tredjepart, og mulighet til å takke ja takk eller nei takk basert på dette, ikke basert på cookies. For nettsider trenger ikke cookies for å dele persondata, det er et verktøy for å håndtere en oppkobling. Loven er sentrert rundt en teknologi - men skulle vært sentrert rundt deling av persondata. Men det tør de ikke, fordi Facebook.

Nei, du merker at GDPR er tilstede, og gjør en sammenligning med hvordan det var før. Eller merker du all reklame pop-ups som du ikke ser lengre også...? Må være forferdelig irriterende å merke at "her pleide det å være en reklame som spratt opp" på alle nettsider...

 

Det du beskriver er jo opt-in. Hadde det vært opt-out hadde jo ikke nettsidene brydd seg med å gi deg info med mindre du søkte langt ned i undermenyene.

 

Å nevne cookies eksplisitt er idiotisk, men GDPR er rimelig agnostisk med tanke på teknologi. Det gjelder også ganske mange implementasjonsdetaljer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Slik som på høgskoler og universitet med flere hundre studenter, vil annsiktsgjenkjenning eller annen biometri kunne frigjøre foreleser for en del ressurser i oppmøtepliktige emner. På høgskoler og universitet har du ikke det foreleser-student forholdet du har i grunnskolen og på videregående, men det er kun noen få videregående skoler som har behov for slik teknologi. Kanskje i storbyene. Høgskoler og universitet har ventet med å innføre noe slikt nettopp pga. GDPR, noe jeg mener er synd.

 

Det eneste stedet på et universitet som skal ha oppmøteplikt er ved eksamen, alt annet er tøysete på det nivået spør du meg, og da blir poenget om hvorfor en trenger dette litt meningsløst. 

Lenke til kommentar

Å nevne cookies eksplisitt er idiotisk, men GDPR er rimelig agnostisk med tanke på teknologi. Det gjelder også ganske mange implementasjonsdetaljer.

 

Ja, GDPR er mye bedre enn cookie-loven på at de ikke bare går etter en teknologi, og den er også et forsøk på å løse et mye større problemområde. Cookie-delen av cookie-loven er bare dust, og skulle vært trukket tilbake og erstattet med lovgivning for databehandling. Som jo er det GDPR er. Men siden cookie-loven kom først, har mange valgt å bruke samme løsning for å implementere deler av GDPR som de gjorde på cookies. Derav at noen sider faktisk har to beskjeder du må klikke bort i stedet for én.

 

Når man klikker seg gjennom tjue sånne popups i dagen, har de mistet det meste av verdi. Ikke leser man dem, og ikke husker man hvem som ikke har dem. Andre regler krever at f.eks. norske nettbutikker er pålagt å ha kontaktinformasjon og organisasjonsinformasjon lett tilgjengelig, og det har jeg mer sansen for. Da kan noen ettergå dem og se at de følger kravet, mens alle andre kan ignorere det hver gang de går på Komplett.no, med forståelse av at informasjonen skal eksistere når man trenger den. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...