Gå til innhold

Beskylder Tesla for «servicehelvete»: Hevder tre av fire biler ble levert med feil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

6 mnd service tid, og du er godt fornøyd?

Aldri hatt slik ventetid, sist kom de på en uke. Alltid fikset alt av småting, som er det eneste jeg har hatt.

 

Fokuset er nok alt for stort på de som skriker høyest, det er mange "undersøkelse" på forumene hvor andelen store problemer viser seg å være lavt.

 

Er dog veldig kjipt for de det gjelder, ingen tvil om det. Men har ikke en eneste grunn for å ikke kjøpe Tesla igjen. For 4 gang.

Selvfølgelig kommer det Tesla eiere at dette ikke stemmer i det hele tatt og sier dette er storm i vann glasset ? hvorfor hel på dere slik egentlig?

Alt negative som kommer mot Tesla er en konspirasjon teori eller Tesla hatere i følge dere ?

Kanskje er det fakta fra Forbrukerrådet om lavt antall klager?

 

Tesla har en helt annen kommunikasjon med sine kunder enn feks Volkswagen. Dermed blir de mye mer synlige i slike saker.

 

Er selv Tesla eier på snart 6 året (sammme bil) og har hatt minimalt å klage på. Sammnelignet med Renault sm vi hadde tidligere så har Tesla vært ekstremt mye bedre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

det med grushaug er nok heller et ekstremt tilfelle..hvilken vei kjører du på når du klarer å plukke opp så store stener??

 

Nå var vel ikke dette steiner, men sand og støv som hadde kaket seg, noe som blir resultatet av å kjøre på de fleste grusveier e.l. over en periode vil jeg tro.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Men det har jeg. Ingen feil.

Siste 9 årene eid 4 nye biler fra 3 ulike merker. 5te bilen kommer nå snart.

Jeg er skremt av hvor mye bøss det er med bilene fra Tesla group.

Det svartmales også av media fordi folk elsker å hate elbil. Jeg skiftet bil årlig frem til jeg kjøpte ny tesla i 2016 og har vært så fornøyd at jeg ikke har byttet enda og ikke har planer om det heller. Vel.. Gutte-bilen skiftes fortsatt årlig, men det er fordi bil er like mye hobby som fremkomstmiddel :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Servicesituasjonen er veldig avhengig av hvor du bor. Bor du på sørvest-landet, i trønderlag eller nordland er det ca 3-4 mnd ventetid på service, det er ikke bra. Resten av landet er jevnt over ganske bra nå. I fjor var Oslo håpløst og midt-norge bra. Problemet er at det er null utvidelse i region midt, men flere ekstra senter på østlandet. De bygger ut service for tregt med tanke på hvor mange biler de leverer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det svartmales også av media fordi folk elsker å hate elbil. Jeg skiftet bil årlig frem til jeg kjøpte ny tesla i 2016 og har vært så fornøyd at jeg ikke har byttet enda og ikke har planer om det heller. Vel.. Gutte-bilen skiftes fortsatt årlig, men det er fordi bil er like mye hobby som fremkomstmiddel :)

Men da har du ikke folke og masseproduksjon - «billig varianten» Model 3.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er for å få lav Cd verdi med den glatte coupe formede bakenden, og med en sånn sømløs bak får man utfordringer i form av vann/snø som vil gli ned. Man kan løse problemet til en viss grad med å ha en større gummipakning, men hvis det regner mye eller er mye snø på luka så vil dette gli rett inn.

De fleste biler som er coupe formet og ikke har 5 dører men vanlig bakluke har dette problemet, ser ut som Porsche Taycan prototypen og har dette problemet.

 

https://youtu.be/gGbo6o5auzc

Bakluka kunne fint vore bygd slik at bakruta fulgte med og dermed ville ikkje problemet med regn/slaps vore der i det heile. Sjølv med ei større gummipakning vil man få problem. At di lager biler bare for penværsdager er heilt greit, men for min del ville model 3 blitt ein irritasjon. Har dog aldri før sett eit slikt problem med di bilane eg har hatt, dvs coupe, sedan og stv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bakluka kunne fint vore bygd slik at bakruta fulgte med og dermed ville ikkje problemet med regn/slaps vore der i det heile. Sjølv med ei større gummipakning vil man få problem. At di lager biler bare for penværsdager er heilt greit, men for min del ville model 3 blitt ein irritasjon. Har dog aldri før sett eit slikt problem med di bilane eg har hatt, dvs coupe, sedan og stv.

 

Som sagt er det ikke ett problem med regn, tror jeg hadde merket det etterhvert her på vestlandet. Å lage en løsning ala S ville krevd en annen bakrute/konstruksjon. Dette er nok bevist gjort ift å holde kostnader nede samt lage en kul bakrute for å hype produktet. 

 

Forøvrig er det uunngåelig å ha en slik løsning uten å få problemer med snø, se her: 

 

https://www.youtube.com/watch?v=gGbo6o5auzc

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bakluka kunne fint vore bygd slik at bakruta fulgte med og dermed ville ikkje problemet med regn/slaps vore der i det heile. Sjølv med ei større gummipakning vil man få problem. At di lager biler bare for penværsdager er heilt greit, men for min del ville model 3 blitt ein irritasjon. Har dog aldri før sett eit slikt problem med di bilane eg har hatt, dvs coupe, sedan og stv.

Hvilke coupe biler har du hatt? Som du ser på filmen jeg lenket til så er ikke dette et utelukkende problem kun for Model 3, det gjelder de fleste biler med Coupe formet bak ende.

Jeg har hatt en C-klasse Coupe, og når jeg opnet bakluka kasta den vannet på bakruta og så gled det rett ned i bagasjerommet. Men der igjen, visst det pøsregner med vestlandsvind får du vell vann i bagasjerommet uavhengig av hvordan luken er designet.

Lenke til kommentar

Som sagt er det ikke ett problem med regn, tror jeg hadde merket det etterhvert her på vestlandet. Å lage en løsning ala S ville krevd en annen bakrute/konstruksjon. Dette er nok bevist gjort ift å holde kostnader nede samt lage en kul bakrute for å hype produktet. 

 

 

Baklukeløsningen er slik den er for å gå god takhøyde til baksetepassasjerene. Med luke hengslet lengre oppe ville man fått vesentlig dårligere hodeplass i baksetet, evt. måtte formen på hele bilen endres (og da ville den blitt mindre aerodynamisk). 

 

Vil man ha en annen løsning enn på Model 3 er det bare å vente på Model Y...

Lenke til kommentar

Dette er fikset med ny pakning. Men snø vill naturligvis dette inn om en ikke fjerner det. Men vann er ikke ett problem.

 

Hilsen model 3 kjører på vestlandet.

Når ble det fikset?

Vår bli ble hentet i mars, og det blir alltid vått i bagasjerommet når det ligger vann på trunken.

Gang på gang i ferien ble det våte bagger og pose bak i bilen, selv om vi åpner aldri så forsiktig.

 

Hvem har hatt seks måneders servicetid? Ikke jeg. Det lengste er fjorten dager i påvente av deler.

Jeg sendte 2 eposter om dørhåndtak bak som trengte service. Fikk aldri svar. (Bergen)

Var så heldig at på ferien svingte innom Brummundal. De skiftet dørhåndtak i løpet av 4-5 timer.

Se videre svar under neste quote......

 

Bestill servicetime via appen der du forklarer problemet så får du tildelt time umiddelbart. Riktignok litt ventetid avhengig av hvor i landet du er, men om du gidder å kjøre litt så kan du komme til raskt.

App er ikke særlig smart. Den er menybasert.

Skulle reklamere på lakkfeil. Sendte inn via app, og fikk time 3 måneder senere!!!!. Dette fordi appen ikke tar høyde for at reklamasjonen må vurderes først, men tror bilen skal lakkeres.

Etter 2 uker hadde tydeligvis noen sett over, og jeg fikk beskjed om at de kunne ta bilen inn til vurdering etter 3 uker.

Lakkfeilen er både foran og bak, men Tesla mener den er mindre synlig foran, så de vil mest sannsynlig kun omlakkere bak.

Det er riktig at feilen er mindre synlig foran, enn bak, men det er lakkfeil begge steder. (Alt for tynn lakk, feil nyanse, skiller seg fra resten av bilen, støtfanger foran og bak.)

Etter vurderingen hvor Tesla sier den skal ordnes bak, og kanskje revuderes foran, kom den klassiske. "Du hører fra oss".

Nå, 3 uker senere har jeg selvsagt ikke hørt en tøddel. Har heller aldri fått en kvittering eller epost om at jeg faktisk har en pågående reklamasjon. Så når og om jeg hører noe, gjenstår å se.

Totalt behandlingstid på å rette lakkfeil er uansett nå overskredet 6 uker, og jeg vet ikke noe.

 

Til sammenligning klarte noen å parkeringsskade og bulke bagasjelokket på vår Hyundai Kona Electric. Skifte av bagasjelokk, re-lakkering og ferdig bil tok 10 virkedager.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg tror noe a grunnen til at Tesla fungerer så godt i Norge, og at servicen er under pari er at det å levere biler lønner seg voldsomt motsvarende andre markeder, og det lønner seg å levere dem raskt og i mengde. Service derimot koster skjorta fordi lønnsnivået er høyt.

 

Derav konseptene med deler man kan skru på selv, og omorganisering av CAN-buss/ledningsnett til mer utskiftbart system.

 

Siden velstandsnivået er like høyt som ujevnhetene i kjørebanen tror jeg modell Y kommer til å bli folkebilen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det er også grove designfeil på bilen som gjør at man vil dra håret sitt ut etterhvert.

 

https://youtu.be/Bj78E1dArdI

 

https://youtu.be/hCv_Ha0oWjE

Var ikkje klar over at trunken bak er såpass dårlig designa at regnvann og etter kvart snø/slaps renner rett ned i bagasjerommet når man åpner luka. Blir mange sure fjes når di etter kvart oppdager den designfeilen. Har dette kome fram på reviews av model 3?

Vell, her er det han som postet den første videoen selv skriver.

 

 

Dirty TeslaFor 1 md. siden (redigert)

I see this video is starting to take off again so I need to say, anyone coming here to show a huge "flaw" with the Tesla is in the wrong place. I drive 6 MILES of dirt roads every day, and yes I get some dirt in my car, but no bumpers are falling off, nothing was sagging, the car is doing very well for driving on terrible Michigan roads, dirt or paved. If this does any damage to the car, I'll be the first to post about it.

 

Videoen til Bjørn viser et kjedelig, men langt fra unikt for Tesla, problem en del sedaner har i større eller mindre grad. Jeg forsvarer det ikke, men andre produsenter klarer også dette og det er verdt og nevne. De har for øvrig endret på gummilisten som skal gjøre dette bedre, og problemet gjelder bare når det er relativt mye vann som kommer fort i det luken åpnes kjapt.

 

Og nei jeg er ikke en teslaeier som synes alt er greit, jeg har ikke en Tesla selv.

Lenke til kommentar

Som sagt er det ikke ett problem med regn, tror jeg hadde merket det etterhvert her på vestlandet. Å lage en løsning ala S ville krevd en annen bakrute/konstruksjon. Dette er nok bevist gjort ift å holde kostnader nede samt lage en kul bakrute for å hype produktet. 

 

Forøvrig er det uunngåelig å ha en slik løsning uten å få problemer med snø, se her: 

 

https://www.youtube.com/watch?v=gGbo6o5auzc

Har noen åpnet soltaket i snøværet??? :hmm:

Lenke til kommentar

 

Bakluka kunne fint vore bygd slik at bakruta fulgte med og dermed ville ikkje problemet med regn/slaps vore der i det heile. Sjølv med ei større gummipakning vil man få problem. At di lager biler bare for penværsdager er heilt greit, men for min del ville model 3 blitt ein irritasjon. Har dog aldri før sett eit slikt problem med di bilane eg har hatt, dvs coupe, sedan og stv.

 

Som sagt er det ikke ett problem med regn, tror jeg hadde merket det etterhvert her på vestlandet. Å lage en løsning ala S ville krevd en annen bakrute/konstruksjon. Dette er nok bevist gjort ift å holde kostnader nede samt lage en kul bakrute for å hype produktet. 

 

Forøvrig er det uunngåelig å ha en slik løsning uten å få problemer med snø, se her: 

 

https://www.youtube.com/watch?v=gGbo6o5auzc

Har ikkje nevnt snø. Regn/slaps problemet forsvinner ikkje ved å vise video av idioter. Normale folk ville fjerna snøen før di åpna bakluka.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...