Gå til innhold

Verdens største hybridskip seiler for første gang: – Som å gå fra steinalderen til rakettalderen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke spesielt imponerende seilastid rent elektrisk. Man skulle tro at et skip så stort enkelt kunne ta flere batterier.

 

Men i det minste dumper de mindre gasser og sot i havner blant folk, støyer ikke der det er folk, og rent sikkerhetsmessig skulle man tro at dette er sikrere på mange vis. Får man ikke start på dieselene har man elkraft å ta av, noe som muligens kunne forhindret ulykken utenfor Kristiansund for en stund siden. Dog, oppstår det først en brann, utgjør selvsagt batteriene en ekstra fare.

 

Det blir spennende å se hvordan dette prosjektet går. De burde peise på med solcellepanel, vindturbiner og turbiner som kan roteres ved hjelp av vannet når man ønsker å redusere farten, for neste prosjekt. Slik teknologi er viktig å få frem. Spesielt i Norge. Det er billigere for rederiet på sikt, bedre for helsen til folk og bedre for miljøet. Bor selv i en kystby og ser ofte sotrøyken værende i store områder i opptil en time etter selv mellomstore båter drar på med litt kraft i åpent farvann. Av og til tror man nesten at det brenner om bord. Kan umulig være bra.

Lenke til kommentar

Hvis noen tror skipene er raske i 2019, så er Colorline Superspeed I og II tregere enn cruiseskip på 1930 tallet.

Det er korrekt. Men de hadde nok litt flere hestekrefter. Queen Mary og Normandie hadde mellom 160 000 og bortimot 200 000 hestekrefter. Dagens skip har gjerne halvparten. Dette skipet har vel ca 30 000hk

Lenke til kommentar

Litt artig at det alltid skal hauses opp hvor avansert alt er.

For kapteinen sin del merker han nok svært lite.

For maskinisten sin del også vil eg tro da eg vil anta at disse batteriene blir brukt til effektbalansering under drift.

Absolutt ingenting "nytt", og spennende ombord i den skuta.

Mannskapet og kapteinen kommer fra Bohus. Derfor er det veldig mye «nytt» og avansert.
Lenke til kommentar

Litt artig at det alltid skal hauses opp hvor avansert alt er.

 

For kapteinen sin del merker han nok svært lite.

For maskinisten sin del også vil eg tro da eg vil anta at disse batteriene blir brukt til effektbalansering under drift.

 

Absolutt ingenting "nytt", og spennende ombord i den skuta.

Nå har vel Norge med en fregatt visst hele verden hva som er mulig, så litt rart å klage på at noen faktisk gjør jobben sin skikkelig.

Lenke til kommentar

Tror vi må stikke fingeren i jorden og se på hva som er mulig i dag. Skipene kunne nok hatt gassmotorer og muligens litt større batteri. Men totalt sett er dette det vi har pålitelig og testet tekniologi til PR i dag. Båten har et kraftbehov på 18MW og sikkert 4-6MW termisk. Det betyr at for 2,5 times drift ville den trengt et batteri på ca 60MWh. Kanskje 90MWH om normale regler for batteribrukstid skal overholdes. Dessuten måtte da både Strømstad og Sandefjord hatt 100MW lademulighet.

 

Hva et slikt batteri hadde veid går det Ann å regne på. Veier det 50kg PR kWh tilsvarer vel det 4500 tonn. De fire generatorsetta som er der i dag veier Max 400 tonn. Fuel de bruker på en overfart er vel ca 3tonn om de kjører alt på Max.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror vi må stikke fingeren i jorden og se på hva som er mulig i dag. Skipene kunne nok hatt gassmotorer og muligens litt større batteri. Men totalt sett er dette det vi har pålitelig og testet tekniologi til PR i dag. Båten har et kraftbehov på 18MW og sikkert 4-6MW termisk. Det betyr at for 2,5 times drift ville den trengt et batteri på ca 60MWh. Kanskje 90MWH om normale regler for batteribrukstid skal overholdes. Dessuten måtte da både Strømstad og Sandefjord hatt 100MW lademulighet.

 

Hva et slikt batteri hadde veid går det Ann å regne på. Veier det 50kg PR kWh tilsvarer vel det 4500 tonn. De fire generatorsetta som er der i dag veier Max 400 tonn. Fuel de bruker på en overfart er vel ca 3tonn om de kjører alt på Max.

 


Mine utregninger viser at et batteri på ca 700 tonnville vært nok, og det er ca vekten til alle bilene. Og da kunne man spart seg 400 tonn i generatorer.

 

Tall:

 

- energitetthet 130 Wh/kg
- 90 MWh per seilas
- 500 biler av to tonn

 

Det virker på meg som at en meg aggressiv satsing hadde gjort denne fergen 100% elektrisk. Men det er en fin start og vi kommer der til slutt

 

https://electrek.co/2016/11/14/tesla-model-3-battery-energy-density-model-s/

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar

Mine utregninger viser at et batteri på ca 700 tonnville vært nok, og det er ca vekten til alle bilene. Og da kunne man spart seg 400 tonn i generatorer.

Tall:

- energitetthet 130 Wh/kg

- 90 MWh per seilas

- 500 biler av to tonn

Det virker på meg som at en meg aggressiv satsing hadde gjort denne fergen 100% elektrisk. Men det er en fin start og vi kommer der til slutt

https://electrek.co/2016/11/14/tesla-model-3-battery-energy-density-model-s/

Tror du er litt optimistisk på batterivekta. Meiner at ferdigpakket har tallet lagt på ca 75kg PR kWh. Men det er i alle fall mye høyere enn vanlige bilbatterier. Men det burde være mulig å få dette tallet lavere. Derfor brukte jeg 50kg PR kwh.

 

Problemet er også kost. Hva er prisen på noe slikt? Mener å huske ca 500 dollar PR kWh for marine batterier men det kan være høyere.

Lenke til kommentar

Tror du er litt optimistisk på batterivekta. Meiner at ferdigpakket har tallet lagt på ca 75kg PR kWh. Men det er i alle fall mye høyere enn vanlige bilbatterier. Men det burde være mulig å få dette tallet lavere. Derfor brukte jeg 50kg PR kwh.

 

Her er det noe som har blitt feil, denne batteripakken ville gitt 1000/50 = 20 Wh per kilo. Selv med de dårligste blybatteriene det går an å skaffe ville det ikke være mulig få det så tungt (den eneste muligheten for å få så elendig energitetthet er å bruke kondensatorer istedenfor). Et 100 kWh batteri i en elbil ville plutselig veid 5 000 kg.

 

For å leke litt med tall om hva som kan bli mulig om kort tid med tallene fra artikkelen.

 

4,7 MWh holder til 1 time

Overfarten er 2,5 timer la oss derfor si at vi trenger 4 timer kapasitet for å ha sikkerhetsmargin. Behovet blir da 4,7x4 = 18,8 MWh batteri.

 

Det aller beste som finnes av litium batterier idag nærmer seg 300 Wh/kg med batteripakke mulig oppimot 200 Wh/kg. Dette ville bety at batteripakkens vekt ville være 18800 kWh/0,2 kWh per kilo =  94 tonn.

 

To ting sier at den vekten faktisk er litt høy. Endel tonn med tanker og motorer osv ville bli fjernet. Om vi er litt pragmatiske og tenker at aggregat ombord, som sjelden vil bli brukt, kan dekke behovet for sikkerhetsmarginer vil behovet for batteri synke med 25%.

 

Det er faktisk ikke batteriene som er den aller største utfordringen med å hel elektrifisere slike ferger i nær fremtid, det er kapasiteten og tiden til lading som er mest problematisk, men det er et løselig engineerings og bygging av infrastruktur problem.

 

En slags konklusjon på hva som er mulig dersom det finnes vilje er at denne typen ferger til denne bruken bør være mulig å hel elektrifisere snart med batteripakker på så lite som drøyt 100 tonn, med en faktisk økning av vekt et stykke under dette.

Endret av Kalle K
Lenke til kommentar

4,7 MWh holder til 1 time

Overfarten er 2,5 timer la oss derfor si at vi trenger 4 timer kapasitet for å ha sikkerhetsmargin. Behovet blir da 4,7x4 = 18,8 MWh batteri.

Det er verdt å merke seg at denne éne timen Color Hybrid går for ren batterikraft, så går den med redusert hastighet i forhold til resten av overfarten. Det betyr mye lavere energiforbruk enn når den peiser i vei over fjorden mot Sverige.

 

Regnestykkene dine tar ikke hensyn til dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...