Gå til innhold

LESERINNLEGG: – 2017 og 2018 vil stå blant de beste årene i spillhistorien, særlig for lineære spill


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er litt rart at EA, som mener enkeltspiller historiedrevet spill ikke er så populært, nå lager et star wars spill som fokuserer på nettopp dette.

 

For ikke å glemme hvor god enkeltspiller delen av Titanfall 2 var.

 

Hva gjelder Battlefront 2 så tror jeg folk burde prøvd spillet etter at det kom ut, ikke bare i beta, for det har virkelig forandret seg fra betaen (slik utviklerne lovet i betaen)

 

Ser du nevner at sesongpass er en ting, men spillene går stadig vekk fra dette.

Nyeste Battlefield for eksempel fjernet alt av betalt DLC, til fordel for kosmetiske mikrotransaksjoner.

 

Dette kan jeg ikke forstå at blir møtt med så mye negativitet.

 

Ettersom du nevner Witcher, la meg bruke det som et eksempel.

 

Se for deg at de store betalte utvidelsene var gratis.

Men at du kunne betale for å få en kosmetisk forandring på hesten din, for eksempel sånn typisk skjelett hest, eller flammer.

 

20-30 kr for en samling skins, som ikke påvirket spillet eller historien i det heletatt.

Men pga dette fikk man all DLC gratis.

 

Det er en bedre løsning.

 

Ser forresten nå at det nevnes flere Nintendo spill her.

Men hvorfor bringer man ikke opp makro payments I de spillene?

Hvorfor får ikke de trekk for amiibo systemene sine?

I enkelte tilfeller måtte man betale hundrevis av kroner for en drakt i Mario, eller betale for å låse opp små deler av spill.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Flott artikkel, og veldig enig!

 

Fint at du setter et negativt søkelys på EA også, som dessverre er blitt verstingen i klassen i mine øyner.

 

Jeg likte EA før (i PS1 og PS2-tiden), og de hadde flere av mine favoritt spill-serier på den tiden. Men fra PS3 og ut så er spillene deres blitt overfylt av loot og med altfor ensidig fokus på online. Synes også spillene deres er blitt "fordummende".

 

Ta FIFA-serien som et eksempel. Stor fan tidligere, men de siste 7,8,9 utgavene eller noe sånt har jo gått totalt vekk fra det det egentlig var. Nå er det et spill rettet mot barn, men kun fokus på Premier League og de 10-15 største klubbene i Europa + at de prøver å grabbe til seg alt av ekslusive lisenser som er å finne. At voksne spiller Ultimate Team er for meg en gåte. Som en fotballsimulator er det jo lysår bak Pro Evolution, grafikkmessig også ligger de bak spesielt hva gjelder ansiktsanimasjoner. Jeg kjøpte FIFA 19 ifjor pga de har Eliteserien, men en ting er å ha lisensen til den ligaen; En annen ting er å faktisk gjøre noe med det. Maken til generisk dritt har jeg faktisk ikke vært borti før.

 

En annen spillserie jeg likte før var Need For Speed, men den er jo også blitt helt ødelagt av EA.

 

Sånn. Da var dagens EA-rant unnagjort.

Lenke til kommentar

Det største problemet med mikrotransaksjoner er at det gir feil drivere for utviklingen av spill.

 

Fokuset blir ikke lengre å fokusere 100% på å lage en optimal spillopplevelse, men hvordan man kan lage mekanikker som oppfordrer til pengebruk kontinuerlig gjennom spillet.

 

Mobilspill har jeg så godt som gitt opp, da det oversvømmes av kjøp av diamanter, magiske tranebær, Berg med enhjørningstøv og gudene vet hva annet man skal betale for for å få lov å spille videre uten å vente i 30 min på å gjøre neste steg.

 

Kosmetisk ting som skins, hatter, etc er et flott kompromiss så lenge det er 100 % frikoblet fra spillmekanikken og fremdrift. Hvorfor det da er lootboksene som har fått mesteparten av fokuset og kritikken ifbm med mikrotransaksjoner skjønner ikke jeg, men det er kanskje knyttet til lotteri-aspektet

Lenke til kommentar

Kan ikke helt si meg enig med at 2017 og 2018 vil stå frem som de beste årene i spillhistorien men dere om det.... Grafisk så kanskje men det er vel det.

Så mange spill i 2017 og 2018 (2019 også) har jo nesten vært direkte kopier av hverandre. Litt småendring i HUD og funksjoner, sleng på litt reskins her og der og voila, en ny sequel/prequel.

 

Sekiro kom forøvrig i 2019, så kanskje fjerne den over listen med 2017 og 2018 spill...

Lenke til kommentar

Rart leserinnlegg. Nokre spill framstår som gode spill fordi di er laga for spillopplevelsens skyld utan at mikrotrans eller anna piss skal ødelegge. Om spilla er linære eller åpne betyr nada. Og dette skjer kvart år uannsett kva EA eller andre prøver å fortelle.

 

Meir spesiellt at spillpresse ofte unnlater å hedre desse spilla framfor di som er belemra med alskens dritt. Minner om politikere som prøver å slå mynt på noko di ikkje har peiling på. Like kleint som EA sine pubertale innrømmelser.

Lenke til kommentar

– 2017 og 2018 vil stå blant de beste årene i spillhistorien, særlig for lineære spill

Vet den redaksjonelle linja i Gamer ikke er allverden, men dette er noe av det dummeste jeg har lest på Gamer noensinne. Dette burde aldri ha kommet på trykk, og burde vært stoppet av redaksjonen. At det er en politiker endrer ingenting. 90-tallet ler seg i hjel av en slik påstand. Selv 00-tallet ler godt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

– 2017 og 2018 vil stå blant de beste årene i spillhistorien, særlig for lineære spill

Vet den redaksjonelle linja i Gamer ikke er allverden, men dette er noe av det dummeste jeg har lest på Gamer noensinne. Dette burde aldri ha kommet på trykk, og burde vært stoppet av redaksjonen. At det er en politiker endrer ingenting. 90-tallet ler seg i hjel av en slik påstand. Selv 00-tallet ler godt.

Helt enig. Latterlig påstand. 90-tallet gruser de senere tiår. Klør meg i hodet av og til av gamer.no.

Lenke til kommentar

Det største problemet med mikrotransaksjoner er at det gir feil drivere for utviklingen av spill.

 

Fokuset blir ikke lengre å fokusere 100% på å lage en optimal spillopplevelse, men hvordan man kan lage mekanikker som oppfordrer til pengebruk kontinuerlig gjennom spillet.

 

 

Kosmetisk ting som skins, hatter, etc er et flott kompromiss så lenge det er 100 % frikoblet fra spillmekanikken og fremdrift. Hvorfor det da er lootboksene som har fått mesteparten av fokuset og kritikken ifbm med mikrotransaksjoner skjønner ikke jeg, men det er kanskje knyttet til lotteri-aspektet

 

At kosmetiske mikrotransaksjoner i fullpris-spill er "greit" (evt "flott kompromiss") er en såkalt "moving of the goal post". Fordi andre ting de gjør er værre, synes dette ikke å være ille, i tillegg til at denne praksisen har etterhvert fått så mange apologeter og blitt normalisert dit at påstanden blir "sann" bare på bakgrunn av å ha blitt repetert ad nausem.

 

Men det er en lite overveid påstand at "det ikke betyr noe" (hvilket er argumentet bak at "det er greit"), siden det visuelle og estetiske er sentralt i de aller fleste spill. Om det var "uviktig" for hvor mye glede man får ut av et spill hadde f.eks ikke Transmogrification vært et tema i World of Warcraft, langt mindre så og si hele grunnen enkelte har til å spille; Fashion Souls ville ikke vært ei greie; ikke minst, det ville ikke vært noe poeng, eller penger, i å selge skins. Bare tenk på hvor mye smågrin og tyt man hører rundt f.eks JRPG hvor karakterene aldri endrer utseende uansett hvilke våpen eller andre typer utstyr man ikler dem.

 

Å si at det kosmetiske er "greit" å selge som ekstra/miktrotransaksjoner i et spill du har betalt for er å spille rett i hendene til de som forsøker desperat å pushe det narrativet; gjøre det "sosialet akseptabelt" og en norm.

Endret av Snøspade
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Det største problemet med mikrotransaksjoner er at det gir feil drivere for utviklingen av spill.

 

Fokuset blir ikke lengre å fokusere 100% på å lage en optimal spillopplevelse, men hvordan man kan lage mekanikker som oppfordrer til pengebruk kontinuerlig gjennom spillet.

 

 

Kosmetisk ting som skins, hatter, etc er et flott kompromiss så lenge det er 100 % frikoblet fra spillmekanikken og fremdrift. Hvorfor det da er lootboksene som har fått mesteparten av fokuset og kritikken ifbm med mikrotransaksjoner skjønner ikke jeg, men det er kanskje knyttet til lotteri-aspektet

 

At kosmetiske mikrotransaksjoner i fullpris-spill er "greit" (evt "flott kompromiss") er en såkalt "moving of the goal post". Fordi andre ting de gjør er værre, synes dette ikke å være ille, i tillegg til at denne praksisen har etterhvert fått så mange apologeter og blitt normalisert dit at påstanden blir "sann" bare på bakgrunn av å ha blitt repetert ad nausem.

 

Men det er en lite overveid påstand at "det ikke betyr noe" (hvilket er argumentet bak at "det er greit"), siden det visuelle og estetiske er sentralt i de aller fleste spill. Om det var "uviktig" for hvor mye glede man får ut av et spill hadde f.eks ikke Transmogrification vært et tema i World of Warcraft, langt mindre så og si hele grunnen enkelte har til å spille; Fashion Souls ville ikke vært ei greie; ikke minst, det ville ikke vært noe poeng, eller penger, i å selge skins. Bare tenk på hvor mye smågrin og tyt man hører rundt f.eks JRPG hvor karakterene aldri endrer utseende uansett hvilke våpen eller andre typer utstyr man ikler dem.

 

Å si at det kosmetiske er "greit" å selge som ekstra/miktrotransaksjoner i et spill du har betalt for er å spille rett i hendene til de som forsøker desperat å pushe det narrativet; gjøre det "sosialet akseptabelt" og en norm.

Du har flere valg.

 

Betalt DLC med season pass.

 

Gratis DLC med lootboxer.

 

Gratis DLC med månedsleie.

 

Gratis DLC med mikrotransaksjoner.

 

Gratis DLC med betaling for å få tids sparere.

 

Innen lootboxer og mikrotransaksjoner kan man ha pay to win eller kosmetikk.

 

Så det å ha mikrotransaksjoner hvor man kan kjøpe en hatt eller en rosa maling til riflen er virkelig den beste løsningen.

 

Eventuelt kan man jo velge å aldri lage ekstra innhold eller oppdateringer til spillet, og også ha Peer to peer servere.

Men dette er ikke det spillerne ønsker.

 

I en meget stor mengde av spillene med kosmetiske mikrotransaksjoner kan man ikke engang se seg selv.

 

Hvor mange spill finnes det hvor du har betalte kostymer, og det er umulig å forandre utseende uten å betale?

Lenke til kommentar

Microtrans er eit bilde på grådighetskulturen som har fått vekse fram i spillindustrien der di svakaste blir taparane pga suspekte mekanismer samt sosial mobbing. Er litt deilig å ikkje støtte opp om slike utviklere/utgivere. La være å kjøpe dritten di prøver å pushe. Heller bruke penger på spill som gir skins osv pga framgang og skills.

Lenke til kommentar

 

 

– 2017 og 2018 vil stå blant de beste årene i spillhistorien, særlig for lineære spill

Vet den redaksjonelle linja i Gamer ikke er allverden, men dette er noe av det dummeste jeg har lest på Gamer noensinne. Dette burde aldri ha kommet på trykk, og burde vært stoppet av redaksjonen. At det er en politiker endrer ingenting. 90-tallet ler seg i hjel av en slik påstand. Selv 00-tallet ler godt.

Helt enig. Latterlig påstand. 90-tallet gruser de senere tiår. Klør meg i hodet av og til av gamer.no.

Tja. Det er lett å tro at alt var bedre før.

 

Men enig, det skal godt gjøres å toppe andre halvdel av 90-tallet og tidlig 00-tall for min del, men si det til en millennial som er vokst opp med spill fra 2010 og utover.

 

Det blir litt som innen musikk: Svært mange foretrekker musikkstilen som var gjeldende da de selv var unge, uansett om de vokste opp på 60,70,80,90 eller 00-tallet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...