Gå til innhold

Hjelp terrasse bygging!


xrays

Anbefalte innlegg

Jeg har da altså ansatt  noen for å bygge en terrasse, men der jeg dessverre ikke er fornøyd og lurer på å rive hele terrassen eller at de som bygde prøver å avslutte den og i den sammenheng lurere jeg på fordi den ble bygget  i går og en entrepenør  kosulent så på den i dag han var jer egentlig for noe annet oppuss, men konfronterte saken, ...og han var negativ men jeg sitter her og vet ikke hvilke mennesker jeg skal stole på fordi folk er så egoisitiske og skal mæle egen kake, økonomi, firma etc. som går utpover at de ønsker å gi meg beste råsd så--

 

 

Må terrassen festes i grunnen inne i jorden??? den ligger ca 20 cm over jorden trykk imp hviler på bakken.

Det er ellers unøyaktigheter som er klandreverdig Men skal den ned i bakken altså. Under jorda?

Endret av xrays
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke noen snekker men har nylig oversett en byggeprossess her :)

 

Har nylig fått en platting/terasse lagt ferdig her, alt gjort av huseier selv med hjelp av meg og annen familie... Her ble det fjernet ett lag med jord, lagt 20cm tykt lag med grus/singel for drenering... alt dette ble gjevnet helt flatt med hoppetusse og målt med laser for å få det helt perfekt.. Så ble det lagt noen planker i lengderetning av hvor bordene skal gå, målt på nytt for rett høyde før tverrbjelkene ble lagt med 60cm mellomrom og skrudd fast i plankene under.. Så ble det lagt terassebord på toppen der igjen..

 

Her ble det slått ned noen staur i bakken langs fronten av plattingen som ble skrudd inn i tverbjelkene som en forankring i tilfelle det skulle blir storm/orkan og luften skulle snike seg under.. Men det er i all praksis en flytende platting som ikke er montert fast i huset eller veggen..

 

Slik så det ut under byggeprosessen...

 

post-22199-0-79649100-1565959945_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Går da fint å ha terrasse som ligger på mark. Skal den stå over terreng trengs det søyler som forankres tilstrekkelig i grunnen. 

 

Unøyaktigheter? Endebord kappes som regel til slutt, så det trenger du ikke bekymre deg for. Ujevnt mellomrom mellom plank er ikke alltid pent, men kan hende det går seg til når imp tørker. 

 

Men det bildet der så makkverk ut. Er det seriøst byggfolk som gjør slikt? 

Lenke til kommentar

Går da fint å ha terrasse som ligger på mark. Skal den stå over terreng trengs det søyler som forankres tilstrekkelig i grunnen.

 

Unøyaktigheter? Endebord kappes som regel til slutt, så det trenger du ikke bekymre deg for. Ujevnt mellomrom mellom plank er ikke alltid pent, men kan hende det går seg til når imp tørker.

 

Men det bildet der så makkverk ut. Er det seriøst byggfolk som gjør slikt?

Det er nordmenn, far og sønn. Fikk det rimeligere enn normalt. Men forventet jo bedre resultat.

 

Men kan det være at støtten under har glidd litt ut etterpå, siden det er sånn på et par rekker?

 

Men det som sjokkerte var dette bildet., jeg mener hallo liksom

post-367595-950234_thumb.jpg

Endret av xrays
Lenke til kommentar

Ja så sånn ut, men teraSsen er i ly her med vegger rundt,.. synd jeg ikke tok bilde.

 

 

Kan du legge ut bilde av terrasse som ferdig?

 

Er nå mest denne unøyaktigheter som terrasse bygger forsvarer at det blir bra senere

Ble meget bra her, stod ferdig i går her.

post-22199-0-26090800-1565964508_thumb.jpg

 

Men det kan vel stemme at det blir bedre etterhvert.. Men det så litt slurvete ut på det bilde du viste, alt for tett også.. Er det brukt spiker og ikke skruer? Å spikre platting er litt tullete mener jeg.. de blir som regel presset opp etterhvert..

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar

Fargen trenger du ikke å bekymre deg for. Den blekes til grått over tid.

Men var litt variabel bredde på planken... Og skjøtene så ikke bra ut.

Ja men de har jo lagt inn en kort bit midt oppi, ser rart ut i tillegg til at det er noen merker som jeg ikke vet hva er, se bilde

post-367595-2224782_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Ble meget bra her, stod ferdig i går her.

IMG_0063.jpg

 

Men det kan vel stemme at det blir bedre etterhvert.. Men det så litt slurvete ut på det bilde du viste, alt for tett også.. Er det brukt spiker og ikke skruer? Å spikre platting er litt tullete mener jeg.. de blir som regel presset opp etterhvert..

Rikelig mellomrom der iallefall kontra min og finer den.

post-367595-159464_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Ja men de har jo lagt inn en kort bit midt oppi, ser rart ut i tillegg til at det er noen merker som jeg ikke vet hva er, se bilde

 

Pallene blir levert med metallbånd rundt til forhandler, du har sannsynligvis fått et bord som har ligget øverst/nederst som gjør at det blir merker fra båndet., eller det kan være noe annet, uansett uproft og ikke sortere ut dette (enten snu bordet, eller sortere det ut når de henter).

 

Kort bord midt oppi kommer jo helt an på hvor mye avkapp du er villig til å ofre eller ikke. Bare hele lengder medfører dyrere prosjekt og mye avkapp.

 

Ligger ikke bordene for tett her hos meg??

 

Det kommer helt an på fuktighetsnivået på bordene ved legging. Min erfaring er at de som regel krymper ganske mye etter hvert, så å legge de med mellomrom i utgangspunktet kan etter hvert medføre veldig store glipper.

Endret av bas
Lenke til kommentar

Pallene blir levert med metallbånd rundt til forhandler, du har sannsynligvis fått et bord som har ligget øverst/nederst som gjør at det blir merker fra båndet., eller det kan være noe annet, uansett uproft og ikke sortere ut dette (enten snu bordet, eller sortere det ut når de henter).

 

Kort bord midt oppi kommer jo helt an på hvor mye avkapp du er villig til å ofre eller ikke. Bare hele lengder medfører dyrere prosjekt og mye avkapp.

 

 

Det kommer helt an på fuktighetsnivået på bordene ved legging. Min erfaring er at de som regel krymper ganske mye etter hvert, så å legge de med mellomrom i utgangspunktet kan etter hvert medføre veldig store glipper.

Ser den, men nå har jeg og den andre som skriver samme type materialet som man ser av bildene. Er tettere på mine ser dere.

Lenke til kommentar

Ser den, men nå har jeg og den andre som skriver samme type materialet som man ser av bildene. Er tettere på mine ser dere.

 

Det er fuktinnhold som er avgjørende. Selv om dere har samme type materiale så betyr det ikke at det vil oppføre seg likt (krympe likt). Har man f.eks kjøpt materialer tidlig i sesong (altså relativt nyprodusert) så er de som regel "søkkvåte" og vil krype kraftig  (bordene er veldig tunge og det nærmest pipler impregneringsvæske når man skrur de fast). Kjøper man derimot f.eks på sensommeren og det har vært en fin og tørr sommer så kan de allerede ha krympet en del som følge av mindre fuktighet. Kun faktisk måling av fuktinnhold vil gi deg svar, men jeg vil tørre å påstå at man i de aller fleste tilfeller kan legge de helt inntil hverandre. Gi det en sesong og se.

Endret av bas
Lenke til kommentar

Tømreren i stolen 2 meter fra meg sier følgende:

 

-vanskelig å bedømme utfra bildene, men det ser noe amatørmessig ut.

-avstand mellom bordene ved bruk av relativt nye materialer bør være ca 3-5mm. De krymper etterhvert så fuktighet spiller som nevnt i ovenstående innlegg en stor rolle. "Søkkvåte" bord kan nærmest legges helt inntil hverandre og likevel ha en avstand på 5mm eller mer etter en sesong. 

 

Han sier også:

 

-viktigst av alt: alle bord SKAL legges med årringene samme vei slik at de buer oppover mot sidene når du ser mot endeveden. Snu ALDRI ett enkelt bord fordi "det ser finere ut" på andre siden. Da er helvete løs når de tørker og bordene buer seg "feil" vei. 

 

Og til slutt nevnte han: Skruer, IKKE spiker. 

Endret av Valotunk
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Snekkeren sier at han løper til skatte kontoret og med telefon opptak der han viser opptak at jeg nevnte noe om å betale kontant /svart. Går ikke det bare ut over han som som godkjenner svart Jobb osv?? Saken er jeg har betalt noe av summen på fredag fordi han ville ha noe penger ASAP og jeg var så sliten og trøtt og orket ikke maset. Saken er jeg truer med å sverte han veldig på mittanbud m bilder osv dersom han ikke betaler noe tilbake fordi det er for mange feil og mangler. Så han truer meg tilbake med det. Men får høre med skatte kontoret selv i morgen. En hyl ut om noen vet svaret takk.

Endret av xrays
Lenke til kommentar

Da blir jo du bustet for å engasjere svart arbeid. Skatt Øst er ganske snille sånn sett, for da må du betale momsen han ikke har betalt etter hva jeg husker. Hvor mye betalte du snekkern?

Redigert pga gjenkjennbart innhold

 

 

Betalt noe. Saken er at fudamentet ikke er på plass pga ting har blant annet glidd/vridd seg/ i følge ny befaring.

Alt må bort. Altfor mye feil overalt. 

Endret av xrays
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...