Gå til innhold

Oslomarka for nybegynnere


Anbefalte innlegg

Jeg har bodd i Oslo i fem år uten å vært i Oslomarka, men synes det er på tide. Men hvor bør jeg fra? Østmarka? Nordmarka? Lilomarka? Er det noen forskjell? Og hvordan kommer jeg meg dit? Hvis man googler får man så forskjellige svar. Buss ditt og datt til hit og dit...
Skal man bare velge en mark og prøve seg fram? Her er det snakk om gåturer hovedsakelig men gjerne også telturer etter hvert.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden du ikke sier hvor du bor er det heller ikke mulig å si hvordan du kommer deg til de ulike områdene.

 

Det er klart det er forskjell på Østmarka, Nordmarka og Lillomarka. De ligger på ulike sider av byen og er tildels ganske ulike.

 

Hvis du bor ved ei T-banelinje kan du starte med å ta T-banen til Sognsvann eller Frognerseteren for å få en fin start på tur i Nordmarka, Østensjøbanen til eksempelvis Skullerud for å ha Østmarka for dine føtter og fra både Grorud og Romsås er det kurant å komme seg ut i Lillomarka.

 

Se sider som https://ut.no og https://www.godtur.no for tips til konkrete turer ut fra ditt nivå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Siden du ikke sier hvor du bor er det heller ikke mulig å si hvordan du kommer deg til de ulike områdene.

 

Det er klart det er forskjell på Østmarka, Nordmarka og Lillomarka. De ligger på ulike sider av byen og er tildels ganske ulike.

 

Hvis du bor ved ei T-banelinje kan du starte med å ta T-banen til Sognsvann eller Frognerseteren for å få en fin start på tur i Nordmarka, Østensjøbanen til eksempelvis Skullerud for å ha Østmarka for dine føtter og fra både Grorud og Romsås er det kurant å komme seg ut i Lillomarka.

 

Se sider som https://ut.no og https://www.godtur.no for tips til konkrete turer ut fra ditt nivå.

 

Vel jeg bor på Løkka men jeg er forberedt på å reise litt. Visste faktisk ikke at Sogsvann grenset til Marka, så uvitende er jeg. Er det merket ved Sogsvann hvor Nordmarka ligger?

 

Hvis jeg drar til Sogsvann er det merket turstier mot Nordmarka? Og hvis jeg drar til Skullerud er det skilt mot Østmarka? Eller er det bare å bevege seg mot grønt?

 

Jeg skjønner at de forskjellige markene er forskjellige, men er det noen vesentlig forskjell? Er noen mer fjellterreng enn andre? Har noen mer vann enn andre?

Lenke til kommentar

Først en liten grov inndeling:
Nordmarka = marka nord for Oslo og dekker områdene Oslo, Hole, Ringerike, Jevnaker, Lunner og Nittedal.

Østmarka = Marka som dekker områdene Oslo øst, Lørenskog, Rælingen, Enebakk og Ski.

Vestmarka = ligger vest av Oslo i kommunene Bærum, Asker og Lier.

 

Det er forholdsvis enkelt å komme seg dit, nesten uansett hvilken av de du skal til. Jeg har mest erfaring med Vestmarka (rundt Asker og Bærum) og Nordmarka. Begge har fin natur men Vestmarka kan kanskje være litt mer "rå" i form av mye mer kuppert terreng og stier som går opp og ned hele tiden. 

Frognerseteren og Grefsenkollen er fine utgangspunkter for tur i Nordmarka ettersom du bor på Løkka. Bussene 56 og 56B går fra Nydalen og Storo. 56b går bare på røde dager men går helt opp til Grefsenkollen. Der er det veldig fin utsikt og anbefales. 

 

Skal du til Østmarka kan du bruke både t-bane (fa Stovner-området) og buss men akkurat hvor det er best å starte da jeg ikek har vært så mye på tur der. 

Det finnes et par bra apper som viser stier og sånn i marka som er grei å ha forhåndsinstallert. Google maps er veldig dårlig på stier o marka.

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

Vel jeg bor på Løkka men jeg er forberedt på å reise litt. Visste faktisk ikke at Sogsvann grenset til Marka, så uvitende er jeg. Er det merket ved Sogsvann hvor Nordmarka ligger?

Nordmarka er skogsområdene du kommer rett inn i fra T-banen på Sognsvann.

Det er der skiltet til populære utfartsmål som Ullevålseter, Kikut osv.

 

Hvis jeg drar til Sogsvann er det merket turstier mot Nordmarka? Og hvis jeg drar til Skullerud er det skilt mot Østmarka? Eller er det bare å bevege seg mot grønt?

Det er skiltet til konkrete mål i de ulike markaområdene.

På Sognsvann er du praktisk talt i marka og det er umulig å ikke forstå hvilken vei man skal gå.

Fra Skullerud er det bortimot det samme. Når du kommer opp fra T-banen ser du mot venstre når du står ved kiosken, da ser du skogen og det er bare å gå mot den.

 

Jeg skjønner at de forskjellige markene er forskjellige, men er det noen vesentlig forskjell? Er noen mer fjellterreng enn andre? Har noen mer vann enn andre?

Fjellterreng er det ikke så mye av, markaområdene her er under tregrensen og det betyr at det er skogsterreng du går i.

De høyeste toppene er i Nordmarka.

 

 

Først en liten grov inndeling:

Nordmarka = marka nord for Oslo og dekker områdene Oslo, Hole, Ringerike, Jevnaker, Lunner og Nittedal.

Østmarka = Marka som dekker områdene Oslo øst, Lørenskog, Rælingen, Enebakk og Ski.

Vestmarka = ligger vest av Oslo i kommunene Bærum, Asker og Lier.

Du glemte Lillomarka som er regnet som et eget markaområde øst for Maridalsvannet.

Mellom Vestmarka og Nordmarka har man også Bærumsmarka som en del feilaktig betrakter som en del av Vestmarka.

 

Skal du til Østmarka kan du bruke både t-bane (fa Stovner-området) og buss men akkurat hvor det er best å starte da jeg ikek har vært så mye på tur der.

Stovner er et dårlig utgangspunkt for å gå ut i Østmarka.

Noen steder som er bedre:

Ellingsrudåsen (endestopp på Furusetbanen)

Ulsrud (i gangavstand fra Østmarksetra)

Bøler (i gangavstand fra marka)

Bogerud (også et greit sted å starte)

Skullerud (stedet jeg som regel ville valgt)

Lenke til kommentar

Du glemte Lillomarka som er regnet som et eget markaområde øst for Maridalsvannet.

Mellom Vestmarka og Nordmarka har man også Bærumsmarka som en del feilaktig betrakter som en del av Vestmarka.

 

I følge Wikipedia er Lillomarka en del av Nordmarka. Det samme gjør Bærumsmarka i følge Wikipedia. Greit nok at mindre deler av Nordmarka har egne navn men jeg tegnet opp et større bilde sånn at TS skulle vite hva som er hvor. 

Lenke til kommentar

Først en liten grov inndeling:

Nordmarka = marka nord for Oslo og dekker områdene Oslo, Hole, Ringerike, Jevnaker, Lunner og Nittedal.

Østmarka = Marka som dekker områdene Oslo øst, Lørenskog, Rælingen, Enebakk og Ski.

Vestmarka = ligger vest av Oslo i kommunene Bærum, Asker og Lier.

 

Det er forholdsvis enkelt å komme seg dit, nesten uansett hvilken av de du skal til. Jeg har mest erfaring med Vestmarka (rundt Asker og Bærum) og Nordmarka. Begge har fin natur men Vestmarka kan kanskje være litt mer "rå" i form av mye mer kuppert terreng og stier som går opp og ned hele tiden. 

 

Frognerseteren og Grefsenkollen er fine utgangspunkter for tur i Nordmarka ettersom du bor på Løkka. Bussene 56 og 56B går fra Nydalen og Storo. 56b går bare på røde dager men går helt opp til Grefsenkollen. Der er det veldig fin utsikt og anbefales. 

 

Skal du til Østmarka kan du bruke både t-bane (fa Stovner-området) og buss men akkurat hvor det er best å starte da jeg ikek har vært så mye på tur der. 

 

Det finnes et par bra apper som viser stier og sånn i marka som er grei å ha forhåndsinstallert. Google maps er veldig dårlig på stier o marka.

 

Takk. Da kan vi enten prøve å gå fra Skullerud T til Østmarka eller evt Nordmarka med buss 56. Hvilke stopp kan man f.eks velge med buss 56 på ikke-røde dager?

Lenke til kommentar

Takk. Da kan vi enten prøve å gå fra Skullerud T til Østmarka eller evt Nordmarka med buss 56. Hvilke stopp kan man f.eks velge med buss 56 på ikke-røde dager?

Jeg var bare tatt 56-bussen til en holdeplass som heter Trollveiskrysset. Det er der 56 og 56B skiller lag (hvor 56b tar til høyre og kjører opp til Grefsenkollen). Jeg har sett mange med turklær ta 56-bussen lenger så jeg regner med det går fint å starte lenger inn på det strekker også. Det er en fin tur til Grefsenkollen derfra

Lenke til kommentar

I følge Wikipedia er Lillomarka en del av Nordmarka. Det samme gjør Bærumsmarka i følge Wikipedia. Greit nok at mindre deler av Nordmarka har egne navn men jeg tegnet opp et større bilde sånn at TS skulle vite hva som er hvor.

Kan du lese igjen?

Jeg finner ikke på noen av de sidene du linker til at de tilhører Nordmarka, derimot er de en del av Oslomarka som er en betegnelse på markaområdene rundt Oslo.

 

Om Lillomarka skrives det på Wikipedia blant annet:

Lillomarkas geografi er avgrenset av Maridalen i vest, Nittedal og Gjelleråsen med Gjelleråsmarka i øst, bebyggelsen i Groruddals-bydelene Bjerke og Grorud i sør og Gjøvikbanen og Movatn i nord. Vest og nordvest for Lillomarka, på den andre siden av Maridalen, ligger Nordmarka.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Vel jeg bor på Løkka men jeg er forberedt på å reise litt. Visste faktisk ikke at Sogsvann grenset til Marka, så uvitende er jeg. Er det merket ved Sogsvann hvor Nordmarka ligger?

 

Hvis jeg drar til Sogsvann er det merket turstier mot Nordmarka? Og hvis jeg drar til Skullerud er det skilt mot Østmarka? Eller er det bare å bevege seg mot grønt?

 

Jeg skjønner at de forskjellige markene er forskjellige, men er det noen vesentlig forskjell? Er noen mer fjellterreng enn andre? Har noen mer vann enn andre?

 

 

Hei nabo! 

 

Jeg bor i samme område og benytter meg mest av Lillomarka. Jeg tar 31 bussen (den går nå fra Sars gate) til Tonsenhagen skole. Her går du ca. 200 meter fra stoppet (forbi skolen) til marka starter. Her er det fine muligheter til å jogge (både på grus og stier), gå tur eller ski (preparerte løyper) om vinteren. 

Lenke til kommentar

Hei nabo! 

 

Jeg bor i samme område og benytter meg mest av Lillomarka. Jeg tar 31 bussen (den går nå fra Sars gate) til Tonsenhagen skole. Her går du ca. 200 meter fra stoppet (forbi skolen) til marka starter. Her er det fine muligheter til å jogge (både på grus og stier), gå tur eller ski (preparerte løyper) om vinteren. 

Takk for tipset.

Hadde egentlig tenkt å ta banen til Skullerud og gå i Østmarka til uken, men hvis Lilomarka er enklere blir det kanskje det...

Har du vært i Nordmarka eller Østmarka også? Kan det sies å være noen forskjell? Vil ikke at min første markatur skal være skuffende :p

Lenke til kommentar

Hadde min første tur i Østmarka. Til tross for at jeg klarte å gå i feil retning og endte opp med å vandre en time i feil retning - mot Bogerud og Oppsal hvor jeg ble sendt av Google Maps - fant jeg det til slutt. Jeg klarte også å ende opp å gå i fire forskjellige blindveier i Østmarka da mye var stengt av gjerder - muligens pga arbeid i området, men neste gang får jeg følge de mer populære og folksomme stiene :) Kunne gjerne sagt opp jobben og gått i Marka hver dag!

Lenke til kommentar

Hadde min første tur i Østmarka. Til tross for at jeg klarte å gå i feil retning og endte opp med å vandre en time i feil retning - mot Bogerud og Oppsal hvor jeg ble sendt av Google Maps - fant jeg det til slutt. Jeg klarte også å ende opp å gå i fire forskjellige blindveier i Østmarka da mye var stengt av gjerder - muligens pga arbeid i området, men neste gang får jeg følge de mer populære og folksomme stiene :) Kunne gjerne sagt opp jobben og gått i Marka hver dag!

Ett lite tips. Last ned NorgesKart. Den har med oppmerkete stier, og du kan laste ned kartdata for de områdene du vil. :)

Den har app for både iOS og Android, hvis jeg ikke husker feil. :)

Lenke til kommentar

Ett lite tips. Last ned NorgesKart. Den har med oppmerkete stier, og du kan laste ned kartdata for de områdene du vil. :)

Den har app for både iOS og Android, hvis jeg ikke husker feil. :)

 

 

Appen til UT.no har også oppmerkede stier. Siste gang jeg stolte på Google maps i skauen var da jeg soste rundt i området rundt  Kolsåstoppen alt for lenge.

 

De fleste oppdaterte apper funker ikke på min gamle iphone 4, men kan prøve :)

Endret av TheodorBjork
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...