Gå til innhold

Frossen vs fersk laks smaksmessig


Pame

Anbefalte innlegg

Lurer på om dere har noen erfaringer / tanker rundt hva som smaker best av frossen og fersk laks? Har hørt frossen laks ofte kan smake bedre enn fersk. Samtidig synes jeg den jeg kjøper i kjøledisken på Rema er kjempegod, og er litt motvillig til å prøve First Price alternativet i frysedisken, som ikke ser spesielt innbydende ut. Motivasjonen er prisen, da jeg lever på studentbudsjett.

 

Hva mener dere?

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

First price er det bare å styre unna uansett!

Personlig syns jeg fersk er bedre, men skal ikke se bort i fra at det er litt placebo inne i bildet.

I sommer kjøpte dama og jeg fersk villaks, det var veldig bra, men svindyrt!

 

Handler du kun til en person er det ikke sikkert det er så veldig lønnsomt å kjøpe frossen, gitt at du ikke får spist all fisken.

Lenke til kommentar

First price er det bare å styre unna uansett!

Personlig syns jeg fersk er bedre, men skal ikke se bort i fra at det er litt placebo inne i bildet.

I sommer kjøpte dama og jeg fersk villaks, det var veldig bra, men svindyrt!

 

Handler du kun til en person er det ikke sikkert det er så veldig lønnsomt å kjøpe frossen, gitt at du ikke får spist all fisken.

 

First Price er det IKKE bare å styre unna uansett med mindre man er angrepet av høy snobbefaktor eller har står til knære i penger og samtidig har mer penger enn kjøkkenforstand. Noen slike varer er klart mindreverdige, andre er særdeles gode kjøp - og nettopp fordi First Price varer er kontraktprodusert ulike steder til ulike tider er det viktig å kunne lese og forstå en varedeklarasjon for å fange opp slike endringer. Gidder man ikke det har man for mye penger og for høy sløsefaktor, kan man ikke det har man for lav kjøkkenkunnskap. 

 

Mht fersk eller frossen laks: Selv er jeg tilhenger av fersk, men det KAN jo tenkes å ha sammenheng med at vi har tilgang til et utmerket oppdrettsanlegg for kjøp av slikt direkte fra produsent. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

First Price har hele spektret fra gode produkter til en god pris til så dårlig kvalitet at det er verdt mye mindre enn prisen.

Tror jeg prøvde laksen for ikke så lenge siden, og den var i alle fall da helt kurant i forhold til den frossenlaksen jeg kjøpte etterpå.

 

Fordelen med frossenpakkene er jo at du kan ha de individuelt vakumpakkede filetene i fryseren og ta ut det du trenger og tine i kjøleskapet.

 

En annen fordel er at den sannsynligvis er ferskere siden den fryses ned veldig kjapt etter slakting for å bevare kvalitet.

 

Foretrekker dette over de slimete og blanke filetene man kan finne i mange fiskedisker, så det blir jo en vurdering.

 

Med tanke på at havene nå fungerer mest som en dumpingplass for miljøgifter bør en egentlig ikke spise så mye fisk p.g.a f.eks dioksin, PCB og kvikksølv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Handler du kun til en person er det ikke sikkert det er så veldig lønnsomt å kjøpe frossen, gitt at du ikke får spist all fisken.

 

Meste av frossenlaks ligger i separate oppskårne biter, så en kan tine og koke akkurat så mye som en vil. Passer perfekt dersom det kun er til én.

 

 

662434-bced6-product_large.jpg

 

 

Smaksmessig synes jeg fersk vs frossen er omtrent likt - hadde ikke våget stille opp i noen blindtest for å skille dem akkurat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

First price er det bare å styre unna uansett!

Personlig syns jeg fersk er bedre, men skal ikke se bort i fra at det er litt placebo inne i bildet.

I sommer kjøpte dama og jeg fersk villaks, det var veldig bra, men svindyrt!

 

Handler du kun til en person er det ikke sikkert det er så veldig lønnsomt å kjøpe frossen, gitt at du ikke får spist all fisken.

Til info så kommer flere av First price sine fiskeprodukter fra samme samlebånd.

Sånn, da vet du det

Lenke til kommentar

Min erfaring er at det ikke er særlig forskjell. Tiner du frossenlaksen riktig og ikke lar den ligge lengre enn den skal i romtemperatur, så er min erfaring at den smaker omtrent helt likt som fersk (kjølt) laks. Men dette er butikklaks (klaks lol ^^), og jeg tipper de er fra samme merdene. Det er ikke vill-laks, som jeg tipper fisket rett fra en elv, filetért, salt, pepper og meierismør, ligger en 4-5 hakk over slik butikklaks, selv om det også kan bli bra.

 

Billigste laks jeg finner er frossen laks på Kiwi til ca 90 kr/kg. Det er en stund siden jeg kjøpte det nå, så vet ikke om de har det lenger.

 

Hvis du kjøper slik frossen laks, frossen torsk (ca 80 kr/kg nå, var 70, alt blir stadig dyrere med blå regjering!), frossen lapskaus/grønnsaksblanding (ca 20 kr/kg), kylling/grønnsaksbuljongterninger, og pepper, så kan du lage djevelsk god fiskesuppe til en billig penge. Frosne grove baguetter til ca 20 kr/kg med meierismør er mer mettende tilbehør.

Lenke til kommentar

Tror jeg har spist frossen laks fra First Price to ganger, det var ikke noen særlig positiv opplevelse, så jeg kjøper ikke det. Kjøper ikke mye fra First Price, men det har med å gjøre at de nærmeste butikkene ikke er Norgesgruppen.

 

Visste ikke at det var så mye forkjærlighet for First Price her på forumet.

 

 

Til info så kommer flere av First price sine fiskeprodukter fra samme samlebånd.
Sånn, da vet du det

At firstprice fisken kommer fra samme samlebånd er vel ikke så rart?
Sånn da vet vi det.

Endret av PatSharpX
Lenke til kommentar

Visste ikke at det var så mye forkjærlighet for First Price her på forumet.

 

Har vel ikke så mye med forkjærlighet for First Price å gjøre som ren forbrukeropplysning.

 

Mange av "billigmerkene" er akkurat de samme som de dyrere merkevarene - forbrukerinspektørene på NRK hadde i fjor et program hvor de satte fokus på dette. Nøyaktig samme produkt, produsert på samme sted og på samme måte pakkes i ulike embalasjer og får ulik pris.

 

Kjedene innrømmer dette selv også og forklarer det med formuleringer som at "noen kunder er villige til å betale mer for en annen opplevelse av kvalitet".

 

Mange av de dyrere merkene er ren placebo mao.

Lenke til kommentar

Ja, det tviler jeg ikke på, men som sagt så er min erfaring med Frist Price laks ganske dårlig, så det styrer jeg i hvert fall unna.

 

 

 

Mange av "billigmerkene" er akkurat de samme som de dyrere merkevarene - forbrukerinspektørene på NRK hadde i fjor et program hvor de satte fokus på dette. Nøyaktig samme produkt, produsert på samme sted og på samme måte pakkes i ulike embalasjer og får ulik pris.

Dette er jo egentlig litt av problemene med storproduksjon som Gilde osv også holder på med.

Alt kjøttet havner samme sted, så det er ikke noe poeng for en bond å legge noe ekstra i det fordi det havner sammen med alt annet og han/hun får like mye betalt uansett.

 

I heimen hos oss har vi begynt å handle litt via Reko-ringen, syns det er ett bra opplegg.

Endret av PatSharpX
Lenke til kommentar

Det varierer kanskje litt mer på enkelte produkter. De kan f.eks endre litt på oppskriften for å redusere kostnad eller velge å sprøyte inn større mengde saltvann/avskjær som bl.a Rema fikk en mediarunde på.

Kvalitetsmessig kan det vel også være bra når det er mye varer i en sessong og lett å skaffe kvalitet mens det gjerne blir litt dårligere når markedet har mindre råvarer å tilby. Frukt som selges er gjerne helt fin, bare f.eks mindre epler enn vanlig, mens hvetebakst f.eks kan være bytte av merkelapp på utsiden.

Endret av vidor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Frossenlaks er nok i mange tilfeller være bedre enn laks fra ferskvaredisken eller de ferske som er pakket inn. Selv bruker jeg stort sett de frosne da de blir pakket og fryst kort tid etter at de blir kuttet opp/slaktet.

 

Når det gjelder First Price synes jeg frossenlaksen dems er helt OK, spiste det faktisk så sent som i går :)

 

Men folk er forskjellige så anbefaler deg å ta en egen test, kjøp en pakke med First Price (evt et annet billigmerke) og en pakke fra en annen (dyrere) produsent. Stek en av hver og smak selv :)

 

Og til slutt, ikke bare røsk med dere den første og beste pakken, gå litt igjennom pakkene du finner i frysedisken, sjekk at filetene er i fine stykker og gjerne har lik form størrelse, kan være ganske store forskjeller på pakkene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Frossenlaks er nok i mange tilfeller være bedre enn laks fra ferskvaredisken eller de ferske som er pakket inn. Selv bruker jeg stort sett de frosne da de blir pakket og fryst kort tid etter at de blir kuttet opp/slaktet.

 

Når det gjelder First Price synes jeg frossenlaksen dems er helt OK, spiste det faktisk så sent som i går :)

 

Men folk er forskjellige så anbefaler deg å ta en egen test, kjøp en pakke med First Price (evt et annet billigmerke) og en pakke fra en annen (dyrere) produsent. Stek en av hver og smak selv :)

 

Og til slutt, ikke bare røsk med dere den første og beste pakken, gå litt igjennom pakkene du finner i frysedisken, sjekk at filetene er i fine stykker og gjerne har lik form størrelse, kan være ganske store forskjeller på pakkene.

 

Hvilken frossen laks synes du selv er best?

Lenke til kommentar

Tenkte å komme med en liten oppdatering her, da jeg nå har fått prøvd ut litt frossenlaks. Den fra First Price var lite imponerende, i beste fall helt alminnelig. Ganske tam og smakløs. Vil gi den terningkast et sted mellom 2 og 3. Frossenlaksen fra Rema derimot var veldig god. Minst like god som laksen i ferskvaredisken, og det til en pris på under 90kr/kg dersom man bruker "Æ". 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du veit du hva, den hadde jeg søren meg glemt. De har sånn oppstykket laks på Rema 1000, den kostet ca 90 kr/kg mener jeg å huske ja, men den er det bedre smak og konsistens i ja. Bra du fant ut det og minnet meg på det, takk for det! Den er til og med god å tine og steike i panna den, i olje og smør med salt og pepper.

Lenke til kommentar

Jeg synes begge deler er godt. Den frosne opplever jeg stort sett som litt fastere i fisken. Jeg kjøper som regel en av de billigere frossenvariantene. Som alenepappa til en baby vil jeg heller ha mer penger å bruke på viktigere ting enn å betale dobbelt så mye for noe som for meg ikke betyr noe.

Endret av Dellers
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...