Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Volkswagen polo med merkelig el trøbbel


Wolfy__

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Det som ikke virker:

 

Ac, vifte blåser ikke (feilkode 9f4 02)

Justering av el speil

Kjørelys

Baklys (fungerer når jeg vrir bryteren til park)

Fjernlys (fungerer når jeg drar spaken bakover)

Parklys (får ett parklys når jeg vrir om bryteren)

 

Diagnosen viser feil på ac climatronic, har målt alt av sikringer. Målte spenningen over sikringen når bilen stod på tomgang, og fant ut at det ikke kommer spenning til de komponentene som er nevnt.. Hva kan være galt?

 

Vw Polo 2007mod 137k km

Alle feilene kom på likt, eller hvertfall samme dag

Endret av Wolfy__
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Godt mulig at det kan være vann i sikringsboksen da bilen står ute 24/7, hvordan sjekker jeg om det er jordfeil? Litt lite kjent med 12v dc..

 

Har sjekket og målt gjennom sikringene i sikringsboksen ved førerdør og hovedsikringene fremme med batteriet. Sikringene er i orden

 

Jeg begynte å konkludere med at det kunne vær power control unit?

Lenke til kommentar

Du mener pluss polen fra batteriet som muligens begynner å bli dårlig?

 

Skal sjekke sikringene på batteriet igjen når jeg er hjemme, lurer på om jeg målte spenningen på forsyningssiden?

Jeg mente egentlig ledningene, men det ser ut som denne bilen har en løsning med noen metallbroer/sikringer i boksen på batteriet.

 

Mål helst på ledningene og ikke på sikringene. Det kan være dårlig kontakt.

 

Vær forsiktig med strøm. Ikke ha på deg klokke på armen eller metall på fingrene o.l.

Lenke til kommentar

Vær forsiktig med strøm. Ikke ha på deg klokke på armen eller metall på fingrene o.l.

Vil bare presisere at på en bil er det (som regel) ikke støt man risikerer. Men hvis f.eks. en giftering kommer i kontakt med pluss og minus kan det gå så høy kortslutningsstrøm at den begynner å gløde. Og glødende metall svir litt. :p

Lenke til kommentar

Jeg mente egentlig ledningene, men det ser ut som denne bilen har en løsning med noen metallbroer/sikringer i boksen på batteriet.

 

Mål helst på ledningene og ikke på sikringene. Det kan være dårlig kontakt.

 

Vær forsiktig med strøm. Ikke ha på deg klokke på armen eller metall på fingrene o.l.

 

Om det er sikringer oppå/rett ved batteriet, så kan disse eire. Det vil ikke avsløres med en simpel måling. Åpne opp og rengjør med sandpapir. Stram opp delene som tar mot sikringene.

Lenke til kommentar

Skal ut å ta en kikk nå, måler før og etter sikring på kontakflatene til ledningene. Tenker deretter å gjøre som Tore sier å rengjøre + pusse kontaktpunktene, hiver like så godt på litt kontaktfett så det holder i 12 år til? Håper det er noe så enkelt som skal til, for de på den lokale verkstaden her hadde absolutt ikke peiling på hva det kunne være

 

Tusen takk for alle svar forresten!

Lenke til kommentar

Aner ikke om denne modellen er som en Golf var borti for et par år siden.

Deler av ledningsnettet ligger under tanken for spylervæske, og med litt søling et par mnd etter at all reklamasjon og garanti er ute, er det såpass skadet at VW kunne tilby å bytte hele ledningsnettet for kun 130000,-

Lenke til kommentar

Pusset alle kontaktene ved batteriet og sikringene, smørte og skrudde godt til, fremdeles like gale.. Kan det være relé eller noe hjerne greier som ligger bak? Har prøvd å finne koblingskjema, men må registrere meg på allslags lugubre sider? Lysene f.eks, ledningene der går fra lyktene, PCU/lysrelé og så sikringsboks?

Lenke til kommentar

Se på de mest innlysende stedene først. Steder som blir utsatt for vær og vind (korrosjon). I motorrommet f.eks. Steder hvor det kan komme fukt til.

 

Det er her et kretsskjema hadde vært gull verdt. Der står alle jordingspunktene samt fargekoder på ledninger. Da kunne du bare starta ved en av tingene som ikke fungerer og følge ledningene mot jord. Du kan også se hvilke ting som deler spenning med andre ting og ressonere deg fram på den måten.

 

South Main Auto på Youtube har mange videoer med feilsøking på elektriske ting i biler.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...