Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Bud på Tvangssalgsleilighet.


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Bydde på en tvangssalg leilighet for snart 6 uker siden, og fikk mail tilbake hvor det stod at budet var mottatt og godkjent, men at hun ikke vil anbefale det til kreditor. Jeg tenkte ikke så mye over det da jeg trodde dette var opp til saksøker å godkjenne bud, og ikke medhjelper.

 

Men jeg har klart å overse en setning på bud skjemaet i liten skrift: "Såfremt rettens medhjelper innen utløpet av den ovennevnte fristen gir melding om at budet er blant dem medhjelper vil anbefaler ovenfor saksøkeren, er budet bindene i ytterlige 6 uker, regnet fra utløpet av fristen."

 

Jeg regner da med at budet mitt aldri var bindende? Er det slik at medhjelper ikke trenger å melde inn bud til kreditor? Jeg syntes det er merkelig at et bud som er 13% under prisantydning kan bli forkastet av medhjelper så raskt. Er dette innenfor medhjelper sin rolle?

 

Da har jeg trodd egenkapitalen min har vært låst i 6 uker, men jeg egentlig kunne gå å se på nye leiligheter?

 

Takk for svar!

 



Anonymous poster hash: beed0...9dd
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tvangsfullbyrdelsesloven § 11-26 bestemmer at den som vil legge inn bud må akseptere at budet er bindende i minst seks uker - som hovedregel. Ved å fylle ut budskjemaet med den "lille skriften" har du gitt medhjelper en opsjon på å forlenge bindingstiden i seks uker, men dette påvirker ikke lovens frist.

 

Det er retten som stadfester bud, og som dermed løser andre budgivere fra sine forpliktelser, ikke medhjelper. Budet er bindende for deg i seks uker selv om medhjelper sier at medhjelper ikke vil anbefale budet stadfestet overfor saksøker.

 

Saksøker kan begjære et bud stadfestet selv om det ikke er anbefalt, f.eks. fordi saksøker får full dekning uansett og det bare går ut over etterfølgende panthavere.

Endret av krikkert
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...