Gå til innhold

Burde Hans Olav Lahlum betale mer enn bare 100.000 kr mer i skatt?


Gjest Slettet+9817324

Anbefalte innlegg

Hadde Lahlum virkelig ment at han betalte for lite skatt, så hadde han betalt inn de 100.000kr uten å skrive om det.Dette er ganske kostbar virtue signaling.

Helt feil. Han vil jo skape litt bevissthet rundt skattenivået. Må være temmelig langt ute på høyresiden for å kritisere ham for dette, men "Tåkefyrste", så... ?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Seriøst? Skattlegges for fiktive "inntekter" som verdiøkning på aksjer? Det er jo ikke penger man har, men en teoretisk verdi basert på børsens utvikling. Hva med når børsen går ned da? Siste to ukene har børsen gått ned fra 880 og var helt nede i 817. Skal aksjeeiere få skattefradrag også? Eller hva med de som har en høy verdi på sine aksjer i romjula, og opplever børskollaps i januar-februar? Skal de tvinges til å selge aksjene sine til underpris for å dekke skatteregning basert på fiktive tall?

Der er jeg på mange måter enig i, men det kunne jo blitt løst på en enkelt måte. Ingen skatt på eiendom og investeringsverdier under 100G, økt skatt på alt over.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Helt feil. Han vil jo skape litt bevissthet rundt skattenivået. Må være temmelig langt ute på høyresiden for å kritisere ham for dette, men "Tåkefyrste", så...

Må man være på høyresiden for å kritisere dette? Hva i all verden har dette med politisk side å gjøre?

 

Det er jo helt klart at han ønsker oppmerksomhet og skryt for å gjøre dette hvis ikke hadde han holdt stille om det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Der er jeg på mange måter enig i, men det kunne jo blitt løst på en enkelt måte. Ingen skatt på eiendom og investeringsverdier under 100G, økt skatt på alt over.

Problemet med å skattlegge verdier er at man fortsatt har verdiene selv om selskapet går med underskudd enkelte år. Så om man eier en bilforhandler/gravefirma/begravelsesbyrå/osv er det ikke sikkert man har enorme mengder penger på konto til å betale skatten. 

 

Tjener man 10 millioner i året har man selvfølgelig penger til å betale skatt, men eier man noe for 10mill er det ikke garantert at man har masse penger liggende... 

Skal man da selge selskapet i nedgangstider og ikke sitte igjen med noen verdier når f.eks oljeprisen stiger igjen, eller skal man sparke sine ansatte? 

 

Det er der det svikter i logikken for sosialistene. De skjønner ikke fenomenet om at eiendeler i et selskap ikke direkte kan omsettes i kontanter

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Trooooor de skjønner det altså.

Det er nettopp det Bjørn Kjos har gjort i alle år for å betale skatten sin. Han betaler ti ganger mer i skatt enn han har i lønnsinntekt. Dermed må han hvert år selge aksjer i selskapet sitt, (og betale skatt av gevinsten ved dette salget), for å kunne betale skatten sin.

Endret av coffeee
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enig, hvordan måler man jobbber hardt? 

Mange rikinger blir rikere bare fordi de er rike, de får "jobb" i verv som betaler 5 ganger mer enn en rema jobb og de sitter ofte i mange verv samtidig, og alt de trenger å gjøre er å ta noen møter nå og da. Og stemme på ting.

Det finnes folk som jobber 100% og studerer 100%(kona mi gjorde det i 3 år) Hun jobbet mye hardere enn Røkke, hvor er milliarden hennes? 

 

Hvordan har du noen forutsetninger for å vite hvor hardt og hvor mye Røkke jobber? Er du hans personlige assistent?

 

Ser du for deg at Røkke ligger på sofaen hver dag?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Det er nettopp det Bjørn Kjos har gjort i alle år for å betale skatten sin. Han betaler ti ganger mer i skatt enn han har i lønnsinntekt. Dermed må han hvert år selge aksjer i selskapet sitt, (og betale skatt av gevinsten ved dette salget), for å kunne betale skatten sin.

Dette er helt tullete og svært urettferdig for Kjos. Jeg ønsker å skatte rikinger hardere, men da på en slik måte at man tar av overskuddet deres. Jeg kan ikke nok om det til å foreslå en god løsning, men jeg vet at det er utrolig mye snusk rundt selskapsstrukturer over landegrensene og slikt som må ordnes opp i.

Lenke til kommentar

Det er nettopp det Bjørn Kjos har gjort i alle år for å betale skatten sin. Han betaler ti ganger mer i skatt enn han har i lønnsinntekt. Dermed må han hvert år selge aksjer i selskapet sitt, (og betale skatt av gevinsten ved dette salget), for å kunne betale skatten sin.

 

Det er sikkert greit å nevne at du snakker om formueskatt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Enig, hvordan måler man jobbber hardt? 

Mange rikinger blir rikere bare fordi de er rike, de får "jobb" i verv som betaler 5 ganger mer enn en rema jobb og de sitter ofte i mange verv samtidig, og alt de trenger å gjøre er å ta noen møter nå og da. Og stemme på ting.

Det finnes folk som jobber 100% og studerer 100%(kona mi gjorde det i 3 år) Hun jobbet mye hardere enn Røkke, hvor er milliarden hennes? 

 

Jeg hadde forstått sammenligningen dersom kona di aksepterte en 99 % sannsynlighet for at hele innsatsen hennes bunnet ut i 0 NOK.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enig, hvordan måler man jobbber hardt? 

Mange rikinger blir rikere bare fordi de er rike, de får "jobb" i verv som betaler 5 ganger mer enn en rema jobb og de sitter ofte i mange verv samtidig, og alt de trenger å gjøre er å ta noen møter nå og da. Og stemme på ting.

Det finnes folk som jobber 100% og studerer 100%(kona mi gjorde det i 3 år) Hun jobbet mye hardere enn Røkke, hvor er milliarden hennes? 

 

Utrolig dårlig eksempel med Røkke, du kjenner tydeligvis ikke bakgrunnen hans (hard jobbing fra ungdomsårene). Ingenting hindrer kona di i å gjøre lignende investeringer med egne midler og ta risker slik som Røkke, bare å sette i gang så ser du fort hvor behagelig og rosenrødt det er.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Utrolig dårlig eksempel med Røkke, du kjenner tydeligvis ikke bakgrunnen hans (hard jobbing fra ungdomsårene). Ingenting hindrer kona di i å gjøre lignende investeringer med egne midler og ta risker slik som Røkke, bare å sette i gang så ser du fort hvor behagelig og rosenrødt det er.

 

Røkke har jobbet hardt,(så ja litt dårlig eksempel) men han gjør det ikke lengre, ihvertfall ikke like hardt, han sitter nå i styrer ikke bare i sine egne saker, men i andres, det er sånn de rike hjelper de rike.  Selv om Røkke skulle tape alt, vil han fremdeles få sitte i et halvt dusin styrer og håve inn flere millioner i året PER styre jobb.

 

Sånn finnes ikke for vanlige folk, en som jobber å Rema får ikke tilbud om å jobbe i et styre, det er ikke noe middelklasse veldeldighet sånn som det er blant de rike. De rike blir rikere og rikere ofte totalt ufortjent. 

Hadde Trump blitt først i en middel klasse familie ville han enten hvert død eller i fengsel for lenge siden, i stede er han verdens mektigste mann, og selv om han er et ekstremt eksempel finnes det tusenvis av millionærer som bare er millionærer fordi de er født rike. Jeg har ikke noe problem at de som jobber for det blir rike, jeg har ikke noe rikmanns misunnelse, men om de som jobber hardest skal tjene mest, så bør man ta fra millionene og milliardene til 95% av verdens rikinger. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Politisk spill fra Lahlum. Doner pengene til veldedige formål hvis du har for mye.

 

Norge har er meget bra skattesystem. Lav inntektsskatt og skatt på forbruk i form av 25%mva og toll/avgifter på enkelte produkter.

 

Før var rentefradrag og skatt på kapital inntekt likt, det er endelig blitt gjort noe med men det kan gjøres bedre.

Det skulle vært 36% skatt på all kapital inntekt over 10.000kr. inkludert gevinster fra norsk tipping og Rikstoto.

Fradrag på gjeldsrenter skulle vært null.

Lenke til kommentar

 

Sånn finnes ikke for vanlige folk, en som jobber å Rema får ikke tilbud om å jobbe i et styre,

 

Jeg har ikke noe problem at de som jobber for det blir rike, jeg har ikke noe rikmanns misunnelse, men om de som jobber hardest skal tjene mest, så bør man ta fra millionene og milliardene til 95% av verdens rikinger.

Når Røkke sitter i et styre har han 40 år med business knowhow han kan trekke fra og hjelpe bedriften med. Derfor blir han tilbudt å sitte i styret, og ikke alenemammen som jobber på Rema.

 

"Jeg har ikke rikmannsmisunnelse... Ta fra milliardene til 95% av rikingene..."

 

Right...

Endret av debattklovn
Lenke til kommentar

Hvordan gjøre det samtidig som å ikke straffe de som har minst? Folk sliter liksom med å få endene til å møtes fordi alt skal bli så jææævla dyrt. Øk skattene til de som har minst og du ender opp med å ta fra dem det lille de kanskje har igjen. Hvordan skatte befolkningen uten at det skal gå negativt utover både de rike og fattige hvis man ikke går utifra inntekt?

 

Det er ikkje aktuelt i Noreg, vil eg si. Minner meg om ei jenta som klaget på "ekstremt lite penger", så hun ikkje viste korleis de skulle få råa til ungen som var på vei, mens hun dreiv å planlegge 1 månads ferie i Asia.

 

Eg kjenner ingen som sliter i Noreg. Ikkje narkisa som lever av staten ein gong. Som student eg levde fint på 5000kr/månad. Greide å legge te side for ein liten ferie og. 

Med lønn på 140kr/t ender ein å få utbetalt ca 15000kr/månad. Korleis kan ein "slite" med det? Kutte unødvendig forbruk. Å ikkje spise ute/gå ut på byen er ikkje "få endene til å møtes".

Ikkje kjøpe hus/leiligheit? Kjøpe kle på Cubus? Droppe bil? Kjøpe mat på Kiwi vs Meny? Kjøttdeig vs entrecote? 

Lenke til kommentar

Røkke har jobbet hardt,(så ja litt dårlig eksempel) men han gjør det ikke lengre, ihvertfall ikke like hardt, han sitter nå i styrer ikke bare i sine egne saker, men i andres, det er sånn de rike hjelper de rike.  Selv om Røkke skulle tape alt, vil han fremdeles få sitte i et halvt dusin styrer og håve inn flere millioner i året PER styre jobb.

 

Sånn finnes ikke for vanlige folk, en som jobber å Rema får ikke tilbud om å jobbe i et styre, det er ikke noe middelklasse veldeldighet sånn som det er blant de rike. De rike blir rikere og rikere ofte totalt ufortjent. 

Hadde Trump blitt først i en middel klasse familie ville han enten hvert død eller i fengsel for lenge siden, i stede er han verdens mektigste mann, og selv om han er et ekstremt eksempel finnes det tusenvis av millionærer som bare er millionærer fordi de er født rike. Jeg har ikke noe problem at de som jobber for det blir rike, jeg har ikke noe rikmanns misunnelse, men om de som jobber hardest skal tjene mest, så bør man ta fra millionene og milliardene til 95% av verdens rikinger. 

 

Røkke jobba som fisker fra 18 år, flytta til Alaska for bedre lønn. Sparte alt han tjente (så å si null forbruk da de fikk mat på båten) og minimalt med hvile på land. Så kjøpte han eigen båt, investerte igjen, igjen.

Det er ingen som stopper folk fra Rema osv fra å spare og åpne egen butikk. Som eg skreiv ovenfor, ein kan faktisk leve på 5000kr/månad. Minimalistisk, men fullt mulig. Jobbe mye overtid = Ein sparer 300.000+ i året. Etter 3-5 år så kan ein investere i eigen butikk. Gjøre det kjempe bra, bli invitert til styret osv osv osv.

 

Det er ikkje noe for meg. Eg ønskjer ikkje risikerer alt eg tjenere i løpet av 5 år. Men så syter ikkje eg at Røkka har tjent så pass mye. Alle har valg. Alle kan satse. I Noreg er det ubegrensa med muligheiter, selv med de uten noe kapital og utdannelse (les: Røkke).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

"Ser du for deg at Røkke ligger på sofaen hver dag?"

 

Jobben hans er bare en hobby , ellers kler han seg ut som flaggermus for å bekjempe kriminalitet :p

 

Røkke : Det e i som e Batman men det må du ikkje sei til noken , det e hemmelig

Endret av Slettet+9817324
Lenke til kommentar

Synes han betaler mer enn nok fra før av, jeg. Skatt på inntekt burde vært lavere enn i dag. Kan heller sette opp andre typer skatter.

 

Mer avgifter mener du? Hadde mye heller likt å se økt skatt på veldig høy inntekt og utbytte men kraftig redusering av avgifter. Hadde ikke hatt noe i mot å betale litt mer skatt for å få mindre moms og fjernet moralavgifter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...