Gå til innhold

Egentlig skulle de lage vannpumpe. Nå kan de revolusjonere elmotoren i stedet


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Lavere strømforbruk" her begynner det å skurre. Men man kan jo selvsagt øke spenningen. Problemet er at dagens EL-motorer allerede har rund 95% virkningsgrad (nær optimalt drifts-punkt) så elektrisk effekt inn kan ikke reduseres vesentlig.

Det er en graf i videoen som viser en økning fra 90 til 95% ved 3000 rpm og fra 67 til 85% ved 500 rpm

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Så alle permanentmagnetene er rotoren? Inkludert de på yttersiden av spolen? I så fall, hvordan har viklingene kontakt med chassiet? Hvor er de koblet til både mekanisk og elektrisk? Er de ytre permanentmagnetene kun et "skall" som igjen må ha en ytre stasjonært chassi? Jeg ser for meg noen problemer med å kjøle viklingene når de er lukket inne i flere "skall" med lite eller ingen termisk kontakt mellom de.

alt er i oljebad så det har ikke noe å si om rotoren er radikal indre, radial ytre eller aksial
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så alle permanentmagnetene er rotoren? Inkludert de på yttersiden av spolen? I så fall, hvordan har viklingene kontakt med chassiet? Hvor er de koblet til både mekanisk og elektrisk? Er de ytre permanentmagnetene kun et "skall" som igjen må ha en ytre stasjonært chassi? Jeg ser for meg noen problemer med å kjøle viklingene når de er lukket inne i flere "skall" med lite eller ingen termisk kontakt mellom de.

Reknar med at det er ei glipe i den enden kobingane blir trekt ut. Dvs ei glipe mellom yttermagnetene og eine enden. Den glipa må og ha plass til feste for spolen med vinklinger. Har ikkje sett noko bilde av dette og teke egentlig for gitt at det er ein av få mulige løysinger for å få magneter rundt nesten heile spolen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

10% økning i rekkevidde er sikkert mulig å få til. Tesla gjorde det på Model S og X når de byttet fremre motor til den nye hybride PMSRM-motoren som kom i Model 3. Greit at virkningsgrad er >90% ved 75% last men typisk ruller man rundt på ca. 10% last på fremre motor og bakre avslått (på Model S/X). Det er derfor virkningsgraden ved 10-20% last som er interessant på en elbil, ikke ved 75% siden det er et område motoren sjelden befinner seg i. 

PMSRM-motoren til Tesla er vel for tiden den mest avanserte som brukes i noen elbil så vidt jeg vet. Audi gikk for induksjonsmotor i e-tron og sliter med (tildels svært) høyt forbruk. 

Lenke til kommentar

 

"Lavere strømforbruk" her begynner det å skurre. Men man kan jo selvsagt øke spenningen. Problemet er at dagens EL-motorer allerede har rund 95% virkningsgrad (nær optimalt drifts-punkt) så elektrisk effekt inn kan ikke reduseres vesentlig.

Det er en graf i videoen som viser en økning fra 90 til 95% ved 3000 rpm og fra 67 til 85% ved 500 rpm

Men ikke samtidig med dobbelt "ytelse" (hvis det betyr effekt slik jeg antok).

Lenke til kommentar

Men ikke samtidig med dobbelt "ytelse" (hvis det betyr effekt slik jeg antok).

Dobbel ytesle (kW) går fint an å kombinere med 10%poeng høyere virkningsgrad, men ikke med lavere strøm*spenning. Det er en øvelse å snirkle rundt på ordene så de teknisk sett er korrekt men likevel framtstår som for gode til å være sanne. PR-folket er sikkert i sitt ess når de formulerer slike snake-words.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...