Gå til innhold

Norges første elfly nødlandet i Arendal med Avinor-sjefen bak spakene


Anbefalte innlegg

Utrolig rart.Elmotorer og batterier er jo 100% skuddsikkert med tanke på driftsikkerhet. En stempelmotor burde ikke være i nærheten av en el motor.

Det jeg tenkte på først, er litt det samme som Ampere opplevde tidligere. Dårlig kjøling gav for varme batterier, og effekten ble redusert både under overfart, og ved ladingen. Mulig noe lignende har skjedd her også, men jeg håper da at det er noe annet. Elfly vil man ha, og jo tidligere jo bedre. 

 

Men litt skummelt at et lignende fly krasjet for litt under et år siden. Årsakene til den krasjen som står nederst i artikkelen burde jo være løst nå? Er det et sted man kan lese om den rapporten? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Flyet er registrert på Norges Luftsportforbund. Avinor sponsa det. Som kommersiell aktør og operatør av dei fleste flyplassane i landet, er Avinor interessert i å finne ut korleis flyplassane må tilpassast for å ta imot flaumen av slike fly i framtida. Ingenting slår praktisk erfaring.

Om Avinor sjefen får noen praktiske erfaring av å krasje et elflyet, så blir vel det å bygge mange flere flyplasser så han slipper å bli våt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det var bra at dette endte godt.

De finner nok ut av hva som gikk galt.

Uansett er El fly farlige greier og neppe fremtiden.

Jeg tenker på batteribranner. Hva gjør man i et El fly med full fyr i batteripakke? Som vi vet fra El bil branner, så er dette umulig å slukke. Det må bare få brenne ut.

Om man sitter i et brennende El fly, så kan ikke jeg se at man har en sjans i Helvete til å overleve.

Noen eksperter som kan fortelle hvordan dette løses?

Det første flyet som styrtet, brant jo opp. Riktig nok etter styrtet. Jeg tenker på folk med feks Tesla som ikke tør la ungene sitte i bilen mens de handler, av frykt for brann mens de er ute av bilen. Bilene brenner meget raskt opp og det spørs om El dører virker når batteriene er i full fyr.

Håper ikke dette blir feiet under en grønn stol.

Lenke til kommentar

Det var bra at dette endte godt.

De finner nok ut av hva som gikk galt.

Uansett er El fly farlige greier og neppe fremtiden.

Jeg tenker på batteribranner. Hva gjør man i et El fly med full fyr i batteripakke? Som vi vet fra El bil branner, så er dette umulig å slukke. Det må bare få brenne ut.

Om man sitter i et brennende El fly, så kan ikke jeg se at man har en sjans i Helvete til å overleve.

Noen eksperter som kan fortelle hvordan dette løses?

Det første flyet som styrtet, brant jo opp. Riktig nok etter styrtet. Jeg tenker på folk med feks Tesla som ikke tør la ungene sitte i bilen mens de handler, av frykt for brann mens de er ute av bilen. Bilene brenner meget raskt opp og det spørs om El dører virker når batteriene er i full fyr.

Håper ikke dette blir feiet under en grønn stol.

 

Apropos brennande bilar: https://www.expressen.se/motor/bilnyheter/fler-bmw-bilar-brinner-men-agarna-varnas-inte/

Lenke til kommentar

Det var bra at dette endte godt.

De finner nok ut av hva som gikk galt.

Uansett er El fly farlige greier og neppe fremtiden.

Eg tek elfly før eksosfly når som hjelst. Ulukkesstatistikken for mikrofly er dårleg, og det gjeld uavhengig av kva motor dei har.

 

Jeg tenker på batteribranner. Hva gjør man i et El fly med full fyr i batteripakke? Som vi vet fra El bil branner, så er dette umulig å slukke. Det må bare få brenne ut.

Om man sitter i et brennende El fly, så kan ikke jeg se at man har en sjans i Helvete til å overleve.

Batteribrannar utviklar seg veldig seint i eit godt konstruert batteri, so flyet har god til til å naudlande.

 

Noen eksperter som kan fortelle hvordan dette løses?

Det første flyet som styrtet, brant jo opp. Riktig nok etter styrtet. Jeg tenker på folk med feks Tesla som ikke tør la ungene sitte i bilen mens de handler, av frykt for brann mens de er ute av bilen. Bilene brenner meget raskt opp og det spørs om El dører virker når batteriene er i full fyr.

Dette er irrasjonell frykt. Ein batteribrann startar veldig seint. Eksosbilar brenn både oftare og fortare. Motorbrann i turbofan-fly er vanleg. Heldigvis har dei gode sløkkemetodar som ofte fungerer. Det same kan utviklast for batteri, men førebels er det ingen som har omkomme i ein batteribrann i korkje bilar eller fly. Eksosbilar og småfly har heller ingen spesielle sløkkemekanismar.

 

Når eg hadde eksosbil, hadde eg alltid med eit lite brannsløkkingsapparat i bilen, slik at eg i alle fall kunne prøve å sløkke eit tilløp til brann. Elbilen kjenner eg meg sopass trygg på at ikkje vil brenne, at eg har slutta med det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg tenker på batteribranner. Hva gjør man i et El fly med full fyr i batteripakke? Som vi vet fra El bil branner, så er dette umulig å slukke. Det må bare få brenne ut.

Uhm... vel... Man kan ikke gjøre så mye uansett om det er batteribrann eller brann i en motor eller bensintank. Man er ganske gefücked uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En konsernsjef (Dag Falk-Petersen) i Avinor som har sørget for å kjøpe inn et elfly og som flyr det selv og som spår kommersielle elfly i Norge om få år. Vi skal være glad for at vi har slike folk. På tilsvarende vis har vi sjefen (tidligere sjef) i Norwegian med bakgrunn som jagerflyger m.m. Slike folk vil vi ha!

 

Dag Falk-Petersen har vel også bkgrunn som jagerflyger. Om jeg ikke husker mye feil føy han både Starfighter og F-16 i 334-skadron mens jeg tjenestegjorde der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når eg hadde eksosbil, hadde eg alltid med eit lite brannsløkkingsapparat i bilen, slik at eg i alle fall kunne prøve å sløkke eit tilløp til brann. Elbilen kjenner eg meg sopass trygg på at ikkje vil brenne, at eg har slutta med det.

Trur du må friske opp hva som forårsaker bilbranner. Stort sett starter alle branner i ledningsnett og koblinger.

 

At det ikke er noen vits å ta med slukkeapparat i en batteribil er jo en annen sak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Trur du må friske opp hva som forårsaker bilbranner. Stort sett starter alle branner i ledningsnett og koblinger.

Det kan du gjerne dokumentere. Vanlege årsakar er oljesøl på varme motordelar, lading av blybatteri (utviklar knallgass), osb. Moderne dieselbilar brenn oftare enn andre bilar, og det kjem neppe av elektronikken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det kan du gjerne dokumentere. Vanlege årsakar er oljesøl på varme motordelar, lading av blybatteri (utviklar knallgass), osb. Moderne dieselbilar brenn oftare enn andre bilar, og det kjem neppe av elektronikken.

Forsikringsselskap er ikke enig med deg. Sitat

 

For det første er moderne biler blitt mer og mer høyteknologiske og komplekse. De er nesten som et nettbrett på hjul, med svært mye elektronikk, ledninger og koblingspunkter. Jo mer elektrisk utstyr, jo større sannsynlighet er det for at noe kan begynne å brenne. I tillegg ser vi at økt salting fører til mer korrosjon i elektriske anlegg, spesielt i kontakter, og dermed økt risiko for brann, sier Clementz

Lenke til kommentar

Begge har forsåvidt rett når det gjelder bilbranner.https://www.dinside.no/motor/kraftig-okning-i-bilbranner-her-er-arsakene/70921366

Når det først brenner og temperaturen blir høy nok til at oljen tar fyr så har nok oljesøl negativ effekt. Olje og diesel må komme over 225grader for å antenne. Blokka på en moderne bil er som regel under hundre grader.

 

Det er generelt svært vanskelig å få en motor til å brenne. Lette fragmenter vil som regel raskt fordampe fordi det normalt ikke er stor tilgang på kraftige tennkilder. Kommer det en oljedråper på eksos anlegget vil den som regel fordampe. Diesel selvanntenner ikke før temperaturen er flere hundre grader og som regel er diesel system på motsatt side av eksos. Ofte med kapsling over eksosanlegget

 

Poenget er at moderne biler lekker nok ikke mere olje og diesel enn det gamle biler gjør. Vil tro stikk motsatt. Det er utrolig lenge siden sist jeg hadde oljelekkasje på noen av bilene mine. Før var det ganske vanlig.

 

Problemet er nok fryktelig mange ledninger og koblinger på moderne biler. Dette sammen med at bilene kjører i saltlake hele vinteren er nok mye mere brannfremmende. Her er det ingen forskjell på om bilen er eletrisk eller om det kommer eksos ut av et rør.

Lenke til kommentar

 

Begge har forsåvidt rett når det gjelder bilbranner.https://www.dinside.no/motor/kraftig-okning-i-bilbranner-her-er-arsakene/70921366

Når det først brenner og temperaturen blir høy nok til at oljen tar fyr så har nok oljesøl negativ effekt. Olje og diesel må komme over 225grader for å antenne. Blokka på en moderne bil er som regel under hundre grader.

 

Det er generelt svært vanskelig å få en motor til å brenne. Lette fragmenter vil som regel raskt fordampe fordi det normalt ikke er stor tilgang på kraftige tennkilder. Kommer det en oljedråper på eksos anlegget vil den som regel fordampe. Diesel selvanntenner ikke før temperaturen er flere hundre grader og som regel er diesel system på motsatt side av eksos. Ofte med kapsling over eksosanlegget

 

Poenget er at moderne biler lekker nok ikke mere olje og diesel enn det gamle biler gjør. Vil tro stikk motsatt. Det er utrolig lenge siden sist jeg hadde oljelekkasje på noen av bilene mine. Før var det ganske vanlig.

 

Problemet er nok fryktelig mange ledninger og koblinger på moderne biler. Dette sammen med at bilene kjører i saltlake hele vinteren er nok mye mere brannfremmende. Her er det ingen forskjell på om bilen er eletrisk eller om det kommer eksos ut av et rør.

 

Vel, forikringsselskapa er samde med meg. I artikkelen Nautica lenkja inn står det eg hugsa frå tidlegare:

 

I en del utenlandske statistikker har moderne dieselbiler kommer ut med høyere risiko, enn andre biler. Drivstoff under svært høyt innsprøytingstrykk og resirkuleringssystem for eksosgass har vært framhevet som et par årsaker.

 

I fjor sommer måtte for eksempel BMW kalle tilbake 324.000 dieselbiler i Europa, etter 27 motorbranner på kort tid i Korea. Det var en feil på en ventil for resirkuleringen av eksosgassen, som var årsaken til brannene.

 

Det står òg at:

 

Tidligere var det vanlig å ta motorvask på bilen. Nå er det imidlertid ikke mange som tar sjansen på å gå løs på motorrommet, på en moderne bil med en høytrykksspyler. Det kan jeg forstå, men et skittent motorrom med støv og oljerester bidrar til at en brann får godt tak, sier Clementz, som minner oss på at vi i 2018 også hadde en del påtente bilbranner i Oslo som endte med flere totalvrak.

 

Om ikkje oljen tek fyr, tek støv og lauv som har sett klistra seg fast i oljen fyr. Då vert temperaturen fort høg nok til at både olje og anna brenn.

 

Googlar du etter bilar som har teke fyr under lading, er det nesten berre eksosbilar.

 

Teorien med elektronikk held ikkje åleine. Eksosbilar brenn ti gonger oftare enn elbilar, og elbilar er fullstappa av elektronikk. Rett nok konstruert av folk som kan elektronikk og isolasjon av høgspent, og utan at ein gneist lett kan tenne på ein bitteliten bensinlekkasje.. Det kan hende at eksosbilprodusentane kunne henta litt visdom frå elbilprodusentane på det området, dersom eksosbilar har problem med at elektronikken kortsluttar.

Endret av Sturle S
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...