Gå til innhold

Elkjøp og Komplett stanser salget av elsparkesykler


Anbefalte innlegg

Fort gjort for kjeder som Elkjøp og Komplett å flashe disse syklene med sperre på 20 km/t, faktisk er det veldig enkelt. Den er da lovlig å selge. (Gjelder Xiaomi m365)

Så om de tjener noen kroner pr sparkesykkel burde det være verdt å vurdere.

De har vel såpass volum at det ikke burde være noe problem å få f.eks. Ninebot/Xiaomi til å levere med slik firmware. Elkjøp har vel allerede solgt Ninebot ES2L, som er begrenset til 20km/t. Bortsett fra det, hadde det vært enklere om de hadde samme hastighetsbegrensning som el-sykkel. Av det jeg har sett virker det som 25 km/t er det vanligste ellers i Europa.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Men jeg ser uansett ikke helt logikken siden man kan jo kjøre biler og andre kjøretøy over fartsgrensen,  men de fleste holder seg jo til lovverket. Hvorfor ikke det samme med el-sparkesykkler, el-sykkler eller hva det måtte være?

 

Med unntak fra sykkelen krever de fleste kjøretøyene sertifikat. I tillegg krever man forsikringer for å kunne føre disse i tilfelle noe skulle skje. 

 

Det at de fleste holder seg til lovverket har jeg til gode å se (gjelder også syklister). Både syklister og folk på elektriske sparkesykler har en tendens til å ignorere rødt til til eksempel. Barn fra 13-16 år kjører ofte i maks hastighet på fortau og i gågater med disse. Det er ihvertfall min erfaring fra tidspunktet "leie av elektriske sparkesykler" ankom Oslo i mars/april. 

 

Vi burde optimalt sett innført et slags sertifikat for "små motoriserte kjøretøy", som også krever en slags ansvarsforsikring. Det trenger ikke å være like omfattende eller dyrt som banksertifikatet.

Du har et godt poeng når det gjelder det med sertifikat og jeg kan si meg enig i forslaget ditt.

 

Men samtidig syntes jeg lovverket er litt merkelig med tanke på at en vanlig sykkel/sparkesykkel kan jo kjøre raskere helt lovlig. Hvis jeg slår av motoren(eller skur ut batteriet) på min elsparkesykkel og triller den i 30km/t i en nedoverbakke, gjør jeg noe ulovlig da?

Lenke til kommentar

Problemet her er jo vegvesenet og regelverket er ikke tilrettelagt for en moderne verden, og 13 åringer suser rundt i trafikken og fortauene i max speed uten hjelm eller forståelse for regelverket hvorfor ikke da sette aldersgrenser på de. si 16 år minimum for 16km/h max speed og 18år for 25 km/h ikke det at jeg kan se verken politi eller vegvesenet har resurser til å kontrolere dette uansett selv idag, når voldtektsaker og andre ting blir henlagt pga resursmangel.

Lenke til kommentar

Jeg triller min sykkel i 70 km/t i nedoverbakke, men i oppoverbakke går den bare i 15 km/t. På flat bakke greier jeg fint 50 km/t ved spurt. Og jeg har heller ingen batterier! At det er krise når en liten sparkesykkel går over 20 km/t er ganske utrolig. Men vi nordmenn elsker jo firkantede regelverk, så det er ikke akkurat overraskende.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

 

Men jeg ser uansett ikke helt logikken siden man kan jo kjøre biler og andre kjøretøy over fartsgrensen,  men de fleste holder seg jo til lovverket. Hvorfor ikke det samme med el-sparkesykkler, el-sykkler eller hva det måtte være?

 

Skilting gjelder uavhengig av kjøretøyets fartsbegrensing. Du har ikke lov å kjøre moped i 45km/t når det er skiltet 30 og du kan ikke bruke sparkesykkel i full fart når det er skiltet gatetun.

Hvis naboen min sykkler til jobb må vel jeg kunne kjøre elsparkesykkel i samme hastighet?

Ja, men ikke hvis den har motor som hjelper deg opp i samme hastighet...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg triller min sykkel i 70 km/t i nedoverbakke, men i oppoverbakke går den bare i 15 km/t. På flat bakke greier jeg fint 50 km/t ved spurt. Og jeg har heller ingen batterier! At det er krise når en liten sparkesykkel går over 20 km/t er ganske utrolig. Men vi nordmenn elsker jo firkantede regelverk, så det er ikke akkurat overraskende.

 

Har du motor på din sykkel som hjelper deg opp i disse hastighetene? Ikke det nei? Da er det jo ikke samme sak. Det er ikke snakk om å forby sparkesykler som du faktisk sparker opp i disse hastighetene, men de med motorer som drar deg opp i dem...

Lenke til kommentar

 

Har du motor på din sykkel som hjelper deg opp i disse hastighetene? Ikke det nei? Da er det jo ikke samme sak. Det er ikke snakk om å forby sparkesykler som du faktisk sparker opp i disse hastighetene, men de med motorer som drar deg opp i dem...

 

Beina mine er en form for motor. Ellers hadde ikke sykkelen beveget seg særlig.

Ja og bremseeffekt er mye mer relevant enn motoreffekt. En vanlig sparkesykkel uten motor kan kjøres ned en bakke i 100km/t lovlig men kan ikke stoppe :D Latterlig regelverk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Må si jeg nesten fikk frysninger når jeg så små barn på disse kjøretøyene.  Ikke brukte de hjelm, eller noen form for kne eller albubeskyttere.  Men en ting er jo hva de og foreldrene driver med, noe annet er når folk blir meid ned.
Det er fint med personlig frihet, helt til det rammer tredjepart.  Man får innføre amerikanske straffegrenser, så får man kjapt slutt på villmannskjøring.

Lenke til kommentar

Har akkurat bestilt en M365 fra Elkjøp og den er på vei i posten. Jeg ser på nettet at det er mulig å installere custom software som endrer effekten. Man kan jo bare sette den på 20 eller 22 kmt i stedet for 25? Er ikke den lovlig da?

 

Så lenge den som bruker sparkesykkelen ikke kan endre makshastigheten uten verktøy eller PC så skal den være lovlig.

Kan brukeren enkelt endre makshastigheten over 22 km/t med en app på mobilen så er det ikke lovlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei. Ser Ola Norman og sære regler kommer nok en gang! Det kan ikke være så vanskelig

Å komme seg videre fra gamledager der hest og kjære var midler å ty til.!?vi må se framover, ikke alltid gå 2 skritt bakover.

Infør avgift og bompassering så gidder ingen å bruke El skark lenger? så kan alle bare være ku'a som vi normen er

Mvh en som er lei a4 verden

Lenke til kommentar

Så lenge den som bruker sparkesykkelen ikke kan endre makshastigheten uten verktøy eller PC så skal den være lovlig.

Kan brukeren enkelt endre makshastigheten over 22 km/t med en app på mobilen så er det ikke lovlig.

Du må bruke PC/Mac for å endre hastigheten. De fleste bruker denne programvaren til å trimme de, men jeg ser også at denne kan brukes til å redusere hastigheten. Er litt i tenkeboksen i forhold til hva jeg skal gjøre med min. Jeg har åpent kjøpt, men hvis jeg kan trimme den ned slik at den er lovlig er det et alternativ. Minuset er at man i noen tilfeller risikerer å ødelegge sykkelen hvis man gjør feil.

Lenke til kommentar

 

Jeg triller min sykkel i 70 km/t i nedoverbakke, men i oppoverbakke går den bare i 15 km/t. På flat bakke greier jeg fint 50 km/t ved spurt. Og jeg har heller ingen batterier! At det er krise når en liten sparkesykkel går over 20 km/t er ganske utrolig. Men vi nordmenn elsker jo firkantede regelverk, så det er ikke akkurat overraskende.

 

Har du motor på din sykkel som hjelper deg opp i disse hastighetene? Ikke det nei? Da er det jo ikke samme sak. Det er ikke snakk om å forby sparkesykler som du faktisk sparker opp i disse hastighetene, men de med motorer som drar deg opp i dem...

Uforsvarlig adferd i trafikken er ulovlig, enten man har motor eller ikke. Og det gjelder ikke bare fart.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...