Jump to content
steinjarle

Nå skal mobildekningen på norske tog bli betraktelig bedre

Recommended Posts

Fint med bredbånd, men ....

"Fortsatt innstilte tog på Østfoldbanen – Bane Nor finner ikke feilen"

Og det kommer nye feil hver eneste dag...

Feil prioritering!

 

Hjelper ikke med bredbånd på toget når tjenesten har blitt til sykkel-for-taxi-for-buss-for-tog!

Share this post


Link to post

Fint med bredbånd, men ....

"Fortsatt innstilte tog på Østfoldbanen – Bane Nor finner ikke feilen"

Og det kommer nye feil hver eneste dag...

Feil prioritering!

 

Hjelper ikke med bredbånd på toget når tjenesten har blitt til sykkel-for-taxi-for-buss-for-tog!

 

Jeg deler frustrasjonen over innstilte og forsinkede tog.

Derimot tror jeg ikke det er så enkelt at bredbandsdekning prioriteres over å få ned antallet innstilte eller forsinkede tog. Det er mange faktorer som spiller roll. For å ta et par eksempel:

1. Infrastrukturen er ikke NSB sitt ansvar. Som du allerede nevner så er det BaneNor som bør få den kritikken (og sikkert også stortinget som gitt altfor lav budsjett til vedlikehold over lang tid).

2. Det er ikke samme folk som jobber med de forskjellige oppgavene.

3. Det er forskjellige budsjetter og totalt forskjellige prisnivåer for tiltakene.

4. Komfort. Velfungerende tilgang til internett kan gjøre at passasjerene opplever forsinkelser som mindre frustrerende.

  • Like 7

Share this post


Link to post

 

Målet: Stabilt 5 Mbit/s

 

I tillegg til ettermontering av forsterkere vil nye Flirt-tog fremover bli levert med en oppgradert løsning med to forsterkere per togsett. Disse vil altså forsterke mobildekningen, så det er ikke snakk om å tilby wifi i togene, men er avhengig av at dekningen utenfor togene er god.

 

– Det har vært høyt prioritert fra Norske tog å finne frem til den aller beste teknologien. De nye 4G-mobilforsterkerne vil gradvis gi forbedringer allerede fra høsten 2019. Norske tog sitt langsiktige mål er stabilt 5 Mbit/s for alle passasjerer, sier Risan.

Vel ikke direkte mye å juble over, når man ikke får betalt billett gjennom appen sier det seg selv? At det skal være mere styr å betale og klage over forsinket tog?

 

Syns man burde fått gratis trådløs på 10 mbit kostnadfritt. Men kanskje jeg er urimlig?

Share this post


Link to post

Vel ikke direkte mye å juble over, når man ikke får betalt billett gjennom appen sier det seg selv? At det skal være mere styr å betale og klage over forsinket tog?

 

Syns man burde fått gratis trådløs på 10 mbit kostnadfritt. Men kanskje jeg er urimlig?

Nei, heller teknisk og samfunnsorientert inkompetent. Hvorfor skal de som eier mobilnettet gi deg gratis, fast båndbredde når togene er forsinket?

 

Selv ser jeg frem til dette. Mer stabilt mobilnett = mer effektiv jobbing på toget = mindre tid bortkastet for min del.

  • Like 9

Share this post


Link to post

Er ikke snakk om telia\telenor\ice skal gi gratis mobildata.

NSB\VY gir gratis trådløs nett på toget i dag, er bare så synd det er så klønete må være logget inn i appen for det skal virke, og funger dårlig i praksis fordi man må være logget på før man surfer. Ellers får man ikke koblet på, men funger dårlig i bruk normalsett til google store og annet apper.

 

Så forstår at folk heller bruker mobildata fordi det virker uten å måtte være logget på trådløs app før man får brukt det.

Kapasiteten er også elendig.

Share this post


Link to post

LMH1, du fikk med deg at artikkelen kun omhandler mobilnettet? Er Vy en mobiloperatør? Nei.

  • Like 5

Share this post


Link to post

https://www.regjeringen.no/no/tema/transport-og-kommunikasjon/jernbane_og_jernbanetransport/reform-av-jernbanereformen/id2344653/

 

 

Jernbanedirektoratet har det overordnede ansvaret for togtilbudet og for strategisk planlegging, utvikling av infrastruktur, og helhetlig koordinering av sektoren

 

Statsforetaket Bane NOR har det operative ansvaret for trafikkstyring, drift, vedlikehold og utbygging av jernbanen og togstasjonene.

 

Statseide Norske tog AS har ansvaret for å leie ut statens togmateriell til togselskaper som kjører på oppdrag fra staten.

 

Statseide Mantena AS og andre selskaper vedlikeholder togsettene etter avtale med togselskapene.

 

Statseide Entur AS har ansvaret for å selge togbilletter og tilby reiseplanlegger og grunnleggende digitale tjenester for all kollektivtrafikk i hele Norge.

 

Vy, Flytoget, Go Ahead Norge, SJ og andre togselskaper har ansvaret for å kjøre tog på jernbanestrekningene.

 

Statens jernbanetilsyn fører tilsyn med at jernbanevirksomhetene oppfyller sine forpliktelser etter jernbanelovgivningen.

 

 

Vi har altså nå separate selskaper for alle ulike deler av driften i Norge. Det vil altså si at om NSB, nå VY, kjører togene, eller SJ eller noen andre er dette irrelevant. De velger ikke hvilke togsett de kjører. De kjører med Norske Tog sine tog. De velger altså heller ikke servicepartner. De har heller ikke ansvaret for skinnene. Og hvor ruter og slikt skal gå har de heller ikke kontroll over.

 

Altså når det installeres noe i togene så må det nødvendigvis være Norske Tog som oppgraderer togene, da de er eieren av disse togene. Norske tog har jo ikke ansvar for noe forsinkelser eller lignende. De har helt separat budsjett og siden de er et separat selskap.

 

 

Feil på signalanlegg, forsinkelser grunnet bygging, eller andre feil og mangler ved jernbane vil som en kan se av oversikten over være Bane NOR sitt ansvarsområdet. Det å skylde på noen andre selskaper for dette gir lite mening. Lurt å sette seg inn i hvem som har ansvaret før man klager! Det å klage til Vy om at Bane NOR ikke gjør jobben sin har lite for seg eksempelvis.

Edited by Lunaris
  • Like 4

Share this post


Link to post

Er ikke snakk om telia\telenor\ice skal gi gratis mobildata.

NSB\VY gir gratis trådløs nett på toget i dag, er bare så synd det er så klønete må være logget inn i appen for det skal virke, og funger dårlig i praksis fordi man må være logget på før man surfer. Ellers får man ikke koblet på, men funger dårlig i bruk normalsett til google store og annet apper.

 

Så forstår at folk heller bruker mobildata fordi det virker uten å måtte være logget på trådløs app før man får brukt det.

Kapasiteten er også elendig.

 

Åpene nett slik som det NSB bruker burde aldri brukes noen gang noe sted. er så usikkert som det kan bli du kunne like gjerne hatt høyt opplesning av eposten din. 

 

Når Wifi 6 blir mer utbredt kan også "gjeste" nett bli kryptert med WPA3-Enterprise som er en stor fremgang. men inntill da og også etter det kommer nok jeg til  å bruke 4/5G

  • Like 1

Share this post


Link to post

Flott med internett på tog, men hva hjelper det når toget aldri går? :D :D

Gjør ihvertfall ventetiden mer levelig, om dette går internt via Wifi så man slipper å bruke av egen datakvote. Men nå virker det som dette kun er ren signalforsterking, slik at det fremdeles er eget abonnement som avgjør hvor lenge man kan surfe før inkludert data er oppbrukt, og man enten må kjøpe tilleggspakke eller bli overfakturert sammenlignet med hva litt ekstra nedlastingsmengde koster selskapene.

Share this post


Link to post

Åpene nett slik som det NSB bruker burde aldri brukes noen gang noe sted. er så usikkert som det kan bli du kunne like gjerne hatt høyt opplesning av eposten din. 

 

Når Wifi 6 blir mer utbredt kan også "gjeste" nett bli kryptert med WPA3-Enterprise som er en stor fremgang. men inntill da og også etter det kommer nok jeg til  å bruke 4/5G

Tja apper kan jo krypteres, har man 2 veis pålogging blir jo informasjonen kryptert.

Men appene er usikkert hvor sikker de faktisk er, om de er kryptert eller ikke.

Nå er det lite trolig hackere sitter på toget for å få epost til private personer. Har man VPN på mobilen er man bedre sikret.

Share this post


Link to post

Sikkert greit. Men det gjør ingenting med litt avbrekk fra telefonen.

 

Prøver jo å planlegge arbeidet jeg gjør på toget slik at jeg er minst mulig avhengig av nett, men det er veldig praktisk at nettet er tilgjengelig når man trenger det. Blir jo ikke helt umulig å jobbe en stund på kontoret om nettet skulle forsvinne heller, men det ville sette klare begrensninger for hva man får gjort.
  • Like 1

Share this post


Link to post

Åpene nett slik som det NSB bruker burde aldri brukes noen gang noe sted. er så usikkert som det kan bli du kunne like gjerne hatt høyt opplesning av eposten din. 

 

Når Wifi 6 blir mer utbredt kan også "gjeste" nett bli kryptert med WPA3-Enterprise som er en stor fremgang. men inntill da og også etter det kommer nok jeg til  å bruke 4/5G

 

Nå er det vel ganske få som fortsatt kjører ukryptert innlogging og overføring av data mot sine e-post-systemer, og andre systemer. Og hvis de gjør det, bør de absolutt endre løsning. 

 

WiFi 6 er ikke en forutsetning for WPA3. I utgangspunktet er det mye 802.11ac-utstyr som kan få støtten via oppdatering.

Share this post


Link to post

Nå er det vel ganske få som fortsatt kjører ukryptert innlogging og overføring av data mot sine e-post-systemer, og andre systemer. Og hvis de gjør det, bør de absolutt endre løsning. 

 

WiFi 6 er ikke en forutsetning for WPA3. I utgangspunktet er det mye 802.11ac-utstyr som kan få støtten via oppdatering.

Selv om det er urkyptert så får man noe meta data og kan drive mitm,  var jo også en periode NSB drev med TLS inspeksjon ved at de prøvde få deg til å legge til en ny root ca . 

 

Nei, men WPA3. tilbyr støtte for også kryptert gjestenett og kommer nett for fult før WIfi 6 kommer, siden fabrikanter vil at du kjøper nytt.

Share this post


Link to post

Blir bra den dagen om 15 år til når 5G dekning også er på toglinjene, da vil det endelig være mulig å ha dekning uten avbrudd i høy fart, fordi 5G har veldig gode handover grenser

Share this post


Link to post

×
×
  • Create New...