Gå til innhold

Disse to mener oljebransjen er en spydspiss i det grønne skiftet: – Den fremste kraften for innovasjon [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"– La meg si... Jeg sier det litt annerledes: Jeg tror det er nyttig for utviklingen i Norge at Innovasjon Norge legger slik vekt på olje- og gassnæringen, som de gjør nå."

 

Ja det er nok slik det er, så lenge ikke Innovasjon Norge trakker olje- og gassnæringen på tærne så er det stor samarbeidsvilje.

Den dagen Haugli prøver å gå sine egne veier, som f. eks. å satse på vindturbiner plassert på havmerder av typen Nordlaks bygger, så blir fort fornybar energi en konkurrent på energimarkedet og samarbeidet rakner, tror jeg.

I dag er oljenæringen presset, og med god grunn.

"Sannheten om klima" var to programer sendt på NRK 8.8. og 15.8

Det var amerikanske forskere som fikk komme med sine forskningsresultater, og om bare 80% hadde med sannheten å gjøre var forskningen overbevisende.

Vi har en klimakrise og sannsynligheten for 1 m høyere havnivå i 2100 er overhengende.

Det verste senarioet snakker om 2,4 m.

Vi kan ikke bare ignorere forskningen og fortsette som før.

Dersom norske politikere tar signalene på alvor slutter vi med leting etter olje og gass i dag.

De som blir valgt inn på Stortinget i 2021 får oppgaven med å lage en plan for avvikling av norsk oljevirksomhet, det er alvoret i forskningen.

Allerede i dag er det grupper av folk som må finne seg en annen plass å bo, som er tilfellet med de som bor på Marshall-øyene i Stillehavet.

Lenke til kommentar

Oljeindustrien har definitivt midlar og vilje til å utvikle ny teknologi. At dette kan overførast til andre bransjar er jo positivt, men eg stiller meg sterkt tvilande til at oljebransjen er villig til å overføre kunnskap til bransjar som kan undergrave fortenesten deira i vesentleg grad.

 

Uansett korleis ein vrir og vender på klimakatastrofen er det utslepp av produktet fossilt karbon som er problemet. Enten dette er etter forbrenning, eller direkte utslepp til atmosfæren: Howarth, R. W.: Ideas and perspectives: is shale gas a major driver of recent increase in global atmospheric methane?, Biogeosciences, 16, 3033–3046, https://doi.org/10.5194/bg-16-3033-2019, 2019.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...