Gå til innhold

Jobbe seg oppover eller spe på med en bachelor


Anbefalte innlegg

Jeg har aldri vært spesielt akademisk begavet og falt derfor ut av videregående skole.

Har begynt å jobbe med karakterene nå nesten 9 år senere. Ser at jeg går under 23/5-regelen og slikt.

Så på et år eller to kan også jeg karre meg mot ca 55 studiepoeng og kunne komme inn på dataingeniør eller informatikk...

 

Jeg føler meg mer voksen og burde dermed klare å studere.

 

Jeg har forøvrig jobbet som system- og webutvikler i 4 år med teknologier som js/jquery, sql, php, html/css. Jeg har håpet på å kunne hoppe et steg videre uten ha bachelor, ettersom jeg nå kan vise til realkompetanse. Men det viser seg å være ganske vanskelig. Store aktører som Telenor, Evry, Sopra Steria osv bare totalt avviser søknader der det ikke er utdanning inne i bildet.

 

Hvor verdt det er det å ta en bachelor når man allerede har jobbet med faget i 4 år?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Store aktører som Telenor, Evry, Sopra Steria osv bare totalt avviser søknader der det ikke er utdanning inne i bildet.

 

Det er uansett ikke steder der kan anbefales.  I Telenor settes norske dataingeniører til å skrive spesifikasjoner i Word ned til minste detalj for at noen i India har sjans til å utføre jobben og resten av tiden brukes i telefonkonferanser med selvsamme indere som prater Hinglish for å forklare hva de har gjort feil.  Har heller ikke noe godt å si om Evry, men har et par kollegaer som har jobbet i Sopra Steria og de var vist fornøyd med det selv om jeg ikke ville være fristet. 

 

Jeg tror få steder hadde brydd seg nevneverdig om du hadde tatt en bachelor i etterkant.  Selv som siv.ing. blir du bare spurt om karakterer og utdannelse i første jobben du får i det private næringsliv. Erfaring og resultater betyr langt mer. Kan du vise til konkrete resultater som du har hatt en betydelig andel i, og har et par kollegaer som kan gå god for det og stå inne for at du er en grei person å jobbe med, kommer du lengere med det enn med et stykke papir. 

 

Hvis du vil jobbe deg oppover, så finn en bedrift av middels størrelse og gjør en god jobb der, men ikke se deg blind på utvikling alene; sett deg skikkelig inn i virksomheden og bransjen. Bli godt kjent med domenet. Lær deg alle deler av bedriften. Typiske utfordringer i større bedriter er at folk kun vet noe om akkurat det de selv holder på med, og iøvrig ikke er veldig interessert i å vite noe mer.  En person som tilegner seg viten på tvers af bedriften sitter med gode kort på hånden for å jobbe seg oppover, få innflytelse og jobbsikkerhet. 

Endret av tigerdyr
Lenke til kommentar

Det store spørsmålet er vel egentlig hvor flink du er. 

 

Du trenger ikke utdanning, arbeidsgiver som er ute etter kompetanse bryr seg ikke om du ikke har fullført videregående! 

 

Disse arbeidsgiverne du nevner er ikke akkurat mye å skryte av og lønnsnivået er lavt (som også faktisk sier litt om kompetansen de har). 

 

Jeg stemmer nei, totalt meningsløst! Du kan bruke de årene til veldig mye annet som gir deg et mye større sprang. 

 

Rust, Haskell og Nix sier jeg bare! 

 

Som alt annet, er du flink er det alltid muligheter! 

Endret av HTTP80
Lenke til kommentar

Svaret er ganske enkelt. Stillinger som knyttet til den offentlige sektoren direkte eller indirekte (som innleid konsulent/kundeprosjekter) krever at du må ha utdanning.

 

I privat sektor spiller det ingen rolle. Om du ønsker å ha muligheten til å ta jobber alle steder så anbefales at du tar utdanning. Det er ikke spesielt vanskelig for deg som kan programmering godt vil jeg si.

Lenke til kommentar

Svaret er ganske enkelt. Stillinger som knyttet til den offentlige sektoren direkte eller indirekte (som innleid konsulent/kundeprosjekter) krever at du må ha utdanning.

 

I privat sektor spiller det ingen rolle. Om du ønsker å ha muligheten til å ta jobber alle steder så anbefales at du tar utdanning. Det er ikke spesielt vanskelig for deg som kan programmering godt vil jeg si.

Det er vel å overforenkle ganske så mye. Som TS skriver er utdannelse en forutsetning mange steder, også i de private bedriftene han lister opp.

 

Utdannelse er absolutt en fordel, spesielt når du har lite erfaring.

Lenke til kommentar

Det store spørsmålet er vel egentlig hvor flink du er.

 

Du trenger ikke utdanning, arbeidsgiver som er ute etter kompetanse bryr seg ikke om du ikke har fullført videregående!

 

 

Har du prøvd å søke jobb innen IT uten erfaring eller utdannelse? Mange kaster slike søknader med en gang.

 

Disse arbeidsgiverne du nevner er ikke akkurat mye å skryte av og lønnsnivået er lavt (som også faktisk sier litt om kompetansen de har).

 

 

Hvor burde TS søke da? Hvem betaler vesentlig over disse?

 

Jeg stemmer nei, totalt meningsløst! Du kan bruke de årene til veldig mye annet som gir deg et mye større sprang.

 

Rust, Haskell og Nix sier jeg bare!

 

 

Jeg har aldri sett noen etterspørre dette. Kan du nevne en eneste arbeidsgiver som bruker rust eller haskell i norge? Hvis du mener Linux med Nix, så er ikke det det mest relevante for utviklere.

 

Som alt annet, er du flink er det alltid muligheter!

Joda, men det betyr ikke at det ikke er en fordel med utdannelse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det vil alltid være lettere å komme seg inn dørene med en formell utdannelse. Dette er gjerne viktigs tidlig i karrieren, og blir mer og mer uvesentlig utover som man får et større nettverk i bransjen, samt. forhåpentligvis en ettertraktet kompetanse.

 

Men det er ikke umulig å få jobbtilbud uten manglende formell utdannelse, men du må være bedre til å fremheve egen kompetanse/selge deg selv inn. Jeg har selv bare et fagbrev, men har fått tilbudt stillinger som eksplisitt krever mastergrad o.l. flere ganger. Jeg har heller aldri opplevd å ikke komme på intervju til en stilling jeg har søkt på, og etter 11 år i bransjen har jeg åpne jobbtilbud hos de fleste større konsulenthusene innen mitt fagområde i Norge (bl.a. Sopra Steria og EVRY som du nevner). I fare for å høre i overkant arrogant ut, så er poenget at det er mulig å klare seg veldig bra selv uten noe formell utdannelse, så lenge man har kommet seg inn i bransjen.

 

Har du ingen tidligere kollegaer som kan skaffe deg et intervju og noen gode ord der de jobber i dag for eksempel? Har du ikke en prosjektportefølje å vise til, som kan kompensere for manglende formell utdannelse? Jeg har brukt slike ting for det det er verdt. Lister opp alle (relevante) prosjekter jeg har deltatt i, og hva min rolle og oppgaver var i disse prosjektene.

Lenke til kommentar

Det er vel å overforenkle ganske så mye. Som TS skriver er utdannelse en forutsetning mange steder, også i de private bedriftene han lister opp.

 

Utdannelse er absolutt en fordel, spesielt når du har lite erfaring.

 

De private bedriftene han lister har kontrakt med offentlig sektor som krever at konsulentene har bachelorgrad/mastergrad og sertifisering etc. Det er derfor de private bedriftene krever utdanning. Dersom det er en privat kunde, er det avhengig av om kunden krever utdanning.

 

Jeg har ikke sagt det er en ulempe ha en utdanning. Det er uten tvil en fordel med utdanning. Om du går for utdanning, anbefaler jeg deg å ta bachelorgrad i informatikk (da slipper du matematikken).

Lenke til kommentar

De private bedriftene han lister har kontrakt med offentlig sektor som krever at konsulentene har bachelorgrad/mastergrad og sertifisering etc. Det er derfor de private bedriftene krever utdanning. Dersom det er en privat kunde, er det avhengig av om kunden krever utdanning.

 

 

Og når den første han nevnte var Telenor? De har ingen konsulenter som de leier ut - derimot leier de inn mange konsulenter til seg selv.

 

Jeg tror utdannelse er en nøkkel til å få jobb når man har lite eller ingen erfaring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og når den første han nevnte var Telenor? De har ingen konsulenter som de leier ut - derimot leier de inn mange konsulenter til seg selv.

 

Jeg tror utdannelse er en nøkkel til å få jobb når man har lite eller ingen erfaring.

 

Du vet at Telenor er eid av Den norske staten (54 %). Da kan du også regner med de samme regler som gjelder for den offentlige sektor gjelder også der.

 

Konsulentene de leier inn, har en utdanning. Dette støtter argumentet at bedriftene som har med den offentlige sektoren (enten gjennom kontrakter eller eid av staten) krever utdanning. De andre private bedriftene har ikke ABSOLUTTE KRAV om utdanning.

Lenke til kommentar

Du vet at Telenor er eid av Den norske staten (54 %). Da kan du også regner med de samme regler som gjelder for den offentlige sektor gjelder også der.

 

 

Bortsett fra at statlig eierskap ikke medfører noe slikt.

 

Konsulentene de leier inn, har en utdanning. Dette støtter argumentet at bedriftene som har med den offentlige sektoren (enten gjennom kontrakter eller eid av staten) krever utdanning. De andre private bedriftene har ikke ABSOLUTTE KRAV om utdanning.

Det er ingen som har absolutte krav, verken det offentlige eller private.

 

Telenor er en av få kunder jeg har jobbet med som har intervjuet hver enkelt konsulent de har leid inn og vurdert hver enkelt. Der har jeg opplevd at de har sendt hjem de som ikke prestert etter relativt kort tid. De har derimot ikke vært opphengt i utdannelse på konsulentene, men hva de kunne.

 

 

Poenget mitt er at når it-selskaper får over hundre søknader til stillinger, så havner fort de uten utdannelse eller erfaring nederdt på lista. Det er nok av folk som ikke kan faget som søker og det ødelegger for de flinke som kan ting, men som ikke har fine papirer på det. Derfor er utdannelse en inngangsdør mange steder.

Endret av nirolo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Telenor er en av få kunder jeg har jobbet med som har intervjuet hver enkelt konsulent de har leid inn og vurdert hver enkelt. 

 

Kanskje det varierer på avdelingsnivå, for jeg ble aldri intervjuet av noen på Telenor og endte opp med å være der i 5 år. Derutover har intervjuer andre steder mest vært en koseprat.

Lenke til kommentar

Kan du bli Høgskolelektor i informatikk uten mastergrad?

Det er da noe litt mer spesifikt enn "stillinger knyttet til den offentlige sektoren". Du kan ikke generalisere en hel sektor ut fra en spesifikk stilling.

 

Du må nok kunne vise til høyere utdanning for å bli lektor ved en høgskole, men det betyr ikke at du må ha det for å jobbe på sentralbordet eller resepsjon på samme høgskole. Og de er begge knyttet til samme arbeidsgiver. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...