Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Skoda Octavia Scout 1,8 TSI 2015-2016, hva bør jeg vite?


PapaDon

Anbefalte innlegg

Vi vurderer å oppgradere dagens Auris Sport Tourer 2013 modell med noe med litt mer plass og vinterfremkommelighet.

 

Vi vurderer sterkt Skoda Octavia Scout 2015-2016 med 4x4, bensinmotor og automatgir. Er det noe jeg bør være klar over eller tenke spesielt på med en slik? Er det gode alternativer i (pris) klassen (4x4, bensin, automat, god plass?

 

Jeg har forstått at Octavia er klasseledende hva angår plass, men er det noen på rundt 191 som har erfaring med hvordan det blir med benplass med to barneseter?

 

Edit: ikke mer enn 260 000 (litt avhengig av innbyttepris) og alt annet enn diesel (for mye småkjøring)

Endret av PapaDon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Se etter rust. Personlig hadde jeg unngått import bil.

 

Er du glad i musikk ville jeg kjøpt en med canton lydanlegg, da de standar høyttalerene er veldig lite å skryte av.

 

Er veldig god plass i Octavia, spesielt i bagasjerommet. Sittestilling er jo individuelt, men jeg er 190 og greide ikke å sitte komfortabelt med bakovervendt barnesete bak meg. (octavia 15 mod) Så vi byttet til Superb da vi måtte over til to seter.

Lenke til kommentar

Skal du ha bil som er omtrent like gammel til den prisen, med automat, bensin og 4x4 er det ingen reelle alternativer som jeg kan se. Fin motor, er nok ikke den mest drivstoffgjerrige. 

 

Har kjørt den vanlige ugaven med 140 hk bensin og DSG på langtur og ble positivt overrasket over komforten.

Lenke til kommentar

Sjekk at den er behandlet under, viss ikke så finn en annen :)
Nyere biler ruster ihjel i dag. De som ikke ruster, er de som er blitt tectylbehandlet fra fabrikk, som er noe du må be om når du kjøper ny bil i dag-.-

Prøvekjørt en Cactus 2015 modell for noen uker siden å hele understellet var rustet, eksosfester som var rustet tvert av etc. Km stand 44000.

Så på en annen lik, 2015 modell, kjørt 140k, den fantes det ikke rust på, da den var tectylert fra den var ny. 

 

Lenke til kommentar

Sjekk at den er behandlet under, viss ikke så finn en annen :)

Nyere biler ruster ihjel i dag. De som ikke ruster, er de som er blitt tectylbehandlet fra fabrikk, som er noe du må be om når du kjøper ny bil i dag-.-

 

Prøvekjørt en Cactus 2015 modell for noen uker siden å hele understellet var rustet, eksosfester som var rustet tvert av etc. Km stand 44000.

 

Så på en annen lik, 2015 modell, kjørt 140k, den fantes det ikke rust på, da den var tectylert fra den var ny. 

 

 

 

De Skodaene som kommer hit til Norge har bra rustbeskyttelse under. Jeg har tilgode å se en eneste Skoda av nyere dato ha rust i gulv eller kanaler.

 

Men jeg anbefaler skvettlapper.

Endret av Simkin
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svarene, ser jeg sitter igjen med få alternativer med mine kriterier.. Noen åpenlyse justeringer som gir meg et større utvalg (utenom pris da selvfølgelig)? Hvordan er feks diesel hybrid i forhold til småkjøring?

Jeg mener Octavian er det beste valget. Ser at jeg muligens har svartmalet det med rust litt. Er flere merker som sliter med rust da kvaliteten på lakken i dag er dårligere enn før.

 

Test en Octavia med barnesetene i bilen. Blir det kjøp så er det bare å følge med hvis det begynner å komme noe rust og sørg for å få det du har rett på via garantien.

 

Hvis du har facebook kan du søke opp skoda klubb norge der og stille evt spørsmål, mye kunnskap og erfaringer der.

Evt så kan du registrere deg på skodaforum norge på nett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har selv en 2015 octavia 2015 1.8tsi 4x4 (ikke scout) og er så langt fornøyd.

Ikke hatt noen problemer de 50000km jeg har kjørt så langt.

 

Kommer seg godt frem om vinteren og blir fort varm, spesielt med webasto.

 

Aner ikke hvordan den er med barneseter. Jeg er like høy som deg og kan sitte rimelig komfortabelt bak meg selv.

 

Om du kjører mye by/småkjøring kan den være ganske tørst. På langkjøring ligger den på litt over 0.6 på mila med 225 dekk. Litt mindre med vinterdekk (mindre felger og 205 bredde).

 

Edit: Anbefaler å finne en som modellår 2016. dvs produsert etter juni 2015. Da fikk infotainementen en oppgradering med blant annet Android Auto og Apple CarPlay.

Endret av Gromle
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...