Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan arbeidsgiver endre en etablert praksis ved utbetaling av sykepenger som gir arbeidstaker mindre utbetaling?


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Er ansatt i et AS, og sykemeldt. Var sykemeldt en periode i 2017 og 2018, or er nå sykemeldt igjen i 2019. Nå har arbeidsiver bestemt seg for å endre praksis. Tidligere fikk jeg full lønn fra bedriften under sykdom, og bedriften søkte refusjon fra NAV for den andelen NAV dekker. (opp til 6G)

Nå har eier bestemt seg for å endre praksis og bedt meg søke sykepenger direkte fra NAV. Siden jeg tjener noe over 6G, betyr det at jeg nå får mindre utbetalt, og heller ikke opptjener feriepenger ut over 48 sykedager. 

 

Min ansettelsesavtale sier ikke noe om dette.

 

Kan arbeidsgiver endre denne praksisen uten videre?



Anonymous poster hash: 8392d...1e8
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror ikke de har lov til å forskjellsbehandle arbeidstagere. Så får andre full lønn (når NAV overtar ansvaret) har du krav om full lønn etter hva jeg har fått med meg. Men jeg vil tro at arbeidsgiver har lov til å endre kompensasjonsordning for selskapet som helhet pga store kostnader ved en slik full-lønn-ved-sykdomsløsning. 

(Er forresten ikke arbeidsrett-jurist, så kan definitivt være feil antagelse fra min side)

Endret av newman221
Lenke til kommentar

Det har aldri vært tema før, og nå når det dukket opp tror jeg faktisk ikke arbeidsgiver var klar over problemstillingen. Jeg ble dyttet over mot NAV for at min lønnsutbetaling ikke skulle påvirke selskapets likviditet. Der andre har vært sykemeldt tidligere, har det ikke vært så lenge, og de har heller ikke tjent over 6G,så de har enten det har blitt betalt over lønn, eller fra NAV med refusjon fått full lønn.

For min del tolker jeg det som at to års etablert praksis, og derfor en del av min arbeidsavtale, om ikke skriftlig pr i dag, så gjennom sedvane, som ikke kan endres uten at det avtales skriftlig.

 

Anonymous poster hash: 8392d...1e8

Lenke til kommentar

Hvis de andre ansatte også blir bedt om å søke hos Nav er jo alle likestilt Ville vært takknemlig at arbeidsgiver har vært rundhåndet tidligere men gått over til ordinær praksis.

 

Hva står det i arbeidskontrakten din? Se i den og heller rett deg etter den og kanskje gjøre din arbeidsgiver oppmerksom hvis den ikke blir fulgt.

Lenke til kommentar

Praksisen har vært ganske tilfeldig. Kontakten min sier ikke noe om dette.

Jeg er selvfølgelig glad for å ha fått dette tidligere, på samme måte som at jeg har fått lønnen justert noen ganger i løpet av årene. Der har jeg heller ikke fått det som noen skriftlig tilleggsavtale, bare en muntlig bekreftelse, og så selvfølgelig lønnen utbetalt hver måned. Der kan heller ikke arbeidsgiver gå tilbake til lønnen som står i avtalen min fra 2003, siden det nå er etablert at jeg skal ha en noe høyere lønn.

 

Anonymous poster hash: 8392d...1e8

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...