Gå til innhold

Wifi router og lite peiling


Anbefalte innlegg

Halo dere! :)

 

Jeg er nylig flytta og er usikker på dem netverk sakene.

 

Vedlagt følger bilder av boksen jeg får internet av. Jeg har følgende spørsmål:

 

  1. Er dette en sånn boks som sender ut wifi signaler?
  2. Hvis ikke, går det ann å koble en trådløs router til den boksen for å få wifi på en eller annen måte?

 

På forhånd takk :)

 

post-229540-0-79835000-1565898542_thumb.jpgpost-229540-0-23489100-1565898549_thumb.jpgpost-229540-0-01939400-1565898555_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så vidt som jeg har funne ut så er det der en DRG600, og jeg tror det er en router. Ikke godt å si. Jeg finner ingen manualer for den, kun diverse brukermanualer fra diverse ISP-er, som inneholder svært lite informasjon. Den er ganske gammel, så du kan jo høre med nettleverandøren din om å få en nyere?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det en spesiell type trådløs router jeg må kjøpe? Eller funker det meste? Har du eventuelt en anbefaling? :)

 

Kan på generelt grunnlag anbefale Google Wifi. På bakgrunn av utrolig enkel setup, fin app hvor du kan endre navn enkelt, sette passord osv. Jeg har kjørt "mamma-testen" på den, altså hun klarte å sette det opp selv. De selges også "overalt". Om du har en liten leilighet, kjøp 1.stk, større hus kjøp en 3-pakning.

https://www.clasohlson.com/no/Google-WiFi-tr%C3%A5dl%C3%B8s-router-AC/38-8457?utm_source=Prisjakt&utm_medium=referral&utm_campaign=profilering

 

3-pakning: 

https://www.clasohlson.com/no/Google-WiFi-tr%C3%A5dl%C3%B8s-router-AC/38-8458?utm_source=Prisjakt&utm_medium=referral&utm_campaign=profilering

Endret av fflex
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så vidt som jeg har funne ut så er det der en DRG600, og jeg tror det er en router. Ikke godt å si. Jeg finner ingen manualer for den, kun diverse brukermanualer fra diverse ISP-er, som inneholder svært lite informasjon. Den er ganske gammel, så du kan jo høre med nettleverandøren din om å få en nyere?

 

Alle her i bygda har en slik boks for å teminere fiberkabelen, også får man modemoutput ut. Ingen trådløs router innebygget.

Homenet som leverte dem her i nordnorge for mange år siden. Får full hastighet på dem så tror ikke dem trengs å oppgraderes.

 

Foreldrene mine har og en slik, og får fint 100mbit iallefall.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Det første bildet viser LAN inngang, og 5 porter (switch). Kan vel ikke være noe annet enn en router (men den har antagelig ikke WiFi).

Den blå kabelen må komme fra en ONT hvis det er fiber.

Tror denne terminterer fiber (ONT er vel vanligvis et begrep knyttet til fiberterminering i PON, men denne kan godt være for P2P). Fiberen kommer inn "på baksiden" av boksen - den grå delen av boksen er en del av modulen der fiberen kommer inn.

 

PacketFront ble for en god del år tilbake benyttet av en rekke forskjellige aktører på det norske markedet. Det ble levert enheter vel både med og uten ruter. Selv uten ruter kan det være at det er flere porter - i praksis blir da hos noen aktører slik at hver enhet som kobles til via ethernet direkte koblet til internett med hver sin public ip (på godt og vondt...).

 

"LAN A" er bare den første porten - de andre følger etter med "B", "C" etc.- Trenger ikke være noen forskjell egentlig, men mulig at det hos noen f.eks. kan være satt opp at f.eks. LAN A er for IPTV.

 

Hvilken internettleverandør er det? Hvis boksen er er operativ, er det bare å koble til en PC og gå på www.whatismyip.com eller www.speedtest.net for å finne ut hvem som står bak forbindelsen. Videre finner man sikkert info om den konkrete boksen på internettleverandøren sine websider.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...