Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Trenger advokat i en kamp mot nav


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg gjør nok ikke det, men sjekk advokatvakt i din nærmeste kommune. De kan ta på seg saker for økonomisk svakstilte.

 

Og ja: Brukerombudet, de har visst en viss innflytelse hos NAV etter min forståelse.

Er en person som har sett hvor hardt jeg sliter som tilbyr økonomisk hjelp med å få tak i en helt vanlig advokat, er mye vanskeligere å få gratisadvokat enn man skulle tro når nav ikke vil at du skal ha rett på det. Ved dette punktet så nekter de å engang ta inn søknadene mine til behandling og gi meg avslag så jeg har rett på gratis rettshjelp. 

 

Anonymous poster hash: b4f00...8eb

Lenke til kommentar

Søk etter «advokat trygderett nav» på din favorittsøkemotor. Ser det er mange å velge mellom og flere av de tilbyr første timen gratis, eks. https://legalis.no/

''Avslag på trygd og pensjon eller krav om tilbakebetaling får store konsekvenser. Våre advokater håndterer løpende en rekke trygdesaker.''

 

Problemet er at nav nekter å engang gi meg avslag nå. De nekter å engang behandle søknadene jeg leverer inn. Ikke fordi de nødvendigvis er mangelfulle, men fordi nav mener selvsagt både det ene og det andre. Er så sliten.

 

Anonymous poster hash: b4f00...8eb

Lenke til kommentar

 

''Avslag på trygd og pensjon eller krav om tilbakebetaling får store konsekvenser. Våre advokater håndterer løpende en rekke trygdesaker.''

 

Problemet er at nav nekter å engang gi meg avslag nå. De nekter å engang behandle søknadene jeg leverer inn. Ikke fordi de nødvendigvis er mangelfulle, men fordi nav mener selvsagt både det ene og det andre. Er så sliten.

 

Anonymous poster hash: b4f00...8eb

Du skriver ikke om du har en (godkjent) diagnose men har du søkt på nettet for å se om det finnes andre som har samme sykdomsbilde som deg? Eks. på Facebook, grupper? Noen sykdommer-/sykdomsbilder har et trangere nåløye hos NAV enn andre og da kan miljøer på nettet med fokus på ditt sykdomsbilde være til hjelp. Ikke bare i overfor til NAV men i forhold til sykdommen også.

 

Ville uansett tatt den gratis telefonen til advokat for å få råd om hvordan du eventuelt kan ta saken din videre.

Lenke til kommentar

 

Er en person som har sett hvor hardt jeg sliter som tilbyr økonomisk hjelp med å få tak i en helt vanlig advokat, er mye vanskeligere å få gratisadvokat enn man skulle tro når nav ikke vil at du skal ha rett på det. Ved dette punktet så nekter de å engang ta inn søknadene mine til behandling og gi meg avslag så jeg har rett på gratis rettshjelp. 

 

Anonymous poster hash: b4f00...8eb

 

 

Er det NAV som bestemmer om du får innvilget fri rettshjelp? Er ikke det et annet statlig kontrollorgan?

 

Her står det temmelig tydelig om du har krav eller ikke. NAV kan jo ikke bare nekte folk?

 

https://advokat.no/fri-rettshjelp/inntektsgrenser-fri-rettshjelp/

 

Inntektsgrenser for enslig

Det gis som hovedregel ikke fri rettshjelp i de behovsprøvde sakstyper dersom enslig søker på søknadstidspunktet har skattbar brutto månedsinntekt over 20 500,-, dvs. over 246 000,- på årsbasis, eller skattbar formue over 100 000,-. Det gis som hovedregel dispensasjon for formuesoverskridelse i form av egen bolig av normal verdi. Skattbar brutto inntekt er  summen av all skattbar inntekt i og utenfor arbeidsforhold, før fradrag.

Lenke til kommentar

Har flere diagnoser. Nav er godt oppdatert på disse. Fastlege har vært med hele veien og kan vitne til at jeg er blitt verre og ikke bedre ved å være kasteball i systemet. Ved ett punkt ba jeg fastlegen om å be nav om å la meg være i fred for min psyke sin skyld.

Nav kan visst nekte å behandle søknaden din fordi de føler for det? 

Største problemet er at jeg har nå vært på sosialhjelp i flere år. Med alle mine tidligere utfordringer har dette ødelagt meg på flere måter. 

Derfor trenger jeg tips til en god advokat som kan hjelpe meg med å bare slå igjennom all byråkratiet nav prøver å drukne meg i. Det føles veldig ut som om de prøver å få meg til å knekke og bare drepe meg selv. 



Anonymous poster hash: b4f00...8eb
Lenke til kommentar

Nav kan visst nekte å behandle søknaden din fordi de føler for det?

Jeg vil først og fremst anbefale deg å finne grunnen til at NAV ikke vil behandle søknaden din, da "vi følte ikke for å gjøre det" er dine ord og garantert ikke slik NAV ville begrunne beslutningen sin.

 

Deretter kan du slå opp relevant lovverk, spørre her eller ta svaret til en advokat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det nødvendigvis advokat man trenger?

Vil det ikke holde å få en oppegående person som er over gjennomsnittet flink til å tyde lovdata og nav's egne retningslinjer?

 

Kjenner du noen slike kunne de kanskje fulgt din dialog og evt tatt den for deg. Blitt med på møter med veileder osv.

 

Jeg har vært borti slike veiledere som anser det som sin jobb å motarbeide tiltak for å komme ut av en lei situasjon, og som sådan sier blankt nei til løsninger og påstår at disse ikke eksisterer selv når en har med utskrift fra nav's egne nettsider.

 

Da kan du bare sende inn søknaden allikevel og det blir behandlet sentralt av en ordentlig saksbehandler som kjenner retningslinjene og ikke en amatør som er betalt for å sitte i klagemottaket

Lenke til kommentar

Er det nødvendigvis advokat man trenger?

Vil det ikke holde å få en oppegående person som er over gjennomsnittet flink til å tyde lovdata og nav's egne retningslinjer?

 

Kjenner du noen slike kunne de kanskje fulgt din dialog og evt tatt den for deg. Blitt med på møter med veileder osv.

 

Jeg har vært borti slike veiledere som anser det som sin jobb å motarbeide tiltak for å komme ut av en lei situasjon, og som sådan sier blankt nei til løsninger og påstår at disse ikke eksisterer selv når en har med utskrift fra nav's egne nettsider.

 

Da kan du bare sende inn søknaden allikevel og det blir behandlet sentralt av en ordentlig saksbehandler som kjenner retningslinjene og ikke en amatør som er betalt for å sitte i klagemottaket

Har sendt inn søknader med fastlegen flere ganger så jeg har ''bevis'' på hva jeg prøver å gjøre og fastlegen er også like forvirret som meg. Jeg vet ikke hvordan de gjør det men de nekter å la søknaden gå igjennom. De bare gir meg beskjed om at de ikke tok den inn engang og lar tiden gå. 

 

Min sak er ganske gammel og det begynner å bli noen år siden jeg begynte å søke. 

 

Det spiller ingen rolle hva slags lover man kan når det virker som om nav kan gjøre akkurat som de vil, de straffer meg ofte med å frata meg livsopphold hvis de får muligheten hvis en av mine tilstander gjør det vanskelig for meg å gjøre det de ber om, tilstander de er veldig klare over og som jeg er medisinert for. I ferier så merker jeg at jeg blir en kasteball i systemet siden saksbehandler er på ferie, merker veldig at folk som ikke er kjent med saken min plutselig sitter med avgjørelsene om min situasjon.

 

Min helsetilstand er slik at før jeg fylte 18 ble jeg spurt rett ut om jeg ville være ufør (av en gruppe voksne hvor nav var tilstede med en rekke andre voksne, noen leger). Skjønner ikke hvorfor nav skal være så vanskelig når jeg har prøvd i maaange år nå, har fått flere diagnoser og er veldig sliten av å slite og skulle spørre hvor høyt hver gang de sier hopp. Det å holde meg selv i live er en fulltidsjobb i seg selv. 

 

Dessverre kjenner jeg ingen som virker villig til å ta opp den kampen for meg, jeg tror de ser hvor vanskelig det er og orker ikke prøve engang. Hvis jeg ikke blir hørt hvorfor skal de bli det? 

 

Derfor trengs en god advokat som kan hjelpe meg med alt dette. 

 

Anonymous poster hash: b4f00...8eb

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...