Gå til innhold

Hvordan bestille sterk mat i Norge?


Anbefalte innlegg

Har spist en del på asiatiske restauranter i det siste og begynner å bli lei et fenomen med disse her i Norge.

Lurer virkelig på hvordan man skal gå frem for å bestille sterk mat (og faktisk få det) på for eksempel asiatiske restauranter i Norge. Det virker nærmest umulig.

Prøvde før å be om sterk, det hjalp ikke. Så gikk jeg over til å si ekstra sterk eller ekstra ekstra sterk. Virket aldri. Tenkte det ville fungere med en styrke skala da en servitør spurte meg fra 1-3 hvor sterk jeg ville ha maten og jeg sa 10. Nei, den ble servert svakere enn medium.

 

Er det noen her som har klart å få servert sterk mat på restaurant i Norge og hva var fremgangsmetoden?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet er jo at de fleste norske tunger synes Norvegia og solbærsaft er kraftig nok, så derfor lager de som etablerer restauranter for nordmenn mat som er krydret deretter. Vindaloo pleier normalt å sparke ganske bra, men hvis denne ikke er nok for deg kan du teste phall, men om man får ekte phall og ikke norsk-tilpasset sliter vel de flest litt om man ikke er vant til det.

 

En kan jo også ha med seg en liten flaske Habanero Tabasco eller litt tørket chili eller pulver.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kommer nok mer an på restauranten du besøker, ikke fremgangsmåten. Har dem sterk mat så er det bare å bestille retten i versjon sterk, lager dem ikke sterk mat så hjelper det ikke hvor mye over den gitte skalaen du prøver å gå, maten vil uansett ikke være ekstremt sterk.

 

Noen Thai, indiske og noen få kebab sjapper som nevnt over er nok det du bør oppsøke.. prøv forskjellige steder og kanskje spør på forhånd før du bestiller hva de som er ekstremt sterkt. 

Lenke til kommentar

Spør om du kan få Thai sterk, ikke norsk sterk.

 

Pleier som regel å høre om noe er "norsk sterk", eller "asiatisk sterk" når noe er satt opp som sterkt.

 

Flere resturanter har forklart at nordmenn er helt håpløse med sterk mat, og at de har gått over til å regulere styrken etter norske ganer.

Dvs. Maks styrke er uansett som mild å regne etter deres egne standarder.

Lenke til kommentar

Spør om du kan få Thai sterk, ikke norsk sterk.

 

Thai restauranter har jeg opplevd at har fått det til, så det er jo greit når man er utenbys. Bor dessverre på et sted uten ordentlig Thai-restaurant men det er en god del kinarestauranter. Har prøvd å spørre om Sichuan sterk, virker ikke som det hjalp på samme måte.

Lenke til kommentar

Husker REMA kjørte ut en serie pølser som var brandet med Chili Klaus. Han er jo kjent for å få folk til å spise temmelig hotte saker.

Tenkte at de kanskje hadde litt temperatur på dette, så jeg kjøpte en pakke for å teste, men dette var temmelig slappe saker. Greit nok at man bruker sterke krydder i produktet, men når mengden blir mikroskopisk liten hjelper det ikke.

Lenke til kommentar

Fremgangsmåten er å ikke gå på "kinarestauranter" i Norge om de ikke har bra rewievs fra troverdige kilder. De fleste serverer den samme greia uten krydder. Det er ikke mat som i Kina. Det er bare laget for folk som ikke liker krydder på 70-tallet i Norge

Endret av BeyondALL
Lenke til kommentar

Etter min erfaring er det mest tilfeldig.

På kinesisk restaurant har jeg aldri fått sterk mat.

På indisk pleier jeg gå for det sterkeste på skalaen, har opplevd å få rimelig svake retter da. Men noen ganger har jeg fått noe som er akkurat passe sterkt?

 

Men jeg skjønner jo restaurantene, sterkhet er så individuelt

Lenke til kommentar

Kor sterk maten er og korleis restauranten oppgir styrken varierer svært mykje.

Som nemnt så er det norske markedet for supersterk mat svært begrensa. Dei fleste restaurantar har derfor ikkje så sterke rettar på menyen, og når dumdristige norske kundar prøver seg på å be om ekstra sterk mat så krydrar dei maten berre litt ekstra.

(Klassisk fulle nordmenn som skal kjøpe fyllekebaben sin og som skal overgår kvarandre i kor sterk kebab dei tørr å bestille).

Restaurantane taper nok langt meir pengar på å servere supersterk mat som kunden etterpå klager på fordi den er for sterk enn dei tener på å tilfredsstille dei få som faktisk setter pris på så sterk mat.

 

Det beste tipset er derfor å forklare servitøren kva du meinar med sterk mat, så lenge servitøren og kokken er innforstått med at du er vant med sterk mat så kan dei fleste restaurantar ordne med skikkelig sterk mat.

Men sidan for sterk mat kan være farleg (potensielt livstruande) for dei som ikkje er vande med sterk mat, så er det klart at dei vil være litt forsiktige slik at dei ikkje overdriver.

Av denne grunn vil det også hjelpe å gå tilbake til den same plassen fleire gongar slik at både du og din reaksjon på maten sist gong er kjent for personalet.

Lenke til kommentar

Thai restauranter har jeg opplevd at har fått det til, så det er jo greit når man er utenbys. Bor dessverre på et sted uten ordentlig Thai-restaurant men det er en god del kinarestauranter. Har prøvd å spørre om Sichuan sterk, virker ikke som det hjalp på samme måte.

Ja du sier noe der. Kinamat er jo heller ikke å regne som særlig sterkt i utgangspunktet, og enda svakere her til lands. Som nevnt opp, spesialtilpasset.

 

Synes heller ikke at jeg har smakt særlig mye sterkt fra kinesiske familier heller.

Lenke til kommentar

Husker REMA kjørte ut en serie pølser som var brandet med Chili Klaus. Han er jo kjent for å få folk til å spise temmelig hotte saker.

Tenkte at de kanskje hadde litt temperatur på dette, så jeg kjøpte en pakke for å teste, men dette var temmelig slappe saker. Greit nok at man bruker sterke krydder i produktet, men når mengden blir mikroskopisk liten hjelper det ikke.

Kjøpe en pakke med 3 typer/styrker i fjor sommer, og har smakt fiskeboller i karrisaus som reiv mer.

Lenke til kommentar

Omtrent kun på indiske restauranter, med å be om madras/vindaloo. Det hender at en eller annen kebab faktisk har litt sterk dressing når en ber om det, men det er sjeldent. Vet om en i byen her.

 

Ellers begynner jo koreansk å bli poppis, de er kjent for sterk mat!

 

Vindaloo er hissig sterke saker. Be om det ja. Fikk det som takeaway en gang så jeg kunne sitte hjemme å gjøre ansiktsutrykkene der, fordi jeg hadde lyst å prøve hvordan det var. Greide bare å få i meg halve mengden av retten :wee:

 

Hvordan fant jeg ut av dette var en sterk rett. Jo jeg spurte om hvilken rett er den sterkeste dere har? Og jeg sa at jeg ønsket den sterk slik indere spiser den :dremel:

 

Vindaloo er vel en slags potetbasert rett, hvor den sterke ingrediensen som gjør seg gjeldende muligens er mye chili?

 

 

 

Spør om du kan få Thai sterk, ikke norsk sterk.

 

Pleier som regel å høre om noe er "norsk sterk", eller "asiatisk sterk" når noe er satt opp som sterkt.

 

Flere resturanter har forklart at nordmenn er helt håpløse med sterk mat, og at de har gått over til å regulere styrken etter norske ganer.

Dvs. Maks styrke er uansett som mild å regne etter deres egne standarder.

 

Ja, nordmenn er generellt pysete på det der. Jeg tror det også er litt vanesak. Men jo eldre man blir jo mindre smaksløker har man vel? Jeg tror spesiellt at unge mennesker kan slite mer med sterk mat. Men, jeg merker at Vindaloo var litt for sterkt for min gane.

 

Men jeg må si meg enig i at de fornorskede asiatiske rettene gjerne blir litt i det mildeste laget, selv når man ber om medium. Man skulle tro at medium inneholdt en del smaksrikdom og var litt sterk, men ikke i Norge. Asiatere burde kategorisere maten sin som mild til nordmenn når den er fornorsket. Selv om mild for dem muligens er mye sterkere enn det nordmenn opplever det som.

 

Spurte om medium pluss på indisk spisested i går. Medium pluss hadde smaksrikdommen uten å bli for sterk. Lot kjæresten min smake det, og hun syntes det var for sterkt. Kjente det i "fiseringen" også dagen etterpå. Sånn skal det være :wee:

 

Edit:

De burde egentlig gå andre veien:

 

Etter mild så - også kunne de beholdt medium og medium pluss på sin egen styrkeskala:

- ekstra mild

- veldig tam smak

 

Også kunne de tilbudt kjøttkaker i brun saus til pyser, sånn på siden i de tilfeller der dette er aktuellt.

Endret av G
Lenke til kommentar

Ja du sier noe der. Kinamat er jo heller ikke å regne som særlig sterkt i utgangspunktet, og enda svakere her til lands. Som nevnt opp, spesialtilpasset.

 

Synes heller ikke at jeg har smakt særlig mye sterkt fra kinesiske familier heller.

 

Da bør norske kinarestauranter slutte å inkludere "sichuan" i navn på retter. Ekte sichuan mat er like sterk som thai.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

På Eurospar av alle plasser ...

 

Synes synd på den pensjonisten som bare skulle prøve den skrukkete rare frukten.

 

De hadde også chili-pulver og sjokolade / lakris-sjokolade fra Chili Klaus rangert i skalaen 1 - 15. hhv "Du mærker intet" til "Husk, der er nogen, der elsker dig!"

 

(La ikke merke til refleksen i glassdøren før jeg hentet opp bildet på PCen. Det er bildet av et par hjul fra en handlevogn, bare så det er sagt.)

 

MgIo2Ma.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Spicy mat for the win!  :grin2:

 

Men ja, har selv merket hvor vanskelig det er å få ordentlig sterk mat på ulike asiatiske restauranter med unntak av indiske. Er vel sånn det er når alt må tilpasses kjøttkaker i brun saus-generasjonen. Er det noen som har testet Chili Klaus sine produkter forresten? Ser at det selges en del spennende sauser på hjemmesiden hans https://no.chiliklaus.dk/. Kjenner jeg begynner å bli lei av den vanlige Sriracha sausen, river omtrent ingenting lengre ettersom toleransen min har økt. 

Lenke til kommentar

Enig i at restauranter burde respektére matretter og begreper der de opprinnelig kommer fra. Skaper usikkerhet når de mikser og trikser med styrkeskalaen.

Heldigvis er den indiske i byen jeg bor ganske tro mot begreper som vindaloo. Bruker styrkeskala 5/6 og begynner å snufse ganske bra da, er fornøyd med det. Vil vel prøve 6/6 en dag. Men det er ingen tvil om at toleransen øker med tid.

En gang jeg var i England og bestilte vindaloo der for å prøve å være tøff, ung var jeg også, det var så sterkt at jeg nesten ikke klarte å spise opp ^^ Med nok vann og cola så gikk det. Det var latterlig sterkt. Men det er jo litt av opplevelsen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...