Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Rettigheter etter vannlekkasje i leid leilighet?


vara

Anbefalte innlegg

Heisann

 

Jeg har kommet i den situasjon at leiligheten jeg bor I har hatt lekkasje fra bolig ovenfor. Dette var en katastrofal lekkasje hvor kjøkken har blitt fullstendig revet og det er pågående renovasjon. Hvilken rettigheter har jeg i denne sammenheng? Bor per dags dato i leiligheten og det er daglig gjennomgang av snekkere, rørleggere og elektrikere og det er konstant bråk med avfuktighetsmaskin. Har per dags dato ikke tilgang til matlaging og vasking av bestikk. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis kjøkkenet ikke er inntakt og du ikke kan lage mat, skal leiligheten regnes som ubeboelig. Det er veldig viktig at du får skriftlig dokumentasjon fra takstmann som er sendt ut fra sameiets/borettslagets forsikringsselskap på at det er ubeboelig, og hvor lenge det forblir ubeboelig. I denne perioden skal du ikke betale leie (boligeier får denne tapte leien dekket av bygningsforsikringen). Denne husleien du slipper å betale kan du bruke på å finne et midlertidig sted å bo. Om kostnadene for dette stedet overstiger det du normalt måtte betalt i leie, skal din egen innboforsikring dekke disse merkostnadene (men det avhenger igjen av at du får dokumentasjon fra bygningsforsikringens takstmann på ubeboeligheten). 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Jeg har kommet i den situasjon at leiligheten jeg bor I har hatt lekkasje fra bolig ovenfor ... Har per dags dato ikke tilgang til matlaging og vasking av bestikk.

Hel eller delvis reduksjon i husleie burde være naturlig, iallefall.

 

Jeg har være borti noe lignende, men da som utleier. Min forsikring dekket dengang tap ev leieinntekt slik at leietager bodde gratis en periode (uten at jeg tapte på det).

 

(Er det for ille dekkes vel utgifter til annen bolig også, men vet ikke hva som til da.)

Lenke til kommentar

Da jeg ikke har kommet til enighet til utleier (utleier ikke interessert i leiereduksjon) og etter diskusjon med jurist så er visst veien videre deponering deler av husleie til deponeringskonto. Vet noen her om det er noen banker som tilbyr dette? Er visst ikke det samme som depositumskonto og bankene ser ikke å ha noen detaljer om disse kontoene på sine nettsider. Juristen kunne heller ikke gi tips om banker jeg kan bruke.

Endret av vara
Lenke til kommentar

Den som ønsker å deponere sender en anmodning om deponering til Norges Bank, enten til Norges Bank, PB 1179 Sentrum, 0107 Oslo eller via e-post [email protected].

Anmodningen bør inneholde følgende informasjon:
• Hvem som er deponent / skyldner
• Navn og adresse på kravshaver(e) hvis mulig
• Beløpets størrelse
• Hva beløpet gjelder
• Hva deponenten har foretatt seg for å forsøke å løse saken

Norges Bank behandler deponeringsanmodninger fortløpende. Dersom det er grunnlag for deponering, vil deponenten få informasjon om kontonummer som beløpet kan betales inn til. Deponeringskonto vil bli opprettet ved mottak av beløpet og bekreftelse utstedt overfor deponenten.
 

Det er den som deponerer som bærer risikoen for at lovens vilkår er oppfylt, slik at deponeringen gir befriende virkning for skyldneren. Deponeringskonto i Norges Bank er ikke rentebærende. Etter loven plikter deponenten å varsle kravshaverne når deponering er gjort.

Lenke til kommentar

^ Jeg tror ikke det er rett type deponering. Så vidt jeg kan se bør man kunne bruke en vanlig (eventuelt eksisterende) depositumkonto. Det sentrale er at beløpet bare kan "disponeres av leieren og utleieren i fellesskap".

 

Fra husleieloven:

 

§ 3-8.Deponering av omtvistet leie

Er partene uenige om hvilken leie som skal betales, kan avtalen ikke sies opp eller heves på grunn av manglende leiebetaling hvis leieren deponerer den omtvistede delen av leien i samsvar med annet ledd. Det samme gjelder hvis leieren vil motregne med krav som reiser seg av leieavtalen, og utleieren ikke godtar motregningen. Leieren skal gi utleieren melding om begrunnelsen for deponeringen og gi utleieren fjorten dagers frist til å medvirke til deponeringen. Fristen regnes fra meldingen er sendt.

 

Deponering etter første ledd skjer ved at beløpet settes inn på konto i finansinstitusjon som har rett til å tilby slik tjeneste i Norge. Beløpet, herunder renter, skal bare kunne disponeres av leieren og utleieren i fellesskap. Finansinstitusjonen skal likevel kunne utbetale beløpet i samsvar med rettskraftig dom eller annen avgjørelse som har virkning som rettskraftig dom.

 

Er utleierens manglende medvirkning eneste grunn til at deponering etter annet ledd ikke kan skje, kan avtalen ikke sies opp eller heves på grunn av manglende leiebetaling hvis leieren setter beløpet inn på egen konto atskilt fra leierens øvrige midler. Hvis utleieren på et senere tidspunkt vil medvirke til deponering etter annet ledd, plikter leieren innen rimelig tid å overføre beløpet til konto som nevnt i annet ledd.

https://lovdata.no/lov/1999-03-26-17/§3-8

 

Legg merke til tredje ledd. Når du sender utleier melding med begrunnelse kan du samtidig si at hvis ikke utleier medvirker til deponering innen 14 dager vil du sette beløpet "inn på egen konto atskilt fra [dine] øvrige midler". Med litt flaks gidder ikke utleier "medvirke" videre. Så lenge du faktisk setter (og beholder) det omtvistede beløpet på separat konto kan da "avtalen ikke sies opp eller heves på grunn av manglende leiebetaling".

Endret av Ståle Nordlie
Lenke til kommentar

Da jeg ikke har kommet til enighet til utleier (utleier ikke interessert i leiereduksjon) og etter diskusjon med jurist så er visst veien videre deponering deler av husleie til deponeringskonto. Vet noen her om det er noen banker som tilbyr dette? Er visst ikke det samme som depositumskonto og bankene ser ikke å ha noen detaljer om disse kontoene på sine nettsider. Juristen kunne heller ikke gi tips om banker jeg kan bruke.

 

Av nysgjerrighet: Har du snakket med bygningsforsikringen, og har de i så fall erklært at de mener leiligheten er beboelig?

Lenke til kommentar

Blir nok en litt kjedelig oppdatering. Huseier gav etter og har fått leieavslag samt diverse tiltak som må gjennomføres. Vet ikke helt hva som førte til endringen men ting løste seg til slutt! Har ikke kontaktet forsikringsselskapet da jeg fikk oppdatering samme dag jeg skulle snakke med dem om mulig forlik. Synes egentlig det er greiest slik fordi jeg har en følelse av det hadde skadet forhold med utleier samt blitt mye styr når flere forskjellige forsikringsselskaper blir involvert fordi seperat innboforsikring hadde også grepet inn.

Endret av vara
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...