Gå til innhold

vurderer ny router da nåværende må restartes flere ganger i døgnet


Anbefalte innlegg

har i dag en linksys E4200 som funker fortsatt greit til mitt bruk utenom at den mister kontakt med internett flere ganger for dag. kjører 2 stasjonære på kabel og telefoner, en chromecast, og en laptop på wifi. brukes hovedsaklig til gaming,streaming litt torrents nå og da. er det bare å kjøpe ny router? isåfall hvilken?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enebolig eller leilighet? Størrelse? Forutenom at du faller av nettet noen ganger, så opplever du ikke problemer med dekning?

 

Bredbåndshastighet? Og utenom direkte internettbruk, så er det ikke spesielt tung trafikk på hjemmenettet slik jeg forstår det?

 

RT-AC3200 nevnes. Absolutt en god ruter, men også en kostbar ruter som for mange har kapasiteter og funksjoner som ikke vil bli utnyttet. Mange klarer seg nok helt fint med noe enklere om det ikke er spesielle behov. Og hvis man er i et slikt budsjettområde, blir det også naturlig å se om en Mesh-løsning kan være mer hensiktsmessig for å jevnt over gi bedre og mer stabil wifi.

 

(Selv har jeg RT-AC3200, men nå med deaktivert WiFi ettersom en Google WiFi her gjør en bedre jobb i eneboligen, selv om topphastigheten på WiFi blir litt lavere i deler av boligen - uten spesiell praktisk betydning selv om jeg har en 500 Mbps-forbindelse. Tjenester integrert i ruteren som VPN-tjener, AI Cloud, deling av USB-lagringsmedier m.m. styrer jeg langt unna basert på sikkerhetsmessig historikk til tjenestene og hvordan de grunnleggende er implementert/risiko ved problemer, samt at behovet tildels ikke er der - eller rettferdiggjør selv den teoretiske risikoen).

Lenke til kommentar

 har tilbakestilt ja men ikke oppgradert til nyeste firmware

 

Hvis ikke det hjelper, kan et siste forsøk - hvis ruteren ellers dekker behovene og hvis budsjettet er stramt - være å prøve DD-WRT, hvilket i hvert fall 1.0 av ruteren støtter. Kan være at det er annen tredjepartsprogramvare også er støttet (Tomato etc). 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...