Gå til innhold

Hva er riktig timelønn etter bachelor med relevant utdanning etter tariff?


SheldonC

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fullførte en bachelor i vår og Jobben er relevant i forhold til utdanningen. Fikk lønnsslipp nå og der har jeg fått 190kr i timelønn. Er dette normalt/greit? De bruker tariff gjennom fagforbundet

 

Som allerede nevnt avhenger det av yrket, likeå avhenger det av både bosted og arbeidsgiver. Selv har vi ikke noen forbundsforhandlet tariff, men en bachelor med mindre enn to fulle årsverk 100 % relevant erfaring har hos oss - bygde-Norge - en timelønn som for forsommer 2019-forsommer 2020 tilsvarer 142-143 182-183 kr/time. Etter det øker lønnen et par kroner pr time automatisk og fra da av er også de personlige tillegg innen visse rammer (inntil ca 20 kr/time første to år) et forhandlingsspørsmål.  

 

Edit: 

Korrigert stygg skrivefeil. 

Endret av *NORGE*
Lenke til kommentar

Det hørtes lavt ut. Den siste jobben jeg hadde krevde ingen spesiell utdannelse, men timelønna lå på 238 om jeg husker riktig. Jeg har en utdannelse innen noe helt annet, men den er ikke relevant og gir meg ingen fordeler lønnsmessig.

Som ny utdanna adjunkt (bachelor+1år) starter jeg cirka på 235 minimum ift tariff. 238 uten utdannelse er da svært høyt. 

190 er igjen litt lavt, men som dere andre sier, litt avhengig av hva man gjør. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Burde kanskje forhandlet frem en ny arbeidsavtale dersom du har gått fra å være ufaglært ekstrahjelp til utdannet bachelor? 

Lønna hørtes ikke spesielt god ut, men hva er normal lønn i yrket? En bachelor gir ikke automatisk høy lønn, det må være en form for interesse fra arbeidsgiver å gidde å betale høyere lønn...

Det er rasjonelt å anta at en ingeniør/bachelor i konstruksjonssikkerhet vil tjene vesentlig mer enn en som har bachelor i helsefag, rett og slett fordi det er bedre konkurranse på det markedet. 

Lik lønn for likt arbeid er jeg tilhenger av, men sykepleier og bygningsingeniør er ikke samme jobb. 

Lenke til kommentar

Njaa, det er vel ikke helt riktig. Man får 190 i timen ja, men du må legge på feriepenger og slike ting. Man får jo tross alt 5 uker/200 timer fri midt på sommeren som fulltidsansatt. Så det er normal å regne 1947 timer i et arbeidsår, men man er på jobb sjelden mer enn 1680-1750, litt avhengig av plassering av røde dager. 

Lenke til kommentar

Tariff for renholdsarbeidere er 191kr/timen tror jeg

Renholdsoperatør er vel det korrekte betegnelsen.

Dette yrket skiftar namn ofte. Når allmuen forstår kva det går i vert namnet belasta, og ein lyt skifta namn. Litt som sigøyner, som vart til romfolk (og kven veit kva det neste vert), samt mongoloid, vidare til psykisk utviklingshemma og så downs syndrom, om det var den rekkefølgen.

 

Berre delvis relevant med tanke på mitt poeng elles, men eit godt poeng når det kjem til namn på yrkestittel på generelt grunnlag, som «renholdsoperatør»:

https://youtu.be/IrLtHatB6IU

Endret av Knut Lavngard
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...