Gå til innhold

Hvordan unngå å bli søvnig etter kumle-middag?


Oly

Anbefalte innlegg

Jeg er glad i kumle, og pleier å kjøpe meg kumle-middag hos en lokal butikk ukentlig. Problemet derimot at jeg oftest blir ekstremt søvnig etter denne retten, og det er ikke uvanlig at jeg sovner kort tid etter å ha slukt i meg dette måltidet.

 

Kumle/kompe/raspeballer er som kjent tung mat; jeg har hørt om arbeidsplasser som måtte fjerne kumler fra menyen pga det ble ikke gjort stort arbeid etter et slikt måltid.

 

Noen gode råd for en "motkur" etter et slik tungt måltid, for å holde seg våken og mer opplagt? Jeg har prøvd med en energidrikk, men dette har i grunn hatt tilnærmet null effekt på meg.

 

Hva er deres tips for å holde dere våkne etter et tungt måltid som kumle?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Italienere sverger jo til espresso-shot for å holde energien etter tyngre måltider i arbeidstiden, men tror nok det er smartere å enten regulere ned inntaket eller ta konsekvensen av å spise tungtfordøyelig mat og ta den tiden du trenger. Å stimulere seg med koffein når kroppen trenger ro til å fordøye maten gjør at fordøyelsesprosessen blir dårligere. Det er ikke bra om du gjør dette ofte. Samme med å bruke energidrikk som også er rovdrift på kroppen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bruk psykologi. La oss si at 2 timer etter du skal spise det måltidet den dagen, så legger jeg en kiste med 10 millioner kroner midt inne i en skog til deg. Så etter du har spist, må du gå og hente den. Da får du fart på deg. Hva motiverer deg til å holde deg våken? Du må ha et mål.

 

Det er helt naturlig å bli søvnig etter slike tunge måltider. Hvis man skal unngå det, så må man ha ett eller annet viktig gjøremål foran seg, som man har skrudd inn i hodet helst dagen før at man -skal- gjøre 100% sikkert etter måltidet. Da gjerne 2-3 timer etterpå, så maten får synki og fordøyd seg litt. Ingenting galt med å la tiden gå litt, så lenge man er innstilt på å gjøre det man har bestemt seg for.

 

For eksempel gå en 30 minutters tur, og styrketrening etterpå. Da blir det balansért.

Lenke til kommentar

Italienere sverger jo til espresso-shot for å holde energien etter tyngre måltider i arbeidstiden, men tror nok det er smartere å enten regulere ned inntaket eller ta konsekvensen av å spise tungtfordøyelig mat og ta den tiden du trenger. Å stimulere seg med koffein når kroppen trenger ro til å fordøye maten gjør at fordøyelsesprosessen blir dårligere. Det er ikke bra om du gjør dette ofte. Samme med å bruke energidrikk som også er rovdrift på kroppen.

Dette er nok ett godt råd.

Italiensk mat er ofte tung og med mye fett, men de spiser gjerne mindre enn vi kanskje er vant til i Norge.

Lenke til kommentar

Jeg får presse meg selv til å gå en lang tur. Det er den knekken som kommer kort tid etter kumle-middagen som er verst, og som sagt det å slutte å spise kumle ukentlig er ikke aktuelt  ;) 

 

Jeg får skaffe meg noen regnklær i tilfelle været ikke er på min side, så "straffen" min for å tviholde på kumlen ukentlig må bli å gå en lang tur, til knekken er over.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...